Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-23, 11:42
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awsomechick
Eller ville han bort för att skaffa sig ett alibi på något sätt men allt gick inte som han tänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
De visste att han misshandlat henne flera gånger förut.

Ja. Vad visste de om det aktuella tillfället? Mess?
Citera
2017-05-23, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Jag menar attt hennes föräldrar faktiskt inte kan lastas för vad (det faktiskt myndiga) barnet gör, som andra här i tråden verkar tycka. Ansvaret ligger på henne själv, vare sig hon har livserfarenhet eller ej.

Samma sak gäller förstås för 22-årige Billy. Eller ska han inte heller anses ansvarig för sina handlingar, för att hans hjärna inte heller vuxit klart??

I lagens mening är föräldrarna inte ansvariga I dagsläget. Moraliskt har de ändå ett visst ansvar.

Föräldrar är ansvariga för sina barns uppfostran och därmed vilka val de gör.

Den här MGM har tydligen saknat föräldrar sen unga år. Han har missbrukat och levt oorganiserat liv. Uppenbarligen har inte missbruket börjat I förrgår..

Alla varningstecken fanns I luften. Var fanns 14åringens (eller 15, 16, 17) föräldrar då?

Jag håller med Kulsprit I det att uppfostran görs I barndomen och är nästintill färdig I tonåren, men samtidigt lämnat man inte sin tonåring för ett fritt fall.
Citera
2017-05-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejsynlig
Hmm, så det var alltså Tovas eget fel att hon blev mördad?

Du anser att tjejen inte hade alla "hästar hemma". Om så vore fallet, har hennes ex då alltså rätten att mörda henne. Att slå henne med ett tillhygge tills hon dog?

Trams. Självklart har ingen rätt att mörda någon annan.

Och sluta tjata om tillhygge. Det finns inget tillhygge omtalat nånstans i utlåtandena från åklagaren. Inte heller är det bekräftat att han slog henne. Bara att hon "utsatts för kraftigt yttre våld". Han kan ha knuffat ner henne från trappan, t.ex.
Senast redigerad av pretty-spry 2017-05-23 kl. 11:48.
Citera
2017-05-23, 11:49
Medlem
Citat:
Jag menar attt hennes föräldrar faktiskt inte kan lastas för vad (det faktiskt myndiga) barnet gör, som andra här i tråden verkar tycka. Ansvaret ligger på henne själv, vare sig hon har livserfarenhet eller ej.

Samma sak gäller förstås för 22-årige Billy. Eller ska han inte heller anses ansvarig för sina handlingar, för att hans hjärna inte heller vuxit klart??

Båda två är ansvariga för sina handlingar. Dock kan verkligen inte Tova lastas för att hon åkte till gården. Låter som om många tycker att det är hennes eget fel. Beträffande Billy är han en kille med otroligt dålig självkänsla. Det grundar jag på att han var väldigt svartsjuk och inte lät henne umgås med andra. Jag tror han var både hög och full när han, som vanligt, skulle slå henne. Den här gången gick han för långt. När han "vaknade" till sans (nyktrade till?) insåg han vad han gjort och försökte gömma henne i vattnet. Han har troligtvis en av världens värsta baksmällor som kommer sträcka sig en livstid.
Citera
2017-05-23, 11:57
Medlem
Citat:
Trams. Självklart har ingen rätt att mörda någon annan.

Och sluta tjata om tillhygge. Det finns inget tillhygge omtalat nånstans i utlåtandena från åklagaren. Inte heller är det bekräftat att han slog henne. Bara att hon "utsatts för kraftigt yttre våld". Han kan ha knuffat ner henne från trappan, t.ex.
Du får nog läsa lite noggrannare i artiklarna. Jo, det nämns i ganska många artiklar att ett tillhygge använts. Vid fråga om det är ett vapen så säger åklagaren att nej, inte om det med vapen menas eldvapen.
Citera
2017-05-23, 11:58
Medlem
P55s avatar
Hela Hälsingland har en ny artikel där advokaten uttalar sig "Långt ifrån en fällande dom"

Tyvärr är det en plusartikel som kostar, någon som har mer info?
Citera
2017-05-23, 12:43
Medlem
mod3styblais3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du får nog läsa lite noggrannare i artiklarna. Jo, det nämns i ganska många artiklar att ett tillhygge använts. Vid fråga om det är ett vapen så säger åklagaren att nej, inte om det med vapen menas eldvapen.

Tillhygge är något som media hittat på efter att åklagaren i en tidig intervju verkar ge ett luddigt svar på en fråga. Finns ett videoklipp i tråden då åklagaren intervjuas och fritt citerat;

"Du har ju sagt att det var ett tillhygge, kan du säga nåt mer om hur hon mördades?"

"Tillhygge är inget ord jag använt, om jag säger så här - det är inget skjutvapen som använts"

Åklagaren var otydlig i en av de första intervjuerna och journalister tog det som bekräftelser på att det var ett tillhygge. Han verkar inte vilja använda uttrycket tillhygge.

Sen undrar jag över dumpningen. Det är ju en ring på den bilden av var hon hittades, strax nedanför bryggan. Är det 20 m från strandkanten de menar kanske? Kan bryggan vara så lång? Att han bara släppte henne från bryggan?
Hur hade han tänkt bada där i sommar....? 😢
Citera
2017-05-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Enligt föräldrarna sa Tova att hon blivit misshandlad den gången och ett antal andra gånger.

Tova har inte sagt det, Tova har hela tiden hävdat att hon fått en knuff och sedan ramlat och slagit sig.
Citera
2017-05-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Jag var 16, när jag vart tillsammans med den som sedan misshandlade mig psykiskt under vårt 10 åriga förhållande. Så tack för den sista meningen!

Jag var 14 år när jag träffade killen som under 6 år misshandlade mig psykiskt och fysiskt, tackar också för den snälla meningen på slutet.

Den som inte levt i ett sådant förhållande vet inte hur det är, det går inte ens att sätta sig in.
Citera
2017-05-23, 13:46
Medlem
Skulle det kunna vara så att B faktiskt inte minns att han gjort det - OM det nu är han som är skyldig - pga det han (ev) var påverkad av?
Citera
2017-05-23, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Jag var 16, när jag vart tillsammans med den som sedan misshandlade mig psykiskt under vårt 10 åriga förhållande. Så tack för den sista meningen!
Sanningen svider ibland, men vad ska man säga om man var 16 och bodde ihop med någon i 10 år, moget, smart eller vad ska vi säga kär ??

Mening är att man ska lära sig det som du inte lärde dig innan man blir tonåring, sedan är det för sent eller i vart fall mycket mycket svårare att lära sig.
Citera
2017-05-23, 13:59
Bannlyst
Citat:

Nu började enligt tråden problemen lång tidigare.

Och om man är myndig, varför reagerade föräldrarna så sent??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in