2017-05-25, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det var på Marias intiativ som Mats ringde sierskan Siv Gun därför när familjerna skulle påbörja söket hade de ingenting att gå på.
Maria sökte upp telefonnumret till Siv Gun som sedan Ma ts ringde upp och pratade med henne.
Siv gun sade till Mats att Linda hålls fången i en stuga intill ett vattenfall eller fors.
Stugan skall vara belägen 2-3 mil Nordväst om Falun och på den vänstra sidan av vägen .
Maria skaffade kartor och ser en stuga efter Rv 80 intill Utterforsen.
Familjerna åker mot Utterforsen men Maria anser de åkt för långt och de vänder tillbaka vid Mårtanbergshyttan.
De åker tillbaka och stannar vid Gauffins stuga för att kolla på kartan var de befinner sig..
Sedan åker de mot Rällsjöbo, Mats och Hanna börjar promenera mot Säpptjärn.
Maria menar att de åker alla vägar på vänster sida om Rv 80.
Söket går ut på att alla söker på vänster sida om Rv 80 som Siv Gun sagt, bortsedd från Chris och Lindas mor som söker på den högra sidan.
När sällskapet kom mot Bjursås ansåg Maria att de avbryter söket och åker till Falun.
När de kommer till Falun ringer Chris Siv Gun efter Mats inrådan och hon säger att Linda håller på att flyttas i en mörk combibil av en man och kvinna.
De åker tillbaka för att söka den mörka combibilen.
Nästa dag fredag ringer Mats Siv Gun men då har hon andra direktiv, att Linda skall ha stannat vid en mast och de söker en sådan.
Vid förnyad kontakt uppger Siv Gun att Linda är flyttat 12 mil söderut, och då ger de upp sökandet.
Sedan visade det sig att kroppen fanns på den högra sidan av Rv 80 där Chris och hans mor sökte.
Chris har påstått att han var i närheten av kroppen när de sökte, men Mats eller någon annan kan inte ha påverkat honom att söka där..

För ovanlighetens skull stämmer Fagros inlägg tämligen bra med den uppfattning jag själv fått från FUP om förloppet. Slutsatserna skiljer sig möjligen något, men uppskattar faktiskt detta inlägg av Fagro. Det låter nästan som att du var närvarande när det begav sig!

Hursomhelst så hoppas jag återkomma i ärendet om några dagar eller så.
Citera
2017-05-25, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolro
För ovanlighetens skull stämmer Fagros inlägg tämligen bra med den uppfattning jag själv fått från FUP om förloppet. Slutsatserna skiljer sig möjligen något, men uppskattar faktiskt detta inlägg av Fagro. Det låter nästan som att du var närvarande när det begav sig!

Hursomhelst så hoppas jag återkomma i ärendet om några dagar eller så.
Om jag skulle varit närvarande eller haft med söket att göra hade jag gått på Davids information som var chefen på resturangen och hade hört från gäster att Linda skulle finnas i en låda mot Rättvik från Falun.
Vid ett planerat mord anser jag att gärningsmännen i såfall hade kört in på en skogsbilväg, som sedan har anslutning till huvudvägen.
Därför att dumpa kroppen är ett stort riskmoment och logiskt sett låg dumpningsplatsen efter en skogsbilväg, och minsta risken är att inte behöva köra tillbaka samma väg.
Om någon ser en bil passera är det ingen större händelse, men kommer samma bil tillbaka blir frågan vad gjorde den där och den uppmärksammas ?
Sedan är det en skallgångskedja ca 15-20 meter från vägen som måste gå fram och scanna av sidorna.
Den skogsbilvägen som sedan hade anslutning till huvudvägen och de inte behövde åka tillbaka var efter den vägen vid N. Bertilsbo på högra sidan, där kroppen hittades sedan.
Citera
2017-05-25, 07:55
Medlem
Så vi tror på:
-Sierskan mediala förmåga.
-Sierskan av ren slump lyckades pricka in området.
- Att Mats inte talade sanning om vad sierskan egentligen sa för att skicka folk dit för att upptäcka Linda.
- Att Mats flyttar kroppen dit Sierskan placerar Linda
Senast redigerad av NervusVagus 2017-05-25 kl. 07:58.
Citera
2017-05-25, 08:31
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Du måste se till fakta, Mats med den övriga familjen sökte hela tiden på den vänstra sidan av Rv 80 sett från Falun,det var endast Chris och hans mor som sökte på den högra sidan där det sedan visade sig att kroppen fanns.
Mats sprang omkring och såg i stugor om Linda fanns kidnappad där, därför Siv Gun hade sagt att hon hölls fången i någon stuga.
Jag kan inte se att någon påverkade Chris att komma i närheten av kroppen som han själv påstod att han varit, vid det här söket.
Fakta är att Mats Alm var den som hade den huvudsakliga kontakten med Siv-Gun Berglund.

