2017-01-16, 19:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Vad är det om inte lufttryck som håller tackans höjd?
Den nedåtriktade kraften (F=mg) är lika stor som spännkraften i vajrarna. Resultantkraften är noll.

Det här är faktiskt en intressant räkneuppgift som man dels kan räkna ut mha av känd mekanik eller så kan man räkna ut den med den mer obskyra "FE-mekaniken". Hur stor blir spännkraften i vajrarna om tackan väger 1000kg och tackans densitet är 7.8 kg/dm^3 ?

Empiriskt vet vi att svaret är 10kN rakt uppåt.
Och enligt min traditionella mekanik så är det teoretiska svaret F=mg=1000*10 = 10kN och med riktningen rakt uppåt.
Vad kommer du fram till? Speciellt nyfiken är jag på riktningen.
Citera
2017-01-16, 19:38
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Var vänlig tala om hur en densitetsskillnad kan skapa en kraft. Kraft är en vektor, dvs den har både storlek och riktning.
Osmos? Alla gradienter stävar efter att utjämnas. Resulterar i tryck som är kraft/areaenhet.

Var är alla platta planeter? Är månen också platt? Jupiter? Solen?
Citera
2017-01-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ge bevis för att vattnets densitet ökar med trycket på samma sätt atmosfärens! Visa vattnets densitet som funktion av trycket! Ditt påstående strider mot all erfarenhet.
Däremot har jag och andra konstaterat att du saknar kunskaper i grundläggande fysik.
http://www.engineeringtoolbox.com/fluid-density-temperature-pressure-d_309.html
Grafen använder inte havsvatten.
Att vattnets densitet ökar med trycket är ju ganska vedertaget. Man lär sig det i grundskolefysiken.

lp=pgh
lp=tryck.
Marianergraven = 10971 m
p=1025 kg/m3(havsvatten)
10971*1.025*9.82=110428600.5 kPa

1104.286005 bar vid botten.

Detta blir då enligt grafen ovan med ungefär 2 i ändring varje 50 bar vid marianergravens djup:
1044,2 kg/m3 mot 1000 som man började med, om man antar att det ej ökar eller minskar exponentiellt.
Detta är förutsatt att det inte handlar om havsvatten(med högre densitet) och att temperaturen är kring 5 grader(vilket verkar stämma för vad jag lärt mig om vattenbottnar iaf.)

Vem är det som saknar grundläggande fysikkunskaper egentligen. Ingen anledning att komma med anklagelser om idioti där du själv inte verkar ha någon som helst koll.
Däremot är det inte en enorm förändring i densitet.

Nu vet jag inte vad eran diskussion handlade om, men så är det.

Kraft är för övrigt ett koncept, en modell. Ungefär som matematik som inte finns i verkligheten men kan beskriva observationer i verkligheten väldigt väl, samma med moment. Så vad du menar med "Var vänlig tala om hur en densitetsskillnad kan skapa en kraft." undrar jag allt.
Kraften nedåt är ju proportionell med vikten som är proportionell med densiteten.
Hoppas det hjälper.
Citera
2017-01-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alsaof
Att vattnets densitet ökar med trycket är ju ganska vedertaget. Man lär sig det i grundskolefysiken.

lp=pgh
lp=tryck.
Marianergraven = 10971 m
p=1025 kg/m3(havsvatten)
10971*1.025*9.82=110428600.5 kPa

1104.286005 bar vid botten.

Detta blir då enligt grafen ovan med ungefär 2 i ändring varje 50 bar vid marianergravens djup:
1044,2 kg/m3 mot 1000 som man började med, om man antar att det ej ökar eller minskar exponentiellt.
Detta är förutsatt att det inte handlar om havsvatten(med högre densitet) och att temperaturen är kring 5 grader(vilket verkar stämma för vad jag lärt mig om vattenbottnar iaf.)

Vem är det som saknar grundläggande fysikkunskaper egentligen. Ingen anledning att komma med anklagelser om idioti där du själv inte verkar ha någon som helst koll.

Nu vet jag inte vad eran diskussion handlade om, men så är det.

Kraft är för övrigt ett koncept, en modell. Ungefär som matematik som inte finns i verkligheten men kan beskriva observationer i verkligheten väldigt väl, samma med moment. Så vad du menar med "Var vänlig tala om hur en densitetsskillnad kan skapa en kraft." undrar jag allt.
Kraften nedåt är ju proportionell med vikten som är proportionell med densiteten.
Hoppas det hjälper.

Du GLÖMDE EN SAK: på samma sätt som atmosfären.....
Citera
2017-01-16, 21:39
Medlem
Citat:

(Den som alsaof anser saknar grundläggande fysikkunskaper är alltså jag.)

Alsaof - det här är helt otroligt! Jag skrev de här två raderna om detta:

Citat:

Ge bevis för att vattnets densitet ökar med trycket på samma sätt atmosfärens! Visa vattnets densitet som funktion av trycket! Ditt påstående strider mot all erfarenhet.

