2017-05-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Så du menar att Sandberg drog sina slutsatser om vilka som var inblandade i mordet på Kevin utifrån bristfälliga uppgifter och att han inte lyckats utreda hur det gått till på ett ordentligt och uttömmande sätt? Skönt att vi äntligen är överens i den frågan.

Anteckningarna SÅC påstår sig ha fått från pappan var under 1998, inte 1999.

Varken du eller jag har läst FUP så kan inte uttala mig om de skrev bara vad jag hörde SÅC sa i tvn. Och vart nämner jag 1999? Och hur vet du de va -98, källa?
Citera
2017-05-24, 12:07
Medlem
Exebulars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Där gick det upp ett ljus för många av oss att Robin ville ha uppmärksamhet också.

Bara SÅC som såg något annat antagligen...
Det är ju typiskt för småsyskon vilket alla vet som har barn i ungefär samma ålder. Lillebror vill vara lika duktig och ha lika mycket uppmärksamhet som storebror. Styvmamman lät naturligtvis Robin berätta sin historia för polisen och trodde väl aldrig i sin livligaste fantasi att man skulle gå på den
Citera
2017-05-24, 12:19
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Det är ju typiskt för småsyskon vilket alla vet som har barn i ungefär samma ålder. Lillebror vill vara lika duktig och ha lika mycket uppmärksamhet som storebror. Styvmamman lät naturligtvis Robin berätta sin historia för polisen och trodde väl aldrig i sin livligaste fantasi att man skulle gå på den

Seriöst. Tror du på det själv eller? Skulle du låta ditt barn sitta och fantisera av den anledningen i en jävla MORDUTREDNING?! Och det utan att förklara för polisen innan att det är anledningen och kolla om det är okej?
Citera
2017-05-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Varken du eller jag har läst FUP så kan inte uttala mig om de skrev bara vad jag hörde SÅC sa i tvn. Och vart nämner jag 1999? Och hur vet du de va -98, källa?

Du citerade mig där jag skrev 1999, så därför var årtalet av relevans. Jag upprepar: Den 11 maj 1999 sade Sandberg:

Citat:
– Det finns inget som helst samband mellan de här två brotten, sa han.

När reportern frågade om han var tvärsäker på att ”pojkarna som dödade Kevin inte hade hjälp av någon för att till exempel flytta Kevins kropp” svarade polisen:

– Ja, absolut.

– Det är otänkbart att de skulle kunna hålla det hemligt under en långutredningstid. Om de haft hjälp, så hade vi fått reda på det nu.

(Källa: http://www.expressen.se/gt/tonaring-erkande-valdtakt-polisen-sag-inget-samband-med-kevin-mordet/)

SÅC hävdade att pappan skickat cirka 60 sidor text till honom "ett par veckor efter att utredningen hade lagts ned" (Se här: http://goranlambertz.se/jag-anklagar/). Förundersökningen lades ner den 2 november 1998, varför "ett par veckor" senare rimligen inträffade när året fortfarande var 1998. Åtminstone var det definitivt före 11 maj 1999.

Ergo, din spekulation om varför Sandberg ändrat uppfattning angående en "tredje" gärningsman stämmer inte.

För övrigt, hävdar du fortfarande att Sandberg aldrig sagt att pojkarna erkände mordet för honom?
Citera
2017-05-24, 12:30
Medlem
Exebulars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Seriöst. Tror du på det själv eller? Skulle du låta ditt barn sitta och fantisera av den anledningen i en jävla MORDUTREDNING?! Och det utan att förklara för polisen innan att det är anledningen och kolla om det är okej?
Inte om jag förstod att poliserna var idioter. Det borde vara så självklart att det han sa var hittapå
Citera
2017-05-24, 12:38
Medlem
Citat:
Du citerade mig där jag skrev 1999, så därför var årtalet av relevans. Jag upprepar: Den 11 maj 1999 sade Sandberg:

SÅC hävdade att pappan skickat cirka 60 sidor text till honom "ett par veckor efter att utredningen hade lagts ned" (Se här: http://goranlambertz.se/jag-anklagar/). Förundersökningen lades ner den 2 november 1998, varför "ett par veckor" senare rimligen inträffade när året fortfarande var 1998. Åtminstone var det definitivt före 11 maj 1999.

Ergo, din spekulation om varför Sandberg ändrat uppfattning angående en "tredje" gärningsman stämmer inte.

För övrigt, hävdar du fortfarande att Sandberg aldrig sagt att pojkarna erkände mordet för honom?

Vad vet vi om vad SÅC gjorde med anteckningarna kanske ingen som visst om de? Det är väl forfarande inte tal om nåt erkännande utan ett händelseförlopp som kartlagts genom alla förhör med barn samt föräldrar?
Citera
2017-05-24, 12:55
Medlem
Citat:
Vad vet vi om vad SÅC gjorde med anteckningarna kanske ingen som visst om de? Det är väl forfarande inte tal om nåt erkännande utan ett händelseförlopp som kartlagts genom alla förhör med barn samt föräldrar?

Jag belade med källor att Sandberg ändrat uppfattning angående en "tredje" gärningsman, från att han var "absolut" säker och det var "otänkbart", till att han "tror att en tredje person, en vuxen eller ett stort barn, har hjälpt till att flytta kroppen".

Du spekulerade i att han tagit del av nya uppgifter i och med de anteckningar SÅC påstår sig ha fått. Det är en väldigt osannolik förklaring av de skäl jag redogjort för.

Min fråga till dig var huruvida du fortfarande hävdar att Sandberg aldrig sade att pojkarna hade erkänt mordet för honom?
Citera
2017-05-24, 13:23
Medlem
Citat:
Jag belade med källor att Sandberg ändrat uppfattning angående en "tredje" gärningsman, från att han var "absolut" säker och det var "otänkbart", till att han "tror att en tredje person, en vuxen eller ett stort barn, har hjälpt till att flytta kroppen".

Du spekulerade i att han tagit del av nya uppgifter i och med de anteckningar SÅC påstår sig ha fått. Det är en väldigt osannolik förklaring av de skäl jag redogjort för.

Min fråga till dig var huruvida du fortfarande hävdar att Sandberg aldrig sade att pojkarna hade erkänt mordet för honom?

Har aldrig läst eller sett att barnen ska ordagrant ha "erkänt" de? Skrev att det va väl ett händelseförlopp som målats upp via förhör med föräldrar och barnen, och de sista samtalet som RS hade va väl styvmamman med, och de sista förhören sköttes väl av han Forsman efter de, sedan ansåg åklagaren det räckte med ALL info de fått. Tror knappast han grundar allt på ETT förhör för att få ett avslut.
Citera
2017-05-24, 13:54
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Har aldrig läst eller sett att barnen ska ordagrant ha "erkänt" de? Skrev att det va väl ett händelseförlopp som målats upp via förhör med föräldrar och barnen, och de sista samtalet som RS hade va väl styvmamman med, och de sista förhören sköttes väl av han Forsman efter de, sedan ansåg åklagaren det räckte med ALL info de fått. Tror knappast han grundar allt på ETT förhör för att få ett avslut.

Vad snackar du om?

Citat:
Men förundersökningsledaren Rolf Sandberg minns erkännandet som detaljerat.
– Det riktiga erkännandet fick vi när den äldre pojken berättade och gav klartecken till den yngre att "okej, vi berättar nu". Det var på slutet vi fick hela historien.

Källa: https://www.sydsvenskan.se/2017-05-03/poliser-osakra-pa-hur-kevin-mordades
Citera
2017-05-24, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jaha, hur kan du veta det undrar jag? En stollig lantsortspolis har bedrivit en egen utredning och tystat andra att prata trots att det strider mot yttrande och meddelarfriheten. Finns hur många kritiska punkter som helst i den här utredningen som visade sig redan 2001 då JO granskade ärendet.
Så din tolkning av välgjort är väl kanske en ren gissning från ditt håll?
Att det finns stolliga Poliser vet vi, men att de primärt skulle komma från landsorten är dina tankar. Läs på om vaktdistrikt 1 på Norrmalm, du vet vart Norrmalm ligger? Dessa gick under öknamnet Baseballigan. GVG, gatuvåldsgrupperna, initierades av dåvarande länspolismästaren i Stockholm Hans Holmér. Sedermera figurerade dessa i vad som beskrevs "polisspåret" i utredningen kring mordet på statsminister Olof Palme. Holmér var den som ledde utredningen av sagda mord inledningsvis!! Vidare var en av Poliserna som grep Osmo Vallo på Kronoparken i Karlstad tidigare medlem i sagda baseballiga. Ja Vallo dog under polisinsatsen.. OT detta, men man ska jävlar inte tro att bara för man är "landsortspolis" så saknas kompetens.

Kevinutredningen är ju inte Sandbergs enda polisärende under karriären, och jag tycker han skött sig bra. Hur fan skulle det se ut om vi i samhället ska ha journalister vilka ska agera poliser, åklagare och domare med diverse vinklade tv-program som bevismaterial??

Vad gäller brödernas skuld har jag mina tankar, men låter den nyöppnade förundersökningen ha sin gång, så får vi svaret där.
Citera
2017-05-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Rimligen kan väl du bli den förste att sammanställa det, såväl som någon annan?

Nya fakta 2017, i tevedokun och DN-researchen

- Josefssonteamet har fått tillgång till en stor mängd förhörsfilm (30-100 timmar? och från det klippt ut 3x5 minuter ca att offentliggöra.

- Josefssonteamet tar fram besöksfamiljen med tioåringen. Den var väl okänd för allmänheten tidigare?

- Josefssonteamet har färska utsagor från bröderna och deras föräldrar, och från några poliser, centrala i utredningen.

- Något mer?

Vad som inte är fakta är musikpåläggen och stämningsbilderna i doku-trilogin. Påståendena i Dan Josefssons speakertexter (som utgör en väsentlig andel av de tre timmarna) är stridbara som fakta.

Dagens Nyheter, har de artiklarna något exklusivt, något utöver SVT-dokun?
- DN har färska utsagor från delvis samma personer, delvis andra personer än SVT, eller?

- Något mer?

Är det mycket eller lite nytt som kommit fram?
- Tillräckligt mycket för att bli väldigt skeptiskt till mordutredningen.
- Och nyfiken på vilket urval av uppgifter Josefssonteamet gjort. Hur tendentiöst är det?

Tackar!

Efter att skribenter uttryckt mycket höga förväntningar på dokumentären, mycket stor tilltro till Dan Josefsson, och inte minst att dokumentärserien levt upp till förväntningarna, utgick jag från att någon försökt sammanställa åtminstone det allra viktigaste av allt Josefsson grävt fram denna gång.

Vad gäller punkterna du nämner:

1. 'Förhörsfilm': De som har förtroende för Josefsson litar säkert också på att de 0.25% - 0.83% av förhörsfilmerna teamet visat har varit hjälpligt representativa, och mer så än det Göran Lambertz refererat.

2. 'Besöksfamiljen' vet jag inte vad som avses med, så denna uppgift är nog ännu okänd för mig. Kan man utifrån denna dra slutsatser om brödernas skuld/oskuld?

3. 'Nya utsagor' från bröderna, deras familj, poliser osv:

Bröderna hävdar vad jag förstått att de 'inte minns' om de dödat Kevin eller inte.

Att själv ha dödat, alternativt ha bevittnat ett mord, en dödlig olycka, eller rent av 'bara' ett helt vanligt lik vid vattnet, kan jag tänka mig att en 7½-åring klarar att lägga på minnet. Men jag är ju ingen minnesforskare. Om det ändå är rimligt att de ej lagt händelsen på minnet ser jag ändå inte att detta säger så mycket.

Om poliser 20 år senare uttrycker sig självkritiskt och ödmjukt eller kanske minns fel ser jag inte som så konstigt heller.

--

Säkert finns det brister i utredningen och hur delar av förhören hölls, det har i vart fall även nämnda Lambertz uttalat sig om. Men drog man rätt eller fel slutsats i skuldfrågan? Och kanske viktigast av allt, gjorde man så gott man kunde utifrån vad man då visste? Har Josefsson rätt i sina slutsatser, har han fel, eller är det rent av så att han -- trots sin anställning inom Public Service -- medvetet ljuger, vilseleder och förtalar?

Jag hoppas att någon av de som försvarar Josefssons uttalande om Rolf Sandberg -- eller rent av menar att Josefsson uttrycker sig återhållsamt(!) -- motiverar detta närmare.

Dan Josefsson hävdar alltså att Sandberg ägnat sig åt och är skyldig till "en kalkylerad lögn, en väldigt avancerad lögn ... ett kalkylerat bedrägeri ... har ingen som helst respekt för sanning, hederlighet och vanlig mänsklig anständighet" mm.

Någon som försvarar Josefsson och kanske tycker sig se återbäring för sina licenspengar får gärna förklara!
Citera
2017-05-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Vad snackar du om?

Källa: https://www.sydsvenskan.se/2017-05-03/poliser-osakra-pa-hur-kevin-mordades

Men snälla de måste ju sagt i flera förhör detaljer sen menar du väl att de fick ihop "hela historien" annars skulle de väl inte fortsatt förhöra bröderna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in