2017-05-21, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Alla som kan något om hållfasthet skrattar åt det där. Jag vet att du och de andra *host* som som antingen är betalda eller har några hjärnceller som inte riktigt fungerar fortsätter mata statlig/myndighetspropaganda.
Men alla som kan något inser hur dumt det här är
Att ta med sig tejp för att man kanske behöver laga eller att månlandaren är tejpad på marken
En rallybil är inte tejpad innan loppet...

Ja, alla skrattar sig redan harmynta till din gränslösa dumhet...

Det tar bara nån sekund att hitta fakta om tejp och lim som fullständigt krossar ditt infantila svammel.

Här en sökterm som ger massor av bilder på bilar, tävlingsbilar, som är rejält tejpade för att klara sig igenom ett lopp efter att ha fått skador inför loppet, eller i loppet. Sök på "rally car duck tape at start".

Sen har man sedan många år använt tejp inom bilindustrin för att t ex fästa lister och emblem på karossens utsida, och dessa lister sitter oftast kvar bilens livstid och klarar alltså 20-30 år eller mer med vägsalt, stenskott, solvärme, minusgrader, avfettning, biltvätt etc etc... Och om detta kan du läsa i länken http://www.assemblymag.com/articles/85099-adhesives-and-automobiles en bit ner under "tapes and films". Det är t o m så att man övergår till tejp etc på ställen där man tidigare använde skruv, för att man slipper vissa nackdelar med skruv och får fler fördelar som kan vara viktigare i vissa applikationer.

Massor av saker är sammanfogade med lim i flygplan, och massor av tejp används i flygplan. Så det finns inget som helst konstigt att man använde tejp på månlandaren.
Citera
2017-05-21, 10:08
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jo men varför skydda benen från värmestrålning när man inte hade samma skydd på kroppen.
Nu har jag gjort en liten undersökning åt dig igen:

Man skyddade hela landaren med "folien" (som egentligen är en filt med flera lager isolerande skikt https://www.quora.com/Apollo-Program-What-was-the-material-on-the-side-of-descent-stage-on-the-lunar-module-It-looks-like- tin-foil)
Den övre delen isolerades sedan ännu mer för att hålla en jämnare temperatur för Astronauterna.
Benen och den undre delen räckte det med att man isolerade med "folien".

Här är en bild där man ser folien även på den övre delen:
http://68.media.tumblr.com/tumblr_lnra4e18es1qae5dvo1_1280.jpg

Anledningen är alltså inte att benen utsätts för värme av motorn (som jag skrev tidigare), isoleringen var till för att hålla HELA landarens temperatur jämn, då temperaturen på månen är stekhet i solen och iskall i skuggan.

Som du vet expanderar/krymper metall vid värmeskillnad, då är det bra att montera isoleringen med något flexibelt, som tejp och mjuk folie.
Citera
2017-05-21, 10:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

En rallybil är inte tejpad innan loppet...
Det kunde den vara, om "racet" hade varit att i vakuum, sänka ned bilen sakta för att sedan stå blick stilla resten av tiden.

Du har tydligen aldrig sett en folkrace-bil?

Här är en bild på en "rallybil" med guldfoile som liknar den på Apollo-landaren:
https://www.jimmypribble.com/blog/wp-content/uploads/2013/03/DSC_00881.jpg
Citera
2017-05-21, 10:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Kapton är inte bara bra skydd mot värme/kyla utan skyddar även mot strålning.

Kapton is commonly used as a material for windows of all kinds at X-ray sources and X-ray detectors. Its high mechanical and thermal stability as well as its high transmittance to X-rays make it the preferred material. It is also relatively insensitive to radiation damage.

Och det är lätt...
Kapton-insulated electrical wiring has been widely used in civil and military aircraft because it is lighter than other insulators, and has good insulating and temperature characteristics.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kapton#X-rays

För att underlätta för KlokOchSnygg och hans anhang presenteras faktan även i youtubeformat: https://www.youtube.com/watch?v=22ImrWqU1cw

Tyvärr är det inte särskilt tåligt för hög luftfuktighet - men det är knappast ett problem i rymden...
Citera
2017-05-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det kunde den vara, om "racet" hade varit att i vakuum, sänka ned bilen sakta för att sedan stå blick stilla resten av tiden.
Om den stått blixt stilla hade man inte behövt tejpa över huvud taget
Citera
2017-05-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du ditt lilla cp har ännu förklarat hur jag kan ha sett ISS med mina 20/20 klarblåa? Är jag en lögnare?
Vad har det med månen att göra? Varför skall jag käfta med dig om det
Citera
2017-05-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Man skyddade hela landaren med "folien" (som egentligen är en filt med flera lager isolerande skikt)

Varför flera lager?
Citera
2017-05-21, 13:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Finns tydligen flera divisioner av dumhet, dina polare tror inte att människan ens har varit i rymden. Så grattis om du kommit en liten bit på vägen mot inträde i myndiga världen.
Citera
2017-05-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finns tydligen flera divisioner av dumhet, dina polare tror inte att människan ens har varit i rymden. Så grattis om du kommit en liten bit på vägen mot inträde i myndiga världen.
Tråden handlar om Månlandningarna så det är OT. Jag tror man varit i rymden men man har inte varit förbi Van Allen-bältena med människor
Citera
2017-05-21, 13:52
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Men om man kan bygga en rymdstation i omloppsbana och ha människor boende där så bör man väl kunna sätta en liten landare på månen också.
Citera
2017-05-21, 14:22
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Tråden handlar om Månlandningarna så det är OT. Jag tror man varit i rymden men man har inte varit förbi Van Allen-bältena med människor

Baserat på vad är att vi människor inte varit förbi Van Allen fälten?? Du begriper inte vad dessa är, du begriper dig inte på teknik och det enda du framlägger påståeende och rumpnisse frågor.

Genom att välja flyga igenom där fälten är som svagast under kort tid är fälten inga problem för de som åkte till månden.

Eller har du annan information???? Eller ska du forsätta upprepa irrelevant dravel likt en papegoja på crack.
Citera
2017-05-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Baserat på vad är att vi människor inte varit förbi Van Allen fälten??

Hur länge sedan var det någon var förbi "Van Allen fälten" ?
När skall nästa passera Van Allen fälten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in