2017-05-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
I vittnesmålet uttrycker mäklaren att paret JM och Aki var konstiga och att hon bedömde Aki som påverkad. Vi har ju också vittnesmål från närstående till JM om att Aki varit "drogad".
Ingen av andra vittnen, släkt, ex, arbetsgivare eller kollegor har sett Aki drogad eller påverkad.
Obduktion/analys av hår visade ingen användning av droger som testats för under den tid som hår kan utvisa, dvs. i Akis fall från ca tre månader före mordet och framåt.

Vad är det som gäller?
( ) Aki drogade ibland, men bara när han var med JM.
( ) JM drogade Aki.

Jag förstår inte hur detta kan hjälpa försvaret och åklagaren tar nog inte på sig bördan av att bevisa förberedelse till mord genom drogning. Det avgörande är ju att Aki (som jag förmodar blir slutsatsen) av någon annan människa fördes död till och ner i sjön. En eventuell påverkan vid ett helt annat tillfälle, då han trots allt kunde genomföra en fastighetsaffär, kan ju inte ha förorsakat sudden death på bryggan eller i båten.
Citera
2017-05-22, 14:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag förstår inte hur detta kan hjälpa försvaret och åklagaren tar nog inte på sig bördan av att bevisa förberedelse till mord genom drogning. Det avgörande är ju att Aki (som jag förmodar blir slutsatsen) av någon annan människa fördes död till och ner i sjön. En eventuell påverkan vid ett helt annat tillfälle, då han trots allt kunde genomföra en fastighetsaffär, kan ju inte ha förorsakat sudden death på bryggan eller i båten.

Håller med. Jag förstår inte heller hur detta skulle kunna hjälpa försvaret.
Kanske var det JM som begärt vittnesmålet. Kanske tyckte hon att hon hade uppnått något genom att droga Aki och sedan visa upp honom för mäklaren?

Resultatet av förhöret med obducenten som vi inte fick höra i dag kan ju ha gett en del förtydliganden om hur Aki dog. Kanske?

Åklagarna begärde stängda dörrar. Av skäl som inte är så svåra att genomskåda.

Citera
2017-05-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Finns ju miljoner videos på folk som klantar sig när dom ska hoppa i båten från en brygga, var han lite smådragen, hade magknip, var deppig, fumlig osv osv så kanske han druttade i vattnet och fick hjärtsnörp av chocken.
Men (om man tolkar alganalysen som avgörande) han ska nå vattnet död, d v s hjärtsnörpet ska inträffa innan han når vattnet, som skulle ha framkallat chocken.
Citera
2017-05-22, 14:19
Medlem
valleros avatar
MRs vittnesmål blir ju väldigt intressant...
Förmodligen kommer det nu komma fram för första gången hur mordet gick till.
Och om MRs återgivande av vad JJ sagt kan backas upp av någon form av annan bevisning, så är det bingo för åklagarna.
Citera
2017-05-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fast kommer han att höras under ed?

Jag vet inte. Det är ju både på gott och ont. Ger ju försvaret ett upperligt tillfälle att smyga in frågor gällande brottet han är åtalad för. Men å andra sidan så skulle det ju öka hans trovärdighet generellt om han vittnar under ed, även om så inte är fallet, för visst kan han tala sanning nu och ljuga som en häst då han själv står åtalad. Det står honom fritt att göra. Däremot tror jag inte han kommer göra det.

Jag har ett förbehåll, jag tror att då Mihammad står åtalad och om det blir aktuellt så kommer han att skydda Gahsem

Idag tror jag nog att han kommer vittna under ed. Men vi får se. Jag kan ha fel lol vore inget nytt
Citera
2017-05-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
MRs vittnesmål blir ju väldigt intressant...
Förmodligen kommer det nu komma fram för första gången hur mordet gick till.
Och om MRs återgivande av vad JJ sagt kan backas upp av någon form av annan bevisning, så är det bingo för åklagarna.
Kan ju även vara sånt som JM har sagt om saken.
Citera
2017-05-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Jag håller med dig. Det verkar bevisat att Aki drunknade i vatten som inte kommer ifrån Hjälmaren. Behövs dock en tydlig gärningsmanna beskrivning. Vi har ju försökt här i tråden, problemet har varit uppgifter ifrån fuppen som säger "inga synliga yttre skador, ingen matchning mellan eftersökta droger/med. Kan bara forsätta undra vad som sades under förhöret bakom lyckta dörrar. Drog ut på tiden gjorde det visst

Det fetade är ju det viktiga! Hoppas det var det rätten tog till sig så det blir utom rimligt tvivel.

Hur gick allt till? Kan man tänka sig att, om man trycker ner själva skallen, så ger det små/inga märken på huvudet? Hur mkt blodkärl finns där? Jag har en anhörig som det gjordes rättsmed obd på och då rakades inte huvudet. Gjordes det på Aki vid den första obduktionen? Och skulle sådana ev skador synts vid den utvidgade? Fler förslag efterlyses...
Citera
2017-05-22, 14:25
Medlem
mjohan84s avatar
ligger den aktuella filmen med jm och pojkarna ute på nätet? eller var det en av killarna som gav den till polisen? media verkar ju ha den
Citera
2017-05-22, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
ligger den aktuella filmen med jm och pojkarna ute på nätet? eller var det en av killarna som gav den till polisen? media verkar ju ha den
Ja, tv4 visade ett par stillbilder från den i nyheterna igår.
Citera
2017-05-22, 14:28
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Ja, tv4 visade ett par stillbilder från den i nyheterna igår.

såg detta, därför jag undrar
Citera
2017-05-22, 14:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Håller med. Jag förstår inte heller hur detta skulle kunna hjälpa försvaret.
Kanske var det JM som begärt vittnesmålet. Kanske tyckte hon att hon hade uppnått något genom att droga Aki och sedan visa upp honom för mäklaren?

Resultatet av förhöret med obducenten som vi inte fick höra i dag kan ju ha gett en del förtydliganden om hur Aki dog. Kanske?

Åklagarna begärde stängda dörrar. Av skäl som inte är så svåra att genomskåda.

Utveckla gärna!
Citera
2017-05-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84

Tror "blodgivaren" som postat här i tråden sett den. Han gav iallafall en detaljrik bild av den lol Pm honom och fråga vetja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in