Citat:
Ursprungligen postat av
lubicorn
Jag önskar jag kunde vara troende. Livet skulle vara så mycket lättare. Att den finns spelar ingen roll, det är inte det det handlar om. Religion eller gud handlar om att må bra, och känna motivation och gå framåt. Vi har mindre spirituellt i Sverige som gör oss mer passiva och mentalt sjuka.
Kan du verkligen mena att folk i andra världsdelar där de gamla gudslärorna fortfarande äger tolkningsföreträde, hyser friskare individer som inte utfaller i häftigt emotinellt havererande konflikter utan förmåga att istället resonera sig fram till mer kreativa lösningar än att kvarhålla intakt tro som förfäderna trampat upp? och detta tack vare att de underkastar sig gammeldogmer?
Det här med mental sjuka är iofs ett annat ämne än gudstro... gudstro kan man ju hysa oavsett man lever i högrationellt civiliserat samhälle, den rike med vällevnad och alla faciliteter kan vara väldigt ödmjuk i sin strävan att sprida välståndet med bästa förmåga, och ses i jämförelse med den gudssträvare som sitter utan en enda empatisk cell i kroppen utan enbart förädlar sig och sig själv och ev. sina så kallade egna, och tutar och kör om så att den kör över allt i sin väg och det kan ses en erbarmelig misär.. men påstådd lycka och passion för sin gud.. pliktskyldig disciplinerad moral att inte svika trostraditionens alla hållpunklter, om så misären breder ut sig.. så varken tänker el känner den trotjänande gudsmoralisten att den på något sett har med havererade fanatiska kollapser att göra.. hur kan du egentligen kategorisera så här generaliserande?
Att leva i denna världen, är att leva på solsidan där man gjort så gott man kan för att försöka upprätthålla varje människas lika värde, i den sak att födas.. och med det äga rätt till en mängd livsbejakande värden, som är TOTALT OBEFINTLIGA i så många andra länder där däremot gud lovprisas.. dagligdags öppet och tydligt och samtidigt .. som du kanske glömde lite, hur de icke-troende.. dvs dem som känner sig ha annat att göra .. bestraffas, beskylls och ratas och diskrimineras och ses som allmänt socialt mer lågt stående.
Hur kan du måla upp en så svartvit bild , där teism och ateism är varandras motbild, som upplyst kunde du ha förstått att man i t.ex Sverige och allmänt i väst.. är ordentligt lyckligare rent allmänmänskligt, än genomsnittlige asiaten, afrikanen elelr araben.. där de ännu sitter och ber till gud.. om att få en son.. istället för en dotter.. utifrån den smakliga tanken att en dotter kan dra olycka över familjen, där sonen är fullpoängaren, hur kan du ens tänka tanken att sådana diskriminerande och det utan skam, genererar så lyckliga samhällen att det inte kan ses mentala störningar i fullt flöde där... men här är det sjukt.. att te.x inte gå i kyrkan,.. eler vad menar du ens med ditt kortfattade inlägg.. att gud = lycka?
Det är ju ett påhittigt sätt att försöka skyla alvlarliga problem under mattan. Det där med medmänsklighet och empati, kommer ju definitivt inte! utifrån att jag-tror-på-gud.
ÄVen, om gudstro hos gudstroende ofta sägs vara vilja till gemenskap.. men i vilken form, mig veterligen är gudstron ForTFARANDE förknippad med försäkran om att få ekonomisk status, social status.. och slippa.. halka ner till patrasknivån.. m.a.o : gud.. är en genuin maktfaktor.. en slags konstant att ha i samhällsekonomi, eller nationalekonomi, iaf i flera länder.. som ändå anser sig civiliserade.. att de behöver betala hyfsat mycket (ofta barskrapa sig) för att ta del i guds lyckoland.. om inte, kan de dra åt helvete och tro-sig-stå-över-gud.. i sin förhävelse.. i att inte uppbringa den underordning som teistiska elitskikt.. dikterat, och fortf. dikterar.. och i hur de klassar lycka olycka.. med lättjefulla ramsor.. och sällan går ens till botten, där det kunnat göras på relativt kort tid.
ok.. jag menar att din tanke här var lite för idealistiskt naiv... att gudstron inte utgör ett villkor för människors vidkommande, är ett offantligt stort steg för mänskligheten, vad sedan gud i jämförelse med mäniskors välbefinnande, "tycker" , har guden ALDRIG NÅGONSIN HAFT EN UPPFATTNING OM, om så att många vill säga att han minsann budskapade sig.. det där så tydliga budskapandet.. berör inte mäninskan och guden.. det är en förskjuten tolkning som är artificiellt tillkommen för att rättfärdiga de svindyra arrangemangen som fortfarande görs för guds skull.. medan hela andemeningen handlar om att hålla äganderätter.. och statusparametrar intakt.. att inte förspillas och fördelas till dem som egentligen ej har det mänskliga egenvärdet att utifrån att vara människor, för den skull åtnjuta nmänskliga rättigheter.
Detta att infilka gud, som en part... kan vara bedrägligt, inte alltid.. men jösses.. så ofta, att det har med beräkningar att göra, guden.. är en mkt stor vinstmaskin.. dvs namnet Gud.. att nämna Gud, är i sig vad som ger bl.a konfirmander.. plötsligt annat status.. de får dörrar öppnade för sig.. och vem öppnade dörrarna för dem?
nej du behöver inte svara, frågan är retorisk.. jag vet svaret, utifrån att jag inte föddes igår, och har under alltför många år, HUR man använder bibeln och namnen.. att förädla sig, med det samtidigt.. ge sig rätten att se ned på andra, som inte haft råd eller kunnat eller velat (då var de onda.. och kanske i behov av djävulsutdrivning) .. tillägna sina sparkapital åt gudsmissionen.
ja jag vet, jag har skrivit alltför mycket, det är ju jättejobbigt att behöva läsa.. när "man" skriver lagom fem meningar.. men nu gör jag inte det, jag enbart reagerar på lättsinnig extrem förenkling om hur MOTIVERAT? det ska vara att tro-på-gud? för då-blir-man-inte-så-sjuk?
herregud, du kan inte ha fyllt 20... eller så orkar du inte inse HUR mer exakt, det går att missbruka gudsnamnet.. dvs namnet "Gud" , t.ex "han är i mig" och därmed reagerar dessa mysingar som vill enbart ha lite gemenskap med varandra som i ett trollspö.. med känsla om att ha något, gemensamt.. som de andra.. (vilka då.. de smutsiga?) aldrig "uppnår" ?
herregud, att tro-på-gud.. blev en status.. och strävan att om inte tro, så iaf avge tilliten att kanske komma att tro, i sig.. att få dörrar öppnade.. det är tregelrätt socialkonstruktivistisk ingenjörsteknik, ekonomi och nationalekonomiskt fördelaktigt, ja.. så rätt så.
men nu vilar inte alla samhällen på villkoret att du ska ner på knäna och trixa och knixa och tiga och svälja vad prästerskapens intellekt vill ha dig att tro på, i många samhällen tack o lov, är det inte kontroversiellt att räkan ohälsa med helt andra parametrar än utifrån bibelord och teologiska utsvävande antaganden.
urtsäkta lång text, men ditt inlägg förbryllar - det är 2017 idag. mänskliga behoven har evolverat ifrån att längta til gud och lite mer mat än en barkbit, till.. något uppdaterade krav om vad värdigt liv innefattar, samt
rättigheter.
om du inte visste, så värderas fortfarande en flicka inte att ha samma mänsklighetsgrad i sina gener som en pojke, och det i både kristliga församlingar.. och andra, av människor som ser-helt.normala-ut.. dock.. kan vara lätt rubbade.. intill fullpotenta haverister.
men säger sig vara lyckliga, så länge de slipper redogöra för när och hur, guden skänkt dem bilen, huset.. jobbet osv, osv. (deras lycka var ju att gud förbarmat sig,.. men hur.. då väcks förargelsen, sådant ska inte gud behöva ansvara för, plötsligt.. men kontradiktion är det inte, det är bara fromt.. att förhala och ljuga lite vackert.)
för han kommer ju i den outgrundliga
skepnaden.......... (det gör vargen med rödluvan också, vilka sammanträffanden då)
.... god natt