2017-05-23, 08:54
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Man får de straffsatser som åklagaren åtalat en för om man fälls. Ingår inte samhällstjänst eller skyddstillsyn i straffet så får man inte det. Det är två saker föräldrarna åtalas för - ynnerligen grov misshandel som ger LÄGST 4 år. Alltså inte skyddstillsyn eller samhällstjänst. Och grovt vållande till någons död som ger LÄGST 1 års fängelse. Inte skyddstillsyn eller samhällstjänst. Förstår du vad jag menar? Det är så vårt rättssystem är uppbyggt. Rätten kan inte själva bestämma en straffskala utan foga sig i de straffskalor lagen gett. Och när det gäller vad föräldrarna är åtalade för ingår inte samhällstjänst och skyddstillsyn.

Så om föräldrarna fälls, oavsett om det är mamman eller pappan, får de fängelse och inget annat. Tycker rätten att de är skyldiga till att ha skadat Haikey, men inte utsatt henne för synnerligen grov misshandel eller grovt vållande till någons död, så frikänns dem. Om de inte anses ha begått ett brott frikänns dem.

Garantansvaret gör att båda kan fällas även om bara en misshandlat och den andra ar varit medveten om barnet haft skador elker varit sjukt, men inte sökt hjälp. I nuläget ser det definitivt ut som att de båda blir dömda utifrån vad jag läst i direktsändningen om förhören samt i FUP:en. Ska bli intressant vad advokaterna säger i slutpläderingen och likaså åklagaren.

Såhär lägger åklagaren upp yrkandena i sitt åtal: (såsom jag förstått/tolkat det Eva Norberg själv uttryckt)

1. Synnerligen grov misshandel (att båda två i samförstånd utfört den synnerligen grova misshandeln)
2. Garantansvar för synnerligen grov misshandel (var och en för sig av de åtalade)
3. Vållande till annans död (gemensamt eller var för sig)
Citera
2017-05-23, 09:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Man får de straffsatser som åklagaren åtalat en för om man fälls. Ingår inte samhällstjänst eller skyddstillsyn i straffet så får man inte det. Det är två saker föräldrarna åtalas för - ynnerligen grov misshandel som ger LÄGST 4 år. Alltså inte skyddstillsyn eller samhällstjänst. Och grovt vållande till någons död som ger LÄGST 1 års fängelse. Inte skyddstillsyn eller samhällstjänst. Förstår du vad jag menar? Det är så vårt rättssystem är uppbyggt. Rätten kan inte själva bestämma en straffskala utan foga sig i de straffskalor lagen gett. Och när det gäller vad föräldrarna är åtalade för ingår inte samhällstjänst och skyddstillsyn.

Så om föräldrarna fälls, oavsett om det är mamman eller pappan, får de fängelse och inget annat. Tycker rätten att de är skyldiga till att ha skadat Haikey, men inte utsatt henne för synnerligen grov misshandel eller grovt vållande till någons död, så frikänns dem. Om de inte anses ha begått ett brott frikänns dem.

Garantansvaret gör att båda kan fällas även om bara en misshandlat och den andra ar varit medveten om barnet haft skador elker varit sjukt, men inte sökt hjälp. I nuläget ser det definitivt ut som att de båda blir dömda utifrån vad jag läst i direktsändningen om förhören samt i FUP:en. Ska bli intressant vad advokaterna säger i slutpläderingen och likaså åklagaren.

Ja, jag vet allt det där, men om mamman inte döms för misshandeln utan "enbart" enligt garantansvaret så blir ju straffet lägre.
Citera
2017-05-23, 09:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Såhär lägger åklagaren upp yrkandena i sitt åtal: (såsom jag förstått/tolkat det Eva Norberg själv uttryckt)

1. Synnerligen grov misshandel (att båda två i samförstånd utfört den synnerligen grova misshandeln)
2. Garantansvar för synnerligen grov misshandel (var och en för sig av de åtalade)
3. Vållande till annans död (gemensamt eller var för sig)

Vad ger punkt 2 enbart för straff då? Jag tror nämligen att det är det som kommer att bli aktuellt för mamman, och där kan jag tänka mig t.ex. samhällstjänst, skyddstillsyn, fotboja. Men inte fängelse.
Citera
2017-05-23, 10:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag vet allt det där, men om mamman inte döms för misshandeln utan "enbart" enligt garantansvaret så blir ju straffet lägre.

Citat:
Vad ger punkt 2 enbart för straff då? Jag tror nämligen att det är det som kommer att bli aktuellt för mamman, och där kan jag tänka mig t.ex. samhällstjänst, skyddstillsyn, fotboja. Men inte fängelse.

Hon döms inte för bara garantansvar som sådant utan garantansvar för synnerligen grov misshandel, dvs hon döms för straffsatsen som gäller för synnerligen grov misshandel även om hon inte misshandlat själv. Så lägst 4 år i fängelse i så fall.
Citera
2017-05-23, 11:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hon döms inte för bara garantansvar som sådant utan garantansvar för synnerligen grov misshandel, dvs hon döms för straffsatsen som gäller för synnerligen grov misshandel även om hon inte misshandlat själv. Så lägst 4 år i fängelse i så fall.

