2017-05-23, 09:52
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mod3styblais3
Har en känsla av, att allt alla andra sa, avfärdades som hittepå.

Ja, enligt Sandberg ljuger ju alla i hela utredningen.
Citera
2017-05-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Tror inte att det stämmer att det bara är bröderna som "sett nåt".
Som jag fattat GW så var det flera som hade sett den person GW anser är mest trolig GM, tillsammans med Kevin den dagen.

Är det samma som våldtog treåringen ett år senare?
Citera
2017-05-23, 09:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Fantastiskt att det fortfarande finns personer som inte förstår skillnaden mellan att få ett avslut på en utredning och att skapa underlag för en rättegång.

Nu är, i alla fall bör, det vara skillnad på utredning och utredning. Det går att se en klar skillnad mellan mål och syfte här. Målet borde vara att hitta den som bragt KH om livet medan syftet med utredningen var att se om bröderna på något sätt var involverade och vad det i så fall skulle betyda.

Det fel man gjorde var att sätta mål = syfte, vilket naturligtvis inte är acceptabelt. Inte då och inte nu.
Citera
2017-05-23, 10:03
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Intressant text av skribent på GP.

Malin Lernfelt

"En av de första lektionerna på jag hade på journalisthögskolan en gång i tidernas begynnelse handlade om ett fall med ett barn där media skapade ett drev mot polis, socialtjänst och andra myndigheter och alla sprang åt samma håll och agerade domstol vilket ledde till att trycket blev så hårt att "rättvisa" skipades. Sen gick det en kort tid och barnet avled just på grund av denna "rättvisa" eftersom sanningen inte riktigt varit de som mediedrevet målat upp...

Jag tänker mycket på det där nu när jag sett Dan Josefssons inlagor i Kevin-fallet. För det är vad de är. Inlagor. Josefsson väljer att lyfta fram vissa saker och utelämna annat i syfte att berätta de utpekande pojkarnas berättelse och bygga en "Making a murderer"-historia. Han är oerhört bra på det han gör, dramaturgiskt har hans team gjort ett lysande jobb. Men jag kan inte hjälpa att det skaver. Tvärsäkerheten. Dumförklaradet av i princip alla som deltog i Kevin-utredningen. Och den medvetna bristen på följdfrågor som gång på gång blir uppenbar.
Även jag gråter av obehag när jag ser utfrågningen av barnen. Sista avsnittet var jag tvungen att stänga av flera gånger eftersom det var allt för jobbigt att se.
Men. Jag är samtidigt medveten om att jag inte har hela bilden. Och att det är precis sorg, hopplöshet, obehag och ilska Josefsson vill få mig att känna.
Jag tycker att det är rätt otäckt att så många uppfattar det Dan Josefsson säger/berättar (och som är pojkarnas och deras familjs version av idag) som en absolut sanning. Det skrämmer mig hur det lett till att människor i såväl traditionella (Expressen är ett undantag som faktiskt lyft fram sådant som Josefsson utelämnat och problematiserar den svartvita bilden) som sociala medier springer fort åt det håll han pekar och agerar både jury och domare.

Vi som läst DN eller sett på SVT vet inte hela sanningen. Det är naturligtvis utmärkt att fallet granskas av duktiga journalister och att det lett till att förundersökningen tas upp igen eftersom det uppenbarligen finns brister i ärendet. Förhoppningsvis kan rättsystemet reda ut i alla fall de flesta av frågetecknen. Ingen förtjänar att få skulden för ett brott man inte begått.
Men tills att man gjort det bör vi andra kanske vänta med att springa i drevet och slå på stora trumman...."
Otroligt obehagligt när pressen skyddar makten mot medborgarna. Drev ska vi bara tydligen bara ha mot småmyglande politiker. När politiker torskar med fingrarna i syltburken då skriver gärna GT om det och är sååååå upprörda. Jag har ALDRIG läst att vi ska vänta tills utredningen är klar när någon politiker torskat. Men det är helt okey att göra så när dom mest värnlösa utsätts för övergrepp dvs barnen.
Som journalist vore det kanske intressantare att fråga vad polisledningen visste om metoderna som användes. Om detta skulle kunna ske idag? Om något lagbrott skett?
Sen funderar jag på vad ML menar med att hon inte har hela bilden, missar hon helt övergreppen?
Eller menar hon att det finns dolda skäl som rättfärdigar övergreppen?
Både ML och GT som publicerar sådant ser jag som vidriga.
Hos mig har GT förlorat all trovärdighet som "samhällskritiker"
Citera
2017-05-23, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Intressant text av skribent på GP.

