2017-05-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Nio månader efter att Kevinfallet var avslutat våldtogs en 3-åring inte långt ifrån där man hittat Kevin
Man fick tag på GM och jag undrar om det är samma person?
Vem påstod att han hittat Kevins skor? Och när hittade han skorna? Är det samma person?

Frågar du om det är samma person som hittade Kevins skor som våldtog en 3-åring? Jag vet inte mer än att Leif GW hävdar att det är samma person. Jag har inte tillgång till FUP.
Citera
2017-05-24, 09:57
Medlem
En sak som jag funderar över och som jag har missat:
När bröderna åker till polisstationen första gången och ska berätta vad dom sett eller hört - vad berättade den äldre brodern för polisen då?
För det var väl han som skulle berätta ngt och sedan halkade lillbrorsan in i utredningen på ett bananskal?
Citera
2017-05-24, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
En sak som jag funderar över och som jag har missat:
När bröderna åker till polisstationen första gången och ska berätta vad dom sett eller hört - vad berättade den äldre brodern för polisen då?
För det var väl han som skulle berätta ngt och sedan halkade lillbrorsan in i utredningen på ett bananskal?

Christian berättade i det första förhöret att han sett några äldre pojkar prata med Kevin, samt bekräftade han att Robin tidigare sagt till honom att han bevittnat hur Kevin mördats, men att han själv inte bevittnat händelsen.
Citera
2017-05-24, 10:15
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Christian berättade i det första förhöret att han sett några äldre pojkar prata med Kevin, samt bekräftade han att Robin tidigare sagt till honom att han bevittnat hur Kevin mördats, men att han själv inte bevittnat händelsen.

Där gick det upp ett ljus för många av oss att Robin ville ha uppmärksamhet också.

Bara SÅC som såg något annat antagligen...
Citera
2017-05-24, 10:17
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Att en kamrat ger alibi, tillsammans med sina föräldrar, är inte samma sak som att en förälder gör det. Om du försöker knäcka en väns fejkade alibi finns det saker som får honom att ge upp men en förälder kanske hellre tar fängelsestraff själv än lämnar ut sitt barn.
Absolut är det så. En normal förälder vill skydda sitt barn till varje pris. Därför är jag mycket tveksam till föräldrarnas (eventuella) alibi för den äldre pojken.
Att erkänna att de inte visste var pojken befann sig vid tillfället skulle i förlängningen kunna innebära katastrof för pojken och för hela familjen.
Skadan var redan skedd, ingen kunde återuppliva Kevin.
Citera
2017-05-24, 10:24
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Där gick det upp ett ljus för många av oss att Robin ville ha uppmärksamhet också.

Bara SÅC som såg något annat antagligen...
Att Robin ville ha uppmärksamhet blir tydligt när de sitter i bilen på väg in till polisen, pappan vill rapportera att Christian tycks veta något. Då säger Robin: "Jag vet också något!"
Typiskt för ett småsyskon, här får storebror uppmärksamhet medan han själv kommer i skymundan. Men femårige Robin vill också vara en viktig person såklart, han "vet" minsann också något, kommer han på.
Citera
2017-05-24, 10:30
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Absolut är det så. En normal förälder vill skydda sitt barn till varje pris. Därför är jag mycket tveksam till föräldrarnas (eventuella) alibi för den äldre pojken.
Att erkänna att de inte visste var pojken befann sig vid tillfället skulle i förlängningen kunna innebära katastrof för pojken och för hela familjen.
Skadan var redan skedd, ingen kunde återuppliva Kevin.

Nåja, de har ju samarbetat med polisen under hela utredningen, regelmässigt ringt och berättat vad pojkarna sagt hemma, m.m.

Det är inte föräldrarna som ger bröderna alibi utan den gästande familjen i första hand.
Citera
2017-05-24, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Hypotesen om en tredje inblandad person är en hemmabyggd efterhandskonstruktion till följd av att Sandberg med flera inte kunnat förklara hur Christian och Robin skulle ha kunnat flytta på kroppen.

Värt att notera är hur Sandberg själv velat i frågan, vilket även säger en del om tillförlitligheten i hans bild av utredningen.

1999 sade han:

2017 säger han däremot:

Från att det har varit otänkbart med en tredje inblandad person går han till att "en vuxen eller ett stort barn, har hjälpt till att flytta kroppen".

Kanske för det kommit in fler detaljer? Enligt de anteckningar pappan lämnade in EFTER utredningen ska det ju stå nåt med att en tredje kille deltagit.
Citera
2017-05-24, 10:42
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Nåja, de har ju samarbetat med polisen under hela utredningen, regelmässigt ringt och berättat vad pojkarna sagt hemma, m.m.

Det är inte föräldrarna som ger bröderna alibi utan den gästande familjen i första hand.
Men här pratar vi om olika saker!
Jag syftade på den halvstora tonåringen, där polisen inte tycks ha lagt mycket krut efter att hans föräldrar ska ha givit honom alibi, "han var här med oss hela tiden" typ.
Jag syftade alltså inte alls på brödernas föräldrar, utan på en lite märklig annan pojke som polisen inte tycks ha undersökt ordentligt.
Citera
2017-05-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Kanske för det kommit in fler detaljer? Enligt de anteckningar pappan lämnade in EFTER utredningen ska det ju stå nåt med att en tredje kille deltagit.

Så du menar att Sandberg drog sina slutsatser om vilka som var inblandade i mordet på Kevin utifrån bristfälliga uppgifter och att han inte lyckats utreda hur det gått till på ett ordentligt och uttömmande sätt? Skönt att vi äntligen är överens i den frågan.

Anteckningarna SÅC påstår sig ha fått från pappan var under 1998, inte 1999.
Citera
2017-05-24, 10:51
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Men här pratar vi om olika saker!
Jag syftade på den halvstora tonåringen, där polisen inte tycks ha lagt mycket krut efter att hans föräldrar ska ha givit honom alibi, "han var här med oss hela tiden" typ.
Jag syftade alltså inte alls på brödernas föräldrar, utan på en lite märklig annan pojke som polisen inte tycks ha undersökt ordentligt.

Ah, jag förstår. Ursäkta missförståndet, tack för klargörandet!
Citera
2017-05-24, 11:07
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Att Robin ville ha uppmärksamhet blir tydligt när de sitter i bilen på väg in till polisen, pappan vill rapportera att Christian tycks veta något. Då säger Robin: "Jag vet också något!"
Typiskt för ett småsyskon, här får storebror uppmärksamhet medan han själv kommer i skymundan. Men femårige Robin vill också vara en viktig person såklart, han "vet" minsann också något, kommer han på.

De flesta föräldrar känner igen det.

Det alibi familen hade påstår Sandberg att det tog 10 sekunder att slå hål på.

Antar att de förhören var korta då för det var väl 14 förhör sammanlagt om jag minns rätt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in