2017-05-25, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur vet du det? Mamman ser inte ut som en nunna. Man kan inte VETA om man inte har tagit DNA-test, och i synnerhet inte när det gäller sådana här kvinnor.

Vad är ditt problem?
Erika ser inte speciellt billig ut.
Jag har inte sett några bilder på henne där hon ser lättfotad ut.

I början innan man visste vad de gjort, tyckte jag det var vackra bilder på Erika och Alexander.
Inte ens här på fb skrev någon att hon såg billig ut.

Sen är det ingen statshemlighet, att skenet kan bedra, så även om någon i ditt tycke ser ut som en nunna faktiskt kan vara en hora.

Om man kunde döma efter utseénde hade vi inte behövt domstolar, då hade det räckt med en blick på hur de såg ut och då friat eller dömt.

Det finns inga tvivel för Alexander, han skulle skriva på, men Erika visste inte hur det skulle bli nu, i och med att flickan är död.
Citera
2017-05-25, 10:28
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Mamman ser inte ut som en nunna. Man kan inte VETA om man inte har tagit DNA-test, och i synnerhet inte när det gäller sådana här kvinnor.

Är du seriös? Sådana här kvinnor? Du tror att en baserat på hur andra ser ut kan bedöma om de är lättfotade eller inte?
Citera
2017-05-25, 10:42
Medlem
Citat:
Som sagt: vi VET inte om Alexander var pappan, och frågan är om han vet det själv, eller om sådana funderingar hade med saken att göra. Det är därför jag tycker att det är så konstigt att det inte står något om faderskapstest i fuppen. Det borde ha varit den första utredningsåtgärden.

Ja, vuxna dödar barn på olika sätt och av olika anledningar, och när det gäller just sådana här fall, där barnet misshandlats till döds (eller hunnit räddas i tid för den delen) under ett utdraget förlopp, så är det nästan alltid en styvpappa som ligger bakom. Den absolut riskfylldaste familjetypen ett barn kan hamna i är styvpappa + biologisk mamma. (Styvmammor kan också vara elaka, men använder sällan grovt fysiskt våld. Det enda fallet jag kan komma på nu när en styvmamma dödat ett barn i Sverige, var Yara-fallet. Där mörderskan då i och för sig inte var riktigt styvmamma, för hennes man var morbror och inte far till Yara. Men hon kan ju ändå ha upplevt svartsjuka, att Yara tog upp familjens resurser med flera sådana känslor som styvföräldrar ofta har.) Socialarbetare talar om att det kan bli en dödsdom för barnen, om en mamma låter en ny man flytta in i hennes hem...

När det är biologiska föräldrar som dödar, så brukar det handla om psykiska störningar och sjukdomar. Om det är en mamma som dödar sitt spädbarn, så beror det oftast på förlossningspsykos. Hon ser barnet som en alien, ett monster eller liknande, eller hon hör röster som säger att hon måste döda det. I vissa kulturer behöver kvinnan dock inte vara psykiskt sjuk för att döda sitt spädbarn - en kvinna som lever i en hederskultur kan vara tvungen att dölja sin graviditet, föda ensam, döda barnet och göra sig av med kroppen. Om hon inte själv ska bli dödad.

Det kan också som sagt handla om tillfälliga störningar, och då handlar det ofta om en vårdnadstvist. Att man i ilskan tänker "du ska få se hur mycket glädje du får av att du vann vårdnaden", och så dödar man barnen. Just då betyder inget annat någonting, än triumfen att ändå "vinna" över den andra föräldern. Likaså vid hämnd för otrohet. Starka känslor kan även orsaka familjetragedier, alltså att en förälder dödar sina barn och tar sitt eget liv. Ibland kan föräldern tycka att han eller hon gör sina barn en välgärning, för att h*n upplever att familjen lever i fattigdom, misär och elände och att det är bättre för barnen att slippa finnas i världen, och gå tillsammans med sina föräldar i i den andra världen.

Slutligen finns det även sådana fall, där föräldern ser det som ett bättre alternativ att döda sitt barn än att det ska lämnas ut till den andra föräldern, som fått vårdnad eller umgängesrätt trots misshandel eller sexuella övergrepp. Jag kommer ihåg ett sådant fall i Skåne: det var en mor och en mormor som tog gift tillsammans med barnet och dog alla tre - hellre än att det skulle lämnas ut till sin far.

SUMMA SUMMARUM: OM Alexander är den biologiska fadern till Hailey, så är det här fallet atypiskt. Ingår inte i något känt mönster överhuvudtaget.

Det här är ganska far out Merwinna, finns väl ingen info i FUP som stöder detta? A anges som biologisk förälder i de dokument jag sett hittills. Finns heller ingen som hittills (är på s 940) vädrat någon sådan misstanke. Däremot om att de är väldigt tighta som par. Det finns också en passus om E där fosterpappan, tror jag, pratar om Es relation till pojkvänner. Han säger att hon inte haft några pojkvänner riktigt. E verkar haft en rätt solitär, ensam tillvaro – mest*instängd i spelande – tills hon träffade A.
Es ensamhet i livet kan däremot spela in i hur det blev; att hon inte larmade trots misstankar eftersom hon kan ha varit rädd för att förlora den enda familj hon hade.
Ska dock sägas att jag inte är 100% säker på att E inte medverkade i misshandeln –*hennes våldsamma beteende, särskilt historien om nageln mot tungan (aldrig hört talas om den typen av misshandel tidigare och kastar visst ljus på den senare incidenten med bebisens tunga), mot As nioåriga lillasyster är graverande.

Annars är det här är lite fel case för att driva din tes.
Citera
2017-05-25, 10:47
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
När det är biologiska föräldrar som dödar, så brukar det handla om psykiska störningar och sjukdomar

SUMMA SUMMARUM: OM Alexander är den biologiska fadern till Hailey, så är det här fallet atypiskt. Ingår inte i något känt mönster överhuvudtaget.

De är ju psykiskt sjuka båda två.
Han har själv inte uttryckt några tvivel om att H är hans biologiska barn.
Alltså är det här fallet inte alls särskilt unikt, eftersom det är två biologisks föräldrar som dödat sitt barn.
Vilket är det vanligaste enligt statistiken.
Förövarna i detta fall är två heterosexuella biologiska föräldrar i en monogam relation, så ditt pladder om styvföräldrar hör inte hit. Såvida du inte har en egen teori om att en hittills okänd styvpappa i hemlighet ska ha misshandlat barnet till döds?
Senast redigerad av Gaupe 2017-05-25 kl. 10:53.
Citera
2017-05-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe

Allt jag läst hittills tyder på att A är den som är galen.
Möjligen psykopat, med tanke på att de mystiska blåmärkena som alltid dyker upp på morgonen när E sovit och A varit vaken, faktiskt kan räknas som gas lighting.
Var i FUP ser du info som kan tolkas som att E är psyksjuk?
Citera
2017-05-25, 10:56
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Jag blir lite nyfiken på hur du resonerar här? ..sådana här kvinnor vadå(?), är det kvinnor med psykisk sjukdom/diagnos? kvinnor som föder barn före sin trettioårsdag? kvinnor som lever i förhållande?
Citera
2017-05-25, 11:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Vad är ditt problem?
Erika ser inte speciellt billig ut.
Jag har inte sett några bilder på henne där hon ser lättfotad ut.

I början innan man visste vad de gjort, tyckte jag det var vackra bilder på Erika och Alexander.
Inte ens här på fb skrev någon att hon såg billig ut.

Sen är det ingen statshemlighet, att skenet kan bedra, så även om någon i ditt tycke ser ut som en nunna faktiskt kan vara en hora.

Om man kunde döma efter utseénde hade vi inte behövt domstolar, då hade det räckt med en blick på hur de såg ut och då friat eller dömt.

Det finns inga tvivel för Alexander, han skulle skriva på, men Erika visste inte hur det skulle bli nu, i och med att flickan är död.

Jag har hela tiden tyckt att bilderna såg arrangerade ut, och ja ÄVEN de som tagits på E innan förlossningen. WT lyste igenom.

Var står detta om att Erika inte vet hur det ska bli med faderskapet nu?

Det normala är att faderskapet inte utreds mera, om ett barn avlider innan det är klart. För då finns det ju ändå inget behov av att kräva in underhållsstöd. Känner en kvinna som råkade ut för det, och för henne själv hade det varit viktigt att veta vem pappan till hennes barn varit (maken eller älskaren) trots att det var avlidet (plötslig spädbarnsdöd).

MEN i ett mordfall borde ju utredningen göras, eftersom resultatet kan ha betydelse för motivet.
Citera
2017-05-25, 11:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Det här är ganska far out Merwinna, finns väl ingen info i FUP som stöder detta? A anges som biologisk förälder i de dokument jag sett hittills. Finns heller ingen som hittills (är på s 940) vädrat någon sådan misstanke. Däremot om att de är väldigt tighta som par. Det finns också en passus om E där fosterpappan, tror jag, pratar om Es relation till pojkvänner. Han säger att hon inte haft några pojkvänner riktigt. E verkar haft en rätt solitär, ensam tillvaro – mest*instängd i spelande – tills hon träffade A.
Es ensamhet i livet kan däremot spela in i hur det blev; att hon inte larmade trots misstankar eftersom hon kan ha varit rädd för att förlora den enda familj hon hade.
Ska dock sägas att jag inte är 100% säker på att E inte medverkade i misshandeln –*hennes våldsamma beteende, särskilt historien om nageln mot tungan (aldrig hört talas om den typen av misshandel tidigare och kastar visst ljus på den senare incidenten med bebisens tunga), mot As nioåriga lillasyster är graverande.

Annars är det här är lite fel case för att driva din tes.

Jag läste i FUP att Ken Abrahamsson (fosterpappan, hon hade ingen styvpappa) sa att E förmodligen hade haft pojkvänner, men att han inte kände till något om dem.
Citera
2017-05-25, 11:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Jag blir lite nyfiken på hur du resonerar här? ..sådana här kvinnor vadå(?), är det kvinnor med psykisk sjukdom/diagnos? kvinnor som föder barn före sin trettioårsdag? kvinnor som lever i förhållande?

Hela den allmänna röran i hennes liv. Kvinnor som är röriga när det gäller studier, arbete, bostad, ekonomi, barnafödande, barnavård... hela kittet som hör till ett ansvarsfullt vuxenliv - brukar vara röriga när det gäller sex också.
Citera
2017-05-25, 11:06
Medlem
Citat:
Jag har hela tiden tyckt att bilderna såg arrangerade ut, och ja ÄVEN de som tagits på E innan förlossningen. WT lyste igenom.

Var står detta om att Erika inte vet hur det ska bli med faderskapet nu?

Det normala är att faderskapet inte utreds mera, om ett barn avlider innan det är klart. För då finns det ju ändå inget behov av att kräva in underhållsstöd. Känner en kvinna som råkade ut för det, och för henne själv hade det varit viktigt att veta vem pappan till hennes barn varit (maken eller älskaren) trots att det var avlidet (plötslig spädbarnsdöd).

MEN i ett mordfall borde ju utredningen göras, eftersom resultatet kan ha betydelse för motivet.

Fast det finns fortfarande inget i FUP som tyder på det. Om det funnits någon misstanke om detta hade det rimligen kommit upp någonstans i de väldigt många förhören –*och åklagaren hade isf tagit upp det. Men nej. Visst hade motivet kunnat vara möjligt –*men som sagt, inget tyder ju på det. Istället är det mycket som pekar på mental labilitet/psykisk sjukdom/spelberoende osv
Citera
2017-05-25, 11:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Han har själv inte uttryckt några tvivel om att H är hans biologiska barn.
Alltså är det här fallet inte alls särskilt unikt, eftersom det är två biologisks föräldrar som dödat sitt barn.
Vilket är det vanligaste enligt statistiken.
Förövarna i detta fall är två heterosexuella biologiska föräldrar i en monogam relation, så ditt pladder om styvföräldrar hör inte hit. Såvida du inte har en egen teori om att en hittills okänd styvpappa i hemlighet ska ha misshandlat barnet till döds?

Som sagt: när ett barn dör p.g.a. långvarig misshandel som till slut går över styr, så är det vanligaste - det nästan enda förekommande - att det är en styvpappa som gjort det. När biologiska pappor dödar sina barn så går det till på andra sätt - de gör det snabbt så att barnet inte ska behöva lida. T.ex. med skjutvapen. Och oftast tar de sitt eget liv efteråt. Vanliga motiv är då att barnens mor varit otrogen eller att hon vunnit vårdnaden i en vårdnadstvist.
Citera
2017-05-25, 11:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Fast det finns fortfarande inget i FUP som tyder på det. Om det funnits någon misstanke om detta hade det rimligen kommit upp någonstans i de väldigt många förhören –*och åklagaren hade isf tagit upp det. Men nej. Visst hade motivet kunnat vara möjligt –*men som sagt, inget tyder ju på det. Istället är det mycket som pekar på mental labilitet/psykisk sjukdom/spelberoende osv

Jag tycker att det är konstigt just att frågan inte ens tas upp i fuppen. Det skulle ha varit det första jag hade frågat honom om ifall jag var förhörsledare: "hade du några misstankar om att H inte var din dotter?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in