2017-05-21, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det är fritt att spekulera, och det finns ju alla möjliga sorters vilda teorier speciellt om kristendomen.
Undrar varför? Annars har ju katolicismen en del mystiska reliker i sina samlingar. Jag läste om en
helgonrelik i Italien, som är en aning läskigt, om den är sann. De förvarar ett helgons koagulerade blod
i en glaskupa av något slag, som en gång om året ska förvandlas till flytande blod, alltid vid ett
speciellt datum också. Det har endast tydligen hänt tre gånger att blodet inte har blivit flytande.
Det hände förra året, och det tolkas som att det betyder olycka för den lilla staden, där helgonet bodde.
Såna saker är nyheter i katolska länder, men i Sverige vet folk nästan ingenting om vad som händer
i religionens värld. Helgon ses ju i Sverige som nästan mer eller mindre psykfall. Inte ens heliga
Birgitta är förskonad från sådana uppfattningar, trots att hon är ett svenskt helgon.

Riktig kristendom kan vara ganska hardcore, om man tror på sånt.
Det finns nog en anledning till att vi i Sverige inte ser detta som "nyheter".
Citera
2017-05-21, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns nog en anledning till att vi i Sverige inte ser detta som "nyheter".

Ja, för det första så är inte Sverige ett katolskt land. Så det är klart att det inte tas upp som
nyheter i tidningarna. På sin höjd kanske Claes Svahn på DNs kultursida kan skriva något
om sådana saker.
Citera
2017-05-21, 01:04
Medlem
Citat:
Ja, för det första så är inte Sverige ett katolskt land. Så det är klart att det inte tas upp som
nyheter i tidningarna. På sin höjd kanske Claes Svahn på DNs kultursida kan skriva något
om sådana saker.
Och för att det saknas bevis, kanske? Det görs ju tusentals religiösa påståenden, säkert varje dag, så hur ska men veta om någon är sann?
Citera
2017-05-21, 01:16
Medlem
80231s avatar
Citat:
Hur har denne gud du talar med bekräftat att han är en gud?
Kan du fråga din gud vilket tal jag tänker på, och sedan skriva det här? Det skulle vara ett litet bevis.
Du agerar på en platt skala tror jag. Livet är mångdimensionellt. Jag tror att jag har ytterligare dimensioner att upptäcka. Flummigt värre. Eller hur? Jag bara längtar.

Har den kärlek du känt (jag hoppas att du upplevt kärlek) bekräftat för dig att den är? Att den finns?

Jag stoppar upp ett vått finger i luften och svaret från... Äsch. Det är tyst. Null. Ingenting. Det finns inga tal. Ingen gud. Ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan du specificera och precisera exakt VILKEN del av den "samlade kunskapen" du refererar till?

Alltså argumentum ad populum.
*
Lär dig elementär logik, före du ytterligare förvränger logiken.
Fundera över vad ad populum egentligen betyder. Rent logiskt.
Senast redigerad av 80231 2017-05-21 kl. 01:22.
Citera
2017-05-21, 01:21
Medlem
Citat:
Och för att det saknas bevis, kanske? Det görs ju tusentals religiösa påståenden, säkert varje dag, så hur ska men veta om någon är sann?

Nej, det kan man inte riktigt veta. Men folk säger sig vara med om allt möjligt.
Men som troende gör man klokast i att hålla sig till bibeln och sund tro.
Senast redigerad av pk2 2017-05-21 kl. 01:34.
Citera
2017-05-21, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Du agerar på en platt skala tror jag. Livet är mångdimensionellt. Jag tror att jag har ytterligare dimensioner att upptäcka. Flummigt värre. Eller hur? Jag bara längtar.

Har den kärlek du känt (jag hoppas att du upplevt kärlek) bekräftat för dig att den är? Att den finns?

Jag stoppar upp ett vått finger i luften och svaret från... Äsch. Det är tyst. Null. Ingenting. Det finns inga tal. Ingen gud. Ingenting.

Ska vi gå den vägen igen, jämföra Guds existens med kärlekens existens?
Citera
2017-05-21, 02:35
Bannlyst
Alltid lika roligt, helt säkra personer med budskap att så är det, jag vet det, ni måste motbevisa ossosv
Om man ens vet vad en hypotes är så kunde man kanske lägga fram en tes som troende:
Hur får jag reda på vad svart materia är? Eller: hur uppstod och fortlevde virus, då de saknar metabolism och måste föröka via anan värdcell?
Ställ rätta frågor så kanske ni finner svar, vem vet.

cns stänger ned och det är vårat medvetande som försvinner och allt raderas.
Det där med att se sig själv och hela "läkarrummet innan du dör är en blanding mellan överdrivna berättelser,DMT frisätts kopiöst när du är att på väg att avlida och framkallar sk "out of bodie experience", kan även tas i höga doser som substans.
Men man vet aldrig, även om allt talar emot,så är det imo rent av dumt att hävda att man vet att något högre ej existerar, fråga bara de som levde för 1000 år sedan vilken form Tellus hade
Proggresiv vetenskap...Håll alltid koll på variabeln....
Senast redigerad av DiegoCosta 2017-05-21 kl. 02:45.
Citera
2017-05-21, 11:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Alltså argumentum ad populum.

Citat:
Ursprungligen postat av 80231

Jag är bekant med definitionen av argumentum ad populum ... och vad det innebär logisk.
Citera
2017-05-21, 11:29
Medlem
Jag ska nämna det att det pågår en ganska omfattande svartabörshandel med gamla reliker
från kyrkor. Så det finns ett intresse i sådana gamla reliker och skrönor som rör helgon och annat.
Citera
2017-05-21, 11:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är fritt att spekulera, och det finns ju alla möjliga sorters vilda teorier speciellt om kristendomen.

Visst. Men nu efterlyser tråden primärt bevis ... inte spekulationer.
Citera
2017-05-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
fråga bara de som levde för 1000 år sedan vilken form Tellus hade

Detta är en felaktig idé som framkom på "upplysningstiden", då man låtsades att tidigare så visste ingen någonting, lite som idag, man har dock bevisligen vetat i tusentals år att jorden är rund.

Annars håller jag med dig, det går varken att bevisa eller motbevisa (precis som filosofi i allmänhet), vi får odisputabla bevis (eller brist på) först när vi dör.
Citera
2017-05-21, 13:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Men man vet aldrig, även om allt talar emot,så är det imo rent av dumt att hävda att man vet att något högre ej existerar,

Det kan diskuteras relevant på tråden:

(FB) Bevisa att gud inte existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in