Malin Lernfelt

"En av de första lektionerna på jag hade på journalisthögskolan en gång i tidernas begynnelse handlade om ett fall med ett barn där media skapade ett drev mot polis, socialtjänst och andra myndigheter och alla sprang åt samma håll och agerade domstol vilket ledde till att trycket blev så hårt att "rättvisa" skipades. Sen gick det en kort tid och barnet avled just på grund av denna "rättvisa" eftersom sanningen inte riktigt varit de som mediedrevet målat upp...

Jag tänker mycket på det där nu när jag sett Dan Josefssons inlagor i Kevin-fallet. För det är vad de är. Inlagor. Josefsson väljer att lyfta fram vissa saker och utelämna annat i syfte att berätta de utpekande pojkarnas berättelse och bygga en "Making a murderer"-historia. Han är oerhört bra på det han gör, dramaturgiskt har hans team gjort ett lysande jobb. Men jag kan inte hjälpa att det skaver. Tvärsäkerheten. Dumförklaradet av i princip alla som deltog i Kevin-utredningen. Och den medvetna bristen på följdfrågor som gång på gång blir uppenbar.
Även jag gråter av obehag när jag ser utfrågningen av barnen. Sista avsnittet var jag tvungen att stänga av flera gånger eftersom det var allt för jobbigt att se.
Men. Jag är samtidigt medveten om att jag inte har hela bilden. Och att det är precis sorg, hopplöshet, obehag och ilska Josefsson vill få mig att känna.
Jag tycker att det är rätt otäckt att så många uppfattar det Dan Josefsson säger/berättar (och som är pojkarnas och deras familjs version av idag) som en absolut sanning. Det skrämmer mig hur det lett till att människor i såväl traditionella (Expressen är ett undantag som faktiskt lyft fram sådant som Josefsson utelämnat och problematiserar den svartvita bilden) som sociala medier springer fort åt det håll han pekar och agerar både jury och domare.

Vi som läst DN eller sett på SVT vet inte hela sanningen. Det är naturligtvis utmärkt att fallet granskas av duktiga journalister och att det lett till att förundersökningen tas upp igen eftersom det uppenbarligen finns brister i ärendet. Förhoppningsvis kan rättsystemet reda ut i alla fall de flesta av frågetecknen. Ingen förtjänar att få skulden för ett brott man inte begått.
Men tills att man gjort det bör vi andra kanske vänta med att springa i drevet och slå på stora trumman...."

Tragiskt att skribenten inte kan ta till sig fakta, att hävda att man drabbas av pojkarnas lidande och samtidigt insinuera att de kanske ändå är skyldiga är tragiskt. Det finns saker man inte kan vinkla bort, det påstådda mordvapnet, en pinne kan inte kopplas till mordoffret eller de utpekade, pojkarna har inte erkänt mordet, förhörsledaren visade vilka skador Kevin hade, de kan inte ha burit Kevin på det sättet som beskrivs av Sandberg, pojkarna har ett alibi. "Bevisningen" mot pojkarna är fabricerad, då är man oskyldig!
Senast redigerad av echoesofglory 2017-05-23 kl. 10:33.
Citera
2017-05-23, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Nej jag vet inte heller var M Vickerf*lt bodde -98, hans domar är från en bra bit in på 2000-talet. Men det gemensamma för de två offren som utsattes för synnerligen hänsynslöshet var att det var 3- åringar från Arvika. Det är inte så vanligt med så unga pedofiloffer. Och i Arvika.

