2017-05-23, 18:24
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Kunna se fler inlägg än 40 per sida, och högre standardvärde när man inte är inloggad hade varit fint. 15 inlägg per sida känns väldigt 1997 och klaustrofobiskt.

Håller jag inte med om. På pc kan man öppna en massa sidor i förväg i varsin tagg. Smidigt särskilt när det laggar att de får ladda i bakgrunden. Därför vill jag gärna se ytterligare förbättring i den under dagen förbättrade menyn att välja sida i en lång tråd.
Citera
Medlem
GilGrissom82s avatar
Menyvalen (högst upp i svarta fältet) har blivit oerhört trög-klickade i den nya versionen. Jobbigt att försöka klicka minst 10-15 gånger för att lyckas växla från Aktuella ämnen till exempelvis Nya ämnen.
Citera
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Fast det har ett symbolvärde att Flashback ser ut som Internet gjorde på den tiden det fortfarande var bra. Överblick, lätt åtkomligt, mycket info på liten yta utan scroll = här försöker man inte manipulera mig och lägga mig i en bubbla, här kan jag känna mig trygg.
Du är medveten om att det här inte är första layout- och funktionsförändringen som har gjorts va?
Citera
2017-05-23, 18:25
Avstängd
PK-befriads avatar
Om man är i "Aktuella ämnen" och underkategorin "Övriga ämnen" och uppdaterar sidan så hoppar man tillbaka till "Nyheter". Det är inte optimalt beteende, man borde stanna kvar i "Övriga ämnen".

I Aktuella ämnen verkar man inte kunna se om det finns nya inlägg i trådar heller som förut när texten var fetad i så fall.

Överblicken över Aktuella ämnen och Övriga ämnen var bättre förut. Nu får inte trådarna plats på en helsida och de är på separata sidor. Vore bättre om varje tråd tog upp endast en rad och om fältet bakom rubriken var lite smalare så det får plats mer på en sida.
Citera
2017-05-23, 18:25
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Sidan känns snabbare vid sidbytning.
Är det högre uppgraderad hårdvara samtidigt? Eller är det helt designen som gör det? Eller är det någon typ av förladdning när man håller pilen över next-knappen?

Citat:
Ursprungligen postat av Be-Fast-Or-Be-LasT
Wow, tidernas bästa förstainlägg. Det tog dig 5 månader att vänta på något värt att skriva och kommentera på.
Citera
2017-05-23, 18:26
Medlem
Kommer ni göra det möjligt att gå tillbaka till den gamla designen? Jag kommer antagligen inte hänga på flashback så mycket mer efter den här uppdateringen.

Tröttsamt att allt på internet måste se smartphone-anpassat ut. Jag förstår att det kan vara praktiskt för folk som använder smartphone och surfplattor, men för oss som använder dator känns det alldeles för avskalat och rent för en så stor skärmyta. Tråkigt att detta behövde ske för en så bra och ordentlig hemsida som flashback. Jag tyckte det fanns en styrka i att flashback höll sig till en mer traditionell design, jag tror att många gillade det.
Senast redigerad av covertfront 2017-05-23 kl. 18:29.
Citera
2017-05-23, 18:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag måste sälla mig till dem som tycker förra designen var mycket överskådligare och användarvänligare.

Enklare att läsa, tydligare på alla sätt. Det måste rimligtvis även Flashbacks administratörer, troligtvis har de tvingats till denna ändring genom att de behövt uppgradera något CMS som låg i bakgrunden? Alla förändringar är inte bra förändringar.
Citera
2017-05-23, 18:27
Medlem
Gillar inte nya designen alls, kan ni inte göra så man kan behålla den gamla om man vill?
Citera
2017-05-23, 18:27
Medlem
link71s avatar
Den nya designen är ju ass ball! Bra där crew !
Citera
2017-05-23, 18:28
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Menyvalen (högst upp i svarta fältet) har blivit oerhört trög-klickade i den nya versionen. Jobbigt att försöka klicka minst 10-15 gånger för att lyckas växla från Aktuella ämnen till exempelvis Nya ämnen.
Va? Går jag in på AÄ så har jag ju bara ett klick till NÄ. I alla fall i "fullt desktop-läge" och i dom zoomade versionerna som är anpassade till touchenheter så måste man ju klicka, där fungerar det av förklarliga skäl inte att hovra.
Citera
2017-05-23, 18:28
Medlem
mtmmtms avatar
Det är klart positivt att sidan laddas snabbare nu...

En negativ sak är att navigeringswidgeten där man byter sida nu bara har (första, föregående, nästa, sista)-sida som alternativ. Tidigare kunde man välja bland många fler alternativ. Det gör navigeringen mycket snabbare (minskar också lasten på servrarna). Sitter man på en stor skärm är det dumt att inte ha många knappar att trycka på. Man vill inte trycka flera gånger på en knapp (om det hade räckt med EN gång).
Citera
2017-05-23, 18:29
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Nej det är inte mainstream att uppdatera sig av tekniska orsaker.

Fast det är ju inte av tekniska orsaker. Det är för att man vill nå fler användare. Och på så vis dra in mer intäkter på reklamannonser. Annars hade man kunnat sätta ta bort reklamen och sätta upp en donationstjänst, en mätare på donationer och ett mått som indikerar den faktiska kostnaden (+ ev. arvode) för att driva sajten. Så ser vi till att donera tills det fylls, sedan är saken löst (vi gör detta månadsvis/årligen). Grejen är att man vill tjäna mer pengar. Vilket inte alls är fel, men det verkar som att du inte förstår att det är det underliggande syftet.

Citat:
- Nej, gammalt är inte automatiskt "inte dåligt".

Jag skrev "gammalt är inte dåligt" vilket givetvis inte är samma sak som "gammalt kan inte vara dåligt" vilket du verkar tro dig ha läst, så din invändning här har ingenting med vad jag skrev att göra.

Citat:
- Syftet du inte förstår med denna typ av förnyelse står klart och tydligt i förstainlägget och har inget med kommersialism att göra.

Det mest användarvänliga är givetvis att inte förändra det som användare redan känner till. Om det inte är så att man vill nå så många nya användare som möjligt. Få skribenter på Flashback ser det som ett självändamål, eftersom vi skribenter profiterar på bra diskussioner medan Jan Axelsson et al. profiterar på skribenter som skriver bra inlägg som läses av så absolut många som möjligt.

PS. Noterar att jag inte längre kan använda skift+Z och skift+C för att navigera mellan sidorna - en funktion som ett plugin till min webbläsare erbjuder (och som fungerar på nästan alla stora forum). Suck.
Senast redigerad av Stig-Britt 2017-05-23 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in