Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 22:42
  #5365
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lOsTbOy11
Går det göra en backup w10 på något enkelt vis? Hur skulle man spara en sådan backup på bästa sätt?
Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Säkerhetskopiera och återställ

Välj att inkludera systemavbildning.

Sparas lämpligen till extern hårddisk som förvaras på "säker plats".
Citera
2017-05-18, 21:16
  #5366
Avstängd
lOsTbOy11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Säkerhetskopiera och återställ

Välj att inkludera systemavbildning.

Sparas lämpligen till extern hårddisk som förvaras på "säker plats".
Kan man få en uppfattning om hur stor exter hd jag behöver? Skäms över min okunskap
Citera
2017-05-19, 14:06
  #5367
Medlem
Har köpt och windows 10 på en gammal dator. Befinner mig utomlands så språket blev engelska utan min förskyllan.

problemet för mig är att jag inte vet vad "den här datorn" heter på engelska och inte heller kontrollpanelen.

Hoppas nu att jag valt rätt tråd och att någon kan hjälpa mig.
Citera
2017-05-19, 16:29
  #5368
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smallpox9
Har köpt och windows 10 på en gammal dator. Befinner mig utomlands så språket blev engelska utan min förskyllan.

problemet för mig är att jag inte vet vad "den här datorn" heter på engelska och inte heller kontrollpanelen.

Hoppas nu att jag valt rätt tråd och att någon kan hjälpa mig.

Bör väl heta My computer and controlpanel.
Citera
2017-05-19, 21:52
  #5369
Medlem
eshkoshkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En sticka går att köpa. En med 8GB kostar 49:- på Kjell & CO.
https://www.kjell.com/se/sortiment/d...ne-4-gb-p91790

Du klarar dig även utan men jag rekommenderar sticka.

Gå hit och välj första alternativet som installerar direkt. Andra alternativet skapar en sticka eller DVD:
https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

Uppdateringen fungerade för en vecka sedan.
Hittade en USB hemma med 8gb och det fungerade galant. Tackar!
Citera
2017-05-22, 09:57
  #5370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Bör väl heta My computer and controlpanel.

Tack för hjäpen.
Citera
2017-05-23, 00:45
  #5371
Medlem
Axel-Foleys avatar
Hej! Hjälp!

Behöver er hjälp. Så fort som möjligt, typ igår..

Gör en lång historia kort:

Installerade ett program igår "Driver Booster" för att uppdatera mina drivrutiner. Brukar vara skeptisk mot alla program som har med drivrutiner att göra, särskilt när det finns gratisversioner av programmet.

Iallafall. Efter att jag uppdaterat 22 drivrutiner så började nätverkskortet krångla. Kör med ett Acer PCE-AC56. När jag startade om datorn efter uppdateringarna så kopplade den från sig hela tiden. Löste det genom att ta bort drivrutinerna och installera de äldre från skivan.

Problemet jag har nu är att när jag startat datorn så går det några minuter, sen så börjar det hänga sig var 1½ sekund. Det går lika fort som att blinka, men ljudet försvinner och det blir en liten fördröjning i bilden när jag spelar eller kollar på Viaplay, Netflix, YouTube, et.c

Har märkt att det oftast är i samband med att jag har öppet Chrome och startar Steam. Då börjar det göra så.

Testade även avinstallera drivrutinerna till mitt grafikkort och installera dem på nytt, men det blev ingen skillnad.

Kan heller inte göra en återställning då den säger att det avbröts under återställninge på grund av ett fel.

EDIT: Kan öppna Overwatch utan några problem alls. Men när jag öppnar Steam så börjar det.
EDIT2: Började igen när jag flyttade över YouTube från ena skärmen till den andra.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
__________________
Senast redigerad av Axel-Foley 2017-05-23 kl. 01:37.
Citera
2017-05-23, 18:47
  #5372
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel-Foley
Hej! Hjälp!

Behöver er hjälp. Så fort som möjligt, typ igår..

Gör en lång historia kort:

Installerade ett program igår "Driver Booster" för att uppdatera mina drivrutiner. Brukar vara skeptisk mot alla program som har med drivrutiner att göra, särskilt när det finns gratisversioner av programmet.

Iallafall. Efter att jag uppdaterat 22 drivrutiner så började nätverkskortet krångla. Kör med ett Acer PCE-AC56. När jag startade om datorn efter uppdateringarna så kopplade den från sig hela tiden. Löste det genom att ta bort drivrutinerna och installera de äldre från skivan.