Samma som gärningsmannen alltså? Jag undrar om detta är förankrat i det allmänna rättsmedvetandet? Jag tycker att det låter hårt. (Utan att på något sätt försvara den här mamman naturligtvis.)
Citera
2017-05-23, 12:40
Medlem
Citat:
Samma som gärningsmannen alltså? Jag undrar om detta är förankrat i det allmänna rättsmedvetandet? Jag tycker att det låter hårt. (Utan att på något sätt försvara den här mamman naturligtvis.)

Det är för kort. Mord borde det vara riktig livstid på. Man har faktiskt avslutat inte bara personens liv, utan också dess eventuella barn, barnbarn osv och alla dess upplevelser för ett helt liv man tagit från dem.

Den här mamman bör aldrig ges chansen att skaffa barn igen.
Citera
2017-05-23, 16:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Ja, det är förankrat. Det har länkats i tråden till en pdf kring detta någon sida bakåt (jag har kommenterar den) med utgångspunkt från vad HD dömt i frågan. Däremot behöver man inte få lika många år i straff. En förälder kan t ex få det lägsta straffet och den andra det högsta. Men båda kan bli dömda för samma brott- en för att ha utför misshandeln, en annanför att inte ha tagit sitt ansvar som vårdnadshavare när det gäller skador som uppstått.
Citera
2017-05-23, 20:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja, det är förankrat. Det har länkats i tråden till en pdf kring detta någon sida bakåt (jag har kommenterar den) med utgångspunkt från vad HD dömt i frågan. Däremot behöver man inte få lika många år i straff. En förälder kan t ex få det lägsta straffet och den andra det högsta. Men båda kan bli dömda för samma brott- en för att ha utför misshandeln, en annanför att inte ha tagit sitt ansvar som vårdnadshavare när det gäller skador som uppstått.

Jag förstår. Nu har mamman i och för sig suttit så länge i häkte redan (och den tiden räknas ju av), att det kanske inte hinner bli så lång tid i fängelset i alla fall. Hon är ju inte heller tidigare straffad, vilket är till hennes fördel.
Citera
2017-05-23, 20:55
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Jag förstår. Nu har mamman i och för sig suttit så länge i häkte redan (och den tiden räknas ju av), att det kanske inte hinner bli så lång tid i fängelset i alla fall. Hon är ju inte heller tidigare straffad, vilket är till hennes fördel.

Det verkar som du är väldigt orolig över att mamman ska straffas öht, och är övertygad om AL:s skuld... vad vet du som inte vi vet eftersom du kan är så säker på att det är han och inte hon? Du förekommer rätten, kanske skulle tas in som expert där...
Citera
2017-05-24, 07:48
Medlem
Citat:

Om jag inte minns fel så kan rätten justera ned rubriceringen, men inte upp...dvs om man åtalas för misshandel, så kan domen tex justeras ned till ringa misshandel om rätten anser att det framkommit att omständigheterna inte medger åtal för misshandel (om våldet varit för milt). Straffskalorna är inte heller huggna i sten, då varje brott är unikt, om något mål är väldigt ovanligt kan rätten tvingas leta prejudicerande mål, jämföra och justera straffet beroende på likhet och skillnader.
Citera
2017-05-24, 08:17
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Oj, tack! Den länken var verkligen upplysande. Så om jag förstår det hela rätt - fälls en förälder för att ha skadat flickan, så riskerar den andra att straffas om h*n inte aktivt arbetat för att barnet ska få vård?
Och även om man inte kan bevisa vem skadade, kan båda fällas för försummelse.
Citera
2017-05-24, 08:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det är väl ändå värre anser jag, att hon är så orolig över dotterns mående, men går ändå och lägger sig i godan ro,varje natt med hörlurar som för att stänga ute allt ljud.
En riktigt ömmande och orolig mamma det?

Om man inte fattar och måste få värsta puffen ifrån människor att söka vård för sin blåslagna dotter då är det fanimej något fel på människan, antingen väldigt låg intelligens, på lägre nivå än särskolenivå eller grav autism och det lilla vi vet, har hon inget av dessa handikapp.
Jag tror heller inte att hon är den undergivna typen, däremot manipulativ.

Tänk på att Alex betydde väldigt mycket för henne. Det betydde även väldigt mycket för henne att äntligen ha fått en familj, eftersom hon egentligen aldrig haft någon. Jag kan faktiskt förstå att hon i det längsta förnekade problemen (OK för svagt ord, men låt gå), just för att hon inte ville riskera det hon äntligen uppnått: en familjetrygghet. Det är ju MYCKET lättare för en ung mamma som vuxit upp i en trygg och bra familj, och vet att hon alltid kan ta med sig barnet och flytta hem igen. Kanske bröder som kan skydda henne rent fysiskt dessutom om killen skull komma dit och bråka, föräldrar som har råd att betala för en bra advokat i ett vårdnadsmål, och vet vart man ska vända sig. Sådana saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in