Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 22:36
  #5485
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du har rätt angående gyrokompassen, den är konstruerad efter globmodellen.
i.

Det är i själva verket väldigt lätt att bevisa att jorden är en sfär, det enda du behöver göra är att mäta vinkeln till polstjärnan på olika breddgrader samt lägga till lite enkel trigonometri.

Vi vet genom empiriska studier att polstjärnas vinkel över horisonten är lika stor som breddgraden. Är du t.ex i Kiruna hittar du polstjärnan 65 grader över horisonten och åker du vidare till t.ex Cypern hittar du polstjärnan 30 grader över horisonten.

Om du studerar nedan bild så bör du begripa att allt annat är en sfäriskt jord är omöjlig.
https://www.filesanywhere.com/FS/M.a...8d619cb478aca7
Välj gärna valfritt avstånd till polstjärnan och försök rita dina observationsvinklar så kommer du att upptäcka att det är omöjligt på en platt jord.

Nu har jag på kort tid presenterat två enkla bevis för att jorden är en sfär, dels gyrokompassen och dels vinkeln till polstjärnan. Är du fortfarande övertygad om att jorden är platt?
Citera
2017-05-23, 23:10
  #5486
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
FE är ju minst sagt en rörelse som växer och jag följer den med stor entusiasm och glädje! Jag tycker hela konceptet är helt fantastiskt och minst sagt underhållande på många sätt.

https://pics.onsizzle.com/meanwhile-...e-17003660.png

Den platta jorden skall ju tidigare ha haft enorma träd som enligt uppgift sågats ner av jättar.

https://flatearthscienceandbible.fil...8/img_2769.jpg

Jättarna skall i sin tur ha förstenats - på något vis - men återfinns numera i bergsformationer, och då i mer pikant skepnad emellanåt... (varning för starka bilder!)

https://www.youtube.com/watch?v=EgYTfm6Pyj0

Det här känns ju som förlängningen på Flat Earth och minst sagt revolutionerande!

Vad tror ni nästa steg blir i plattkonceptet?
Jag var inne på en av dessa videor (YT) häromdagen, han som såg stora stubbar i berg och mycket mer. Jag klassade han som en av tubens värsta pucko, vilken fanatiker och vilken fantasi han hade.

Visst är det en direkt koppling till FE-rörelsen för det är ju samma folk som håller på med dessa fantasier, för jag kallar inte allt svammel jag såg som konspirationer. Påminner om forntida sagor om hur Vänern och Vättern samt Öland och Gotland, det var ju jättar som enligt sägnen kastade ut stora stenar som blev öarna. detta är ju bara en av alla gamla sägner och sagor som finns om naturen som folk inte visste mycket om förr innan vi lärde oss genom vetenskapen hur det mesta fungerar här i världen.

Undrar ofta när jag läser här om fantasierna kommer från filmer och spel, tänker på filmer som Avatar och liknande. De kan sätta igång fantasin hos många skulle jag tro, fint gjorda filmer om bebodda planeter långt bort som lite liknar det plattjordarna tror på.
Citera
2017-05-24, 01:53
  #5487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Självklart har även Östersjön tidvatten. Men pga av det smala Öresund så är tidvattnet knappt mätbart, det handlar om någon centimeter.

Men skit i den riktiga jorden nu, vi vet hur den funkar.
Jag pratar hellre om den platta jorden och dess alternativa vetenskap.
Hur förklarar du tidvatten?

Jag kan inte förklara hur tidvattnet fungerar på den platta jorden, men det vet ju du, det är väl därför du frågar. Hade jag haft en "vattentät" teori så skulle jag ha sagt det.

Hur skulle Öresund hindra ett tidvatten i Östersjön, solen, månen och centrifugalkrafterna skulle verka där också. Varför verkar inte dessa krafter på alla vatten?

Men till nåt annat. Varför är månen, en solig dag, blå på de detaljer som är mörkgrå på natten? Varför lyser hela månytan? Borde det inte vara en ljuskoncentration i mitten av bollen om solen lyser på den? Nu uppträder den som en platt disk.

Enligt den platta modellen är solen och månen lika stora och har båda två ett eget sken. Det finns hemmasnickrade experiment på detta, själv har jag inte gjort det. Men det går ut på att om du under natt men månsken placerar en termometer skuggad från månen och en andra termometer exponerad mot månljuset skall den andra termometern få lägre temperatur. Vilket skulle kunna antyda att månen har en egen ljussammansättning.
Citera
2017-05-24, 02:08
  #5488
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag kan inte förklara hur tidvattnet fungerar på den platta jorden, men det vet ju du, det är väl därför du frågar. Hade jag haft en "vattentät" teori så skulle jag ha sagt det.