Problemet jag har nu är att när jag startat datorn så går det några minuter, sen så börjar det hänga sig var 1½ sekund. Det går lika fort som att blinka, men ljudet försvinner och det blir en liten fördröjning i bilden när jag spelar eller kollar på Viaplay, Netflix, YouTube, et.c

Har märkt att det oftast är i samband med att jag har öppet Chrome och startar Steam. Då börjar det göra så.

Testade även avinstallera drivrutinerna till mitt grafikkort och installera dem på nytt, men det blev ingen skillnad.

Kan heller inte göra en återställning då den säger att det avbröts under återställninge på grund av ett fel.

EDIT: Kan öppna Overwatch utan några problem alls. Men när jag öppnar Steam så börjar det.
EDIT2: Började igen när jag flyttade över YouTube från ena skärmen till den andra.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Kör en sfc /scannow först och prova sedan att återställa i felsäk.läge.
Citera
2017-05-24, 08:08
  #5373
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel-Foley
Hej! Hjälp!

Behöver er hjälp. Så fort som möjligt, typ igår..

Gör en lång historia kort:

Installerade ett program igår "Driver Booster" för att uppdatera mina drivrutiner. Brukar vara skeptisk mot alla program som har med drivrutiner att göra, särskilt när det finns gratisversioner av programmet.

Iallafall. Efter att jag uppdaterat 22 drivrutiner så började nätverkskortet krångla. Kör med ett Acer PCE-AC56. När jag startade om datorn efter uppdateringarna så kopplade den från sig hela tiden. Löste det genom att ta bort drivrutinerna och installera de äldre från skivan.
-..-
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Ja nu förstår du varför jag i flera år försökt tala om för folk att dessa "cleaners", "Boosters" & driver update programvaror ofta ställer till mer fler fel och problem än de löser...
Jag hoppas bara att fler inser detta, oavsett hur många som rekommenderar skräpet!

Men för att svara på frågan, Då det verkar som du hade problem redan innan du körde skräpet, och du har värre problem nu efteråt, vad sägs som att installera om och börja på en ny ren kula!
Och därefter hålla sig borta från skräpprogram...
Citera
2017-05-24, 09:54
  #5374
Medlem
wikholms avatar
Godmorgon! Jag hade en automatisk uppdatering för några dagar sedan och sedan dess kan jag inte "överlappa" min fönster med varandra, jag brukar vanligt vis ha ett program/spel i bakgrunden och en liten ruta med VLC "Alltid Överst" i ett hörn, nu funkar det inte. Windows vill bara dela upp den 50/50 60/40 70/30 osv.

Sen kan jag heller inte ändra storleken på mina fönster , som spotify tillexempel är alltid helskärm. Någon som vet hur jag löser detta ?
Citera
2017-05-24, 10:13
  #5375
Medlem
Axel-Foleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ja nu förstår du varför jag i flera år försökt tala om för folk att dessa "cleaners", "Boosters" & driver update programvaror ofta ställer till mer fler fel och problem än de löser...
Jag hoppas bara att fler inser detta, oavsett hur många som rekommenderar skräpet!

Men för att svara på frågan, Då det verkar som du hade problem redan innan du körde skräpet, och du har värre problem nu efteråt, vad sägs som att installera om och börja på en ny ren kula!
Och därefter hålla sig borta från skräpprogram...

Aldrig någonsin använt mig sådana program förut, men eftersom just detta program var ganska omtalat så gav jag det en chans. Lat som jag är orkade jag inte uppdatera alla drivrutiner själv.

Hade inga problem innan jag uppdaterade drivrutinerna via "Driver Booster".

Men nu verkar det fungera! Har inte haft några problem på två dagar nu. Skumt.. Inte gjort någonting speciellt.
Citera
2017-05-24, 11:06
  #5376
Medlem
wikholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikholm
Godmorgon! Jag hade en automatisk uppdatering för några dagar sedan och sedan dess kan jag inte "överlappa" min fönster med varandra, jag brukar vanligt vis ha ett program/spel i bakgrunden och en liten ruta med VLC "Alltid Överst" i ett hörn, nu funkar det inte. Windows vill bara dela upp den 50/50 60/40 70/30 osv.

Sen kan jag heller inte ändra storleken på mina fönster , som spotify tillexempel är alltid helskärm. Någon som vet hur jag löser detta ?

fixade själv

Hade på "surfplatsläge" haha
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback