2017-05-23, 20:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Punkten 4 talar för att Kaj Linna hade problem med sin mobiltelefon
Mmm. Eller så är den avstängd. Nils kommer nämligen fram alldeles utmärkt 4 ggr av 4 dagen därpå när Linna är på resande for med sitt påstått dåliga batteri och dito laddare.
Citera
2017-05-23, 20:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok. Så svårigheterna att nå Linna på mobilen sammanfaller i själva verket inte alls med tidpunkterna för "avvärjningsresan" och rånmordet. Så mycket var det alltså med att Kaj Linna med "perfekt precision" skulle ha velat göra sig oanträffbar vid vissa tider. Eller missförstår jag dig?
Som du har väntat på svar!
Då kanske du redan har läst samtallistan i FUP (HD 5257-15b, s.202) och sett hur det ligger till, men på din begäran tar vi lite sifferexercis:

13/4 18:20 Nils mobil #9880 försöker koppla upp mot Linna #8565. 'Vidare / ej nåbar'
---- Linna möter Nils vid OK i Älvsbyn ----
14/4 10:00 - 17:18 7 misslyckade försök att koppla upp mot Linna #8565. ' Vidare / ej nåbar'
Linna är då enligt egen uppgift hemma i Visträsk hela dagen.
14/4 19:37. Nils mobil #4155 försöker koppla upp mot Linna #8565, 'Vidare / ej nåbar'
14/4 19:40 c:a. Vittne EL ser två ben försvinna in genom gluggen i ladan.
14/4 21:30 c:a. Rånmordet avslutas
14/4 23:14. Linnas telefon #8565 kopplar upp i Skellefteå när han försöker nå Nils.

Nog sammanfaller tiderna anmärkningsvärt bra med tidpunkten för avvärjningsresan och rånmordet i Kalamark.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-23 kl. 20:22.
Citera
2017-05-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag önskar att någon av alla som tar IT-expert Nils ord om manipulerade telefoner och samtalslistor på allvar kunde ge ett förslag om hur i h-e detta skulle ha gått till.

Låt oss ta ett väldigt konkret exempel: samtalet FRÅN Linnas hem-tfn till Nils ena mobil-tfn #4155 kl. 18:01-18:12. Följande saker vet vi:
- Linna ringer upp Nils på Nils Mobil #4155 (HD 5251-15b s.212). Nils kan alltså svårligen ha förberett det hela.
- Nils mobil är då uppkopplad via mast i Arvidsjaur till Bertils fasta tfn #2736 (ibid. s.180). Nils svarar med ett trepartsamtal till Linna (Aktbil.131, s.94).
- Linna talar med Nils i 11 minuter. Rimligen vet han om det är Nils i andra änden
Kan du ge någon idé om hur Nils skall ha fejkat detta samtal (d.v.s. inte befinna sig i Arvidsjaur)?

Arvidsjaur ligger c:a 113 km från Kalamark och glugg-passagen sker c:a 19:40. Redan detta samtal med Linna ger Nils alibi, Sedan har han tre senare samtal också kopplade i Arvidsjaur, plus vittnesmål från sin syster och sin far. Vad mer krävs för att det skall vara ett mycket gott alibi?

Ska vi vara petiga så kan ju en idé att NÅGON som är opartisk har pratat med Nils. Både Kaj och Bertil har ju sluttit häktade för brottet, (Nils med fast 14 år senare).

Jag personligen tror inte att Nils var på gården men då alla vittnen har suttit häktade för brottet eller kanske borde (Nils farsa) eller är släkt (syrran) med Nils så utesluter jag inget. Släkt och vänner är inte supertäta alibin. Men som sagt tror nog det stämmer.

En idé om hur man skulle kunna lösa det även som oteknisk är helt enkelt att en annan person än den riktiga ägaren ringer från telefonen.

Kan till och med vara så att (hör och häpna) den som svarar inte heller är den person som den utger sig för att vara. Större under har hänt.
Citera
2017-05-23, 21:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Då kanske du redan har läst samtallistan i FUP (HD 5257-15b, s.202) och sett hur det ligger till, men på din begäran tar vi lite sifferexercis:

13/4 18:20 Nils mobil #9880 försöker koppla upp mot Linna #8565. 'Vidare / ej nåbar'
---- Linna möter Nils vid OK i Älvsbyn ----
14/4 10:00 - 17:18 7 misslyckade försök att koppla upp mot Linna #8565. ' Vidare / ej nåbar'
Linna är då enligt egen uppgift hemma i Visträsk hela dagen.
14/4 19:37 Nils mobil #4155 försöker koppla upp mot Linna #8565, 'Vidare / ej nåbar'
14/4 19:40 c:a. Vittne EL ser två ben försvinna in genom gluggen i ladan.
14/4 21:30 c:a. Rånmordet avslutas
14/4 23:14. Linnas telefon #8565 kopplar upp i Skellefteå när han försöker nå Nils.

Nog sammanfaller tiderna anmärkningsvärt bra med tidpunkten för avvärjningsresan och rånmordet i Kalamark.
Tack. Om jag tolkar de här uppgifterna rätt nu så är det alltså bara ett av de enligt tidigare uppgift elva misslyckade uppkopplingsförsöken som i så fall skulle kunna anses vara besvärande för Linna, dvs. att de skulle kunna anses sammanfalla med någon "kritisk" tidpunkt. Det rör sig alltså om försöket att nå Linna på mobilen 14/4 kl. 19:37.

Övriga misslyckade uppkopplingsförsök verkar ju tvärtom vara vid andra och helt okritiska tidpunkter där han knappast kan ha haft något att dölja. Någon "perfekt precision" skulle jag inte säga att det är i den här matchningen:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Det här tyder väl snarare på att uppkopplingsproblemen berodde på något mer trivialt, som t.ex. just dåligt batteri eller problem med laddare som Linna själv menar, eller på dålig täckning i Norrbotten som ingenjören förklarade för dig. Sedan får jag bara det är till nio misslyckade uppkopplingsförsök, och inte elva. Vilka två kan det vara som saknas i den här sammanställningen?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-23 kl. 21:21.
Citera
2017-05-23, 21:12
Medlem
Citat:
Snabbt svar:

Ja / kanske / friande dom

.... med skrivning av typen "omständigheterna talar starkt för att Linna deltagit eller åtminstone haft kännedom.. men man kan emellertid inte utesluta att ytterligrare GM varit inblandade..."
Vi kommer alltså antagligen att rulla på i samma hjulspår efter domen fallit, fast med lägre post-frekvens. Det gäller förmodligen även vid en fällande dom.

Ett tillägg: en lika väsentlig fråga är
0. Var det rätt att väcka åtal mot Linna?
Där är svaret solklart ja. Det hade varit ett hån mot Roger Lindberg att inte pröva bevisningen mot Linna i domstol.

Då är du den andra som jag stött på som tycker att det var rätt med en fällande dom från början.

En fråga till bara

När allas vår GW säger på TV, ja dig och mig hade de knappt hämtat in till förhör och menar på Att Kaj var en skum figur gjorde saken svårare för honom. Vad säger du om det? Alla opartiska jurister som skrivit om fallet tycker ju att det är solklart att han är fel dömd, många (inte alla) trots att han är oskyldig. Hur kan de och du tycka så olika?

(Ingen kritik bara nyfiken! Jag håller alla dörrar öppna)
Citera
2017-05-23, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Då är du den andra som jag stött på som tycker att det var rätt med en fällande dom från början.

En fråga till bara

När allas vår GW säger på TV, ja dig och mig hade de knappt hämtat in till förhör och menar på Att Kaj var en skum figur gjorde saken svårare för honom. Vad säger du om det? Alla opartiska jurister som skrivit om fallet tycker ju att det är solklart att han är fel dömd, många (inte alla) trots att han är oskyldig. Hur kan de och du tycka så olika?

(Ingen kritik bara nyfiken! Jag håller alla dörrar öppna)

Jag känner åxå att den ursprungliga domen var korrekt. Och ju mer jag läser desto mer övertygad om Linnas skuld blir jag.
Citera
2017-05-23, 21:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack. Om jag tolkar de här uppgifterna rätt nu så är det alltså bara ett av de enligt tidigare uppgift elva misslyckade uppkopplingsförsöken som i så fall skulle kunna anses vara besvärande för Linna, dvs. att de skulle kunna anses sammanfalla med någon "kritisk" tidpunkt. Det rör sig alltså om försöket att nå Linna på mobilen 14/4 kl. 19:37.

Övriga misslyckade uppkopplingsförsök verkar ju tvärtom vara vid andra och helt okritiska tidpunkter där han knappast kan ha haft något att dölja. Någon "perfekt precision" skulle jag inte säga att det är i den här matchningen:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)

Det här tyder väl snarare på att uppkopplingsproblemen berodde just på t.ex. dåligt batteri som Linna själv menar, eller på dålig täckning i norrlandsskogarna som ingenjören förklarade för dig. Sedan får jag bara det är till nio misslyckade uppkopplingsförsök, och inte elva. Vilka två kan det vara som saknas i den här listan?
Att det är en kritisk period är uppenbart. Linnas mobil är avstängd, såvitt vi vet utan avbrott, från e.m. innan mötet med Nils och avvärjningsresan 13/4, vid mordet (19:37) och fram till någon gång vid eller strax före 23-tiden.

Vad gäller de misslyckade försöken att koppla upp sig mot Linna så får du ge dig till tåls tills jag har samtalslistorna framför mig. Eller så kollar du själv.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-23 kl. 21:24.
Citera
2017-05-23, 21:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Att det är en kritisk period är uppenbart. Linnas mobil är avstängd, såvitt vi vet utan avbrott, från e.m. innan mötet med Nils och avvärjningsresan 13/4, vid mordet (19:37) och fram till någon gång vid eller strax före 23-tiden.

Vad gäller de misslyckade försöken att koppla upp sig mot Linna så får du ge dig till tåls tills jag har samtalslistorna framför mig. Eller så kollar du själv.
Det är uppenbart att du trollar nu. Så här oemottaglig för information kan du helt enkelt inte vara.
Citera
2017-05-23, 21:36
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Jag önskar att någon av alla som tar IT-expert Nils ord om manipulerade telefoner och samtalslistor på allvar kunde ge ett förslag om hur i h-e detta skulle ha gått till.

Låt oss ta ett väldigt konkret exempel: samtalet FRÅN Linnas hem-tfn till Nils ena mobil-tfn #4155 kl. 18:01-18:12. Följande saker vet vi:
- Linna ringer upp Nils på Nils Mobil #4155 (HD 5251-15b s.212). Nils kan alltså svårligen ha förberett det hela.
- Nils mobil är då uppkopplad via mast i Arvidsjaur till Bertils fasta tfn #2736 (ibid. s.180). Nils svarar med ett trepartsamtal till Linna (Aktbil.131, s.94).
- Linna talar med Nils i 11 minuter. Rimligen vet han om det är Nils i andra änden
Kan du ge någon idé om hur Nils skall ha fejkat detta samtal (d.v.s. inte befinna sig i Arvidsjaur)?

Arvidsjaur ligger c:a 113 km från Kalamark och glugg-passagen sker c:a 19:40. Redan detta samtal med Linna ger Nils alibi, Sedan har han tre senare samtal också kopplade i Arvidsjaur, plus vittnesmål från sin syster och sin far. Vad mer krävs för att det skall vara ett mycket gott alibi?

Nils satt i bilen och pratade med Bertil, emedan Nils körde bil och var på väg till Karlamark "hoppade" Nils mobil mellan masterna samtidigt som han också tog emot ett samtal med Kaj, eftersom det är första mastens position som registreras och sparas, verkar det som Nils befinner sig i Arvidsjaur trotts att han befinner sig i utanför Långträsk.

Bertil behöver vara på fast lina för att inte äventyra det ursprungliga upplägget.

Klart
Citera
2017-05-23, 21:36
Medlem
Att Nils har varit på BP vid tiden för brottet tycker jag är långsökt, lika långsökt som att Linna varit där.

Men att köra sträckan mellan Arvidsjaur och kalamark som inte är 113 km utan närmare 108 km är betydligt lättare än att köra sträckan som kaj ska ha kört på samma tid...

Den sträckan (A-jaur-kalamark) består av bred välplogad raksträcka där många ligger i 120-140 km/h Med skoter lastade släp.
Den har dessutom endast 3 korsningar totalt.
Kör sträckan själv många ggr varje vinter/vår upp till fjällen.

Så att säga att kaj hinner men inte Nils är för mig likställt med att inte veta vad man pratar om...

Med det sagt så tror jag ändå inte att Nils var på BP vid den tiden pga andra samtal i listan.
Dessutom var/är karln mest troligt en feg pundare som hellre såg andra göra "grovjobbet" medans han skyllde på andra...
(Kajs egna ord i första förhöret var att Nils var känd i kretsarna för att komma undan genom att gola på andra)

Jag tror på en hittills okänd gärningsman tillsammans med Nils på något sätt.
Citera
2017-05-23, 21:44
Medlem
Trepartsamtal har han inte använt sig av enligt senaste förhör/vittnesmål ändå betecknas vissa samtal i telefonlistor som detta. Jag har ingen teknisk kunskap hur telefoner/telefonlistor kan manipuleras. Det är Nils som påstår det. Som av någon oförklarlig anledning vill skjuta sitt (och Någon annans) alibi i sank.

Är väl inte svårare än att ett datorprogram kan användas till detta.

En samtalslista är inte någon garanti för att en viss person också de facto befunnit sig på viss plats.

Det framkom i förhören nu senast att Nils far haft ytterligare ett mobiltelefonabonnemang.

Utöver allt annat: Det kommer enligt uppgift tydligen något ess ytterligare från försvaret inom kort...

Vad är det som kopplar Linna till Kalamark den 14/4?

En svajig lur kommer inte räcka, vilket även du borde hoppas på.
Citera
2017-05-23, 22:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Ska vi vara petiga så kan ju en idé att NÅGON som är opartisk har pratat med Nils. Både Kaj och Bertil har ju sluttit häktade för brottet, (Nils med fast 14 år senare).

Jag personligen tror inte att Nils var på gården men då alla vittnen har suttit häktade för brottet eller kanske borde (Nils farsa) eller är släkt (syrran) med Nils så utesluter jag inget. Släkt och vänner är inte supertäta alibin. Men som sagt tror nog det stämmer.

En idé om hur man skulle kunna lösa det även som oteknisk är helt enkelt att en annan person än den riktiga ägaren ringer från telefonen.

Kan till och med vara så att (hör och häpna) den som svarar inte heller är den person som den utger sig för att vara. Större under har hänt.
Hur menar du nu?
Linna ringer och Nils svarar i en mobil kopplad via mast i Arvidsjaur. Menar du att Linna skulle ta fel på person i 11 minuter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in