2017-05-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Det är en helt naturlig utveckling enligt evolutionsteorin. Vid vilken intelligensnivå övergår man från att ha fri vilja till att inte ha det?

Det du beskriver är snarare teodiceproblemet än en fråga om fri vilja, om gud är god så varför finns ont osv. Så om fri vilja skulle finnas så måste det komma från gud eller så finns det inte. Religioner är uppenbart bara sagor så fri vilja kan inte finnas eftersom allting styrs utifrån matematiska formler.

Det du pratar är intuition och reaktion, inte fri vilja. Om du bränner handen på spisen så tar du inte bort den av fri vilja, du tar bort den automatiskt för att det gör ont. Klätterväxterna klättrar inte av fri vilja, dom klättrar av anledningar som att cellerna inte får solljus och kan utnyttja fotosyntesen, inte för att dom "vill ha solljus". Växter är också system av celler som styrs automatiskt och har således ingen fri vilja.
Jag har svängt förut och är inte fastlåst i frågan om fri vilja. Osäkerheten finner jag främst i hur vi definierar begrepp som vilja och frihet. Begrepp som vi tycks ha en medfödd uppfattning om, samtidigt som vi är helt oförmögna att precisera vad vi egentligen menar.

Hur definierar vi "vilja" så att gröna växter inte vill ha mer solljus? Jag själv vill ju äta när jag är hungrig. Är inte det vilja? Och om det inte finns någon konflikt mellan det reaktiva beslutet och det vi vill, är viljan därmed ofri?
Citera
2017-05-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det beror på vad du menar med minne.

Givetvis lär sig kroppen och drar nytta av tidigare erfarenheter. Men om du menar upplevelsen av ett minne i ditt medvetande så kan det inte påverka någonting, eftersom det just är en efterhandskonstruktion.

Medvetandet/upplevelser är ett resultat, aldrig en orsak.

Det är tex lätt att tro att när du helt plötsligt inser att du glömt stänga av spisen, att den tanken är anledningen till att du vänder hem igen och kollar. Men så är det inte, utan hela händelseförloppet är bara en återspegling av det din hjärna redan gjort, en efterhandskonstruktion för att lagra in som minne/erfarenhet.
Minnet har definitivt en kausal påverkan på hur jag gör nästa gång jag står inför samma situation. Ångrade jag mig förra gången så minskar det sannolikheten för att jag gör likadant igen, eller ökar den om jag var nöjd med mitt förra beslut.

Just för att medvetandet är en efterhandskonstruktion så är det också ett utmärkt analysverktyg. De flesta beslut fattar vi under tidspress, men den medvetna processen låter oss reproducera besluten i efterhand när vi har mer tid, med följd att hjärnan kan ta bättre omedvetna beslut vid framtida tillfällen.

I princip tror jag att vi menar samma sak.
Citera
2017-05-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Precis allting man upplever är ett minne, eftersom det tar en viss tid för ljud, ljus, beröring etc. att nå våra sinnesorgan och ytterligare tid för sinnesorganen att skicka impulser till hjärnan och för hjärnan att pussla ihop dem till en helhet. Allt man ser är minst 40 millisekunder in i det förflutna.
Fast minnet kan även se in i framtiden med en jävla träffsäkerhet ,jag kan säga till min kropp att gå och stänga av min tv 10 gånger och sedan göra det
Citera
2017-05-23, 20:21
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TryggaRekan
Fast minnet kan även se in i framtiden med en jävla träffsäkerhet ,jag kan säga till min kropp att gå och stänga av min tv 10 gånger och sedan göra det

Det är så det känns, ja.
Citera
2017-05-23, 20:32
Medlem
Citat:
Det är så det känns, ja.
Jo men ja kan i alla fall ha rätt på förhand att just min kommer gå dit dessa 10 gånger ,det kan jag ju aldrig garantera med någon annans så rätt bra kontroll har man ju över sin egen kropp i alla fall
Citera
2017-05-23, 20:37
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Jo men ja kan i alla fall ha rätt på förhand att just min kommer gå dit dessa 10 gånger ,det kan jag ju aldrig garantera med någon annans så rätt bra kontroll har man ju över sin egen kropp i alla fall

Medvetandet skapar en illusion av att man väljer att handla på det ena eller andra sättet. Det är bevisat genom mätningar på hjärnverksamheten att man är medveten om beslutet först när det redan är fattat: The Libet Experiment: Is Free Will Just an Illusion?
Citera
2017-05-23, 20:45
Medlem
Citat:
En alternativ beskrivning av samma process är att det finns en kontinuerlig dragkamp mellan två olika neuronnät. Det ena neuronnätet vill att du ligger kvar i soffan. Det andra neuronnätet vill att du går och stänger av teven. Till en början är det redan etablerade nätet starkast och du ligger kvar i soffan. Nätet som vill ha en förändring växer successivt i styrka och när det plötsligt blir starkast så reser du dig upp och stänger av teven.

När frugan frågar varför du stängde av så svarar du som det var, att du hade tänkt på det tio gånger innan du bestämde dig.
Citera
2017-05-23, 21:00
Medlem
Citat:
Medvetandet skapar en illusion av att man väljer att handla på det ena eller andra sättet. Det är bevisat genom mätningar på hjärnverksamheten att man är medveten om beslutet först när det redan är fattat: The Libet Experiment: Is Free Will Just an Illusion?
Jo men även om tanken registreras i efterhand så är det i alla fall ett bra minne som kan se flera efterföljande processer som kroppen kommer att utföra under kommande dag om man bestämmer sig vid det tillfället
Citera
2017-05-23, 21:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Det är inte alls ett bevis för den saken. Hela resonemanget är ju förvirrat. Om vi har fri vilja sitter den naturligtvis i vår hjärna. Jag är min hjärna och min hjärna är jag. Det experimentet visar är spår av processen då vår hjärna formar ett beslut enligt vår fria vilja.

Det jag menar är då förstås inte någon s k Cartesiansk teater. 'Jag' sitter inte i min hjärna och styr den. Jag ÄR min hjärna. Min hjärna är fri till att fatta vilka beslut den vill. Det är det som är min fria vilja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cartesian_theater
Senast redigerad av nerdnerd 2017-05-23 kl. 21:31.
Citera
2017-05-23, 21:24
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Jo men även om tanken registreras i efterhand så är det i alla fall ett bra minne som kan se flera efterföljande processer som kroppen kommer att utföra under kommande dag om man bestämmer sig vid det tillfället

Men beslutet fattas omedvetet, alltså som t.ex. när läkaren slår med en liten gummiklubba på ditt knä och ditt ben sparkar ut.
Citera
2017-05-23, 21:26
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det är inte alls ett bevis för den saken. Hela resonemanget är ju förvirrat. Om vi har fri vilja sitter den naturligtvis i vår hjärna. Jag är min hjärna och min hjärna är jag. Det experimentet visar är spår av processen då vår hjärna formar ett beslut enligt vår fria vilja.

Som sagt, den del av hjärnan som fattar beslutet gör det som en kroppsdel som rycker till reflexmässigt. Den del av hjärnan som medvetet uppfattar beslutet blir verksam först efteråt.
Citera
2017-05-23, 21:41
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Som sagt, den del av hjärnan som fattar beslutet gör det som en kroppsdel som rycker till reflexmässigt. Den del av hjärnan som medvetet uppfattar beslutet blir verksam först efteråt.

Notera min Edit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in