2017-05-23, 17:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Ni är ju 2 personer som ständigt påtalar hur bra vittnets alibi för mordkvällen är. Varför påtala det hela tiden? Har läst någonstans att Bertil sagt att "det kändes som att Nils ringde mig hela kvällen för att få alibi" i efterhand. Fler viktiga telefonanslutningar på Nils telefon också.

Varför så viktigt att påtala Nils "starka" alibi? Någon skrev här att det var ett av de starkare alibin man kan ha.

Att sitta i telefon med en person som blev häktad för brottet, och att sen dessutom säga att det är lätt att manipulera telefoner. För mig är det inte ett av de starkare alibin man kan ha. Jag säger ändå att Nils inte sprattlat med benen i någon lucka. Däremot mött upp någon för att "dela" bytet efter.

Det känns som att varje gång någon skriver, om Nils starka alibi så talar det mer för att Kaj har gjort det. Där
håller jag inte med. Det kan vara Kaj, kan vara någon annan.
Huvudvittnet Nils alibi är helt centralt i åtalet mot Linna. Om Nils inte hade haft alibi så hade han själv utgjort en alt. GM och Linna hade med all sannolikhet gått fri.
(det omvända gäller inte, Nils alibi medför inte i sig att Linna är skyldig).

Vad gäller alibit som sådant så är det mycket starkt. Nils har inte bara vittnesmål från syster och far, han har också ett antal mobiluppkopplingar i Arvisdjaur (med 3 olika personer) varav åtminstone 4 ger honom alibi. Om du känner dig extra skeptisk så kan du kolla upp samtalet via mast i Arvidsjaur till Linna som avslutas18:12. Det samtalet kan han inte gärna fejka, och med c:a 113 km till Kalamark räcker det rimligen som alibi.
Citera
2017-05-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Huvudvittnet Nils alibi är helt centralt i åtalet mot Linna. Om Nils inte hade haft alibi så hade han själv utgjort en alt. GM och Linna hade med all sannolikhet gått fri.

Vad gäller alibit som sådant så är det mycket starkt. Nils har inte bara vittnesmål från syster och far, han har också ett antal mobiluppkopplingar i Arvisdjaur (med 3 olika personer) varav åtminstone 4 ger honom alibi. Om du känner dig extra skeptisk så kan du kolla upp samtalet via mast i Arvidsjaur till Linna som avslutas18:12. Det samtalet kan han inte gärna fejka, och med c:a 113 km till Kalamark räcker det rimligen som alibi.

Det finns enligt HD anledning att ifrågasätta Nils trovärdighet. Nils har ändrat sitt vittnesmål x2, en gång och sedan en till gång. Har trovärdigheten avseende Nils vittnesmål, som ifrågasätts av HD, ökat eller minskat sedan HD beviljade resningen?

Vidare har Nils, vars alibi är beroende av telefonsamtal registrerade enl samtslslistor, uppgett att det är lätt att manipulera telefoner/telefonlistor.

Starkt vittne? Nej, absolut inte.

Starkt alibi? Nej, det verkar som om Nils vill bli straffad här...
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-23 kl. 18:15.
Citera
2017-05-23, 18:17
Medlem
Citat:

Bra svarat!

Jag får bara känslan i tråden ibland att Nils alibi diskuteras flitigt i frågan om Kajs skuld.

Jag tror som sagt att Nils har hålt sig borta från kalamark den aktuella kvällen.
Citera
2017-05-23, 18:30
Medlem
Citat:

Jag har tre frågor till dig Barbro (:

1 Tycker du att kaj borde blivit dömd på den bevisning som fanns för 14 år sen, var domen rätt alltså?

2 var set rätt att ge resning

3 Hur utfallet domen nu?
Citera
2017-05-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolbord
För många tillfälligheter, dom går säkert att förklara men Kaj har ju valt att inte säga ett smack så frågetecken finns.
Sen om det är vetskap om brottet eller medskyldig på nåt sätt vet ingen (förutom inblandade), men det är lite för mycket tillfälligheter och dåliga förklaringar (eller ingen förklaring alls) för att jag ska vara bekväm.

Men det är min personliga åsikt, vad gäller åtalet så har jag i snart 14 år varit övertygad om Kaj:s oskuld, det är inte han som begått mordet/rånet, men alla samtal med nils o.s.v. gör att jag tror att Kaj har nåt finger med i spelet. Men det fingret kan vara väldigt litet, vetskap kanske....

Hur många hundra gånger fler samtal har Nils med "Någon annan"?
Citera
2017-05-23, 18:57
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/hyresvard-overtygad-om-linnas-oskuld

Evy Karlssons vittnesmål:

"– Jag har ju suttit i timmar, alltså massor av timmar i förhör med polisen. Men det som har kommit fram har bara handlat om ett par blå byxor som försvann men som hittades igen. Allt som jag sa till Kajs fördel finns inte med, säger Elvy Karlsson som kände sig hjärntvättad av polisens bild av det som hänt ett tag."
Citera
2017-05-23, 19:14
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Bra fråga. Till en början trodde jag det inte, för det verkade så obegripligt att han dels går till polisen, dels fortsätter att ge intervjuer vilka till sist ger Linna resning. Mina tankar är ungefär som följer:
1. Nils känner till bröderna och att de åtminstone ibland har 10 000-tals kronor i kassaskåpet.
2. Nils har planerat inbrott med Kaj förut.
3. Nils åker enligt uppgift till Kalamark med Linna dagen innan rånmordet. De umgås också flitigt under påskhelgen.
4. Nils försöker nå Linna frenetiskt under onsdagen och fram på natten. Det har inget vettigt samband upprättat, utan det är först när Linna ringer upp från fast tfn som de får kontakt.
5. Nils och Bertil har intensiv kontakt hela morddagen samt dagen efter. Bertil vittnar om att Nils berättat om planerna innan rånmordet. Nils är också snabb med att berätta för sin pappa att det är Linna som har "stöt"-planer.
6. Nils berättar självmant för polisen om rånplanerna inklusive skoterspår, loge, lucka, tejp.

Punkterna 1-3 talar för att Nils är med i planeringen. Punkterna 4-6 talar för att han inte varit med i själva utförandet tillsammans med Linna.

Baserat på ovanstående tror jag att Nils deltagit i planeringen av rånet, men att han dragit sig ur på tisdagkvällen. Kanske insåg han att detta skulle kunna gå snett, eller så blev han och Linna oense om något.
Punkten 4 talar för att Kaj Linna hade problem med sin mobiltelefon
Citera
2017-05-23, 19:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Bra svarat!

Jag får bara känslan i tråden ibland att Nils alibi diskuteras flitigt i frågan om Kajs skuld.

Jag tror som sagt att Nils har hålt sig borta från kalamark den aktuella kvällen.
Ett tillägg: Du nämnde tidigare att Bertil uttryckt sig som att Nils försökte skaffa sig ett alibi. Så kan det absolut vara, och det behöver inte stå i motsättning till ett försök att hindra Linna från att genomföra brottet. Han kan ju både vara för att hans ev. inblandning i planeringen skall komma fram och för att brottet skall ske.
Citera
2017-05-23, 19:35
Medlem
Diavlos avatar
Har läst igenom delar av FUP, vi vet ju sedan tidigare att ingen teknisk bevisning finns mot Kaj

Det är dock ganska omfattande undersökningar som utfört mot just Kaj, olika miljöprover som tagits från Kaj och brödernas bilar och i Kajs hem etc ect
Mordet var mycket brutalt och slaskigt, även det faktum att gärningsmannen har rört sig i en stinkande ladugård
(halm, urin, foder, skit och blod)

Men inga spår hos Kaj vare sig hemma eller i hans egna bil, eller att han har lämnat spår på platsen
Notera att kajs bil uppenbarligen inte var städad på insidan

hur e det möjligt
Förbluffande
Citera
2017-05-23, 19:35
Medlem
Vet inte om det framgått tidigare i tråden specifikt vad Nils arbetat med? Datakonsult har jag hört, men någon som kan specificera lite? Exempelvis vilket företag/avd/arbetsuppgifter etc.?
Citera
2017-05-23, 19:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Det finns enligt HD anledning att ifrågasätta Nils trovärdighet. Nils har ändrat sitt vittnesmål x2, en gång och sedan en till gång. Har trovärdigheten avseende Nils vittnesmål, som ifrågasätts av HD, ökat eller minskat sedan HD beviljade resningen?

Vidare har Nils, vars alibi är beroende av telefonsamtal registrerade enl samtslslistor, uppgett att det är lätt att manipulera telefoner/telefonlistor.

Starkt vittne? Nej, absolut inte.

Starkt alibi? Nej, det verkar som om Nils vill bli straffad här...
Jag önskar att någon av alla som tar IT-expert Nils ord om manipulerade telefoner och samtalslistor på allvar kunde ge ett förslag om hur i h-e detta skulle ha gått till.

Låt oss ta ett väldigt konkret exempel: samtalet FRÅN Linnas hem-tfn till Nils ena mobil-tfn #4155 kl. 18:01-18:12. Följande saker vet vi:
- Linna ringer upp Nils på Nils Mobil #4155 (HD 5251-15b s.212). Nils kan alltså svårligen ha förberett det hela.
- Nils mobil är då uppkopplad via mast i Arvidsjaur till Bertils fasta tfn #2736 (ibid. s.180). Nils svarar med ett trepartsamtal till Linna (Aktbil.131, s.94).
- Linna talar med Nils i 11 minuter. Rimligen vet han om det är Nils i andra änden
Kan du ge någon idé om hur Nils skall ha fejkat detta samtal (d.v.s. inte befinna sig i Arvidsjaur)?

Arvidsjaur ligger c:a 113 km från Kalamark och glugg-passagen sker c:a 19:40. Redan detta samtal med Linna ger Nils alibi, Sedan har han tre senare samtal också kopplade i Arvidsjaur, plus vittnesmål från sin syster och sin far. Vad mer krävs för att det skall vara ett mycket gott alibi?
Citera
2017-05-23, 19:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag har tre frågor till dig Barbro (:

1 Tycker du att kaj borde blivit dömd på den bevisning som fanns för 14 år sen, var domen rätt alltså?

2 var set rätt att ge resning

3 Hur utfallet domen nu?
Snabbt svar:

Ja / kanske / friande dom

.... med skrivning av typen "omständigheterna talar starkt för att Linna deltagit eller åtminstone haft kännedom.. men man kan emellertid inte utesluta att ytterligrare GM varit inblandade..."
Vi kommer alltså antagligen att rulla på i samma hjulspår efter domen fallit, fast med lägre post-frekvens. Det gäller förmodligen även vid en fällande dom.

Ett tillägg: en lika väsentlig fråga är
0. Var det rätt att väcka åtal mot Linna?
Där är svaret solklart ja. Det hade varit ett hån mot Roger Lindberg att inte pröva bevisningen mot Linna i domstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in