Fakta är att "Teflonligan" tar Mats Alms uppgifter som den enda sanningen, vilket de givetvis inte är.

Fakta är att Mats Alm var den siste som bevisligen såg LC vid liv.
Citera
2017-05-25, 08:57
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article12257466.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12003334.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article12264437.ab

Det är ju så uppenbart som det kan bli att MA ville att nån av Lindas anhöriga skulle råka
på kroppen. Och hade det nu verkligen också hänt att så blivit fallet så hade man väl aldrig behövt
haft problemet med att fastställa en dödsorsak för då hade man hittat Linda "i tid".
Med tanke på det var det ju faktiskt synd att inte Mats fick som han önskade...

MA ville bara att kroppen skulle fram så att livförsäkringen kunde utbetalas till honom.
Brydde sig kanske inte om huruvida det gick att säga vad Linda dött av eller inte,
han var väl i någon tro att den svenske man Linda tidigare sammanlevt med borta i Småland
och som var far till hennes barn skulle bli misstänkt istället för honom.
Han försökte ju bearbeta låtsasmamman på den punkten om jag erinrar mig rätt nu; få henne
att "titta åt det hållet" och gärna också se till så att farbror polisen gjorde sammalunda...
Man undra vad som hänt om någon hittat Linda då, jag är tveksam till att det varit bättre. Alla lögnerna om kinesmaffia i baklucka när han fanns i Stockholm m.m. som hände efteråt tycker jag stärkte indicierna mot Mats.
Citera
2017-05-25, 09:00
Medlem
Om man läser de bägge förhören med sierskan Siv-Gun ( s 557 o framåt i FUP) så framstår det som rätt klart att Mats nog hade kunnat snickra till - och återberätta - hennes "syner" så att de passade honom och med N Bertilsbo. Hon är rätt vag, och minns dåligt dom detaljer hon gett Mats. Hon medger t ex att "hon hade kunnat uttrycka sej så" på frågan om hon angett väderstreck och avstånd, samtidigt som hon säger att "det svåraste är väderstrecken". Tyvärr ger förhörsledaren henne alldeles för många ledande frågor, som hon bara ger undfallande svar på.

Kanske hade varit bättre att fråga OM hon angett något väderstreck / avstånd alls, och i s f vilket.

"Siv Gun tillfrågas om hon skulle kunna utrycka sig exempelvis att objektet finns 2,5 – 3 mil
nordväst om Falun och att det finns en stuga och ett vattendrag i närheten.
Hon svarar att hon
skulle kunna uttrycka sig så. Däremot skulle hon inte säga att objektet finns på ett avstånd på
2 – 3 mil eftersom hon preciserar närmare än så."

Klantigt av förhörsledaren, tycker jag.

Och du *agro..jag undanber mej PM från dej. Bara titeln på det får mej att spy: "Mats den oskyldige".
Citera
2017-05-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Om man läser de bägge förhören med sierskan Siv-Gun ( s 557 o framåt i FUP) så framstår det som rätt klart att Mats nog hade kunnat snickra till - och återberätta - hennes "syner" så att de passade honom och med N Bertilsbo. Hon är rätt vag, och minns dåligt dom detaljer hon gett Mats. Hon medger t ex att "hon hade kunnat uttrycka sej så" på frågan om hon angett väderstreck och avstånd, samtidigt som hon säger att "det svåraste är väderstrecken". Tyvärr ger förhörsledaren henne alldeles för många ledande frågor, som hon bara ger undfallande svar på.

Kanske hade varit bättre att fråga OM hon angett något väderstreck / avstånd alls, och i s f vilket.

"Siv Gun tillfrågas om hon skulle kunna utrycka sig exempelvis att objektet finns 2,5 – 3 mil
nordväst om Falun och att det finns en stuga och ett vattendrag i närheten.
Hon svarar att hon
skulle kunna uttrycka sig så. Däremot skulle hon inte säga att objektet finns på ett avstånd på
2 – 3 mil eftersom hon preciserar närmare än så."

