2017-05-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Trodde du var lite smartare men du verkar vara lika bakom som alla andra plattjordare.
Studera översta skissen:
http://imgur.com/CPU63Tm
Skissen visar med all tydlighet att på den platta jorden måste Polaris höjd variera beroende på din observationsplats. Mäter du vinkeln vid 30:e breddgraden befinner sig Polaris på en höjd men en helt annan höjd om du mäter vid 60:e
Jag ser vad menar med att en antagen höjd på en rät triangel och du har rätt att höjden kontinuerligt måste ändras för att erhålla korrekt vinkel efter tillryggalagt avstånd. Men det är bågen på himmelssfären man mäter.

Din bild visar himmelssfären. Föreställ dig himlen som en glob och du står i mitten på en glob, du mäter bågen på himlavalvet och fixstjärnan Polaris. Du noterar den och tidpunkten, tar tabellvärden och ritar ut en ortlinje (linje runt globen) i ett kort designat med tanke på en glob som tex Mercators projektion. Du upprepar två gånger och du har nu en triangel i ditt kort där du befinner dig. Under hela tiden har du mätt bågar på himmelssfären lagt ut dem på ditt sjökort som ortlinjer. Om du använder samma rutmönster på en platt jord får du samma position, du kan exempelvis lägga ut den gnonomisk, stereografisk projektion och erhålla korrekt position då rutmönstret är detsamma. Båda modellerna funkar.
Citera
2017-05-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har inte heller undersökt det, men jag kan förklara det ändå.
Eftersom polstjärnan inte syns från södra halvklotet så kan inte jorden vara platt.

Apropå det så bevisar den södra stjärnhimlen att jorden inte är platt.
Man ser samma stjärnor på den södra stjärnhimlen, oavsett var man befinner sig på södra halvklotet..
Om jorden vore platt skulle alla på södra halvklotet titta åt olika håll, och därmed se olika stjärnor.
Du menar att alla på södra halvklotet ser samma stjärnor på natten?

"Om jorden vore platt skulle alla på södra halvklotet titta åt olika håll, och därmed se olika stjärnor." Hur menar du?

OT, kul grej bara, men din signatur: känner du tvivel nu eller är du säker på din sak?
Citera
2017-05-25, 17:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag ser vad menar med att en antagen höjd på en rät triangel och du har rätt att höjden kontinuerligt måste ändras för att erhålla korrekt vinkel efter tillryggalagt avstånd.

Och vad har du för förklaring till att polstjärnan befinner sig på olika höjd vid 30:e, 45:e och 60:e breddgraden?

Citat:
Ja.
Men inte nog med det utan om du tittar söderut i Chile och söderut i Australien ser du samma stjärnor vilket betyder att söderut i Chile är samma riktning som söderut i Australien. Hur förklarar du det?

Dessutom roterar stjärnhimlen medurs på det södra halvklotet men moturs på det norra halvklotet. Hur förklarar du det?
https://www.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo

Citat:
"Eller så ser månen blåaktig ut på dagen för att vi ser den genom atmosfären som är upplyst av solen." Är detta ett ad-hoc resonemang?

Vad är din förklaring?

Och vad är egentligen månen, hur kommer det sig att den lyser och vad är det som får den att förflytta sig?
Citera
2017-05-25, 18:15
Medlem
Citat:
Och vad har du för förklaring till att polstjärnan befinner sig på olika höjd vid 30:e, 45:e och 60:e breddgraden?

Ja.
Men inte nog med det utan om du tittar söderut i Chile och söderut i Australien ser du samma stjärnor vilket betyder att söderut i Chile är samma riktning som söderut i Australien. Hur förklarar du det?

Dessutom roterar stjärnhimlen medurs på det södra halvklotet men moturs på det norra halvklotet. Hur förklarar du det?
https://www.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo

Vad är din förklaring?

Och vad är egentligen månen, hur kommer det sig att den lyser och vad är det som får den att förflytta sig?

Jag ska klura på frågorna du ställer. Nåt annat som slog mig när jag funderade på din skiss, din briljanta skiss!
Det känns ju rimligt att använda sig av en rät triangel på en platt jord, men det är ju inte det man gör. Man använder sig ju av himlen, det ju är himlen som sfärisk. Varför använda sig av ett system som är sfäriskt om tillämpningen inte är just sfärisk!

Det är det här som är grejen med plattjordsgrejen, det är hela tiden mitt framför ögonen på en.
Jag menar inte vara respektlös mot er i tråden, ni tillämpar logik och beprövad metod, hoppas ingen blivit förbannad på mig. Nu tar jag mig ett glass vin!
"Skål kosmonauter!" Arne Anka
Citera
2017-05-25, 18:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag ska klura på frågorna du ställer.

Hittade ett YT-klipp som på ett bra sätt beskriver omöjligheten med att se samma stjärnor från olika platser på södra halvklotet på den platta jorden.
https://youtu.be/NGZEXkSX9wI?t=502

Citat:
Det är det här som är grejen med plattjordsgrejen, det är hela tiden mitt framför ögonen på en.

Om du anser att den platta jorden är mitt framför ögonen så är du totalt blind. Vi har ju på bara några få sidor räknat upp flera saker som fullständigt falsifierar den platta jorden.
Citera
2017-05-25, 18:37
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
det ju är himlen som sfärisk.

Om himlen är sfärisk och Jorden är platt så borde man väl se en djupare blåfärg om man befinner sig nära mitten av den platta Jorden där atmosfären då är som tjockast?
Citera
2017-05-25, 23:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
"Eller så ser månen blåaktig ut på dagen för att vi ser den genom atmosfären som är upplyst av solen." Är detta ett ad-hoc resonemang?
Nej, vi vet att solens ljus sprids i atmosfären och ger ett blåaktigt ljus. Varför tror du att himlen är blå på dagen, men svart på natten?
Citera
2017-05-25, 23:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja. Dessutom ser himlen ut att rotera runt en punkt, på samma sätt som himlen på norra halvklotet ser ut att rotera runt Polstjärnan.

Citat:
"Om jorden vore platt skulle alla på södra halvklotet titta åt olika håll, och därmed se olika stjärnor." Hur menar du?
"Söderut" är ju inte åt damma håll på den platta jorden. De som bor söderut skulle ju se de stjärnor som är längst ned på "domen" på den sida de befinner sig, inte en gemensam "sydpol".

Citat:
OT, kul grej bara, men din signatur: känner du tvivel nu eller är du säker på din sak?
Om jag skulle få bevis på att jorden är platt skulle jag börja tvivla på att den är sfärisk.
Plattjordingarna verkar inte tvivla på att jorden är platt, oavsett hur mycket bevis det finns för att jorden är sfärisk.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2017-05-25 kl. 23:35.
Citera
2017-05-25, 23:36
Medlem
Citat:
Jag har inte undersökt det, så jag kan inte förklara det.
Du behöver inte undersöka det. Sammanlagt miljarder människor bor, har bott eller har besökt Australien, Nya Zeeland, södra Afrika och södra Sydamerika. Antarktis också förresten.
Ingen, absolut ingen seriös, trovärdig observatör har rapporterat den fullständigt sensationella nyheten "Jag har sett Polstjärnan från långt ner på södra halvklotet!" Slutsatsen kan bara bli en - den syns helt enkelt inte därifrån!
Citera
2017-05-26, 17:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag ska klura på frågorna du ställer.

Det går dagliga direktflyg från Sydney till Santiago:
https://sv.flightaware.com/live/findflight?origin=YSSY&destination=SCEL
En resa som tar cirka 12 timmar.

Det går även dagliga direktflyg från Sydney till Johannesburg:
https://sv.flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20170526/0120Z/YSSY/FAOR
En resa som tar cirka 14 timmar.

Vad säger dessa resor om avståndet mellan dessa städer och vad säger det i sin tur om formen på jorden?

Mina frågor än så länge:
Hur fungerar gyrokompassen?
Varför kommer vi till New Jersey om vi mha en gyrokompass följer bäring 270?
Var är polstjärnan och varför ser den ut att vara på olika höjd beroende på breddgrad?
Varför ser vi samma stjärnor söderut i Chile som vi ser söderut i Australien?
Varför snurrar stjärnorna moturs på norra halvklotet med medurs på södra halvklotet?
Hur långt är det mellan Sydney - Johannesburg och Sydney - Santiago?

Du börjar kanske inse att enda möjligheten att fortsätta att tro på en platt jord är att du förkastar (förtränger) tusentals observationer vi människor har gjort. Du måste helt enkelt förtränga att gyrokompassen fungerar, du måste förtränga att polstjärnan finns 30 grader över horisonten på 30:e breddgraden, du måste förtränga att stjärnhimlen roterar medurs på södra halvklotet, du måste förtränga att saker faller nedåt. Du måste sätta igång och förtränga tusentals år av observationer och iakttagelser.
Citera
2017-05-27, 00:44
Medlem
Citat:
Det går dagliga direktflyg från Sydney till Santiago:
https://sv.flightaware.com/live/findflight?origin=YSSY&destination=SCEL
En resa som tar cirka 12 timmar.

Det går även dagliga direktflyg från Sydney till Johannesburg:
https://sv.flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20170526/0120Z/YSSY/FAOR
En resa som tar cirka 14 timmar.

Vad säger dessa resor om avståndet mellan dessa städer och vad säger det i sin tur om formen på jorden?

Mina frågor än så länge:
Hur fungerar gyrokompassen?
Varför kommer vi till New Jersey om vi mha en gyrokompass följer bäring 270?
Var är polstjärnan och varför ser den ut att vara på olika höjd beroende på breddgrad?
Varför ser vi samma stjärnor söderut i Chile som vi ser söderut i Australien?
Varför snurrar stjärnorna moturs på norra halvklotet med medurs på södra halvklotet?
Hur långt är det mellan Sydney - Johannesburg och Sydney - Santiago?

Du börjar kanske inse att enda möjligheten att fortsätta att tro på en platt jord är att du förkastar (förtränger) tusentals observationer vi människor har gjort. Du måste helt enkelt förtränga att gyrokompassen fungerar, du måste förtränga att polstjärnan finns 30 grader över horisonten på 30:e breddgraden, du måste förtränga att stjärnhimlen roterar medurs på södra halvklotet, du måste förtränga att saker faller nedåt. Du måste sätta igång och förtränga tusentals år av observationer och iakttagelser.

Jag har fortfarande inget svar om gyrokompassen. Anledningen till du kommer fram är densamma på glob som plan jord.
Polstjärnans höjd: himlen är sfärisk, du kan således inte använda en rät triangel.
"Varför ser vi samma stjärnor söderut i Chile som vi ser söderut i Australien?" Eftersom det är natt vid olika tillfällen i Chile och Australien.
"Varför snurrar stjärnorna moturs på norra halvklotet med medurs på södra halvklotet?" Vet ej. Var sker skiftningen för medurs och moturs?
Sydney - Santiago 6281nm
Sydney - Cape Town 6109nm
Citera
2017-05-27, 01:00
Medlem
Månen.
Observation av Sir James South, Royal Observatory Kensington
"The star, instead of disappearing the moment the moon’s edge came in contact with it, apparently glided on the moon’s dark face, as if it had been seen through a transparent moon; or, as if a star were between me and the moon …"

Thomas Gaunt.
"Occultation of Jupiter by the moon, on the 24th of May, 1860...It appeared as though the planet was a dark object, and glided on to the moon instead of behind it"

Här kan man läsa mer om detta:https://aplanetruth.info/2015/10/15/stars-through-a-translucent-moon-you-can-do-yourself/comment-page-1/

Vad är månen egentligen? Jag tror att den avger ett eget ljus med egna egenskaper i motsatts/balans till solen ljus och dess egenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in