Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Enligt de två andra som var anhållna, de som enligt åklagaren bodde i huset, så körde Billy iväg alla ur huset på lördagen. Den enda som fick vara där med honom var Tova. De andra två gossarna var på cruising och eftersom åklagaren sagt att de inte har något med mordet och bortforslandet av kroppen att göra, så förmodar jag att deras alibi räcker långt in på natten och in i morgonen.

Så kan det vara, min ambition var bara att försöka sortera lite, genom relevanta öppna frågor, som ligger nära det som hände.
Citera
2017-05-24, 23:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag försökte förklara min förståelse i en sådan situation. Du är anmäld för misshandel, kanske några slag och en kraftig knuff mot en ganska lätt person, som flyger in i någonting hårt, och får flera blånader på kroppen.

När det kanske händer igen, på "torpet", blev det inte bara blåmärken, utan "knuffen" resulterade i död ( vi människor är inte odödliga, och ibland behövs det inte så mycket våld, för att släcka våra liv, "förstås".......). Så, vad jag säger är, att det finns många olika sätt som det tragiska dödsfallet har kunnat ske på, men, viktigt, värderar inte de olika möjligheterna, och jag tror/hoppas det är så polisen också arbetar.

Billy har/hade en misshandelsanmälan på sig. Om han, hög som ett hus, uppfattar att Tova rasar ner för trappan, och ligger därnere livlös, kanske han nyktrar till något, och börjar tänka KONSEKVENSER? Hur ska han "bevisa" att han inte knuffat Tova utför trappan? Nej, han behöver ju inte det, för rättssystemet ska bevisa att han gjorde det, om han ska bli dömd, vet vi. Men hur klart kan han föreställa sig det, i sitt rus?

OBS! Jag bedömer inte detta som det mest sannolika händelseförloppet, men det kan ha gått till så. Mest sannolikt är fortfarande att det blev bråk, och Billy reagerade precis som vid tidigare bråk, han tog till våld, slog/knuffade eller liknande, och denna gång blev utgången fatal. Då handlar det om dråp eller vållande till annans död.b

Åklagaren har den uppfattningen att Tova dödats och att det var med uppsåt.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/sa-forsokte-misstankte-mordaren-gomma-tova/
Citera
2017-05-25, 00:25
Medlem
Vad gjorde helokoptern där igår?
Citera
2017-05-25, 00:27
Medlem
Citat:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/sa-forsokte-misstankte-mordaren-gomma-tova/

Ja, men enligt "expressen". Lova mig, Mogna-Meloner, att om expressens simpla B-artikel, med expressens lågkvalitativa s.k. reporters, hade fel, att du pudlar här på FB! För mitt förtroende för dom, hur dom vinklar och försöker styra, är NOLL!!!!

Jag är inte mot att Billy var delaktig, MEN att det blir MORD, har jag mycket svårt att tänka mig, max dråp, kanske "bara" vållande till annans död, vilket också är ett hårt straff, men skiljt ifrån mord! Kanske blir det friad, dock ganska osannolikt...

Så, min flashback-vän, det kommer att dröja länge, men jag KRÄVER en pudel av dig, när det är avgjort och det inte blev mord, och kommer självklart att pudla själv, om jag har fel, självklart. DEAL?
Senast redigerad av Whyback 2017-05-25 kl. 00:33.
Citera
2017-05-25, 01:09
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Jag är inte mot att Billy var delaktig, MEN att det blir MORD, har jag mycket svårt att tänka mig, max dråp, kanske "bara" vållande till annans död, vilket också är ett hårt straff, men skiljt ifrån mord! Kanske blir det friad, dock ganska osannolikt...

Varför så säker på att det inte är mord? Kan ju bara innebära en sak och det att du känner honom rätt bra. Så, berätta varför han inte är skyldig till mord? Hur är han som människa?
Citera
2017-05-25, 01:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ja, men enligt "expressen". Lova mig, Mogna-Meloner, att om expressens simpla B-artikel, med expressens lågkvalitativa s.k. reporters, hade fel, att du pudlar här på FB! För mitt förtroende för dom, hur dom vinklar och försöker styra, är NOLL!!!!

Så, min flashback-vän, det kommer att dröja länge, men jag KRÄVER en pudel av dig, när det är avgjort och det inte blev mord, och kommer självklart att pudla själv, om jag har fel, självklart. DEAL?

Jag har inga problem att pudla. Är något jag gör med lätthet. Verkligen. Fattar inte varför det skulle vara svårt. Har man fel så varför inte säga det utan slingra sig och hitta på alternativa lösningar och vägra ge sig? Som du märker kör jag mer med logisk och psykologisk tolkning av mordfall än att jag ger mig in i Hollywoodmanus eller älgrelaterade draman. Då ökar nämligen chansen att har rätt.

