Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det handlar ändå om mord, per definition

Brottsbalk (1962:700) 3 kap. Om brott mot liv och hälsa
Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid. Lag (2014:274).

Kommentar: Ett mord sker om någon med uppsåt dödar en annan människa. Både mord och dråp 2 § beskriver ett uppsåtligt dödande där mord är normalfallet och dråp brottet som med hänsyn till förmildrande omständigheter är att beteckna som mindre grovt NJA 1985 s. 510 Faktorer som inte utgör förmildrande omständigheter är ifall brottet begåtts mot en närstående NJA 2002 s. 116, offret varit skyddslöst NJA 1989 s. 97, om det varit flera gärningsmän inblandade, om brottet utförts så att det skall vara svårt att upptäcka, onödigt lidande har tillfogats offret, gärningen visar på synnerlig grymhet NJA 1994 s. 310 eller om mordet skett för att främja ett annat brott. Att någon däremot agerar på grund av svartsjuka påverkar inte bedömningen NJA 1994 s. 310

https://lagen.nu/1962:700#K3

Nej, du missar ordet "uppsåt". Du missar också, att offret kunde varit drogpåverkat och slocknat i trappan, t.ex. Vidare missar du att dom bråkar, och offret fallet extremt olyckligt, då är det "vållande till annans död"!

Tänk lite utanför den snäva box du befinner dig i....
Citera
2017-05-24, 22:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Jamen som den du svarade skrev, Hon är avliden, hittad i vattnet, men det är oklart hur hon dog."

dvs om hon drunknade själv så är det inget mord. Åklagaren bygger sitt fall på att det är ett mord men det är inte bevisat dvs rubriken är 100% korrekt "misstänkt" mord!

Enligt åklagaren som har kontakt med rättsläkaren (den som obducerat kroppen) drunknade Tova inte, utan blev medvetet dödad:

Citat:
– Hon dog inte av att hon lades i vattnet om jag säger så då. Det är nog mera det att det är ett sätt att dölja kroppen. Hennes död har nog orsakats tidigare men jag vill inte kommentera var exakt jag tror han gjort det någonstans, säger Christer Sammens.

Citat:
Har mordet skett med uppsåt?
– Ja den uppfattningen har jag.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/sa-forsokte-misstankte-mordaren-gomma-tova/
Citera
2017-05-24, 22:57
Medlem
[quote=Mogna-Meloner|60826748]
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy

I en film är det självklart ned en annan gärningsman. I verkligheten blir det svårare. Tova sågs senast på gården där Billy bor. Han lämnade gården tidig morgon. Han säger att Tova åkte från gården i en bil på kvälle. En skjuts hon fixat via en skjutsgrupp. Det är inte så svårt att kolla vilka som erbjöd skjuts den kvällen och var de var under kvällen samt om de hade kontakt med Tova under kvällen. Eftersom Billy är häktad så lutar det mot att en sån person inte finns. Men jag kanske tänker fel!

Tova var kvar där kl 23.30 vet vi. Så tidigast efter det åkte hon eventuellt från gården. Låt oss såga att om hon åkte från gården i en bil ovh den förare är mördaren, så tar h*n en otrolig risk att efter mordet inte dumpa Tova långt, långt bort i en skog. Istället åker personen tillbaka till gården i en bil som avger ljud med risk för upptäckt, tar sig in på en okänd gård släpandes på en kropp och ta sig ned till vattnet med risk för att bli upptäckt av husägaren. Varför?

Bra analys, en annan person än Billy som varit närvarande när Tova dog, är mycket osannolik. Problemet är graden av inblandning som Billy har i hennes död. Det kan vara allt från en olycka hon helt orsakat själv, till att Billy planerat att mörda henne just denna kväll/natt. Fallet är vidöppet, utan officiella tekniska bevis, period!!!!
Citera
2017-05-24, 23:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Det har spekulerats i tråden att polisen eventuellt menar 20 meter från strandkanten. Om bilderna av fyndplatsen som visas på nyheterna stämmer så är det en bilväg hela vägen fram till dumpningsplatsen. I princip kan han bara ha plumsat ner henne i vattnet då.

Jag har funderat på bilderna som jag sett i pressen. Ni som har varit med från början i tråden kanske har en klart bild över var Tova hittades?
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/aklagaren-bekraftar-tova-hittad-dod/
Bild 1 i artikeln från Expressen är textad:"Här sökte dykarna efter Tova". Tänker då att det inte är fyndplatsen.
Någon som vet?
Och hur långt från huset ligger fyndplatsen i så fall?
Citera
2017-05-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har funderat på bilderna som jag sett i pressen. Ni som har varit med från början i tråden kanske har en klart bild över var Tova hittades?
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/aklagaren-bekraftar-tova-hittad-dod/
Bild 1 i artikeln från Expressen är textad:"Här sökte dykarna efter Tova". Tänker då att det inte är fyndplatsen.
Någon som vet?

