2017-05-22, 22:16
Medlem
Exebulars avatar
Rikard L Sjöberg klär av SÅC in på bara mässingen
https://www.svd.se/darfor-tipsade-jag-medierna-om-fallet-kevin
Citera
2017-05-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Låter hafsigt, om du frågar mig. Blir inte så imponerad av citaten ur artikeln heller, de påstår saker rakt ut bara.
Skulle vilja veta hur de fick ut FUP-en.

Nu när både SVT, DN och Expressen har den är det väl inte mer än rätt att även AB och Svd får den. Lite obalans mellan public service, Bonnier och Schibsted ägd media nu...

Nä man kan undra varför det ens är sekretess med tanke på alla uppgifter som kom fram i dokumentären.
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-22 kl. 22:28.
Citera
2017-05-22, 22:20
Medlem
Exebulars avatar
. Det saknar betydelse att andra har tillgång till den
Nu är förundersökningen upptagen i gen och det gör det omöjligt att ens begära ut den
Senast redigerad av Exebular 2017-05-22 kl. 22:23.
Citera
2017-05-22, 22:23
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Det stör mig förresten att Dag Andersson från dåvarande Rikskriminalen var i Arvika och hjälpte dem att bygga upp organisationen. Han brukar ha extremt bra koll och är ansedd som en av Sveriges bästa förhörsledare. Någon journalist borde ta ett snack med honom och få hans bild av utredningen.

Wop wop: https://www.svd.se/polis-i-kevin-fallet-kritik-mot-utredningen-tystades-ned/om/kevinfallet

Citat:
SvD har talat med en av poliserna som ingick i den stora arbetsstyrkan när mediedrevet börjat mattas av. Nu berättar han att det fanns kritik mot utredningen och förundersökningsledaren Rolf Sandberg redan 1998, men den tystades ner.

– Just nu känns det bedrövligt. Jag har nog varit för snäll under alla år, säger en av poliserna till SvD och syftar på att fler frågor borde ha ställts under arbetets gång.

Visserligen anonym men jag skulle nog sätta en tjuga på Dag Andersson ändå
Citera
2017-05-22, 22:24
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Rikard L Sjöberg klär av SÅC in på bara mässingen
https://www.svd.se/darfor-tipsade-jag-medierna-om-fallet-kevin

Befriande sågning. Vore kul att se Sven-Åke svara med nåt annat än substanslöst dravel om Quick och mediedrev. Hittills har han inte bemött någon kritik i sak, bara betett sig som att han själv är största offret i den här sörjan.

Det här är verkligen mitt i prick:

Citat:
En närmare genomläsning av Pynoos & Eths artikels innehåll visar dock förvånande nog att den tycks visa på den exakta motsatsen av vad Christianson hävdar att den gör.

Han ljuger, helt enkelt.
Senast redigerad av bpjan 2017-05-22 kl. 22:31.
Citera
2017-05-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Nu när både SVT, DN och Expressen har den är det väl inte mer än rätt att även AB och Svd får den. Lite obalans mellan public service, Bonnier och Schibsted ägd media nu...

Nä man kan undra varför det ens är sekretess med tanke på alla uppgifter som kom fram i dokumentären.

Jodå, men nu är det nog sekretess på den igen eftersom den är återupptagen. Dessutom svårt att tro att de hunnit gå igenom hela. Får nog lov att säga att jag litar mer på SvT som lagt ner över ett år på det.
Om Expressens reportrar fått "hjälp" av Sandberg själv så är det inte trovärdigt. Då har de inte gjort en självständig granskning av FUPen.
Citera
2017-05-22, 22:38
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Lambertz verkar ha haft bråttom:

Är det här före eller efter att Harrysson visat K:s skador på dockan för C?
Om nu förhörsledarna trodde på just de här bitarna och inte de där C säger att han inte vet, varför fortsatte de inte söka efter "A"?

Lambertz text kommer nog att bemötas av dem som har tillgång till hela FUP:en.

Finns ingen anledning att bemöta en tokstolle som fortfarande tror att Thomas Quick är skyldig.
Citera
2017-05-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Och om det nu var en tonåring som dödade Kevin så var det ingen lek som gick överstyr

Jag tror inte man kan vara helt säker på det faktiskt.
Citera
2017-05-22, 22:42
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det låter enormt konstigt att så mkt ur FUPen har kommit ut!
Funkar inte sekretessen - hur är det med de obligatoriska MEN-bedömningarna - dom som ska skydda individers privatliv?
Undrar vem som har ansvaret?

Den har läckt på olika vägar. Dan Josefsson & DN har förmodligen fått den från poliskällor som tycker att fallet utretts på ett felaktigt sätt.

Expressen å andra sidan har nog förmodligen fått den från Rolf Sandberg, vilket bara resulterade i ett ganska tamt försök att motsäga SVT:s granskning. Det är rätt uppenbart att DJ har bäst koll av alla journalister som läst fup hittills.

Eftersom bröderna själva velat ha fallet granskat finns det i princip inga individer att skydda här. Det är främst deras identiteter som varit känsliga att avslöja under alla år. Att RS, SÅC m.fl. tycker detta är extremt pinsamt är en helt annan fråga...

Om inte förundersökningen hade öppnats igen hade den gott kunnat läggas ut för allmän beskådan. Men nu när det eventuellt springer en mördare lös vore det dumt att ställa till problem för de nya utredarna.
Citera
2017-05-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Men som han säger av 1300 förhör är det bara bröderna som sett nåt?

Skulle det inte stämma,menar du? Vet du mer,har du läst alla förhör?
Citera
2017-05-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Visserligen anonym men jag skulle nog sätta en tjuga på Dag Andersson ändå

Med tanke på att Dag Andersson är högt respekterad när det gäller förhör så har jag svårt att se att han skulle försvara Forsman och Harryssons förhörstekniker.

Mer troligt att det är någon lokal Arvikaförmåga.
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-22 kl. 22:46.
Citera
2017-05-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Skulle det inte stämma,menar du? Vet du mer,har du läst alla förhör?

Tror inte att det stämmer att det bara är bröderna som "sett nåt".
Som jag fattat GW så var det flera som hade sett den person GW anser är mest trolig GM, tillsammans med Kevin den dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in