2017-05-25, 11:02
Medlem
mymyselfs avatar
Det finns flera saker som bygger misstanken om två gärningsmän säger Jan Olsson, en är skillnaden mellan det våld de två bröderna utsattes för, brodern som avled hade utsatts för ett kraftigt besinningslöst övervåld, medan brodern som överlevde inte alls blev utsatt för samma typ av våld, vilket också ledde till att han överlevde, Jan Olsson ser alltså en tydlig skillnad på det utsatta våldet och tror därför att det är utfört av två personer.
Citera
2017-05-25, 11:31
Medlem
Diavlos avatar
Det är tre personer som har planerat detta... mycket väl ....tror jag.. att sätta dit Kaj var en del i detta
Citera
2017-05-25, 11:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Det finns flera saker som bygger misstanken om två gärningsmän säger Jan Olsson, en är skillnaden mellan det våld de två bröderna utsattes för, brodern som avled hade utsatts för ett kraftigt besinningslöst övervåld, medan brodern som överlevde inte alls blev utsatt för samma typ av våld, vilket också ledde till att han överlevde, Jan Olsson ser alltså en tydlig skillnad på det utsatta våldet och tror därför att det är utfört av två personer.
Sa han någonting om det faktum att båda bröderna misshandlades med samma påk?
(mordvapnet hittades i huset och GM hänvisade till "blodet på påken")
Det verkar väl ändå lite lattjo att GM skulle dela på vapnet. De kunde ju plockat två reglar från virkesupplaget.

Sedan är beskrivningen av den barmhärtige GM lite märklig. Sune slogs ner, bands och kunde inte själv kalla på hjälp. Om inte hemtjänsten kommit på fredagen hade han förmodligen också dött. Snarare beter sig GM väldigt lika i de två fallen; skillnaden är väl snarast att Sune är lätt handikappad så det krävs mindre våld mot honom.
Citera
2017-05-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Enligt åklagaren finns det fyra personer som redan innan rånet har diskuterat "Linnas rånplaner". Dessa fyra är "Nils", "Bertil", "Nils pappa" och Kaj Linna.

Linna förnekar bestämt inblandning i det här, men de tre övriga har vad jag förstår gått ed på att man hade diskuterat rånplanerna redan innan rånet. Som framgår av den tidigare domen har man resonerat sig fram till att gärningsmannen måste vara någon av de här fyra. Man tänker sig alltså av någon anledning att ingen annan kan ha känt till de här planerna.

"Nils" och "Bertil" har sedan uteslutits som möjliga gärningsmän eftersom de anses ha alibi, men åklagaren har inte förklarat på vilka grunder han utesluter "Nils pappa".

Förklaringen till att "Nils" pappa inte utreds kan vara att åklagaren inte vill riskera att stöta på något som skapar tvivel kring Linnas skuld. För åklagaren är det viktiga nu att utmåla Linna som den trolige gärningsmannen, och inte att reda ut vem eller vilka som begick brottet.
– Dels är det en väldigt specifik brottsplan som kronvittnet har berättat om, och det sätt som det har gått till på. Det har, precis som tingsrätten och hovrätten tidigare har kommit fram till, begränsat gärningsmannakretsen. Vissa av dem har alibi, och kvar finns Kaj Linna, säger Göransson.
http://www.sydsvenskan.se/2017-05-15/aklagaren-avlyssnade-samtal-pekar-pa-linna
Det som är viktigt att komma ihåg här är att Linna är dömd uteslutande på "Nils" utpekande, och att det inte finns någon stödbevisning. Hade "Nils" i stället pekat ut sin pappa som gärningsman så hade pappan dömts i stället. Man överlåter alltså åt "Nils" att bestämma vem som skall dömas.

Ja det känns ju faktiskt lite som att Nils får sitta och ratta det här. För mig är det obegripligt om Göransson försöker döma Linna efter Nils vitnesmål. Då är han bakbunden av högre makt (som du är inne på).

Är dock inte helt säker på att så kommer vara fallet, kan bl en rejäl vändning på slutet av rättegången.

Jag tror inte att Nils är så virrig som han utger sig för att vara. Skriver han en memoar om 10-20 år kan det stå "jag gjorde ju ALLT för att inte verka trovärdig som vittne".
Citera
2017-05-25, 11:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Det är tre personer som har planerat detta... mycket väl ....tror jag.. att sätta dit Kaj var en del i detta
Hur visste de tre att Kaj skulle sakna alibi för mirdkvällen? (och kvällen innan)
Varför ringer Nils till Linnas mobil 19:37 mordkvällen? Om Linna svarat hade planen gått åt skogen.
Citera
2017-05-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Hur såg Nils pappas alibi ut egentligen? Varför är han knappt med i diskussionen?

Vad jag kan finna i förhör med Nils pappa så säger han att han varit hemma i Arvidsjaur på kvällen den 14/4. Nils var iväg närmare 2 timmar till sin lägenhet för att hämta kläder och basta. Sedan åkte Nils ca 23.00 till Långträsk för att möta Linna och låna ut en tusenlapp till Linna. Kanske Nils aldrig var hemma hos sin far alls?

Inget av ovan (alltså inkl Nils fars alibi) ifrågasätts i förhören, polisen har ju redan sin man!

Givet möjlighet att manipulera telefonsystem (inkl vad Nils själv påstår) som ni så lysande funnit ovan - hur ser egentligen Nils och Bertils alibin ut? Dessa är endast baserade på telsamtal med varandra och närstående.

Om samtal kunnat manipuleras via ex en uppringande PC och en telsvarare som har lång inspelningstid. Ex Nils/Bertils 1 h 20 min samtal till ca 21.20. Och omständigheten att Bertils far under ed påstår att han haft täta telefonkontakter med Bertil under kvällen den 14/4, vilket inte stämmer! Endast ett samtal finns registrerat: kl 22.21. Sist nämnda alibiuppgift ligger tydligt till grund för att utesluta Bertil som inblandad och därmed peka ut Linna i TR/HR:s domar.

Varför ger Bertils far sin son ett falskt alibi?

Visst kan ha misstagit sig om ett el två telsamtal men inte "täta telefonkontakter" med detaljer kring vad de talade om (trav).

Nu i nya FUP nämner polisen i förhör med Bertils far att täta telefonkontakter inte stämmer och att endast ett telefonsamtal finns dem emellan, men polisen ifrågasätter inte detta med följdfrågor.

Mycket svårt att finna ut vem som gjort detta hemska. Linna ligger inte ens på tredjeplats. Han kan överhuvud tagit inte knytas till Kalamark och gärningen.

Läs gärna noggrannt förhören med Nils och Bertil i gamla FUP, de uppger att de redan på fredagen läst om gärningen i tidningen. Detta kan inte stämma då man hittar Sune vid 11-tiden på fredag fm den 16/4.
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-25 kl. 11:44.
Citera
2017-05-25, 11:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hur visste de tre att Kaj skulle sakna alibi för mirdkvällen? (och kvällen innan)
Varför ringer Nils till Linnas mobil 19:37 mordkvällen?
Du föreslår ju svaret på dina egna frågor här. Man ringde kanske till Linna 19:37 just för att försäkra sig om att han inte var nåbar på telefonen (något som enligt dig skulle ha gett Linna alibi). Tre minuter senare (19:40) ser grannen Lundqvist ett par blåklädda ben sprattla i gluggen.

Citat:
Om Linna svarat hade planen gått åt skogen.
Ja, då hade man fått ställa in igen.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-25 kl. 11:55.
Citera
2017-05-25, 11:46
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Det verkar väl ändå lite lattjo att GM skulle dela på vapnet. De kunde ju plockat två reglar från virkesupplaget.

Sedan är beskrivningen av den barmhärtige GM lite märklig. Sune slogs ner, bands och kunde inte själv kalla på hjälp. Om inte hemtjänsten kommit på fredagen hade han förmodligen också dött. Snarare beter sig GM väldigt lika i de två fallen; skillnaden är väl snarast att Sune är lätt handikappad så det krävs mindre våld mot honom.

Varför dom inte skulle ha kunnat dela på vapnet (lattjo) förstår jag inte är träregeln personlig? för det andra tar du nu strid mot sakkunnighet....

Om man är flera och har träffats ute på gården är det rätt smart att vidarebefordra träregeln, samt att inte alla går in i huset osv, blir ju bara fler spår annars, samtidigt kan gärningsmännen inte ha kännt fruktan mot sina offer
Det är ingen slump att man valt dessa bröder, äldre varav den ena dessutom är handikappad
Citera
2017-05-25, 11:53
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Varför ringer Nils till Linnas mobil 19:37 mordkvällen? Om Linna svarat hade planen gått åt skogen.
Den du...
...man har riggat alla sina telefoner med hjälp av treparts samtal, dessutom ringer Nils på detta sätt upp sin syster för att försöka stålsätta sin bild av ett alibi styrt av Nils pappa
detta är vad jag tror
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-25 kl. 11:57.
Citera
2017-05-25, 11:56
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:

Ska jag vara ärlig och om jag får välja tror jag nog mer på Jan Olssons uppfattning om hur det gått till, kanske inte helt beroende på vad du skriver eller inte?
Citera
2017-05-25, 12:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varför ringer Nils till Linnas mobil 19:37 mordkvällen?
Du har också i ett par års tid ansett det vara ett "indicium" mot Linna att han inte minns varför han försökte nå "Nils" på mobilen vid 23-tiden när han passerade Skellefteå. Kanske kollade han av sin mobil och såg det missade samtalet, dvs. att "Nils" hade sökt honom 19:37.

En helt naturlig och rimlig förklaring är alltså att Linna var nyfiken på varför "Nils" hade sökt honom 19:37. Linna undrade säkert samma sak som dig: -"Varför ringer Nils till Linnas mobil 19:37 mordkvällen?"

Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Ska jag vara ärlig och om jag får välja tror jag nog mer på Jan Olssons uppfattning om hur det gått till, kanske inte helt beroende på vad du skriver eller inte?
Som jag har förstått det bygger åklagarnas bestämda uppfattning om en ensam gärningsman inte i första hand på sakliga grunder, utan mer på den egna "övertygelsen" om att Kaj Linna är gärningsmannen. Jan Olsson arbetar naturligtvis på ett helt annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Varför ger Bertils far sin son ett falskt alibi?
Om min son grät och bedyrade mig att han var oskyldig till ett brott han anklagades för, då skulle jag ge honom ett falskt alibi om det kunde få honom fri. Utan tvekan.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-25 kl. 12:36.
Citera
2017-05-25, 12:19
Medlem
Citat:

Vi kan lätt vända på det, tack vare att Linna inte svarade kunde de skylla på honom.

Nils och Linna hade ju en oerhört tät kontakt (Linna skulle bo i Nils lägenhet) de ringer ju varandra fram och tillbaka hela tiden, de behöver inte veta att de ska skylla på kaj fören efter,

Ok frågan var väll hur de Vågade planera att skylla på Kaj innan. Jag ser det som lite långsökt att de planerat allt från början men utesluter det inte, håller dock med om att det är svårförklarat. Jag tror att OM det ligger någon substans i att skylla på Kaj så är det troligare att tanken kom upp efter eller samma kväll som han skulle åka. Och JA Nils visste att hans mobil inte var igång då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in