240m ungefär, se kartan jag ritat.
https://minfil.org/d2WcH9b1bc/Sk_rmklipp_2017-05-24_23.10.36.png
Citera
2017-05-24, 23:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback

Bra analys, en annan person än Billy som varit närvarande när Tova dog, är mycket osannolik. Problemet är graden av inblandning som Billy har i hennes död. Det kan vara allt från en olycka hon helt orsakat själv, till att Billy planerat att mörda henne just denna kväll/natt. Fallet är vidöppet, utan officiella tekniska bevis, period!!!!

Men om hon orsakat olyckan själv, varför skulle någon (Billy) gömma undan henne? Varför inte ringa SOS?

Enligt åklagaren som har kontakt med rättsläkaren (obducenten) har hon inte mördats utan utsatts för våld.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-24 kl. 23:21.
Citera
2017-05-24, 23:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Men om hon orsakat olyckan själv, varför skulle någon (Billy) gömma undan henne? Varför inte ringa SOS?

Enligt åklagaren som har kontakt med rättsläkaren (obducenten) har hon inte drunknat utan utsatts för våld.

Tekniska bevis finns förmodligen, men vi vet ju inte om dem så klart.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-24 kl. 23:22.
Citera
2017-05-24, 23:24
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Någon som vet?

Jag får det till 200-240 meter från huset när jag kollar på kartan. Bifogar också lite info till dig angående att Tova bragts om livet och om sökinsatser.

Nu berättar åklagare Christer Sammens att Tova hittades "ett 20-tal meter från stranden".
– Hon hittades på botten. Hon har transporterats dit om jag uttrycker mig så.
Har hon transporterats med båt?
– Det är inte den uppfattningen jag har. Man kan bära eller släpa. Det finns andra möjligheter att få ut en kropp än att använda båt. Det är ganska långgrunt och lite vatten, säger Sammens.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tova19-hittades-runt-20-meter-ut-i-vattnet/

– Utifrån skadorna som finns på kroppen bedömer man att hon bragts om livet, säger Ulf Back.
Han säger att Tova Mobergs kropp hittades i sjön i anslutning till den avspärrade gården och polisen rekryterade tidigt sjöpoliser för att söka igenom sjön.
– Sjön ligger i nära anslutning till fastigheten och den ligger inom sökområdet.

– Polisen är väldigt förtegna. Men igår kom en grupp från sjöpolisen och sedan ska sökandet ha pågått i vattendraget som ligger bakom gården.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/personen-funnen-dod-under-sokandet-efter-19-aringen

På sista länken finns en bild på en slags våtmark/sjö. Den bilden skiljer sig från den publicerade bilden med röd ring som du hänvisar till. Det har dock inte framkommit exakt var Tova hittades och det området på bilden ser inte avspärrat ut speciellt med tanke på att kameramannen har kunnat befinna sig så nära.

Tillägg:
Sökinsatsen riktades mot gården, i skogarna i kring den och på vattnet utanför. Men efter midnatt koncentrerade sig polisen allt mer till en udde utanför gården. Och sent i natt arbetade tekniker vid ett båthus nära vattnet.
Det var också då beskedet kom. En kropp hade hittats i samband med sökandet.

http://www.expressen.se/nyheter/kropp-har-hittats-under-sokande/

Tillägg 2:
Under måndagen rekvirerade polisen handräckning från Sjöpolisen i Stockholm. Och strax före klockan 23 påbörjades letandet. Bland annat visade polisen stort intresse mot en holme som man riktade strålkastare mot i mörkret.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mmdq1/kropp-hittad-under-sokandet-efter-tova
Senast redigerad av litenpanda 2017-05-24 kl. 23:32.
Citera
2017-05-24, 23:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rud33z
240m ungefär, se kartan jag ritat.
https://minfil.org/d2WcH9b1bc/Sk_rmklipp_2017-05-24_23.10.36.png

Tack för den mycket tydliga bilden om hur långt det är! Har bett att den ska läggas till trådstarten.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-24 kl. 23:27.
Citera
2017-05-24, 23:33
Medlem
Fyndplatsen är rakt nedanför huset mot sjön, där Billy och två kompisar bor, Billys pappa äger fastigheten.

Men nu vill jag försöka lyfta debatten, och kanske fokusera på ett antal obesvarade frågor, som polisen förmodligen arbetar med:

1: Vilka var kvar i huset efter 23.30? Tova och Billy var rätt säkert där, kan det ha varit fler?
2: Billy lämnade huset senare på natten, vilken tid, och på vilket sätt lämnade han sitt hem, för att åka hem till "farsan"?
3: Har Billy's två "inneboende" kommit tillbaka, efter att dom uppenbarligen lämnade huset någon gång på kvällen/natten? Var sov dom annars, eller "dygnade" dom? Tror att dom åkte och hämtade Billy hos pappan, och åkte ut till sin bostad på söndagen, oklart om det det är bekräftat.
4: Om Tova tagit en "lokal" taxi, som Billy sagt, då måste det nästan vara säkert att den/de som körde den, har dräpt Tova. Vilka personer i Iggesundstrakten kan ha ett sådant hat mot Tova, att dom iskallt väntar på att få köra henne till en fest, och tar tillfället, när det kommer? Det måste vara någon i hennes nära bekantskapskrets, som dessutom har nerver att köra tillbaka till gården och släpa ut henne i vattnet..........sannolikt? Nej, om ni frågar mig.
5. Bottom line, inte mycket tyder på annat är att Billy och Tova var ensamma i huset, förmodligen höga av droger, och något gick riktigt fel. Vad, och hur, är nog det polisen nu försöker pussla ihop.v
Citera
2017-05-24, 23:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Fyndplatsen är rakt nedanför huset mot sjön, där Billy och två kompisar bor, Billys pappa äger fastigheten.

Men nu vill jag försöka lyfta debatten, och kanske fokusera på ett antal obesvarade frågor, som polisen förmodligen arbetar med:

1: Vilka var kvar i huset efter 23.30? Tova och Billy var rätt säkert där, kan det ha varit fler?
2: Billy lämnade huset senare på natten, vilken tid, och på vilket sätt lämnade han sitt hem, för att åka hem till "farsan"?
3: Har Billy's två "inneboende" kommit tillbaka, efter att dom uppenbarligen lämnade huset någon gång på kvällen/natten? Var sov dom annars, eller "dygnade" dom? Tror att dom åkte och hämtade Billy hos pappan, och åkte ut till sin bostad på söndagen, oklart om det det är bekräftat.
4: Om Tova tagit en "lokal" taxi, som Billy sagt, då måste det nästan vara säkert att den/de som körde den, har dräpt Tova. Vilka personer i Iggesundstrakten kan ha ett sådant hat mot Tova, att dom iskallt väntar på att få köra henne till en fest, och tar tillfället, när det kommer? Det måste vara någon i hennes nära bekantskapskrets, som dessutom har nerver att köra tillbaka till gården och släpa ut henne i vattnet..........sannolikt? Nej, om ni frågar mig.
5. Bottom line, inte mycket tyder på annat är att Billy och Tova var ensamma i huset, förmodligen höga av droger, och något gick riktigt fel. Vad, och hur, är nog det polisen nu försöker pussla ihop.v

Enligt de två andra som var anhållna, de som enligt åklagaren bodde i huset, så körde Billy iväg alla ur huset på lördagen. Den enda som fick vara där med honom var Tova. De andra två gossarna var på cruising och eftersom åklagaren sagt att de inte har något med mordet och bortforslandet av kroppen att göra, så förmodar jag att deras alibi räcker långt in på natten och in i morgonen.
Citera
2017-05-24, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Enligt åklagaren som har kontakt med rättsläkaren (obducenten) har hon inte drunknat utan utsatts för våld.

Tekniska bevis finns förmodligen, men vi vet ju inte om dem så klart.

Jag försökte förklara min förståelse i en sådan situation. Du är anmäld för misshandel, kanske några slag och en kraftig knuff mot en ganska lätt person, som flyger in i någonting hårt, och får flera blånader på kroppen.

När det kanske händer igen, på "torpet", blev det inte bara blåmärken, utan "knuffen" resulterade i död ( vi människor är inte odödliga, och ibland behövs det inte så mycket våld, för att släcka våra liv, "förstås".......). Så, vad jag säger är, att det finns många olika sätt som det tragiska dödsfallet har kunnat ske på, men, viktigt, värderar inte de olika möjligheterna, och jag tror/hoppas det är så polisen också arbetar.

Billy har/hade en misshandelsanmälan på sig. Om han, hög som ett hus, uppfattar att Tova rasar ner för trappan, och ligger därnere livlös, kanske han nyktrar till något, och börjar tänka KONSEKVENSER? Hur ska han "bevisa" att han inte knuffat Tova utför trappan? Nej, han behöver ju inte det, för rättssystemet ska bevisa att han gjorde det, om han ska bli dömd, vet vi. Men hur klart kan han föreställa sig det, i sitt rus?

OBS! Jag bedömer inte detta som det mest sannolika händelseförloppet, men det kan ha gått till så. Mest sannolikt är fortfarande att det blev bråk, och Billy reagerade precis som vid tidigare bråk, han tog till våld, slog/knuffade eller liknande, och denna gång blev utgången fatal. Då handlar det om dråp eller vållande till annans död.b
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in