Klantigt av förhörsledaren, tycker jag.

Och du *agro..jag undanber mej PM från dej. Bara titeln på det får mej att spy: "Mats den oskyldige".

Tack! Precis min åsikt!
Citera
2017-05-25, 09:32
Medlem
Ur samma förhör...en märklighet som jag reagerar på...

"Siv Gun minns inte vilket avstånd eller riktning hon uppgav att Linda skulle finnas."

Några rader längre ner säger samma Siv-Gun:

"Han sa att han skulle åka och leta i den riktning Siv Gun uppgett till honom"

Eh...what?
Citera
2017-05-25, 10:33
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Enligt FUP 166
Jan-Erik är intresserad av väder och gör varje dag dagboksanteckningar om det. Han bor i Sunnanö, som ligger ca 2 km norr om Torsångs Café.
09-08-01 har Jan-Erik antecknat att det var halvklart, +20 grader och något regn. Han vet inte när regnet kom men tror att det var någon gång under eftermiddagen. Jan-Erik säger att det var så lite regn att det inte var mätbart.

Enligt FUP 167
VäderstationFalun-Lugnet avlästes 20.00 1 augusti 2009 det var 20,3 grader och ingen nederbörd.
Enligt FUP 169
Här kommer de väderuppgifter som jag har för 20090801. De är noterade i Hillersboda, Svärdsjö. Alla tider är svensk normaltid. Klockan 19 (20 sommartid) var det +19,6ºC, nästan mulet, uppehåll och svag nordvästlig vind. Ingen nederbörd förekom under den tidsrymd som du frågar på. I den bifogade filen kan du se temperaturen var tionde minut.
Uppgifterna i FUP 170 kommer från Hillersboda Svärdsjö, som är framtill 21.00, därefter finns inga uppgifter.

Falun ligger mittemellan Sunnanö och Svärdsjö och båda ställen har ingen klarblå himmel den 1 augusti.
Att det kunde ha kommit regn som inte var mätbart i Falun vid 23.00 tiden 1 augusti är mycket troligt den tiden, som Anders sade att det regnade vid 23.00 tiden när han cyklade förbi Slaggatan och hade regnkläder på sig.
Polisen accepterade hans tidsuppgift att det regnade vid 23.00 tiden, och de helt säkert kollade upp det, därför Anders vittnesuppgift kunde ses som viktig.

Nej, det är inte troligt eftersom de uppmätta mätvärdena per dygn är, mellan 06:00:01 - 06:00:00, där datum är starttiden för mätningen. Mätstation är Falun-Lugnet 105370 Det kom inte ens duggregn.

2009-07-29 0,0 mm
2009-07-30 2,4 mm
2009-07-31 1,2 mm
2009-08-01 0,0 mm
2009-08-02 0,0 mm

Så att det skulle ha kommit nederbörd är inte troligt eftersom sådan molnformation inte fanns vid tidpunkten att det skulle kunna ha utkristalliserats snöflingor.

Nu har vi utagerat det här och det står helt klart att ingen nederbörd föll i Falun mellan 06:00:01 1:a augusti 2009 och 06:00:00 2:a augusti 2009.

Mats Alm mördade Linda Chen. Mats Alm är inget brottsoffer. Mats Alm är en gärningsman som utfört ett rått och brutalt mord på sin dåvarande blivande fru.
Citera
2017-05-25, 11:03
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En kvinna redogör för iakttagelser på Nybrogatan i Falun den 1 augusti 2009:

