2017-05-22, 20:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:857761/FULLTEXT01.pdf

Oj, tack! Den länken var verkligen upplysande. Så om jag förstår det hela rätt - fälls en förälder för att ha skadat flickan, så riskerar den andra att straffas om h*n inte aktivt arbetat för att barnet ska få vård?
Citera
2017-05-22, 21:12
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det är väl klart att vi inte kan VETA. Vi kan ju inte läsa hennes tankar. Hjärnan fungerar ju också så att man kan göra efterkonstruktioner - och tro på dem själv... Men visst är det så att människor som är osäkra och otrygga kan behöva en puff i rätt riktning, och söka sig till ställen där de kanske skulle kunna få den puffen. Jag tänker att om hon hade varit HELT likgiltig för barnets blåmärken, så skulle hon väl inte ha frågat om dem någonstans alls?

Det är väl ändå värre anser jag, att hon är så orolig över dotterns mående, men går ändå och lägger sig i godan ro,varje natt med hörlurar som för att stänga ute allt ljud.
En riktigt ömmande och orolig mamma det?

Om man inte fattar och måste få värsta puffen ifrån människor att söka vård för sin blåslagna dotter då är det fanimej något fel på människan, antingen väldigt låg intelligens, på lägre nivå än särskolenivå eller grav autism och det lilla vi vet, har hon inget av dessa handikapp.
Jag tror heller inte att hon är den undergivna typen, däremot manipulativ.
Citera
2017-05-22, 21:34
Medlem
Av reaktionerna som föräldrarna har uppvisat och av fup förhören.

*Ingen av föräldrarna har sagt att dom aldrig skulle skada Haily i något av förhören!
-Hade man varit oskyldig, hade man väl sagt de om och om igen. OM man hade blivit oskyldigt anklagad. Oavsett diagnos eller inte. Ingen vill bli oskyldigt anklagad.

*Ingen har kommit med förklaringar på rimliga skäl till vad som kan ha hänt. Förrutom pappan. Som försöker hitta orsaker/olyckshändelser.

*Ingen av föräldrarna säger att den ena måste ha gjort illa flickan. Ex munnskadan. Dom var i stan innan och åkte buss hem. Pappan i tvättstugan o mamman upptäcker det. Mamman har upptäckt alla skador. Medans pappan har viftat bort det. Hade inte mamman skadat pappans lillasyster i munnen?

*Varför smsar mamman pappan och skriver"vill bara gråta det ser hemskt ut". Har båda tappat kontrollen?

*Vart var flickan var innan ambulansen kom är oklart. Ambulansföraren sa under rättegången att han uppfattade det som sängen. Pappan säger vagnen.

Jag tycker att det verkar som om mamman känner sig delaktig och skyldig. Precis som att man själv inte alltid säger allt som det var för då kan den andra säga ...."men du gjorde ju si och så"...
Citera
2017-05-22, 21:45
Medlem
Någon som vet ungefär hur mycket man får reda på i bevakningen?
Man vill ju gärna få vissa anhörigas vittnesmål liverapporterade.
Citera
2017-05-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag

*Ingen av föräldrarna har sagt att dom aldrig skulle skada Haily i något av förhören!
-Hade man varit oskyldig, hade man väl sagt de om och om igen. OM man hade blivit oskyldigt anklagad. Oavsett diagnos eller inte. Ingen vill bli oskyldigt anklagad.

*Ingen har kommit med förklaringar på rimliga skäl till vad som kan ha hänt. Förrutom pappan. Som försöker hitta orsaker/olyckshändelser.

*Ingen av föräldrarna säger att den ena måste ha gjort illa flickan. Ex munnskadan. Dom var i stan innan och åkte buss hem. Pappan i tvättstugan o mamman upptäcker det. Mamman har upptäckt alla skador. Medans pappan har viftat bort det. Hade inte mamman skadat pappans lillasyster i munnen?

*Varför smsar mamman pappan och skriver"vill bara gråta det ser hemskt ut". Har båda tappat kontrollen?

*Vart var flickan var innan ambulansen kom är oklart. Ambulansföraren sa under rättegången att han uppfattade det som sängen. Pappan säger vagnen.

Jag tycker att det verkar som om mamman känner sig delaktig och skyldig. Precis som att man själv inte alltid säger allt som det var för då kan den andra säga ...."men du gjorde ju si och så"...

Fast att komma med konstiga förklaringar om att hon kanske knäckte revbenen när jag.. känns ju bara väldigt konstigt om man är oskyldig. Om man hållt ett barn normalt, lagt det i vagnen för att sova ,bytt blöja osv , när ska man då tro att hon kanske kan ha knäckt 20 revben?

Att ambulanspersonalen inte vet var flickan låg är ju ingen jätte sak tycker jag, A kanske bara sa att hon sov, då antar man oftast sängen på natten.

Hur tycker du att mamman verkar känna sig delaktig och skyldig? kan du förklara lite mer hur du menar?
Finns det ingen förklaring i FUP till det smset? undrar oxå vad det handlade om.
Citera
2017-05-22, 22:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Fast att komma med konstiga förklaringar om att hon kanske knäckte revbenen när jag.. känns ju bara väldigt konstigt om man är oskyldig. Om man hållt ett barn normalt, lagt det i vagnen för att sova ,bytt blöja osv , när ska man då tro att hon kanske kan ha knäckt 20 revben?

Att ambulanspersonalen inte vet var flickan låg är ju ingen jätte sak tycker jag, A kanske bara sa att hon sov, då antar man oftast sängen på natten.

Hur tycker du att mamman verkar känna sig delaktig och skyldig? kan du förklara lite mer hur du menar?
Finns det ingen förklaring i FUP till det smset? undrar oxå vad det handlade om.

I länken nedan finns exempel på när en vårdnadstagare blivit dömd fast han själv inte utfört misshandeln. Han har underlåtit att skydda barnet, inte förhindrat misshandeln och inte sett till att barnet fick hjälp.

Om en av föräldrarna i den här rättegången inte anses ha misshandlat Hailey kan personen ändå bli fälld eftersom den t ex inte har förhindrat misshandeln, inte sökt vård eller medvetet dolt förhållanden. Så om vi antar att det är pappan som misshandlat kan mamman också bli dömd om rätten inte tycker hon har agerat för barnets bästa eller underlåtit att ta ansvar. Jag skulle tro att det är en av sakerna åklagaren kommer att trycka på.

Titeln på handlingen är "Om någon är skyddsgarant för barn till följd av nära levnadsgemenskap- när är underlåtenhet straffbar vid de uppsåtliga brotten mord och misshandel?"

Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:857761/FULLTEXT01.pdf
Citera
2017-05-22, 23:12
Medlem
Är föräldrarna lika kalla/likgiltiga som det uppfattas i liverapporteringen?
Läste A:s vittnesmål idag och allt kändes som att det kom en axelryckning med varje svar.
Jag kan omöjligt förstå och vill inte förstå hur man kan skada ett barn på detta sätt.
För ja, vad jag har läst tycker jg att A verkar vara den som har tagit livet av flickan, att E
Inte har sökt vård är nog pga hennes autistiska drag och hot.
Han lät ju inte henne ställa frågor på BVC? Inte gå dit heller för den delen..

Detta är så jävla sjukt..
Citera
2017-05-22, 23:29
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baranippertippan
Är föräldrarna lika kalla/likgiltiga som det uppfattas i liverapporteringen?
Läste A:s vittnesmål idag och allt kändes som att det kom en axelryckning med varje svar.
Jag kan omöjligt förstå och vill inte förstå hur man kan skada ett barn på detta sätt.
För ja, vad jag har läst tycker jg att A verkar vara den som har tagit livet av flickan, att E
Inte har sökt vård är nog pga hennes autistiska drag och hot.
Han lät ju inte henne ställa frågor på BVC? Inte gå dit heller för den delen..

Detta är så jävla sjukt..

Svar JA
Citera
2017-05-22, 23:32
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag

De nekar ju till anklagelserna, i förhören. Sen är de ju knappast "verbala" som människor vad det verkar, så ingen av dem verkar ju spontant säga saker - men hur skulle man själv vara i polisförhör, efter att ens spädbarn dött och man suttit i häkte i månader med restriktioner samt kanske fått lugnande ( + alltså deras funktionshinder på detta också). Svårt att döma ut pga detta.

Håller med om att pappan i alla fall försöker hitta någon sammanhängande verklighetsbild, lite iaf. Hon är ju helt väck, som å ena sidan utger sig för att vara den som oroade sig, å andra sidan inte gjorde ett skit åt det eller ALLS kunde tro att hon blivit skadad, samtidigt. Som sagt - hon framstår inte som någon lammunge för mig, alls.
Sen är det omöjligt att veta hur någon mår eller nyanser i språk genom dessa kassa utskrifter... Bara stavningen i FUP är ju skrämmande i sig, och nästan alla A:s förhör skriver man ut suckar och andra ljud - medan i E:s förhör görs inte detta alls. Det folk verkar göra är att läsa in hela sitt register av fördomar och tro att det är vad de Faktiskt läser - men det mesta av förståelsen/tolkningen av dessa talspråks-texter et c fyller man i själv.

Hon säger ju att hon skriver "det ser hemskt.." för att de tidigare pratat om blåmärket, och hon fortfarande mår dåligt över det när han sover, typ. Men varför som sagt kontaktar hon ingen vård om det ser hemskt ut? Hon verkar mena i förhör att hon känner/tänker ungefär: "herregud, usch det ser ut som vi slår henne? va ska folk tro, hur fan har detta uppkommit? bäst ingen ser. det är nog leukemi..."

Ja, att mamman upptäcker det kan ju vara för att hon får skadorna hos henne - eller, så får hon dem hos honom men han låtsas som det regnar...
Men om det är A som är skyldig, så måste hans psyke blivit mycket sämre sedan han tog hand om T, om det gått från att aldrig skadat T på 1,5 år, till att helt slå ihjäl H på knappt 3 veckors tid (tar bort tiden de legat inne, men visst säg 4 veckor annars), det stämmer inte för mig annars... Om han inte utvecklat typ psykoser eller något.

Jag har inte läst klart FUP, men är extremt oklart vad A har gjort från han upptäckte att hon inte andades kl 5 till SOS-samtalet kl 6...
Citera
2017-05-23, 06:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenstrutsss
Det här med att det finns en möjlighet att de bara fälls för garantansvar.. Tänker att när jag fick barn utan att vara gift med barnets pappa så fick vi gå till socialen och skriva på papper att han var pappa. Tänker att om dom inte har hunnit till socialen och skrivit under faderskapspapper så kan A gå helt fri? Vet att vi nog inte fick tid förräns vårt barn var nästan 2 månader...

Inte om han ÄR den biologiske pappan och det aldrig har funnits någon tvekan hos honom om att han är det. Då har han samma garantansvar i alla fall. Är det förresten någon som vet om faderskapstest gjorts? Borde vara en av dom första åtgärderna i ett sådant här fall.
Citera
2017-05-23, 06:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Merwina trodde att Erika skulle kunna få skyddstillsyn, men är det ens möjligt med tanke på vad hon är åtalad för? Är det möjligt att få skyddstillsyn för synnerligen grov misshandel eller grovt vållande till någon annans död? Är det inte minst 4 år för synnerligen grov misshandel och minst 1 år för vållande till någon annans död om hon döms? Eller har jag missförstått något? Förutom det straffskalorna som nämns finns de väl bara ett alternativ till - frikännande, dvs inte skyddstillsyn?

Eller har jag förstått fel?

Vi får väl se om någon jurist svarar. Ett annat alternativ är samhällstjänst, det tror jag mycket på faktiskt.
Citera
2017-05-23, 07:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vi får väl se om någon jurist svarar. Ett annat alternativ är samhällstjänst, det tror jag mycket på faktiskt.

Man får de straffsatser som åklagaren åtalat en för om man fälls. Ingår inte samhällstjänst eller skyddstillsyn i straffet så får man inte det. Det är två saker föräldrarna åtalas för - ynnerligen grov misshandel som ger LÄGST 4 år. Alltså inte skyddstillsyn eller samhällstjänst. Och grovt vållande till någons död som ger LÄGST 1 års fängelse. Inte skyddstillsyn eller samhällstjänst. Förstår du vad jag menar? Det är så vårt rättssystem är uppbyggt. Rätten kan inte själva bestämma en straffskala utan foga sig i de straffskalor lagen gett. Och när det gäller vad föräldrarna är åtalade för ingår inte samhällstjänst och skyddstillsyn.

Så om föräldrarna fälls, oavsett om det är mamman eller pappan, får de fängelse och inget annat. Tycker rätten att de är skyldiga till att ha skadat Haikey, men inte utsatt henne för synnerligen grov misshandel eller grovt vållande till någons död, så frikänns dem. Om de inte anses ha begått ett brott frikänns dem.

Garantansvaret gör att båda kan fällas även om bara en misshandlat och den andra ar varit medveten om barnet haft skador elker varit sjukt, men inte sökt hjälp. I nuläget ser det definitivt ut som att de båda blir dömda utifrån vad jag läst i direktsändningen om förhören samt i FUP:en. Ska bli intressant vad advokaterna säger i slutpläderingen och likaså åklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in