Fattar inte varför hans namn dyker upp hela tiden,han bodde väl inte ens i Arvika -98.
Citera
2017-05-23, 11:13
Medlem
Se www.nwt.se

Rolf Sandberg allvarligt hotad. Har fått skyddad identitet.
Citera
2017-05-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Jag tycker att Dan är för snäll.

Det tycker jag också men det är inte klart än

Om man går tillbaka och läser de första inläggen i denna tråd från 1998 så får man en liten hint om det hat som bröderna blivit utsatta för under åren
Under samma tid solade sig Sandberg i glansen av sig själv och föreläste om Kevinfallet
Men så plötsligt efter x antal år släpper han nyheten "att för dessa bröder hade det inte varit en lek som gick överstyr. Nej dessa två barn var enligt honom iskalla mördare som visste vad dom gjorde när dom planerade och utförde mordet "
Och detta har han inte berättat tidigare därför att han ville skona folket i Arvika"
Jävla skenheliga hycklare säger jag

Men nu är han tyst i media (klokt) men han tackade nej till SVT att försvara sin utredning
Det kan ju bero på att denna gång hade motståndet varit betydligt svårare med Dan Josefsson eller Rickard Sjöberg
Du borde verkligen skämmas Sandberg!

Och i Rickard Sjöbergs artikel i SvD läser jag, citat:
"Slut*ligen refererar Christianson till ”Pynoos & Eth”. Här blir det intressant. Dessa för*fattare har nämligen mycket riktigt under 1980-talet publicerat två fackgranskade arbeten i internationella vetenskapliga tidskrifter tillsammans med just denna författarordning och utan andra medförfattare. Den ena av dessa artiklar (Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 1986, vol 25, sid 306–319) är till och med en relativt utförlig beskrivning av just en teknik för att inter*vjua barn som varit med om trauma*tiska upplevelser som till exempel att *bevittna dödligt våld.

En närmare genomläsning av Pynoos & Eths artikels innehåll visar dock förvånande nog att den tycks visa på den exakta motsatsen av vad Christianson hävdar att den gör. Artikeln är för det första inte en artikel om utredande intervjuer eller polisförhör med barn som misstänkta gärningsmän utan om psykoterapeutiskt bearbetande förhör. För det andra är artikelns huvudbudskap inte att barn ”behöver tid” för att berätta. Huvud*budskapet är i stället att det, enligt författarnas uppfattning, är lätt att få nästan alla barn att berätta allt väsentligt om en sådan här händelse under en första strukturerad 90-minuters*intervju som bör utföras kort tid efter händelsen. Om Gomorron Sverige-redaktionen fackgranskat vad forskare säger i deras intervjuer före sändning hade inslaget med Christianson således sannolikt aldrig visats.

Den här vetenskapliga artikeln fanns redan 1986
Christiansson & Co förhör barnen 1998 och det är denna artikel som SÅC hänvisar till om barnförhör
De andra referenserna som SÅC uppgav dissar Sjögren i mitten av artikeln

Chistiansson, Sandberg & Co har inte bara vilselett utbildningsvärlden, satt dit oskyldiga människor och låtit dom lida under alla dessa år - dom har också förstört hela utredningen med allt vad det har inneburit
Herregud
Citera
2017-05-23, 12:03
Medlem
Exebulars avatar
Malin L jobbar inte längre som journalist, utan som kommunikatör på Göteborgs stadsmission, så åsikterna är hennes egna. Hon sällar sig nu till Yrsa Stenius och Göran Lambertz
Citera
2017-05-23, 12:05
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/5Xvxb/pojkmordet-i-hovsjo-2001-kan-granskas

Här var både Sandberg och Christianson i farten igen
Dom verkar ha en förkärlek för att sätta dit barn?
Citera
2017-05-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/5Xvxb/pojkmordet-i-hovsjo-2001-kan-granskas

Har nåt svagt minne av att jag läst nånstans att just det här barnet hade blod på tröjan, men jag kan minnas fel.

Det skulle också kunna vara en lögn av SÅC...
Citera
2017-05-23, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

luktar inte detta linköpingsmordet?!? dubbelmordet i linköping då en 6 åring huggs ihäl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in