Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Det är svårt att definiera bra tycker jag. Men det betyder t ex att jag inte är tvingad att tänka på ett visst sätt. Det är jag som bestämmer vad jag ska tänka. Dvs min hjärna. Inget annat.
Hur detta går till är nog fantastiskt komplicerat. Vi har ca hundra miljarder hjärnceller och ca 10000 gånger så många kontakter (synapser) mellan olika hjärnceller. Hur fungerar det egentligen när detta skapar vårt medvetande och våra beslut? Komplexitet är bara förnamnet. Kanske Hofstadter är inne på rätt spår med "strange loop"? Eller Penrose som argumenterar mot att hjärnan skulle fungera algoritmsikt och att kvantgravitation (!) har med det att göra?
Men det är väl inte sunt att tro på något du inte ens kan börja att definiera?
Nästa problem är att se hjärnan som en separat entitet, en entitet som kan kontrollera dom där tankarna...
Det är tex relativt lätt att se hur hjärnan inte är frikopplad från blodet som strömmar igenom den, och blodet är inte frikopplat från syret, som i sin tur inte är frikopplat från omgivningen. Vilket i slutändan leder till att det går inte separera en entitet som kontrollerar tankar.