2017-05-23, 23:17
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Varför inte det? Anser du att en kulram är lika kraftfull som en superdator givet determinism?

En kulram kan inte användas för lika avancerade uträkningar, men i grunden fungerar de ungefär likadant.
Citera
2017-05-23, 23:17
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Harris bjöd in Dennett till sin podd *efter* denna händelse. Deras vänskapliga konversation kan du lyssna på här:

https://www.samharris.org/podcast/item/free-will-revisited

Men ändrade sig Harris för det?
Citera
2017-05-23, 23:21
Medlem
Är inte det största argumentet mot fri vilja just att det inte går att definiera utan att blanda in metafysik?

Vidare, hur kan vi egentligen ens tro att tankar kan komma från två ställen? Dels de tankar som är oönskade, tex orostankar vid läggdags, vs de tankar som väljer smak på glassen.

Hela idén om fri vilja, eller någon sorts styrning av tankar är egentligen långsökt och motsägelsefull, och det är lustigt att bevisbördan hamnar på de som säger att det inte existerar.
Citera
2017-05-23, 23:26
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Vad är din definition av fri vilja?

Det är svårt att definiera bra tycker jag. Men det betyder t ex att jag inte är tvingad att tänka på ett visst sätt. Det är jag som bestämmer vad jag ska tänka. Dvs min hjärna. Inget annat.

Hur detta går till är nog fantastiskt komplicerat. Vi har ca hundra miljarder hjärnceller och ca 10000 gånger så många kontakter (synapser) mellan olika hjärnceller. Hur fungerar det egentligen när detta skapar vårt medvetande och våra beslut? Komplexitet är bara förnamnet. Kanske Hofstadter är inne på rätt spår med "strange loop"? Eller Penrose som argumenterar mot att hjärnan skulle fungera algoritmsikt och att kvantgravitation (!) har med det att göra?
Citera
2017-05-23, 23:26
Medlem
Vi tror i allafall att vi har en fri vilja.

När du började på dagis var dina sinnen öppna, allt var möjligt, sen började du i 1an osv till sist när du ploppade ur gymansiet, då var du färdigformad, du är på väg att bli en lydig löneslav.
Din fria vilja kallas livet, amorteringar, stress, status, resor,upplevelser och mera lån.
Låt dig tro att du har en fri vilja, du kliver vi upp 06:00, förbrukar mer av din vakna tid med arbetskollegor än med dina barn.
Sen får du en skral pension och förhoppningsvis dör du fort (bra för statskassan), och din fria vilja är förbrukad.
Citera
2017-05-23, 23:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Indeterminism innebär inte heller fri vilja. Fri vilja är att det finns någon instans, hjärnan eller själen, som skulle kunna stå utanför både det förutbestämda och slumpen.

Givetvis är fri vilja, enligt den enda definition som finns, nämligen ovannämnda, oförenlig med determinism. Om partiklarna i ens hjärna är som biljardbollar på ett biljardbord kan hjärnan inte bestämma mer över sig själv än vad biljardspelet kan bestämma över sig självt.

Den enda definition som finns?? Med det visar du bara på din egen ignorans. T ex Dennett tror på fri vilja och definitivt *inte* på någon själ eller någon Cartesiansk teater.
Citera
2017-05-23, 23:30
Medlem
Citat:
Det är svårt att definiera bra tycker jag. Men det betyder t ex att jag inte är tvingad att tänka på ett visst sätt. Det är jag som bestämmer vad jag ska tänka. Dvs min hjärna. Inget annat.

Hur detta går till är nog fantastiskt komplicerat. Vi har ca hundra miljarder hjärnceller och ca 10000 gånger så många kontakter (synapser) mellan olika hjärnceller. Hur fungerar det egentligen när detta skapar vårt medvetande och våra beslut? Komplexitet är bara förnamnet. Kanske Hofstadter är inne på rätt spår med "strange loop"? Eller Penrose som argumenterar mot att hjärnan skulle fungera algoritmsikt och att kvantgravitation (!) har med det att göra?

Men det är väl inte sunt att tro på något du inte ens kan börja att definiera?

Nästa problem är att se hjärnan som en separat entitet, en entitet som kan kontrollera dom där tankarna...

Det är tex relativt lätt att se hur hjärnan inte är frikopplad från blodet som strömmar igenom den, och blodet är inte frikopplat från syret, som i sin tur inte är frikopplat från omgivningen. Vilket i slutändan leder till att det går inte separera en entitet som kontrollerar tankar.
Citera
2017-05-23, 23:32
Medlem
Citat:
Nej, det gör det inte alls. Du är din hjärna. Att du har fri vilja är samma sak som att din hjärna har fri vilja.

Ja det är samma sak, men hjärnan är väldigt förutsägbar. Den gör ingenting slumpmässigt, allt är uträknat. Dvs att det inte finns något fritt i hjärnan som fattar slumpmässiga beslut
Citera
2017-05-23, 23:32
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Den enda definition som finns?? Med det visar du bara på din egen ignorans. T ex Dennett tror på fri vilja och definitivt *inte* på någon själ eller någon Cartesiansk teater.

Paradoxalt nog skulle det kunna finnas fri vilja, om det funnes en själ, men inget tyder på att själar finns.
Citera
2017-05-23, 23:38
Medlem
Bertil85s avatar
Fri vilja finns inte speciellt om någon har valt åt dig = Det finns ingen fri vilja.
Tror ni att ni gör rätt när ni hävdar att fri vilja finns ? Era val blir mycket lättare då ?

Vad är detta dravel om val (fri vilja) ?
Citera
2017-05-23, 23:46
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Paradoxalt nog skulle det kunna finnas fri vilja, om det funnes en själ, men inget tyder på att själar finns.

Nu argumenterar du oärligt. Det finns andra sätt att se på fri vilja än det du har (och som du inte tror på). Sluta bränna halmgubbar.

Nu tänker jag f ö göra något annat än att skriva här. Vill göra annat.
Citera
2017-05-23, 23:49
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Nu argumenterar du oärligt. Det finns andra sätt att se på fri vilja än det du har (och som du inte tror på). Sluta bränna halmgubbar.

Nu tänker jag f ö göra något annat än att skriva här. Vill göra annat.

Vadå inte tror på? Att jag inte tror på själar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in