Citat:
Man får de straffsatser som åklagaren åtalat en för om man fälls. Ingår inte samhällstjänst eller skyddstillsyn i straffet så får man inte det. Det är två saker föräldrarna åtalas för - ynnerligen grov misshandel som ger LÄGST 4 år. Alltså inte skyddstillsyn eller samhällstjänst. Och grovt vållande till någons död som ger LÄGST 1 års fängelse. Inte skyddstillsyn eller samhällstjänst. Förstår du vad jag menar? Det är så vårt rättssystem är uppbyggt. Rätten kan inte själva bestämma en straffskala utan foga sig i de straffskalor lagen gett. Och när det gäller vad föräldrarna är åtalade för ingår inte samhällstjänst och skyddstillsyn.
Så om föräldrarna fälls, oavsett om det är mamman eller pappan, får de fängelse och inget annat. Tycker rätten att de är skyldiga till att ha skadat Haikey, men inte utsatt henne för synnerligen grov misshandel eller grovt vållande till någons död, så frikänns dem. Om de inte anses ha begått ett brott frikänns dem.
Garantansvaret gör att båda kan fällas även om bara en misshandlat och den andra ar varit medveten om barnet haft skador elker varit sjukt, men inte sökt hjälp. I nuläget ser det definitivt ut som att de båda blir dömda utifrån vad jag läst i direktsändningen om förhören samt i FUP:en. Ska bli intressant vad advokaterna säger i slutpläderingen och likaså åklagaren.
Så om föräldrarna fälls, oavsett om det är mamman eller pappan, får de fängelse och inget annat. Tycker rätten att de är skyldiga till att ha skadat Haikey, men inte utsatt henne för synnerligen grov misshandel eller grovt vållande till någons död, så frikänns dem. Om de inte anses ha begått ett brott frikänns dem.
Garantansvaret gör att båda kan fällas även om bara en misshandlat och den andra ar varit medveten om barnet haft skador elker varit sjukt, men inte sökt hjälp. I nuläget ser det definitivt ut som att de båda blir dömda utifrån vad jag läst i direktsändningen om förhören samt i FUP:en. Ska bli intressant vad advokaterna säger i slutpläderingen och likaså åklagaren.
Såhär lägger åklagaren upp yrkandena i sitt åtal: (såsom jag förstått/tolkat det Eva Norberg själv uttryckt)
1. Synnerligen grov misshandel (att båda två i samförstånd utfört den synnerligen grova misshandeln)
2. Garantansvar för synnerligen grov misshandel (var och en för sig av de åtalade)
3. Vållande till annans död (gemensamt eller var för sig)
Den länken var verkligen upplysande. Så om jag förstår det hela rätt - fälls en förälder för att ha skadat flickan, så riskerar den andra att straffas om h*n inte aktivt arbetat för att barnet ska få vård?