2017-05-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Och det har inte slagit dig att man inte minns traumatiska upplevelser man inte bevittnat?
Jag ser för övrigt inte något märkvärdigt i att de håller låg profil som utpekade mördare men träder fram i ljuset för att kunna få upprättelse.

Ja men då säger man väl inte "Det är nått som inte stämmer här"
Då säger man, "vi var inte där när han dog, vi vet inte hur han dog eller att han ens var död"

Är man oskyldig så vet man att man är det, även när man är 5 och 7 år.
Är dom oskyldiga så borde dom väl åtminstone minnas när dom sist såg Kevin. typ "vi sa hej då på fotbollsplanen" eller "en gubbe tog Kevin och sprang iväg med honom"

Sen undrar jag om polisen började misstänka barn redan innan pojkarnas pappa kontaktade dom eller efteråt.
Citera
2017-05-24, 18:06
Bannlyst
Så ser det ut. Vänsterdravel är ALLTID ute med sina tillkortakommanden. Det finns inte en normalt tänkande person, inklusive mig själv, som ser, när mitt fadershjärta blöder, förhören som JD visar i dokumentären.. Det är anledningen också. varför.han visar dessa.
Citera
2017-05-24, 18:10
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Tackar!

Efter att skribenter uttryckt mycket höga förväntningar på dokumentären, mycket stor tilltro till Dan Josefsson, och inte minst att dokumentärserien levt upp till förväntningarna, utgick jag från att någon försökt sammanställa åtminstone det allra viktigaste av allt Josefsson grävt fram denna gång.

Flera personer har gjort sammanfattningar i tråden, men den är ganska stor så det har drunknat i mängder med andra inlägg. Men rent generellt vill jag tipsa om att det är en bra idé att läsa på innan man ställer frågor; informationen är öppen och enkel att ta till sig för alla intresserade. Men jag ska ge dig en sammanfattning jag själv har skrivit vid ett tidigare tillfälle:

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
För att gå tillbaka till topic.

Vi kan alltså göra följande sammanfattning:

Händelseförloppet som beskrivs av polisen saknar dels stöd i den tekniska bevisningen, dels är den omöjlig.

Det så kallade mordvapnet saknar alla spår av barnen och Kevin, Kevin saknar även spår av det så kallade mordvapnet.

Vittnen hävdar att barnen hade alibi.

Det enda som pekat ut barnen som skyldiga till dådet är "erkännanden" som ej spelats in.

Förhören av barnen har varit ledande och i övrigt väldigt bristfälliga. Barnen har belönats när de sagt "rätt" saker och straffats när de sagt "fel" saker. Polisen har själva tryckt på sina egna hypoteser på barnen under förhören.

Barnen har under förhören fantiserat vilt om alla möjliga och omöjliga saker, exempelvis att mordet skedde med ett mjölkpaket och att den skyldige var en man som hette "god jul".

SÅC och RS har i media ljugit om vad polisen faktiskt har kommit fram till (exempelvis att barnen har berättat för föräldrarna under morddagen och att deras kläder skulle ha varit blöta).

Sakkunniga har uttalat att ingen vuxen någonsin hade åtalats för detta hopkok.

Sakkunniga har uttalat att det hade varit unikt om dessa barn varit skyldiga, och att det därför inte är trovärdigt.

Har jag missat något?

Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Säkert finns det brister i utredningen och hur delar av förhören hölls, det har i vart fall även nämnda Lambertz uttalat sig om. Men drog man rätt eller fel slutsats i skuldfrågan? Och kanske viktigast av allt, gjorde man så gott man kunde utifrån vad man då visste? Har Josefsson rätt i sina slutsatser, har han fel, eller är det rent av så att han -- trots sin anställning inom Public Service -- medvetet ljuger, vilseleder och förtalar?

Jag hoppas att någon av de som försvarar Josefssons uttalande om Rolf Sandberg -- eller rent av menar att Josefsson uttrycker sig återhållsamt(!) -- motiverar detta närmare.

Dan Josefsson hävdar alltså att Sandberg ägnat sig åt och är skyldig till "en kalkylerad lögn, en väldigt avancerad lögn ... ett kalkylerat bedrägeri ... har ingen som helst respekt för sanning, hederlighet och vanlig mänsklig anständighet" mm.

Någon som försvarar Josefsson och kanske tycker sig se återbäring för sina licenspengar får gärna förklara!

Jag anser att DJ var alldeles för snäll i sin beskrivning av RS. Exempelvis är ordet "hänsynslös" ett väldigt bra epitet som utelämnades. Även "fullständigt respektlös för lag och rättvisa, brottsoffer samt de oskyldiga han pekade ut" är ett annat. Ta till exempel den så kallade dagboksanteckningen som RS ljög för hela svenska folket om. Skapandet av den är från början till slut en helt genomrutten historia. Inte bara för att de utnyttjade en pappan när han var som absolut svagast bara för att kunna binda R och C till bryggan. Det värsta är att polisen visste om att ingenting hade skett vid bryggan eftersom:

1. barnen inte kunde bära Kevin till lastpallen
2. Kevin hade inte hamnat i vattnet som barnen pressades att hitta på eftersom Kevin inte var blöt

RS pressade pappan att "minnas" något som bevisligen inte kunde ha skett, allt för att han skulle få något som kunde användas för att rättfärdiga misstanken mot barnen. Och detta fick då även pappan att tro på barnens skuld! Det är så fruktansvärt hänsynslöst mot en oskyldig familj att man baxnar.

Citat:
Det verkar ha varit en väldigt massa tjat i tråden (speciellt från en användare) om den från polisen skapade uppgiften att C skulle ha sagt till sina föräldrar att Kevin låg och flöt. Om vi en liten stund bortser från följande tre punkter:
  1. Ingen utanför familjen har "hört" honom säga detta
  2. Uppgiften växte fram efter att polisen ömsom matat familjen med information och ledande frågor, ömsom pressat fram det från både barn och föräldrar trots att de sistnämnda till och med legat inne på psyket
  3. Den enda anledningen till att polisen skapade detta vittnesmålet var för att binda R till platsen så man kunde motivera honom som huvudvittne, trots att verkligen allt talade mot att han öht sett något

Så kommer man ändå aldrig, aldrig komma ifrån att påståendet är helt omöjligt. C kan omöjligen ha vittnat om att K låg och flöt, för K har bevisligen aldrig legat i vattnet och flutit. Och det visste polisen om. Så om man vill tillmäta något som helst värde till detta fabricerade vittnesmål så måste man även på ett tillfredsställande sätt förklara hur C kan ha sett något som aldrig har eller ens har kunnat inträffa.

Och om K aldrig låg och flöt i vattnet, varför skulle då C ha haft blöta byxor?
Citera
2017-05-24, 18:12
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Så ser det ut. Vänsterdravel är ALLTID ute med sina tillkortakommanden. Det finns inte en normalt tänkande person, inklusive mig själv, som ser, när mitt fadershjärta blöder, förhören som JD visar i dokumentären.. Det är anledningen också. varför.han visar dessa.

Jaså? Du tror inte att det kan vara för att det var genom dessa förhör som polisen "knäckte" fallet eftersom teknisk bevisning saknades?
Citera
2017-05-24, 18:19
Medlem
Många av dem som av någon anledning fortfarande tror att bröderna e skyldiga, de ger sig gärna på DJ och hävdar att han gjorde dokumentären för egen vinnings skull osv. Det har självklart blivit en uppseväckande dokumentär med tanke på allt som kunnat grävas fram. Men det e ju faktiskt inte han som satt hemma i soffan och kom på idéen att granska fallet! Rickard L Sjöberg kontaktar SVT med sina misstankar!
Läs länk, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/blir-illamaende-av-vad-de-utsatts-for

Rolf gör ett tarvlig försök att försvarar sig under en intervjun för Expressen dagarna innan del 3. Och SÅC har dragit sitt gamla dravel i nån morgonsoffa, men förutom dem har ingen av de andra i utredningsteamet uttala sig, varför kan man undra? Jag tippar för att de vet att de gjort fel!!!!
Och till de som hävdar att DJ vinklar dokumentären. Vad skulle han vinna på det? Han har ju haft tillgång till FUP inkl videoförhören. Han vill ju att utredningen ska tas upp och då kan han ju inte försöka "dölja" värdefull information i dokumentären som skulle kunna binda bröderna till mordet. Han hade självklart inte dragit igång detta om han inte varit övertygad om att de var oskyldiga.
Citera
2017-05-24, 18:30
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Och det har inte slagit dig att man inte minns traumatiska upplevelser man inte bevittnat?
Jag ser för övrigt inte något märkvärdigt i att de håller låg profil som utpekade mördare men träder fram i ljuset för att kunna få upprättelse.
Just det.
"Man kan inte berätta när man inte vet"´halvviskar den lille i ett av de pinande förhören.

