Citat:
Ursprungligen postat av
Exebular
Det är ju typiskt för småsyskon vilket alla vet som har barn i ungefär samma ålder. Lillebror vill vara lika duktig och ha lika mycket uppmärksamhet som storebror. Styvmamman lät naturligtvis Robin berätta sin historia för polisen och trodde väl aldrig i sin livligaste fantasi att man skulle gå på den
Det är ett frågetecknen i historien. Intrycket jag får av SVT-dokumentärens framställning är att Robin hade en fallenhet till att fabulera. Antingen var det så eller så är det så dokumentären vill visa det.
Hade inte pappa W och styvmamma E koll på det vid första besöket hos polisen? Varför håller man fram den yngre när man kommer dit, som du beskriver det ovan? Polishus är ingen lekstuga. Vilka turer det därifrån och framåt varit mellan de tre föräldrarna och mordutredningen (och socialförvaltningen) har bara antytts. Här ligger en av de absolut största bitarna i pusslet.
Vidare tycker jag det är oklart - utifrån dokumentären - vilken dag Christians iakttagelse är ifrån, är det morddagen eller tidigare? Likaså Christians påstående om att Robin berättade för Christian att han sett något, när menade Christian att det skett? Om det är förhören som misslyckas med att reda ut det eller om det är SVT-dokun som utelämnar det är förstås oklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Det säger i och för sig inte så mycket. Att han medvetet skulle utelämnat något material som talar till brödernas nackdel är rent nonsens. Det faller som sagt på sin egen orimlighet, då DJ är medveten om att sådant i så fall skulle komma fram i den nyöppnade förundersökningen.
Jag är inte säker på det. Kanske kommer det fram centrala saker SVT-dokun utelämnat, kanske kommer det inte fram.
Om det kommer fram kan Dan Josefsson hantera det genom vild och vilseledande argumentation, eller med att hävda att han måste ta i, ljuga är hans privilegium, han måste spetsa till produkten för att få samhällets kvarnhjul att börja röra på sig, ärendet behöver att han piskar upp en opinion. Sanningen får nån annan bry sig om.