Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Ge bevis för att vattnets densitet ökar med trycket på samma sätt atmosfärens! Visa vattnets densitet som funktion av trycket! Ditt påstående strider mot all erfarenhet.
Däremot har jag och andra konstaterat att du saknar kunskaper i grundläggande fysik.
http://www.engineeringtoolbox.com/fluid-density-temperature-pressure-d_309.html
Grafen använder inte havsvatten.
Att vattnets densitet ökar med trycket är ju ganska vedertaget. Man lär sig det i grundskolefysiken.
lp=pgh
lp=tryck.
Marianergraven = 10971 m
p=1025 kg/m3(havsvatten)
10971*1.025*9.82=110428600.5 kPa
1104.286005 bar vid botten.
Detta blir då enligt grafen ovan med ungefär 2 i ändring varje 50 bar vid marianergravens djup:
1044,2 kg/m3 mot 1000 som man började med, om man antar att det ej ökar eller minskar exponentiellt.
Detta är förutsatt att det inte handlar om havsvatten(med högre densitet) och att temperaturen är kring 5 grader(vilket verkar stämma för vad jag lärt mig om vattenbottnar iaf.)
Vem är det som saknar grundläggande fysikkunskaper egentligen. Ingen anledning att komma med anklagelser om idioti där du själv inte verkar ha någon som helst koll.
Däremot är det inte en enorm förändring i densitet.
Nu vet jag inte vad eran diskussion handlade om, men så är det.
Kraft är för övrigt ett koncept, en modell. Ungefär som matematik som inte finns i verkligheten men kan beskriva observationer i verkligheten väldigt väl, samma med moment. Så vad du menar med "Var vänlig tala om hur en densitetsskillnad kan skapa en kraft." undrar jag allt.
Kraften nedåt är ju proportionell med vikten som är proportionell med densiteten.
Hoppas det hjälper.