2017-05-24, 19:49
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
Vet inte om det framgått tidigare i tråden specifikt vad Nils arbetat med? Datakonsult har jag hört, men någon som kan specificera lite? Exempelvis vilket företag/avd/arbetsuppgifter etc.?
Han nasade ekonomiprogramvara ett tag åt ett företag i Sthlm. De har bergis konkat sedan dess, med sådan personal!
Citera
2017-05-24, 20:09
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
De gjorde ju ingen vidare brottsplatsundersökning, det är ju fakta men så dålig var den väll inte så de skulle missa att det var Roger som kröp in.

Vet någon nått mer om den saken? Säkrade spår mm
Bpl.undersökningen var katastrofalt dålig! Med det våld som brukades vid mordet och det efterföljande bindandet/tejpandet av det döda/döende offret borde GM varit nedlusad med blod och rimligen avsatt flera spår på väg till och inne i boningshuset, där han rafsar omkring i lådor etc. samt i Rogers bil, som han antas ha flytt i.
Eller var mördaren inte ensam?
Man nämner i alla fall inga sådana spår i rapporten från undersökningen eller i teknikernas rapport. Där går man igenom div. miljöspår från balsnörena, tejpen, Rogers bil osv. som man jämfört med KL:s bil, DNA osv. utan att hitta några kopplingar.
Jag hittar heller inte några närmare detaljer om undersökningen av mordvapnet, dvs. träpåken, vilket är märkligt, eller så har jag missat det.
Citera
2017-05-24, 20:36
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ljudklipp från Studio Ett 16/5. Journalisten Anton Berg och tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem i studion. Alhem talar bl.a. om problemen med rättssäkerheten, kritiserar journalistkåren som inte intresserar sig för problemen med rättssäkerheten, inte ställer kritiska följdfrågor osv.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/892901?programid=1637
(16:25 - 32:10)............................................ ..............mera
Tack för den länken, mycket informativ.

---

Man skulle tro att detta fall och resningen skulle genera mera "medietäckning" än vad som är fallet, DN undantaget.
Och av det som skrivs ligger fokus på mycket skåpmat och "halvunderlig"? rapportering, inte att nagelfara resningsansökan.
Kika i sammanställningen som finns på sr.se där sökning och sortering på Linna med datum inte kommer rätt, där "skåpmat" skrivs en längre artikel om medan information som idag om material som faktiskt ligger till grund för just denna exempellösa resning inte får så många rader, men det finns i alla fall ett längre ljudklipp på länken.

På sr.se idag med Jan Olsson,

Jan Olsson är övertygad om att det var två gärningsmän,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6703521

Citat:
Jan Olsson (kriminalkommissarie),
Han har arbetat med många av de mest omtalade fallen i svensk kriminalhistoria exempelvis Norrmalmstorgsdramat, Bombmannen, Lasermannen, Thomas Quick och Norbert Kröcher.
Olsson har varit särskilt verksam som brottsplatsutredare och har utbildat blivande kriminaltekniker på Sri Lanka, föreläst i kriminalteknik och bistått några av landets främsta brottmålsadvokater i brottmål.
Chef för Rikskriminalpolisens gärningsmannaprofilgrupp 1994-2001.

---

Min personliga uppfattning om detta?
En brokig person men på rätt väg, saken är dock att i ett samhälle som gör anspråk på att vara en rättsstat borde man bli dömd på fakta och inte på person, trasiga bristfälliga indiciekedjor och utan ett enda "hårt" bevis med ett huvudvittne som i sig utgör intressant läsning för det som skett sätter som jag ser det "bortom allt rimligt tvivel" i ett löjets skimmer.

Så efter det jag läst, tittat på och hört om detta så är i alla fall min slutsats och övertygelse att till just detta är han oskyldig. Och skulle man nu under 13års tid orka driva detta oförtrutet med flera tidigare försök till resning, och inte ta ett tidsbestämt straff om han nu inte kunde dra styrka från vetskapen om att han är oskyldig?

Kommer han nu bli frikänd?
Rimligtvis men prestigen ligger hård över nejden och det är nog många starka intressen som inte vill se/ha efterspelet som kommer med ett frikännande.
Citera
2017-05-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Bpl.undersökningen var katastrofalt dålig! Med det våld som brukades vid mordet och det efterföljande bindandet/tejpandet av det döda/döende offret borde GM varit nedlusad med blod och rimligen avsatt flera spår på väg till och inne i boningshuset, där han rafsar omkring i lådor etc. samt i Rogers bil, som han antas ha flytt i.
Eller var mördaren inte ensam?
Man nämner i alla fall inga sådana spår i rapporten från undersökningen eller i teknikernas rapport. Där går man igenom div. miljöspår från balsnörena, tejpen, Rogers bil osv. som man jämfört med KL:s bil, DNA osv. utan att hitta några kopplingar.
Jag hittar heller inte några närmare detaljer om undersökningen av mordvapnet, dvs. träpåken, vilket är märkligt, eller så har jag missat det.

Man hittade hårstrån som då inte gick att DNA-analysera. Men med utvecklingen av DNA-tekniken borde nya försök göras. Varför inte detta skett? Varför inte fingeravtryck på lådan med fiskekort jämförts med samtliga i de fyras gäng?!
Citera
2017-05-24, 21:08
Medlem
EbonLundins avatar
Citat:
Min personliga uppfattning om detta?
En brokig person men på rätt väg, saken är dock att i ett samhälle som gör anspråk på att vara en rättsstat borde man bli dömd på fakta och inte på person, trasiga bristfälliga indiciekedjor och utan ett enda "hårt" bevis med ett huvudvittne som i sig utgör intressant läsning för det som skett sätter som jag ser det "bortom allt rimligt tvivel" i ett löjets skimmer.

Så efter det jag läst, tittat på och hört om detta så är i alla fall min slutsats och övertygelse att till just detta är han oskyldig. Och skulle man nu under 13års tid orka driva detta oförtrutet med flera tidigare försök till resning, och inte ta ett tidsbestämt straff om han nu inte kunde dra styrka från vetskapen om att han är oskyldig?

Kommer han nu bli frikänd?
Rimligtvis men prestigen ligger hård över nejden och det är nog många starka intressen som inte vill se/ha efterspelet som kommer med ett frikännande

Tack!

Det vettigaste jag läst på länge i denna tråd.
Annars verkar tråden mest bestå av samling skvaller, hittepåhistorier, telefonlistor som ingen fattar nåt av och annat skit som en alltmer desperat Farbror Barbro, Sommarsemestern, o.dyl. förstör tråden med.
Senast redigerad av EbonLundin 2017-05-24 kl. 21:14.
Citera
2017-05-24, 22:32
Medlem
Diavlos avatar
Gissar det kommer en överraskning från advokaten beträffande samtalslistorna
Citera
2017-05-24, 23:18
Medlem
Anmärkningsvärt är att Åklagare Göransson är ute i media och uttalar sig löpande. Som om det var en jävla tennismatch. Varför uttalar man sig i media? Jo, för att påverka. Åklagaren har en objektivitetsplikt - kommer den till uttryck här månne?
Citera
2017-05-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Gissar det kommer en överraskning från advokaten beträffande samtalslistorna

Samtalslistorna fanns ju med i resningsansökan så det räknar jag med.
Citera
2017-05-24, 23:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Samtalslistorna fanns ju med i resningsansökan så det räknar jag med.
Då har du ju inget att oroa dig för.
Citera
2017-05-24, 23:48
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Varför inte fingeravtryck på lådan med fiskekort jämförts med samtliga i de fyras gäng?!
Det har det, och t.om. GM i Långared, utan träff.
Ta fasta på Kaj när han för ett par veckor sedan i förhör (Aktbil. 133) tillfrågas vilka han tror kan ha gjort detta, och vem mördaren kan vara:

Kaj: Nej men det tror jag nog att det är Håkan som ligger bakom det, hur ska dom –ohörbart-
FL1: Men vem av dom i så fall är det som har det här våldskapitalet?
Kaj: Förlåt?
FL1: Vem är det då av dom här två som har det här våldskapitalet?
Kaj: Det är väl nån knarkskalle från Piteå skulle jag tro.
Citera
2017-05-24, 23:49
Medlem
EbonLundins avatar
OM huvudvittnets berättelse hade varit detsamma under resans gång så hade telefonlistorna varit av högsta intresse. De hade rent av kunnat fälla Linna för gärningen. Igen.
Nu svajjar pundskallen Nils och minns ingenting, ändrar sin historia ett flertal gånger. Hans historia om avvärjningsresa, mordkvällen och på frågorna talar han i gåtor i veckans rättegång. Trovärdigheten är lika med noll.

Den känsla jag får och som hängt kvar länge är att han är livrädd för någon och därför inte "minns" eller pratar och motsäger sig. Försöker iaf. hålla en "stabil" fasad när han vittnar men det krackelerar rätt snabbt. Om Nils ska kallas huvudvittne och Linna dömas på dennes uppgifer så tvekar åtminstone jag till hur rättssystemet i Sverige funkar.

Jag ställde en fråga för några veckor sedan angående Nils umgänge före, under och efter mordet. Jag är övertygad om att han är utsatt för tryck från andra än de som nu kallas "de 4 misstänkta" eller vad de nu kallas men fick ingen respons på min fråga. Någon lokal som kan informera oss?

(Ursäkta, men ett par glas whisky gör att både tal och skrift blir lite hejsan svejsan...)
Senast redigerad av EbonLundin 2017-05-24 kl. 23:58.
Citera
2017-05-25, 00:06
Medlem
EbonLundins avatar
Vår vän Nils är i högsta grad inblandad i detta. Hur lång tid efter mordet har de listor på Nils telefontrafik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in