Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Eller sen var hon "hjärntvättad" redan innan. Hjärntvättad för att tro att hon inte dög till något, inte var snygg nog, inte skulle få någon annan, att det var viktigt att ha en pojkvän för att vara någon osv.

Varför ska detta alltid skyllas på pojkvännen? Eller varför ska pojkvännen "äras" med exceptionella talanger som "exceptionellt manipulativ"?

Dessa tjejer som dejtar loser saknar självförtroende. Det är inget dessa pojkvänner har tagit ifrån dem. De har inte haft det från första början.

Bara det faktum att hon med tvång måste ha en stadigvarande pojkvän vid 14års åldern är ju ett varningstecken. Vanligtvis är det ett tecken på att flickan söker trygghet utanför hemmet, eftersom det inte erbjuds tillräckligt med trygghet hemma.
För en tjej som Tova som troligen hade dålig självkänsla så var det perfekt med en lite småstrulig kille som gillade henne, hon kunde bidra med något ordning kanske laga mat städa handla plugga allt möjligt som han kanske inte gjorde bra. Detta gav henne en självkänsla, något hon troligen inte fått uppleva hemma eller bland vänner om hon nu hade några vänner, idag har hon en massa vänner men innan hon dog hade hon några då???
Citera
2017-05-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Resonerar man som du så är det bara tur om barnen lyckas få självkänsla.

Barn uppfostrar man och FOSTRAR med självkänsla och en moral som överenstämmer med en själv
vid unga år dvs upp till kanske 10-12 år sedan är människan till stor del grundformad, att ändra på den då i någon form blir oerhört jobbigt och ofta det som många refererar som omöjligt vid tonåren.

Strulig tonårstid är också en myt som folk odlar oavsett att det inte finns något stöd för det i forskningen..
Citera
2017-05-22, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
För en tjej som Tova som troligen hade dålig självkänsla så var det perfekt med en lite småstrulig kille som gillade henne, hon kunde bidra med något ordning kanske laga mat städa handla plugga allt möjligt som han kanske inte gjorde bra. Detta gav henne en självkänsla, något hon troligen inte fått uppleva hemma eller bland vänner om hon nu hade några vänner, idag har hon en massa vänner men innan hon dog hade hon några då???

Precis. Hon kunde "briljera" i jämförelse med knarkaren..

Istället för att ta hand om sina egna problem har hon kanske agerat som "lyssnaren" och "tröstaren" - den som förstår varför inget fungerade för knarkaren. Samhällets fel, lärarnas fel, polisens fel..
Citera
2017-05-22, 22:22
Medlem
Citat:
Bara det faktum att hon med tvång måste ha en stadigvarande pojkvän vid 14års åldern är ju ett varningstecken. Vanligtvis är det ett tecken på att flickan söker trygghet utanför hemmet, eftersom det inte erbjuds tillräckligt med trygghet hemma.

Vad menar du med "med tvång måste ha en stadigvarande pojkvän"? Vem/vad tvingade henne till detta?
Citera
2017-05-22, 22:28
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedman1212
Taget från transportstyrelsens hemsida:
"När du har gjort alla tre delprov, som ingår i provet i yrkeskompetens, och körprovet med godkänt resultat ansöker du om taxiförarlegitimation till Transportstyrelsen. Du ska även skicka med läkarintyg."

Så själva utbildningen klarade han, men sen måste man godkännas av transportstyrelsen också. Så det är mycket möjligt att han aldrig fick själva taxikortet. Men alla prov klarade han.

Kan också tillägga att det inte var på väg till en körlektion han blev stoppad, utan det var under en lunchrast. Detta berättade han självklart inte för dom som höll i utbildningen, dom hade ingen aning och han gick klart utbildningen. Sen är det som sagt mycket möjligt att transportstyrelsen inte godkände honom.

Tack för info! Då har Expressen skrivit fel, de skriver att det var påväg till en körlektion. Å andra sidan, vad spelar det för roll.
Citera
2017-05-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Vad menar du med "med tvång måste ha en stadigvarande pojkvän"? Vem/vad tvingade henne till detta?

Om du frågar mig - ingen annan än hon själv.

Om du frågar några andra här i tråden - MGM.

Jag menar ändå att vara tillsammans med en kille som inte behandlar en väl - då är inte alla hästarna där de borde vara.
Citera
2017-05-22, 23:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisten
Det är ca 8km till iggesund från platsen och ca 3 till forsa centrum. Han kanske åkte moppe eller cyklade därifrån.
Fick även höra igår från en vän till Tovas närmare vänner att Plyfa hade låst in Tova vid något tillfälle, och som det säkert skrivits tidigare så var vissa i hennes närhet rädda för han som det verkade.

Nu har jag inte riktigt koll på var släktingen bodde, men det är förstås intressant hur och när Billy tog sig dit ur flera perspektiv.

Men också varför? Varför åkte Billy till sin släkting? Och vilken förklaring har han gett till att han mitt i natten/morgonen måste åka till sin släkting.

Om han åkt buss kunde han på vägen blivit av med eventuella bevis, innan eller efter han klev på bussen. Då finns det ju också kanske vittnen som möjligen kan styrka tiden för resan och snäva in tiden för mordet.
Om han har åkt moppe eller cyklat blir sträckan han eventuellt gjort sig av med bevis större.
Hem verkade han ju få skjuts med kompisarna, så då blev eventuell cykel (kanske kunde tas med i bilen?), moppe kvar hos släktingen. Eller skulle hämtas senare.
Det kan också tänkas att eventuella bevis sänktes/slängdes i sjön.Det är förstås inte ens säkert att det fanns några bevis som behövdes göras av med.

Intressant att det kommer ytterligare personer som berättar om hur Tova var rädd för Billy och dessutom låst in henne. Ibland blir det ju ryktesspridning förstås. Särskilt när sådant här händer.
Citera
2017-05-22, 23:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag inte riktigt koll på var släktingen bodde, men det är förstås intressant hur och när Billy tog sig dit ur flera perspektiv.

Men också varför? Varför åkte Billy till sin släkting? Och vilken förklaring har han gett till att han mitt i natten/morgonen måste åka till sin släkting.

Om han åkt buss kunde han på vägen blivit av med eventuella bevis, innan eller efter han klev på bussen. Då finns det ju också kanske vittnen som möjligen kan styrka tiden för resan och snäva in tiden för mordet.
Om han har åkt moppe eller cyklat blir sträckan han eventuellt gjort sig av med bevis större.
Hem verkade han ju få skjuts med kompisarna, så då blev eventuell cykel (kanske kunde tas med i bilen?), moppe kvar hos släktingen. Eller skulle hämtas senare.
Det kan också tänkas att eventuella bevis sänktes/slängdes i sjön.Det är förstås inte ens säkert att det fanns några bevis som behövdes göras av med.

Intressant att det kommer ytterligare personer som berättar om hur Tova var rädd för Billy och dessutom låst in henne. Ibland blir det ju ryktesspridning förstås. Särskilt när sådant här händer.

Varför han åkte till sin släkting (pappa?)? Om vi antar att han dödat Tova och dumpat hennes kropp i vattnet så ville han förmodligen bort därifrån. Bort från minnesbilderna. Ju längre han var från kroppen desto mindre risk att bli misstänkt.

Jag tvivlar starkt på att det gick en buss tidigt på söndagmorgonen på landet. Det är inte många små byar som har så bra bussförbindelser på en söndag. Men motbevisa mig gärna. Jag kan ha fel.
Citera
2017-05-22, 23:24
Medlem
Eller ville han bort för att skaffa sig ett alibi på något sätt men allt gick inte som han tänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varför han åkte till sin släkting (pappa?)? Om vi antar att han dödat Tova och dumpat hennes kropp i vattnet så ville han förmodligen bort därifrån. Bort från minnesbilderna. Ju längre han var från kroppen desto mindre risk att bli misstänkt.

Jag tvivlar starkt på att det gick en buss tidigt på söndagmorgonen på landet. Det är inte många små byar som har så bra bussförbindelser på en söndag. Men motbevisa mig gärna. Jag kan ha fel.
Citera
2017-05-22, 23:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awsomechick
Eller ville han bort för att skaffa sig ett alibi på något sätt men allt gick inte som han tänkt.

Ja, absolut. Det kan finnas flera orsaker inklusive alibi för att fly fältet. Kanske alla saker tillsammans som vi räknat upp gjorde att han flydde fältet.

Nej, saker och ting gick verkligen inte hans väg, vilket han ju uttryckte på snapchat samma dag
Citera
2017-05-22, 23:48
Medlem
Citat:
Om du frågar mig - ingen annan än hon själv.

Om du frågar några andra här i tråden - MGM.

Jag menar ändå att vara tillsammans med en kille som inte behandlar en väl - då är inte alla hästarna där de borde vara.
Menar du med din sista mening att alla kvinnor som utsätts för kvinnofridskränkning - inte har alla hästar där de borde vara? Vet du något om hur de där killarna manipulerar? Klart att en 14-åring kan bli smickrad av att en något äldre kille visar intresse, men väldigt svårt dra sig ur ett förhållande med en kvinnofridskränkare.
Citera
2017-05-22, 23:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awsomechick

Ja, jag var ju inne lite på det tidigare.

Men desto mer jag tänker på det, verkar det ju konstigt.
Om han kommer hem till pappan mitt i natten, måste pappan ju undra varför (om han nu vaknade). Verkar inte logiskt att säga att man åker hemifrån hem till pappan mitt i natten.
Ljuger han om varifrån han åkt, då kommer det ju fram senare, oavsett. Då kommer inte ens pappans eventuella lögn räcka. Det kommer finnas andra vittnen, som inte kommer att bekräfta att han varit där.
Han tänkte nog inte riktigt logiskt i stressen/ruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in