Jobbar på Herrhagsgården. Hon hade slutat vid 13-14-tiden lördagen den 1 augusti, hon
slutade lite tidigare eftersom hon hade jobbat som resurs den dagen. Sen var hon hemma en
stund och sen åkte hon ner på stan vid 15-16-tiden. Hon var på väg in mot stan för att hämta
dottern. Körde på Nybrogatan österut mot stan. Det var en bil som skulle göra en vänstersväng
ut från Hyttgatan. Talin reagerade på att kvinnan såg så ledsen ut. Kvinnan hade någon vit top
och håret i en knut. Talin såg att det var en liten kvinna. Det såg ut som hon grät. Mannen
bredvid var mycket längre än kvinnan. Kvinnan var av asiatisk härkomst. Talin är 160cm lång
och hon fick intrycket av att kvinnan var kortare än henne. De åkte i en mörk bil, lite större
modell. Talin kör själv en liten bil, Huyndai Pony. När Talin såg bilder i tidningen efteråt så
tyckte hon att det var precis så som hon mindes Linda. Mannen hade mellanblont hår. Inte av
utländsk härkomst. Killen var mellan 30-40 år och kvinnan tänkte Talin inte på hur gammal
hon var.
Talin kan inte komma på något annat som hon hört eller tänkt på angående Lindas
försvinnande. Det har pratats mycket på jobbet men mest har det varit om det som stått i
tidningarna.
(S 564)

Mats Alm uppger i förhör att Linda kom hem halv fem ungefär från jobbet. sid 3405
16:27:19 går de in på City Gross. sid 22
Mats tidsuppfattning är avvikande.

Talin åker alltså i en bil längs Nybrogatan österut. Hon skall alltså i en bil se en kvinna som är liten, gråtande med vit topp och från en ganska snedvriden vinkel. Hon skall som normal bilförare se andra trafikanter, se skyltning, se fordon som är på väg at korsa har stannat eller inte, se om de har körriktningsvisare igång för att markera åt vilket håll personen är på väg. Jag skulle vilja kalla Talins vittnesmål som en efterhandskonstruktion, ett minne som hon har förbättrat utifrån given information och styrts av det. Det hon säger tillför inget av värde. Förhöret med henne hålls 60 dagar efter Linda sist sågs i livet.

Minne är en färskvara, speciellt om det är dagliga saker. Nämn kläderna på den person du satt mitt emot i tunnelbanan för 60 dagar sedan, något som under resan inte fick dig att uppleva något annorlunda.

Det finns inget som bevisar att Linda Chen var hemma efter City Gross.
Citera
2017-05-25, 11:06
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Om jag skulle varit närvarande eller haft med söket att göra hade jag gått på Davids information som var chefen på resturangen och hade hört från gäster att Linda skulle finnas i en låda mot Rättvik från Falun.
Vid ett planerat mord anser jag att gärningsmännen i såfall hade kört in på en skogsbilväg, som sedan har anslutning till huvudvägen.
Därför att dumpa kroppen är ett stort riskmoment och logiskt sett låg dumpningsplatsen efter en skogsbilväg, och minsta risken är att inte behöva köra tillbaka samma väg.
Om någon ser en bil passera är det ingen större händelse, men kommer samma bil tillbaka blir frågan vad gjorde den där och den uppmärksammas ?
Sedan är det en skallgångskedja ca 15-20 meter från vägen som måste gå fram och scanna av sidorna.
Den skogsbilvägen som sedan hade anslutning till huvudvägen och de inte behövde åka tillbaka var efter den vägen vid N. Bertilsbo på högra sidan, där kroppen hittades sedan.

Du anser ?
Så du är proffs på hur man gör när man dumpar kroppar nu också ?
Varför skulle det vara mer uppmärksammat att en bil kommer tillbaka samma väg ?
Har du varit ute på landet någon gång överhuvudtaget ?
Man vänder ofta på skogsbilvägar nämligen och utan att det uppmärksammas .
Vad gör du om det finns hinder på vägen om du fortsätter rakt fram på vägen ?
Svampplockare , skogshuggare , ägaren till skogen m.m .
Då lär ju du och din bil bli ännu mer uppmärksammade .
Citera
2017-05-25, 11:11
Medlem
Det är ställt utom rimligt tvivel att det inte finns några trovärdiga observationer av Linda efter besöket på City Gross.
Det är ställt utom rimligt tvivel att Mats Alm aldrig varit "kidnappad", utan visste var Linda låg vid fyndplatsen.
Detta tyder även på att Mats placerade kroppen där (ensam eller i samråd med någon).
Att domen (brott mot griftefrid) inte överklagades av Mats/försvaret styrker detta.
Det är konstaterat att Linda bragdes om livet/avled i tidsrymden 16:38 - 19:59 090801.
Därav är det enda som är av intresse för fallet att konstatera platsen Linda avled/bragdes om livet på samt hur hon avled/bragdes om livet för att få en fällande dom.
Ett erkännande hade självklart även det varit på sin plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in