Hur skulle Öresund hindra ett tidvatten i Östersjön, solen, månen och centrifugalkrafterna skulle verka där också. Varför verkar inte dessa krafter på alla vatten?

Men till nåt annat. Varför är månen, en solig dag, blå på de detaljer som är mörkgrå på natten? Varför lyser hela månytan? Borde det inte vara en ljuskoncentration i mitten av bollen om solen lyser på den? Nu uppträder den som en platt disk.

Enligt den platta modellen är solen och månen lika stora och har båda två ett eget sken. Det finns hemmasnickrade experiment på detta, själv har jag inte gjort det. Men det går ut på att om du under natt men månsken placerar en termometer skuggad från månen och en andra termometer exponerad mot månljuset skall den andra termometern få lägre temperatur. Vilket skulle kunna antyda att månen har en egen ljussammansättning.
Att dom delar av månen som inte är direkt belysta av solen är grå i stället för svarta nattetid beror på att den belsya delen av jorden kastar sitt sken på månen. Detta ljus är dock för svagt för att synas dagtid.
Vad bevisar en termometer angående om månen lyser med egen sken eller reflekterar solens ljus? Det som avgör termometerns temperatur är hur mycket ljus som träffar den. Termometern gör knappast skillnad på om ljuset skapas på månen eller om månen reflekterar solljuset.
När det gäller tidvatten så påverkas detta av hur stor vattenmassa det handlar då det självklart finns mer vatten i Atlanten jämfört med Östersjön om och om det är långgrunt eller blir djupt snabbt då vattenlinjen flyttas mer där det är långgrunt. Dessutom tror jag att vattenmassorna som vetter mot månen påverkas mera än vattnet uppe vid polerna.
Citera
2017-05-24, 02:23
  #5489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är i själva verket väldigt lätt att bevisa att jorden är en sfär, det enda du behöver göra är att mäta vinkeln till polstjärnan på olika breddgrader samt lägga till lite enkel trigonometri.

Vi vet genom empiriska studier att polstjärnas vinkel över horisonten är lika stor som breddgraden. Är du t.ex i Kiruna hittar du polstjärnan 65 grader över horisonten och åker du vidare till t.ex Cypern hittar du polstjärnan 30 grader över horisonten.

Om du studerar nedan bild så bör du begripa att allt annat är en sfäriskt jord är omöjlig.
https://www.filesanywhere.com/FS/M.a...8d619cb478aca7
Välj gärna valfritt avstånd till polstjärnan och försök rita dina observationsvinklar så kommer du att upptäcka att det är omöjligt på en platt jord.

Nu har jag på kort tid presenterat två enkla bevis för att jorden är en sfär, dels gyrokompassen och dels vinkeln till polstjärnan. Är du fortfarande övertygad om att jorden är platt?

Varifrån kommer höjden till Polaris? Om du mäter vinkeln till Polaris för att bestämma position så används på sfärisk glob inget avstånd utan ett tabellvärde. I astronomisk navigation har inga himlakroppar avstånd fastställda, endast punkter att mäta vinkel/höjd till och sedan läsa ut värden ur tabeller. I bilden du bifogar antar man höjden till Polaris vilket är okänt i den plana modellen, nu kan ju någon plattjordare hävdat det och du utgått från det.
Citera
2017-05-24, 07:36
  #5490
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varifrån kommer höjden till Polaris? Om du mäter vinkeln till Polaris för att bestämma position så används på sfärisk glob inget avstånd utan ett tabellvärde. I astronomisk navigation har inga himlakroppar avstånd fastställda, endast punkter att mäta vinkel/höjd till och sedan läsa ut värden ur tabeller. I bilden du bifogar antar man höjden till Polaris vilket är okänt i den plana modellen, nu kan ju någon plattjordare hävdat det och du utgått från det.
Bilden visar att om jorden är platt så måste höjden till polstjärnan vara mycket mindre än vad den verkligen är om vinkeln upp till den ska stämma med vad man observerar i verkligheten. Hur man än vänder och vrider det så innebär det även att polstjärnan syns ända ner till "iskanten" på den platta jorden. På sfären liksom i verkligheten stämmer inte detta.

Man behöver i själva verket inte veta "höjden" till polstjärnan då den är så långt bort att dess ljus är parallellt när vi ser den. Därför räcker det med vinkeln till den för att bestämma latituden vid navigering. På en platt jord finns det ingen möjlighet att få detta att stämma med observationen.
Citera
2017-05-24, 07:50
  #5491
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varifrån kommer höjden till Polaris? Om du mäter vinkeln till Polaris för att bestämma position så används på sfärisk glob inget avstånd utan ett tabellvärde. I astronomisk navigation har inga himlakroppar avstånd fastställda, endast punkter att mäta vinkel/höjd till och sedan läsa ut värden ur tabeller. I bilden du bifogar antar man höjden till Polaris vilket är okänt i den plana modellen, nu kan ju någon plattjordare hävdat det och du utgått från det.

Polstjärnan syns inte på södra halvklotet. Hur förklaras det på en platt jord?
Citera
2017-05-24, 07:52
  #5492
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Undrar ofta när jag läser här om fantasierna kommer från filmer och spel, tänker på filmer som Avatar och liknande. De kan sätta igång fantasin hos många skulle jag tro, fint gjorda filmer om bebodda planeter långt bort som lite liknar det plattjordarna tror på.

Keanu Reeves skall enligt sägnen ha Tweetat "The Matrix was a documentary" och sedan var det igång.
Citera
2017-05-24, 08:02
  #5493
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varifrån kommer höjden till Polaris? Om du mäter vinkeln till Polaris för att bestämma position så används på sfärisk glob inget avstånd utan ett tabellvärde. I astronomisk navigation har inga himlakroppar avstånd fastställda, endast punkter att mäta vinkel/höjd till och sedan läsa ut värden ur tabeller. I bilden du bifogar antar man höjden till Polaris vilket är okänt i den plana modellen, nu kan ju någon plattjordare hävdat det och du utgått från det.

Ser att RostigHink har svarat, men ändå: det är en godtyckligt vald höjd för att exemplifiera. Man har utgått från 45 grader och tänkt, ifall observationen stämmer och jorden är platt, så måste höjden vara...

För att få den platta jorden att fungera verkar det som att varje latitud måste ha sin egen polstjärna, eller något sådant, och det är ju inte alls rimligt.
Citera
2017-05-24, 14:39
  #5494
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag kan inte förklara hur tidvattnet fungerar på den platta jorden, men det vet ju du, det är väl därför du frågar. Hade jag haft en "vattentät" teori så skulle jag ha sagt det.

Tråkigt - det är ju trots allt den platta jorden tråden handlar om. Och det är väl ganska typiskt att vi aldrig kan får svar på en enda av alla tusen frågor som finns.


Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Men till nåt annat. Varför är månen, en solig dag, blå på de detaljer som är mörkgrå på natten? Varför lyser hela månytan? Borde det inte vara en ljuskoncentration i mitten av bollen om solen lyser på den? Nu uppträder den som en platt disk.

Jag är evinnerligt trött på att diskutera den sfäriska jorden i en tråd som borde handla om den platta jorden. Har du vetenskapliga frågor om jorden bör du ställa dem i delforumet vetenskap.

Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
J
Enligt den platta modellen är solen och månen lika stora och har båda två ett eget sken.

Vi är ju några miljoner människor som faktiskt har mät avståndet till himlakropparna. T.ex har jag personligen mätt avståndet till månen och jag vet att den är längre bort än vad FE påstår.

Anser du att jag och ett antal andra miljoner är kompletta idioter eller att vi är en del av konspirationen?
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-05-24 kl. 15:10.
Citera
2017-05-24, 14:46
  #5495
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varifrån kommer höjden till Polaris? Om du mäter vinkeln till Polaris för att bestämma position så används på sfärisk glob inget avstånd utan ett tabellvärde. I astronomisk navigation har inga himlakroppar avstånd fastställda, endast punkter att mäta vinkel/höjd till och sedan läsa ut värden ur tabeller. I bilden du bifogar antar man höjden till Polaris vilket är okänt i den plana modellen, nu kan ju någon plattjordare hävdat det och du utgått från det.

Du får välja vilken jävla höjd du vill till Polaris, du kan välja 1 meter eller du kan välja 1000 mil.

Det viktiga är att du oavsett höjd aldrig kan få det att passa in på en platt jord. Vinkeln till Polaris är omöjlig på en platt jord oavsett hur långt bort stjärnan är.

På en platt jord krävs det flera polstjärnor, det krävs en polstjärna för varje breddgrad.
Se översta skissen:
http://imgur.com/CPU63Tm
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-05-24 kl. 14:55.
Citera
2017-05-24, 23:41
  #5496
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
. Varför är månen, en solig dag, blå på de detaljer som är mörkgrå på natten?.

Vad är månen i din världsbild?

Hur kommer det sig att vi har fullmåne och nymåne?
Hur långt bort är månen?
Vad är det som får månen att röra sig?
Vad är en månförmörkelse?
Varför korrelerar tidvatten med månens rörelse?
Varför lyser skiten?

Vi är ju ganska säkra på att det behövs krafter för att förflytta föremål. Vi vet att saker inte planlöst flyger omkring. Vad är det som får månen att synbart förflytta sig? Förklara din världsbild. Når du ändå håller på kan du förklara resten av mina frågor.
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-05-24 kl. 23:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback