Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 12:57
  #5377
Medlem
BenHornes avatar
Den här förbannade startmeny-buggen... Har gjort allt jag kunnat googla mig till utom att installera om windows. Extremt irriterande, någon i tråden som har ytterligare tips? Startmenyn blir alltså oåtkomlig efter att datorn varit igång ett tag. Går inte att få upp varesig via knapp eller klick.
Citera
2017-05-24, 14:45
  #5378
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Den här förbannade startmeny-buggen... Har gjort allt jag kunnat googla mig till utom att installera om windows. Extremt irriterande, någon i tråden som har ytterligare tips? Startmenyn blir alltså oåtkomlig efter att datorn varit igång ett tag. Går inte att få upp varesig via knapp eller klick.

Startmeny buggen - den har jag inte hört talas om. Är det ett nytt fenomen?

Prova detta - https://www.howtogeek.com/260248/how...blems-for-you/
Kör en sfc /scannow.
Citera
2017-05-25, 08:09
  #5379
Medlem
PeterNosters avatar
Svart skärm vid högerklick på filer efter uppdatering av Windows 10 1703.

En kompis rapporterar ett fel som verkar vara samma som i videon här:
https://www.tenforums.com/general-su...een-black.html

Detta inträffade efter uppdatering av windows 10 till version 1703 i mars 2017 på en sprillans ny laptop, ASUS K501UW. Laptopen finns med i ASUS lista över 1703 kompatibla datorer.
Efter tips på nätet har han kört detta program som detekterar tredjeparts tillägg:
ShellExView.

Han ser en massa pinkfärgade program som anger att tilläggen inte kommer från MS men det krävs nog att han kör 50/50 metoden som beskrivs i tråden för att hitta orsaken.

I sista posten i ovanstående tråd har någon troligen fixat felet på ett annat sätt:

Citat:
I know this is an old thread, but I just solved the same exact problem differently. I enable transparency in Control Panel\All Control Panel Items\Personalization\Window Color and Appearance. After doing this, anytime I clicked on a blank part of my desktop, the whole screen went black. It would reappear if I right-clicked. When I disabled transparency, it stopped going black when I clicked.

Har någon haft detta problem efter uppdateringen och hittat orsaken.
De som har problemet nu kan kanske ha nytta av denna post.
Dessa program har installerats efter uppdateringen:
Firefox, Thunderbird, Sony PC Companion, CCleaner, Malwarebytes, Open Office, Adobe Reader, Bank ID, Google Chrome, Google Earth, Avast, Driver Booster, Adobe Flash Player.

En googling ger en hel del svar men som vanligt finns det olika meningar om en lösning.
https://www.google.se/search?q=black...hrome&ie=UTF-8
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-05-25 kl. 08:13.
Citera
2017-05-25, 09:49
  #5380
Medlem
Servals avatar
Lite osäker på vilken tråd detta hör hemma i, men har ju Windows 10 som operativsystem.

Jag använder mig av ett Apple Wireless som tangentbord till min pc och kan inte hitta tangentbordskombinationerna för
dessa symboler < >
Trycker jag in den knappen så blir det § och trycker jag in knappen i kombination med shift så får jag ½

Jag vill minnas att det finns ett program inbyggt i W10 där man kan justera tangentbordskombinationer, men kan ha fel.
Citera
2017-05-25, 10:40
  #5381
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Lite osäker på vilken tråd detta hör hemma i, men har ju Windows 10 som operativsystem.

Jag använder mig av ett Apple Wireless som tangentbord till min pc och kan inte hitta tangentbordskombinationerna för
dessa symboler < >
Trycker jag in den knappen så blir det § och trycker jag in knappen i kombination med shift så får jag ½

Jag vill minnas att det finns ett program inbyggt i W10 där man kan justera tangentbordskombinationer, men kan ha fel.
Hjälper http://www.windowscentral.com/how-ch...out-windows-10 tro?

Eller kanske https://superuser.com/questions/3692...a-keyboard-key
Citera
2017-05-25, 10:52
  #5382
Medlem
gato12s avatar
Är säkert hjärndöd, och jag vet att jag gjort detta förut, men hur ställer man in vilka ikoner man vill ha nere i fönstret? Alltså i den svarta randen längst ned på sidan.
Till vänster alltså, inte bland tiden och datumet och meddelanderutan.
__________________
Senast redigerad av gato12 2017-05-25 kl. 10:56.
Citera
2017-05-25, 11:42
  #5383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Är säkert hjärndöd, och jag vet att jag gjort detta förut, men hur ställer man in vilka ikoner man vill ha nere i fönstret? Alltså i den svarta randen längst ned på sidan.
Till vänster alltså, inte bland tiden och datumet och meddelanderutan.

Ställ dig på ikonen. Högerklicka. Välj, fäst i aktivitetsfältet.
Citera
2017-05-25, 11:45
  #5384
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Ställ dig på ikonen. Högerklicka. Välj, fäst i aktivitetsfältet.
Man tackar och bockar!
Citera
2017-05-25, 14:19
  #5385
Medlem
Fishurs avatar
Är det nån som har koll på om det går att ändra vilken sida man vill ska komma upp när man öppnar en ny flik? Verkar som det bara går att välja mellan en tom sida som jag får upp nu eller att visa massa rutor på besökta sidor.

Hoppas nån som är mer kunnig än mig (vilket inte lär va så svårt när det gäller datorer =) kan hjälpa

Ha en bra dag
Citera
2017-05-25, 14:40
  #5386
Medlem
Gregory.Houses avatar
Uppdaterade w10 till senaste versionen. Nu har fått problem då datorn hittar inte en utav mina hårddiskar. Några tips?
Citera
2017-05-25, 14:55
  #5387
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishur
Är det nån som har koll på om det går att ändra vilken sida man vill ska komma upp när man öppnar en ny flik? Verkar som det bara går att välja mellan en tom sida som jag får upp nu eller att visa massa rutor på besökta sidor.

Hoppas nån som är mer kunnig än mig (vilket inte lär va så svårt när det gäller datorer =) kan hjälpa

Ha en bra dag

Har väl mer åt webbläsaren att göra än själva operativsystemet.

Vilken webbläsare använder du?
Citera
2017-05-25, 14:55
  #5388
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregory.House
Uppdaterade w10 till senaste versionen. Nu har fått problem då datorn hittar inte en utav mina hårddiskar. Några tips?

Syns denna eller dessa enheter under Diskhanteringen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback