Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-23, 21:21
  #1
Avstängd
Finns det nån möjlighet för att säkra min sida på nåt sätt?
Jag vill endast att 1 person som betalar ska kunna använda den.

Kan man göra det?
Hur ska man göra det för att vara 101% säker på att endast han kan använda den?

- Tillåta 1 ip funkar inte för många har dynamiska ip adresser.
- Kräva medlemskap funkar inte heller då kan han dela med sig av användarnamnet och lösenord.
- Lita på att personen inte ska dela med sig av länken funkar inte heller.
Citera
2017-05-23, 21:33
  #2
Medlem
poolos avatar
Bankid kanske är ett alternativ.
Citera
2017-05-23, 21:35
  #3
Medlem
Du kan ju se till att samma inloggningsuppgifter inte kan användas två gånger samtidigt: när någon redan är inloggan med användarID "KalleN" så kan KalleN inte logga in igen, oavsett vilket IP-nummer han har.
Citera
2017-05-23, 21:37
  #4
Medlem
Miniwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B5iK4D3Li5K
Finns det nån möjlighet för att säkra min sida på nåt sätt?
Jag vill endast att 1 person som betalar ska kunna använda den.

Kan man göra det?
Hur ska man göra det för att vara 101% säker på att endast han kan använda den?

- Tillåta 1 ip funkar inte för många har dynamiska ip adresser.
- Kräva medlemskap funkar inte heller då kan han dela med sig av användarnamnet och lösenord.
- Lita på att personen inte ska dela med sig av länken funkar inte heller.
Koppla till personnummer och kräv e-legitimation (BankID) vid inloggning.
Citera
2017-05-23, 21:51
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Du kan ju se till att samma inloggningsuppgifter inte kan användas två gånger samtidigt: när någon redan är inloggan med användarID "KalleN" så kan KalleN inte logga in igen, oavsett vilket IP-nummer han har.

Men KalleN kan fortfarande dela med sig av sina uppgifter till kompisarna så kan de ju logga in.
Visst lite säkert är det för då kan inte båda använda sidan samtidigt men fortfarande kan han dela med sig av uppgifterna så att polaren kan logga in när KalleN sover.

Bank ID funkar inte för utländska ''kunder''.
__________________
Senast redigerad av B5iK4D3Li5K 2017-05-23 kl. 21:56.
Citera
2017-05-23, 21:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B5iK4D3Li5K
Men KalleN kan fortfarande dela med sig av sina uppgifter till kompisarna så kan de ju logga in.

Jag tror inte det finns något vettigt sätt att komma runt detta. Det kanske tekniskt går att göra, men frågan är om kunderna är beredda att stå ut med ett sådant system? Jag ser framför mig något som hindrar att man delar med sig av sina inloggningsuppgifter, men i gengäld är så oerhört svåranvänt så få vill låna andras inloggningsuppgifter.
Citera
2017-05-23, 22:08
  #7
Medlem
8bitrages avatar
Fixa en tjänst som kan SMS:a dina användare, sen använder du SMS för att skicka en extra kod vid varje inloggning.
Sen kör du:

1. Kolla så att användaren bara är inloggad en gång, logga isåfall ut första inloggningen vid andra inloggingsförsök (detta för att man inte ska låsa ut någon som t.ex. webbläsaren låst sig för).
2. Skicka ett SMS vid inloggning som innehåller en 6-siffrig kod, be användaren skriva in denna i ett extra steg vid inloggningen.

Nu räcker det inte med användarnamn/lösenord då man också behöver tillgång till mobilen.
Hur många orkar sitta och ringa/sms:a och fråga efter en engångskod varje gång man vill låna polarens konto?
Citera
2017-05-23, 22:22
  #8
Medlem
studioxswes avatar
Kräv 2:faktors inloggning och begränsa det till ett IP = klart
Citera
2017-05-23, 22:29
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Fixa en tjänst som kan SMS:a dina användare, sen använder du SMS för att skicka en extra kod vid varje inloggning.
Sen kör du:

1. Kolla så att användaren bara är inloggad en gång, logga isåfall ut första inloggningen vid andra inloggingsförsök (detta för att man inte ska låsa ut någon som t.ex. webbläsaren låst sig för).
2. Skicka ett SMS vid inloggning som innehåller en 6-siffrig kod, be användaren skriva in denna i ett extra steg vid inloggningen.

Nu räcker det inte med användarnamn/lösenord då man också behöver tillgång till mobilen.
Hur många orkar sitta och ringa/sms:a och fråga efter en engångskod varje gång man vill låna polarens konto?

Måste funka i utlandet med inte bara för svenska användare.
Emails kanske?

Tack för alla tips Hittils.
Citera
2017-05-23, 22:58
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Kräv 2:faktors inloggning och begränsa det till ett IP = klart

Jag loggar in men behöver kod.
Får email med kod.
Loggar in med koden.

Man kan ha skräpp email som polaren och jag kan dela.
Citera
2017-05-23, 23:12
  #11
Medlem
Fleptuts avatar
Certifikat
Citera
2017-05-23, 23:46
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Certifikat

Förklara mer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback