2017-05-22, 18:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
I detta fall borde det vara barnet som skulle ha flytt ifrån sina båda föräldrar!

Förstår inte att man kan sitta och skriva, ja mamman säger det, ja då är det ju så, punkt slut!
Hur mycket trovärdighet har hon egentligen? Som jag tidigare skrivit så finns det inget som bevisar att hon var en sån undergiven person som vissa tycks veta här, att hon sökt på en massa sidor, familjeliv m.m bevisar inget, anser jag!
Om hon nu inte själv var beblandad i detta, så nog måste hon någon gång under tiden börjat förstå... Måste väl för fan ha sett att hennes dotter inte mår bra! Då läggar man sig väl inte och sover med hörlurar och lämnar henne ensam med honom! Har hon inte fattat ett jota, så måste hon ju ligga på särskolenivå, eller ha grav autism, men även dem skulle veta bättre, så nej jag tror inte att hon är oskyldig!

Nej, det är väl klart att vi inte kan VETA. Vi kan ju inte läsa hennes tankar. Hjärnan fungerar ju också så att man kan göra efterkonstruktioner - och tro på dem själv... Men visst är det så att människor som är osäkra och otrygga kan behöva en puff i rätt riktning, och söka sig till ställen där de kanske skulle kunna få den puffen. Jag tänker att om hon hade varit HELT likgiltig för barnets blåmärken, så skulle hon väl inte ha frågat om dem någonstans alls?
Citera
2017-05-22, 18:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Ja, det är ju väldigt lätt att leka duktig med facit i hand. Skriker du barnmisshandel i alla trådar där barnets symptom kan bero på misshandel? Eller bara teoretiskt retroaktivt nu när du vet att så var fallet?

Att säga åt E att uppsöka vård omedelbart är inte på nåt sätt felaktigt gjort av medlemmarna. Det var vård H behövde i första hand, polisanmälan i andra.

Jag skulle misstänka misshandel ja, om ett så litet barn fick nya blåmärken flera gånger - utan att den som frågade visste hur. Då misstänker man ju någon annan vuxen, eller ett äldre syskon kanske om det finns ett sådant i familjen.
Citera
2017-05-22, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dictionary
Jaha, ni andra som också följer det här sorgliga fallet, vad säger ni om att spekulera lite i framtiden?

Om jag läst rätt är de åtalade för synnerligen grov misshandel som ger mellan 4 och 10 år, och grovt vållande till annans död som kan ge mellan 1 och 6 år. Hur många år tror ni de får om de döms?

Kommer de att fortsätta vara ihop efteråt eller har förundersökningsledarnas försök att spela ut dom mot varandra lyckats så bra att de aldrig mer vill se varandra? Jag har en känsla av att iaf Erika kommer att skaffa ett barn igen när hon får möjlighet men kanske med någon ny pojkvän.

Varken i FUP lr deras vittnesförhör förra veckan verkar det finnas så tydliga bevis att någon av dom kan dömas för skadorna tyvärr....tror inte någon av dom kommer undan garantansvaret o det är nog det som dom kommer dömas, ger tyvärr inga höga straff...
O ena sidan så skuldbelägger dom varandra , men A först efter att han fått veta E:s tankar o funderingar om vad som kan ha hänt...då hade han oxå tankar o funderingar kring mamman som han dock inte ville dela med sig..
O andra sidan så skyddar dom varandra o säger vid flera tillfällen att A är en perfekt pappa o hon litade blint på honom o A lovordar E o hennes fotograftalanger....i min värld nämner man inte ens något positivt om den andra i den sits dom befinner sig...
Han ville dessutom förlova sig i början av häktestiden o skickade ett brev till E...men fick nobben o hon svarade inte mer

Om någon av dom skaffar barn igen så kommer troligen soc vara snabba med att ta barnet...tror inte någon av dom förstår vidden av detta o när dom väl kommer ut därifrån...ingen av dom vet något om det hat som bubblar utanför
Citera
2017-05-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hon sa det i förhören i rättssalen, att hon någonstans hade hoppats att någon skulle ha svarat att det var pappan som gjort det, och att hon skulle ta barnet och gå till polisen (eller något sådant), för då skulle hon antagligen ha gjort det. Hon behövde den pushen. Du får läsa tillbaka på Kristianstadsbladets live-rapportering, det finns inte i FUP:en (däremot finns hennes inlägg på Familjeliv i FUP:en).

Det var väldigt synd att folk på Fl jamsade med den gången om leukemi och annat...

Okej, jag har inte lyckats hitta var man läser tillbaka i liverapporteringen, och att följa allting live har jag ingen möjlighet till. Ligger det på något särskilt ställe? Det var FUP:en jag gick på och där nämns inget sådant vad jag kan minnas.

Ja, så här i efterhand kan man tycka att det är synd att det blev som det blev, men det är ju alltid lätt att vara efterklok. Tycker bara att det här visar på hur lite man egentligen vet när man bara läser ett inlägg ibland många andra och vilka slutsatser man drar. Men DU hade säkert fixat det och lett in henne på rätt spår precis som du säger.
Senast redigerad av MrsGossip 2017-05-22 kl. 19:42.
Citera
2017-05-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Ja, det är ju väldigt lätt att leka duktig med facit i hand. Skriker du barnmisshandel i alla trådar där barnets symptom kan bero på misshandel? Eller bara teoretiskt retroaktivt nu när du vet att så var fallet?

Att säga åt E att uppsöka vård omedelbart är inte på nåt sätt felaktigt gjort av medlemmarna. Det var vård H behövde i första hand, polisanmälan i andra.

Håller helt och hållet med om att det är lätt att veta hur man hade gjort när man nu sitter med facit i hand.
Håller även med om att uppmuntra att söka vård kan väl aldrig vara fel även om jag kan förstå lite hur Merwinna menar. Men som sagt, att vara efterklok är lätt. Det klarar vem som helst av.
Citera
2017-05-22, 19:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Okej, jag har inte lyckats hitta var man läser tillbaka i liverapporteringen, och att följa allting live har jag ingen möjlighet till. Ligger det på något särskilt ställe? Det var FUP:en jag gick på och där nämns inget sådant vad jag kan minnas.

Ja, så här i efterhand kan man tycka att det är synd att det blev som det blev, men det är ju alltid lätt att vara efterklok. Tycker bara att det här visar på hur lite man egentligen vet när man bara läser ett inlägg ibland många andra och vilka slutsatser man drar. Men du hade säkert fixat det och lett in henne på rätt spår precis som du säger.

Du får maila Kristianstadsbladet om du inte hittar det, jag vet faktiskt inte.

...eller så hade jag inte det. Men detta var faktiskt en ögonöppnare. Det är MÅNGA gånger jag har tänkt "troll" när jag har läst konstiga historier på Fl (och även här, men här handlar det ju sällan om barn). Men så ska man kanske inte tänka. Man kanske ska försöka svara seriöst, såsom man skulle svara om man VISSTE att trådstarten var sann.
Citera
2017-05-22, 19:48
Medlem
Citat:
Du får maila Kristianstadsbladet om du inte hittar det, jag vet faktiskt inte. .

Okej, jag trodde att du hade koll eftersom du visste att det fanns där.

Citat:
...eller så hade jag inte det. Men detta var faktiskt en ögonöppnare. Det är MÅNGA gånger jag har tänkt "troll" när jag har läst konstiga historier på Fl (och även här, men här handlar det ju sällan om barn). Men så ska man kanske inte tänka. Man kanske ska försöka svara seriöst, såsom man skulle svara om man VISSTE att trådstarten var sann.

Vad bra att även du kan få en ögonöppnare!
Du ser! Det är inte så simpelt som det kan verka att ge "rätt" svar. Troll ska ju inte matas för då bara fortsätter de, så huruvida man ska strunta i om det är troll eller inte troll får man ju väga för och emot då. Det måste ju vara upp till var och en hur man gör tänker jag.
Citera
2017-05-22, 19:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Okej, jag trodde att du hade koll eftersom du visste att det fanns där.

Vad bra att även du kan få en ögonöppnare!
Du ser! Det är inte så simpelt som det kan verka att ge "rätt" svar. Troll ska ju inte matas för då bara fortsätter de, så huruvida man ska strunta i om det är troll eller inte troll får man ju väga för och emot då. Det måste ju vara upp till var och en hur man gör tänker jag.

Här är live-sändningar och annat kring fallet:

http://www.kristianstadsbladet.se/om/babyfallet/
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-05-22 kl. 20:04.
Citera
2017-05-22, 20:24
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
I detta fall borde det vara barnet som skulle ha flytt ifrån sina båda föräldrar

Ja fostret H skulle stött bort modern
Citera
2017-05-22, 20:32
Medlem
Det här med att det finns en möjlighet att de bara fälls för garantansvar.. Tänker att när jag fick barn utan att vara gift med barnets pappa så fick vi gå till socialen och skriva på papper att han var pappa. Tänker att om dom inte har hunnit till socialen och skrivit under faderskapspapper så kan A gå helt fri? Vet att vi nog inte fick tid förräns vårt barn var nästan 2 månader...
Citera
2017-05-22, 20:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dictionary
Jaha, ni andra som också följer det här sorgliga fallet, vad säger ni om att spekulera lite i framtiden?

Om jag läst rätt är de åtalade för synnerligen grov misshandel som ger mellan 4 och 10 år, och grovt vållande till annans död som kan ge mellan 1 och 6 år. Hur många år tror ni de får om de döms?

Kommer de att fortsätta vara ihop efteråt eller har förundersökningsledarnas försök att spela ut dom mot varandra lyckats så bra att de aldrig mer vill se varandra? Jag har en känsla av att iaf Erika kommer att skaffa ett barn igen när hon får möjlighet men kanske med någon ny pojkvän.

Citat:
Jag tror att hon får skyddstillsyn eller liknande, men inte fängelse.

Merwina trodde att Erika skulle kunna få skyddstillsyn, men är det ens möjligt med tanke på vad hon är åtalad för? Är det möjligt att få skyddstillsyn för synnerligen grov misshandel eller grovt vållande till någon annans död? Är det inte minst 4 år för synnerligen grov misshandel och minst 1 år för vållande till någon annans död om hon döms? Eller har jag missförstått något? Förutom det straffskalorna som nämns finns de väl bara ett alternativ till - frikännande, dvs inte skyddstillsyn?

Eller har jag förstått fel?
Citera
2017-05-22, 20:42
Medlem
simme1988s avatar
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:857761/FULLTEXT01.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem