Citat:
Ursprungligen postat av
Klas1981
Jag var i precis samma läge som dig för några månader sen, hade lyssnat på "spår" och börjat läsa om mordet på de ställen jag kom åt.
Jag vill hoppas och önskar att Kaj är oskyldig, jag måste dock hålla dörren öppen för att så inte är fallet.
Joy Rahman nekade också i sten i 8-9 år och nog var han skyldig allt.
Kan det vara så att när en person väl nekat dig genom rättegången så fortsätter den "statistiskt" att neka. Sen om det gått 1 5 eller 13 år spelar ingen roll.
Det här är så rörigt så tex Kaj just kan vara allt från gärningsman till den som sått ett frö om rån.
Kan du motivera ytterligare varför du tror att han är oskyldig. Många tror och hoppas det men har väldigt svårt att komma med nått konkret.
Det här är bara en fråga om Kaj utfört dådet, varit med i planering eller annat. Att han inte ska dömas på bevisningen som fins är vi 2 helt överens om.
Jag förstår vad du menar och jag ska så gott jag kan fästa några rader nedan.
---
Det är främst det jag postat tidigare, men försöker utveckla det under länken.
Om man väljer att lyssna på länken jag postade tidigare och som jag postar igen nedan,
5. Kalamarksmordet - 87 mil söder om Kalamark - 24min in och framåt,
http://aca.st/de101b
*Så kan man lyssna till en mycket välmeriterade och erfaren Kriminalkommissarie Jan Olsson,
Meriter,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Olsson_(kriminalkommissarie))
*Professor Pär-Anders Granhag, också mycket välmeriterad,
Meriter,
https://www.linkedin.com/in/p%C3%A4r-anders-granhag-a353a126
*Samt en utredare inom polisen av Långared morden Peter Karlsson.
Lyssna själva på vad de sagt och bilda er en egen uppfattning, men helt kort,
Det som de berättar och med de absoluta unika inslagen visar för mig ställt bortom allt tvivel att den riktiga våldsverkaren inte kan vara Kaj då han satt i förvar i 2011.
För oddsen att det nu skulle finnas två oberoende individer med ett så unikt beteendemönster med hur tejpning utförts, övervåldet och de andra detaljerna runt hur morden utförts kan jag som vän av logik precis som de inte finna trovärdigt, dvs jag håller med om att det är utfört av samma förövare som då inte kan vara Kaj som var i förvar.
Och toppat med deras slutsatser så säger Jan Olsson, utredare Peter Karlsson samt Journalisten Anton Berg som alla tre sett bilder på offret i ladorna i Karlamark samt Långared att det ser ut som en kopia av varandra i skador och i den unika tejpningen av ansiktena.
Någon skrev tidigare att det borde väl ha kollats?
Ja det skulle man kunna hoppas och tro, men var och en vet väl numera även innan detta att det finns en del exempel på sådant i både det stora och det lilla som inte kontrollerats som sig bör under åren och slunkit igenom systemen med felaktiga domar som resultat.
Sedan,
Huvudvittnet som förutom ändringar i sin historia också har delaktighet i "slutklämmen" på 140.000 av de 2 bröderna, och vad betalade de nu för? har inte sett hört uppgift på det någonstans.
Och personligen har jag mycket svårt med logiken med "avvärjningsresan"? för att sätta sig i en bil och börja köra till ett mål i 2.5-4 timmar bara för att visa att man har en vetskap???, varför detta drama och en tidsödande resa med bensinkostnader för att säga något som tar ett par minuter man mot man, är det alls rimligt för vi pratar om vuxna män här och inga tonårstjejer? För att inte tala om allt "flum" runt denna. Så jag tror faktiskt på Linna när han säger att den aldrig har hänt.
Parentes, men som jag också finner intressant,
Brattås morden som har stora likheter med Karlamark och Långared och man kan lyssna till de många märkligheter som förekommer i den utredningen, och där i alla fall jag tycker att den ansvarige för utredningen Börje Öhman verkligen känns lite som en "målvakt" för att viss information inte ska komma fram?
Börje håller/behåller grepp om utredningen även när han inte borde göra det, och det skulle verkligen vara mer än superintressant och få reda på om tejp även förekom där men inga sådana detaljer står att få såvitt jag kan se, och detaljinformationen har hållits mycket tajt, inte ens ansvarig utredare under en period fick ta del av det om jag kommer ihåg rätt.
Brattås är en ren spekulation/fundering av mig förstås men faktum är att Brattås morden var väldigt tätt på Karlamark, och om det nu fanns ytterligare likheter än vad som redan avhandlats och är publikt känt kanske en storm skulle ha startat redan då.
Pod avsnitten om Brattås, som info,
http://blogg.mittmedia.se/ibrottetsspar/?s=Bratt%C3%A5smorden