Vad jag minns har jag inte sagt något om ifall det är mord eller dråp. Vet nämligen inte alks skillnaden och är totalt ointresserad av att lära mig. Jag är nöjd med att gärningsmannen fälls. Så var du har fått det från vet jag inte alls. Inte från mina inlägg i alla fall. Däremot har jag hela tiden sagt att att Billy dödat henne - och inte genom en olyckshändelse. Jag har också sagt att jag inte alls tror det var planerat utan skedde i stundens hetta och att det gick snabbt. Om jag sedan använt ordet mördat (mord) istället för dräpt (dråp) beror det på att mördat (mord) känns mer naturligt att säga. Dräpt och dråp känns gammaldags.

Det jag citerar från Expressen är ju inte en tolkning av tidningen, utan en intervju med åklagaren. Men låt oss kolla in vad han säger till TT:

Citat:
Åklagaren Christer Sammens säger till TT att Tova Moberg dödades någon gång under natten till söndagen. Han uppger att hon troligen inte omkommit i vattnet där hennes kropp hittades.
– Hon dödades genom yttre våld, ja, det är min uppfattning, säger han.

https://www.sydsvenskan.se/2017-05-18/tidigare-pojkvan-haktad-for-mordet

Så här säger han till Aftonbladet:

Citat:
Christer Sammens tror inte att Tova Moberg dog i vattnet, utan att det var ett sätt att dölja kroppen.
– Hennes död har orsakats tidigare, men jag vill inte kommentera vad exakt jag tror att man har gjort, säger Christer Sammens.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/1lbAW/22-aringen-haktad-kan-finnas-motiv-som-svartsjuka

Varför jag lutat mig mot vad åklagaren säger? Jo, flör att han har pratat med rättsläkaren som obducerat Tova. Så åklagaren vet en hel del mer än oss om vad Tovas kropp varit med om. Och rättsläkaren måste ha sagt att Tova dödats genom våld. Annars skulle inte åklagaren framhålla det.
Citera
2017-05-25, 01:19
Bannlyst
Citat:

Det är i stort sett det han måste göra, han har en död person vid ett hus som en man som är anmäld för
misshandel bor och platsen är inte Rinkeby så det mest logiska är att Billy dödat Tova och Billy måste häktas.

Men utan att vi vet tillståndet på kroppen så är det jäkla svårt att säga något tyvärr.
Senast redigerad av kulprit 2017-05-25 kl. 01:22.
Citera
2017-05-25, 01:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Det är i stort sett det han måste göra, han har en död person vid ett hus som en man som är anmäld för
misshandel bor och platsen är inte Rinkeby så det mest logiska är att Billy dödat Tova och Billy måste häktas.

Att Billy måste häktas var inte så självklart från första stund. Att han måste förhöras var däremot helt självklart därför att hon besökt honom och sedan försvunnit. Och om han hade haft ett alibi hade han aldrig blivit häktad. Men jag håller med om att det hela definitivt inte utspelas i en stad där det finns fler möjligheter till alternativa gärningsmän.

Det här påminner mer om deckarnoveller i ett slutet rum. Att hitta en annan GM som tagit sig in på gården när Billy var där och då dödat Tova ljudlöst och sedan släpat henne till sjön eller att någon svarttaxiiförare körti väg med Tova, dödat henne och sedan åkt tillbaka och dragit kroppen genom en annans gård till sjön känns riskabelt å det värsta i den del av landet där natten inte är mörk på våren/sommaren. Risken för upptäckt var stor. Stor även för Billy, men han kände till marken och visste var han riskerade att bli sedd och inte. Hur han kunde gå för att riskera minst upptåckt och var han kunde dumpa kroppen med minst risk för att bli sedd.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-25 kl. 01:38.
Citera
2017-05-25, 05:07
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rud33z
240m ungefär, se kartan jag ritat.
https://minfil.org/d2WcH9b1bc/Sk_rmklipp_2017-05-24_23.10.36.png
Till trådstarten

//Mod
Citera
2017-05-25, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det vet jag inte.
Stod i Expressen bl a:

- Jag vet att han köpte massa sprit och piller dagen innan mordet, säger en nära anhörig.

Ja och har han druckit mycket och blandat med div mediciner så finns ju risken att hjärnan tar mycket stryk. Så helt normal va han nog inte.
Citera
2017-05-25, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Ja och har han druckit mycket och blandat med div mediciner så finns ju risken att hjärnan tar mycket stryk. Så helt normal va han nog inte.

Vem har pratat om medicin? Piller kan vara många olika saker, vitamin, paracetamol, doping, drog. Alternativen är många.
Citera
2017-05-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Vem har pratat om medicin? Piller kan vara många olika saker, vitamin, paracetamol, doping, drog. Alternativen är många.
med medeciner menar jag såklart narkotikaklassade tabletter som kan användas som medicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in