Särskilt femåringen försöker att vara till lags så gott han kan, svarar"ja" på t ex en fråga om han gjort Kevin illa :"Med en kniv! Den var jättevass!" Och han visar hur han stöter kniven i sin mage.
Alla vet väl vid här laget att ingen kniv var inblandad i mordet.
Det är otäckt att se hur barnen uppmuntras i förhören: "Nu var du duktig!" när de svarar "rätt", Harrysson stryker vänligt lugnande över pojkens rygg...
Men när pojken i nästa minut svarar Nej på frågan som han nyss svarat Ja på blir polistanten besviken och ifrågasättande, "Men du ska ju nyss att du hade sett"... då blir det inget beröm och inget milt smekande över ryggen.
Pojken var fem år.
Citera
2017-05-24, 18:50
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Det är ju typiskt för småsyskon vilket alla vet som har barn i ungefär samma ålder. Lillebror vill vara lika duktig och ha lika mycket uppmärksamhet som storebror. Styvmamman lät naturligtvis Robin berätta sin historia för polisen och trodde väl aldrig i sin livligaste fantasi att man skulle gå på den
Det är ett frågetecknen i historien. Intrycket jag får av SVT-dokumentärens framställning är att Robin hade en fallenhet till att fabulera. Antingen var det så eller så är det så dokumentären vill visa det.

Hade inte pappa W och styvmamma E koll på det vid första besöket hos polisen? Varför håller man fram den yngre när man kommer dit, som du beskriver det ovan? Polishus är ingen lekstuga. Vilka turer det därifrån och framåt varit mellan de tre föräldrarna och mordutredningen (och socialförvaltningen) har bara antytts. Här ligger en av de absolut största bitarna i pusslet.

Vidare tycker jag det är oklart - utifrån dokumentären - vilken dag Christians iakttagelse är ifrån, är det morddagen eller tidigare? Likaså Christians påstående om att Robin berättade för Christian att han sett något, när menade Christian att det skett? Om det är förhören som misslyckas med att reda ut det eller om det är SVT-dokun som utelämnar det är förstås oklart.

Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det säger i och för sig inte så mycket. Att han medvetet skulle utelämnat något material som talar till brödernas nackdel är rent nonsens. Det faller som sagt på sin egen orimlighet, då DJ är medveten om att sådant i så fall skulle komma fram i den nyöppnade förundersökningen.
Jag är inte säker på det. Kanske kommer det fram centrala saker SVT-dokun utelämnat, kanske kommer det inte fram. Om det kommer fram kan Dan Josefsson hantera det genom vild och vilseledande argumentation, eller med att hävda att han måste ta i, ljuga är hans privilegium, han måste spetsa till produkten för att få samhällets kvarnhjul att börja röra på sig, ärendet behöver att han piskar upp en opinion. Sanningen får nån annan bry sig om.
Senast redigerad av Schlesien 2017-05-24 kl. 18:53.
Citera
2017-05-24, 18:53
Bannlyst
Citat:
Jaså? Du tror inte att det kan vara för att det var genom dessa förhör som polisen "knäckte" fallet eftersom teknisk bevisning saknades?
Nä, enbart PENGAR till josefsson!! Sådana vill han ha.
Citera
2017-05-24, 18:56
Bannlyst
Citat:
NEJ, det tror, eller vet jag att det inte var??
Citera
2017-05-24, 18:59
Bannlyst
Citat:
NEJ, det tror, eller vet jag att det inte var??
Tror du att du skulle kunna förtydliga vad du menar?
Citera
2017-05-24, 18:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Kan inte se att det finns några politiska inslag i detta fall.
Citera
2017-05-24, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Tror du att du skulle kunna förtydliga vad du menar?
Jag är utsatt här, men helt ok för mig. Tänker du på pengar?? Svårt, de har aldrig blivit dömda för nåt. Annorstädes, jadu får fråga om vad du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in