Läs detta innantill en gång till! Jag vet mycket väl att vatten kan pressas ihop men inte alls på samma sätt, alltså lika mycket, som luften i atmosfären.
Grafen du hänvisar till visar att vattnet pressas ihop ungefär 1 % vid övertrycket 200 bar. Hur många procent pressas luften ihop vid ett övertryck på 200 bar?
Citera
2017-01-16, 21:53
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte vad eran diskussion handlade om.
Uppenbarligen vet du inte det. Se nedan.

Citat:
... vad du menar med "Var vänlig tala om hur en densitetsskillnad kan skapa en kraft." undrar jag allt.
Det är Sebban som hävdar att densitetsskillnad kan skapa en kraft. Jag vill veta hur Sebban förklarar att detta kan ske, samtidigt som gravitation inte existerar (enl Sebban).

Citat:
Det där ska du säga till Sebban, inte till mig. Observera att du förutsätter att gravitation finns....
Citera
2017-01-16, 23:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hoppas det hjälper.

Nyckelfrågan, i trådens kontext, är hur man får till kraft och dess riktning från vikt (massa) utan gravitation.

Vi vet att kraften nedåt är proportionell mot massan. Vi kan till och med sätta upp sambandet kraften=massan*g där vi empiriskt vet att g=10 nära jordytan. Vad vi diskuterar är vad g är hur den kan vara en vektor.

Inom erkänd mekanik så är g tyngdacceleration. Vad som däremot är väldigt oklart är vad g är inom FE-mekaniken eftersom det där saknas gravitation.
Senast redigerad av madtop 2017-01-16 kl. 23:11.
Citera
2017-01-17, 07:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban

Densitet är flytkraft och dess existens, i motsats till gravitation, kan bevisas med experiment som till och med du kan göra.
Hur kommer det sig att "flytkraften" upphör att existera om ett slutet rum, som en flygplanskabin, befinner sig i fritt fall?
Citera
2017-01-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Den nedåtriktade kraften (F=mg) är lika stor som spännkraften i vajrarna. Resultantkraften är noll.

Det här är faktiskt en intressant räkneuppgift som man dels kan räkna ut mha av känd mekanik eller så kan man räkna ut den med den mer obskyra "FE-mekaniken". Hur stor blir spännkraften i vajrarna om tackan väger 1000kg och tackans densitet är 7.8 kg/dm^3 ?

Empiriskt vet vi att svaret är 10kN rakt uppåt.
Och enligt min traditionella mekanik så är det teoretiska svaret F=mg=1000*10 = 10kN och med riktningen rakt uppåt.
Vad kommer du fram till? Speciellt nyfiken är jag på riktningen.

Blanda nu inte bort korten. Du vet mycket väl vad jag menar. Vad är det som håller tackans höjd om inte lufttryck? Förtydligar så att du och Pewana inte ”missförstår” igen. Kranen lyfter den 20 ton tunga, eller vad den nu väger, järntackan och flyttar den till en ny position. Vad är det som trycker fast tackan vid sugkopparna och håller järntackans höjd under lyftet?
Citera
2017-01-17, 15:06
Medlem
Citat:
(Den som alsaof anser saknar grundläggande fysikkunskaper är alltså jag.)

Alsaof - det här är helt otroligt! Jag skrev de här två raderna om detta:

Läs detta innantill en gång till! Jag vet mycket väl att vatten kan ipressas ihop men inte alls på samma sätt, alltså lika mycket, som luften i atmosfären.
Grafen du hänvisar till visar att vattnet pressas ihop ungefär 1 % vid övertrycket 200 bar. Hur många procent pressas luften ihop vid ett övertryck på 200 bar?

Du är hal som en ål Pewana! Vatten kan inte komprimeras eller pressas ihop. Vattnets densitet ökar med djupet och i samma takt trycket. Sluta slingra dig och försök att förstå i stället! Glöm för ett ögonblick din magiska kraft som drar i allt möjligt.
Citera
2017-01-17, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nyckelfrågan, i trådens kontext, är hur man får till kraft och dess riktning från vikt (massa) utan gravitation.

Vi vet att kraften nedåt är proportionell mot massan. Vi kan till och med sätta upp sambandet kraften=massan*g där vi empiriskt vet att g=10 nära jordytan. Vad vi diskuterar är vad g är hur den kan vara en vektor.

Inom erkänd mekanik så är g tyngdacceleration. Vad som däremot är väldigt oklart är vad g är inom FE-mekaniken eftersom det där saknas gravitation.

Hur har man räknat ut att g är lika med 10 nära jordytan? Varifrån har du fått gravitationskonstanten, Cavendish? Du vet, han som vägde jorden.
Citera
2017-01-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur kommer det sig att "flytkraften" upphör att existera om ett slutet rum, som en flygplanskabin, befinner sig i fritt fall?

Har svarat att jag inte riktigt förstår vad du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in