2017-05-24, 13:56
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Fråga inte farbror_barbro om fakta, hen uttalar sig hela tiden tvärsäkert med helt felaktiga uppgifter!
Följande är fakta hämtade ur utredningsmaterialet:
-Den 14/4 kom bröderna kom hem ca kl. 19.15, efter att ha ätit middag hos vänner (paret uppger i podcasten 'Spår' att de lämnade deras hus kl. 19, restiden är 15 min).
-Grannen ser benen i gluggen ca kl. 19.40, uppgiften är säker eftersom frun tittade på klockan när han kom in och nämnde benen i gluggen.
-Strömmen till trygghetslarmet bredvid Sune bröts enligt SOS Alarm 21.05-21.20, då var GM i Sunes sovrum, och Roger i lagårn sannolikt redan död.
-Mot bakgrund av detta kan man tänka sig att Roger gick till lagårn kring 20.30-21.00, och GM måste ha väntat i lagårn uppemot en timme innan han anföll Roger.
Det är mycket som är konstigt med det som redovisats om händelserna i Kalamark den här kvällen, t.ex. sa pojken att det blev mörkt 15 min efter hans iakttagelse av bilen vid Kalahatten. Solen gick ned kring kl. 21 den dan.

Jo det är märkligt att gärningsmannen skulle ha krupit in genom en glugg och väntat i ladugården i 1,5 timmme, det är ju vare sig diskret eller smidigt att ta gluggen om man inte är Ninja.

1,5 timme är också ologiskt lång tid att "lura på någon", när man ändå valt alla de andra förberedelserna och samtidigt varit beredd till att bruka brutalt våld mot en äldre personer, det är för mig mycket ännu mera ologiskt.

Tänker mig att Roger höll på med någon reparation, tappade verktyget och kröp in, istället för en omväg, och att mordet och rånet gick mycket fortare...att hela brottet begicks mellan 21 och 22 alltså.

Tror att "Glugghålet" var bara en banalitet som såg tokigt ut, har sett många roligheter, sinnet är ungt så att säga hos mycket folk.
Citera
2017-05-24, 14:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Linnas alibi och mobilanvändning

Låt mig sammanfatta vad jag velat lyfta fram i fråga om Linnas alibi och telefonuppkoppling 13-15/4. Fakta är följande:

1. Linna har enligt huvudvittnet Nils berättat om rånplaner i Kalamark samt deltagit i en resa dit kvällen den 13/4. Det senare stöds delvis av Nils fars uppgifter.
2. Linna saknar alibi för kvällen den 13/4 samt den 14/4. Han har inga tfn-samtal, han kopplar inte upp modemet, han träffar ingen.
3. Linna har såvitt vi kan se mobilen i gång i 13 dygn i sträck innan den 14/4 och 21 försök i rad att nå den lyckas, varav 19 när han är hemma i Visträsk. Ingenting tyder på dålig mobiltäckning där.
4. Linnas mobil fungerar också utmärkt när han är på resa: den 15/4 reser han söderut i bil och 16 av 17 försök att nå hans mobil lyckas. Ingenting tyder på att han har problem med batteri eller laddare.
5. Från kl 18:20 den 13/4 till kl 19:37 görs 9 misslyckade försök att koppla upp sig mot Linnas mobil. 8 av dessa sker den 14/4 när Linna enligt egen uppgift är hemma i Visträsk. Linnas mobil dyker inte upp igen förrän 23:14 när han försöker nå Nils 3 ggr.

- Den uppenbara slutsatsen av punkterna 3-5 är att Linna stänger av sin mobil den 13/4 och slår på den vid 23-tiden den 14/4.
- Den uppenbara slutsatsen av 1-5 är att Linna är inblandad i rånmordet i Kalamark och slagit av mobilen för att inte lämna spår.

Det är inte allas slutsats. I stället har vi ideer om barrskogar, glömd laddning eller att Nils utnyttjat kunskap om Linnas tfn-vanor för att sätta dit honom.
Och ja, man kan tänka sig en massa saker, men någonstans måste man väga alternativen mot varandra och komma till en slutsats. Hur den slutsatsen kan bli att Linna med säkerhet inte har med rånmordet att göra, det är för mig en gåta.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-24 kl. 14:02.
Citera
2017-05-24, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, men Linna och Nils talas inte vid förrän morgonen den 15/4 (plus 18:01-18:12 före mordet den 14/4... många datum blir det..). Frågan jag ställde var hur Nils vet den 13/4 att han måste skjuta upp rånet ett dygn för att Linna åkt tillbaka till Visträsk?

Haha ja många datum blir det.

Men om jag tolkat allt rätt är ju det kvällen för Avvärjningsresan? Då ses de ju? (Vad som hände sen säger de olika om) hur kunde de bestämma tid att träffas ens eller var det av ren slump? Kaj säger att Nils var påtänd och Nils säger att de drog ut på en ca 4 timmars bilfärd.

(Ber om ursäkt om jag tolkat nått fel)
Citera
2017-05-24, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Jo det är märkligt att gärningsmannen skulle ha krupit in genom en glugg och väntat i ladugården i 1,5 timmme, det är ju vare sig diskret eller smidigt att ta gluggen om man inte är Ninja.

1,5 timme är också ologiskt lång tid att "lura på någon", när man ändå valt alla de andra förberedelserna och samtidigt varit beredd till att bruka brutalt våld mot en äldre personer, det är för mig mycket ännu mera ologiskt.

Tänker mig att Roger höll på med någon reparation, tappade verktyget och kröp in, istället för en omväg, och att mordet och rånet gick mycket fortare...att hela brottet begicks mellan 21 och 22 alltså.

Tror att "Glugghålet" var bara en banalitet som såg tokigt ut, har sett många roligheter, sinnet är ungt så att säga hos mycket folk.

De gjorde ju ingen vidare brottsplatsundersökning, det är ju fakta men så dålig var den väll inte så de skulle missa att det var Roger som kröp in.

Vet någon nått mer om den saken? Säkrade spår mm
Citera
2017-05-24, 14:33
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Låt mig sammanfatta vad jag velat lyfta fram i fråga om Linnas alibi och telefonuppkoppling 13-15/4. Fakta är följande:

1. Linna har enligt huvudvittnet Nils berättat om rånplaner i Kalamark samt deltagit i en resa dit kvällen den 13/4. Det senare stöds delvis av Nils fars uppgifter.
2. Linna saknar alibi för kvällen den 13/4 samt den 14/4. Han har inga tfn-samtal, han kopplar inte upp modemet, han träffar ingen.
3. Linna har såvitt vi kan se mobilen i gång i 13 dygn i sträck innan den 14/4 och 21 försök i rad att nå den lyckas, varav 19 när han är hemma i Visträsk. Ingenting tyder på dålig mobiltäckning där.
4. Linnas mobil fungerar också utmärkt när han är på resa: den 15/4 reser han söderut i bil och 16 av 17 försök att nå hans mobil lyckas. Ingenting tyder på att han har problem med batteri eller laddare.
5. Från kl 18:20 den 13/4 till kl 19:37 görs 9 misslyckade försök att koppla upp sig mot Linnas mobil. 8 av dessa sker den 14/4 när Linna enligt egen uppgift är hemma i Visträsk. Linnas mobil dyker inte upp igen förrän 23:14 när han försöker nå Nils 3 ggr.

- Den uppenbara slutsatsen av punkterna 3-5 är att Linna stänger av sin mobil den 13/4 och slår på den vid 23-tiden den 14/4.
- Den uppenbara slutsatsen av 1-5 är att Linna är inblandad i rånmordet i Kalamark och slagit av mobilen för att inte lämna spår.

Det är inte allas slutsats. I stället har vi ideer om barrskogar, glömd laddning eller att Nils utnyttjat kunskap om Linnas tfn-vanor för att sätta dit honom.
Och ja, man kan tänka sig en massa saker, men någonstans måste man väga alternativen mot varandra och komma till en slutsats. Hur den slutsatsen kan bli att Linna med säkerhet inte har med rånmordet att göra, det är för mig en gåta.

Var det inte huvudvittnet som berättade i ett förhör att det var generellt svårt att ringa till Kajs mobil ....Comviq alltså
Så du väljer att i just detta fall med huvudvittnet inte tro på dess utsaga?
Du väljer att tolka samtal till mobilen som att den är i gång och har täckning 13 dygn i sträck utan några tekniska avbrott!
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-24 kl. 14:35.
Citera
2017-05-24, 14:44
Medlem
Citat:

Vill bara påpeka att det är få personer här inne som drar slutsatsen att det betyder att han inte har med rånet att göra. Men att dra den tunga växeln att det MÅSTE betyda att han var inblandad tycker iallafall jag heller inte att det går att dra. Kanske dog batteriet som han säger.

Man vet inte. Vet man inte ska ingen dömas. Saker talar emot och saker talar för.

En sak vet vi och det är att Nils ljuger. Det gör mig jävligt misstänksam. Har skrivit det förut, samma indicier mot Kaj men utan Nils eller bytt ut honom mot någon som hålt sig till en trolig berättelse så hade jag lutat betydligt mer åt Kaj som gärningsman. Kanske bara är jag.
Citera
2017-05-24, 16:13
Medlem
mymyselfs avatar
Jan Olsson berättade för rätten när han för första gången började titta på mordet i Kalamark. Det var på uppdrag av DN som han studerade den tekniska utredningen. Han fanns då fler viktiga uppgifter som ingen tidigare hade lagt märke till. Han upptäckte att den mördade mannen hade surrats med två olika tejper. Men utredningen visade inte om de olika tejperna hade suttit blandade eller om den ena bredden använts först. Det var en viktig fråga för att avgöra om det kunde röra sig om mer än en gärningsman.

Ett tecken på planläggning var, enligt Jan Olsson, att gärningsmännen hade tagit med sig egen tejp till brottsplatsen, och sedan plockat med det som blev över från tejprullarna.

Min bestämda övertygelse är att det var två gärningsmän, svarade Jan Olsson.
Citera
2017-05-24, 16:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Man vet inte. Vet man inte ska ingen dömas. Saker talar emot och saker talar för.
Nej, det finns inte längre något som talar för att Linna skulle vara inblandad i brottet (förutom att "Nils" och åklagaren påstår det). Jag tror att det här handlar om helt andra saker nu:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Min bestämda övertygelse är att det var två gärningsmän, svarade Jan Olsson.
Jo, Jan Olsson bör man ju lyssna på. Han kanske är den som kan sådant här bäst. Hörde att Leif GW Persson också trodde att det var två gärningsmän. Det framgick inte varför han trodde det, men jag vet att han inte tror på polackspåret. Någon som vet hur GW tänker här?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-24 kl. 16:53.
Citera
2017-05-24, 16:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Utredare om Kalamarkmordet: Dödandet var planerat

Det brutala rånmordet i Kalamark var planerat. Det menade Jan Olsson, före detta chef för polisens gärningsmannaprofilgrupp när han vittnade på onsdagen. Han höll inte med om att det var ett rån som hade gått överstyr.

– Det här är någonting som är meningen att det ska hända, sade Jan Olsson.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/utredare-om-kalamarkmordet-dodandet-var-planerat/
Citera
2017-05-24, 18:10
Medlem
Citat:
Enligt Nils har Linna berättat om flera tidigare rek-resor, en skall ha skett någon vecka före påsk. Linnas tfn är borta från nätet kvällen den 31/3. Det kan stämma.

Allt som handlar om att skylla på Linna kan vi konstatera är lögner från mytomanen Nils. Från "avvärjningsresan" till ett fejkbrev i år för återigen misskreditera Linna.
Citera
2017-05-24, 18:23
Medlem
Diavlos avatar
Tror det nämndes tidigare i tråden
Varför berättar Nils allt det här, det är ju inte direkt "tjuv-heder" ?
Och barbro drar slutstatsen att Linna är borta från nätet
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-24 kl. 18:58.
Citera
2017-05-24, 19:45
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Var det något i det jag skrev som motsade det du skriver? Ville du bara vara lite otrevlig igen, kanske?

Hur var det med mitt "arroganta" "skitsnack" om att Nils och Linna är dömda för inbrott tillsammans? Har Hr Jurist hunnit läsa domarna än?
Du får inga fler kommentarer av mig, det är helt lönlöst att försöka diskutera när du inte ens kan erkänna dina egna misstag och felaktiga uppgifter.
Ha det gott, She-man! Hoppas du inte får skavsår av dina pumps i stl. 48!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in