Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Ljudklipp från Studio Ett 16/5. Journalisten Anton Berg och tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem i studion. Alhem talar bl.a. om problemen med rättssäkerheten, kritiserar journalistkåren som inte intresserar sig för problemen med rättssäkerheten, inte ställer kritiska följdfrågor osv.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/892901?programid=1637
(16:25 - 32:10)............................................ ..............mera
Tack för den länken, mycket informativ.
---
Man skulle tro att detta fall och resningen skulle genera mera "medietäckning" än vad som är fallet, DN undantaget.
Och av det som skrivs ligger fokus på mycket skåpmat och "halvunderlig"? rapportering, inte att nagelfara resningsansökan.
Kika i sammanställningen som finns på sr.se där sökning och sortering på Linna med datum inte kommer rätt, där "skåpmat" skrivs en längre artikel om medan information som idag om material som faktiskt ligger till grund för just denna exempellösa resning inte får så många rader, men det finns i alla fall ett längre ljudklipp på länken.
På sr.se idag med Jan Olsson,
Jan Olsson är övertygad om att det var två gärningsmän,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6703521
Citat:
Jan Olsson (kriminalkommissarie),
Han har arbetat med många av de mest omtalade fallen i svensk kriminalhistoria exempelvis Norrmalmstorgsdramat, Bombmannen, Lasermannen, Thomas Quick och Norbert Kröcher.
Olsson har varit särskilt verksam som brottsplatsutredare och har utbildat blivande kriminaltekniker på Sri Lanka, föreläst i kriminalteknik och bistått några av landets främsta brottmålsadvokater i brottmål.
Chef för Rikskriminalpolisens gärningsmannaprofilgrupp 1994-2001.
---
Min personliga uppfattning om detta?
En brokig person men på rätt väg, saken är dock att i ett samhälle som gör anspråk på att vara en rättsstat borde man bli dömd på fakta och inte på person, trasiga bristfälliga indiciekedjor och utan ett enda "hårt" bevis med ett huvudvittne som i sig utgör intressant läsning för det som skett sätter som jag ser det
"bortom allt rimligt tvivel" i ett löjets skimmer.
Så efter det jag läst, tittat på och hört om detta så är i alla fall min slutsats och övertygelse att till just detta är han oskyldig. Och skulle man nu under 13års tid orka driva detta oförtrutet med flera tidigare försök till resning, och inte ta ett tidsbestämt straff om han nu inte kunde dra styrka från vetskapen om att han är oskyldig?
Kommer han nu bli frikänd?
Rimligtvis men prestigen ligger hård över nejden och det är nog många starka intressen som inte vill se/ha efterspelet som kommer med ett frikännande.