2017-05-22, 12:56
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag tvivlar på att tingsrättens nämndemän tog till sig allt om dessa kiselalger, men det jag citerar här har troligen fastnat. Bra och pedagogiskt av Wenna.

Så tänker jag också, Hikes kan nagga i kanterna, men Wenna fick fram att det inte var Hjälmarvatten, punkt.
Citera
2017-05-22, 12:58
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Nu blir det förhör med den mäklare som var anlitad att sälja 42-åringens och 41-åringens hus. Förhöret kommer att ske via länk och det är försvaret som har åberopat förhöret med mäklaren.

Det här är inte jättebra för åklagarna, det har konstateras tidigare att mäklaren är en av få som kommenterat att Aki sett drogpåverkad ut och att han var obehaglig (minns inte exakta formuleringen). Tyvärr drar då försvaret in denna mäklare för att påminna om att Aki kan ha tagit droger (tycker dock det är orelevant om man ser till indiciekedjan?).
Citera
2017-05-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
För mig framstår det nu som att åklagarna har visat att AP i alla fall inte drunknade i Hjälmaren. Försvararen ska väl nu visa att hennes klient inte visste det. Eller vad tror ni?

Hon sov ju. Hur förklarar hon att mer än A*is telefon var där och hur A*is döda kropp hamnade i vattnet nedanför bryggan?

Hon lär få "rita om" sina kartor av verkligheten.
Citera
2017-05-22, 13:01
Medlem
Något som slår mig nu när jag skummat igenom tråden att någonstans stod det att hennes barn hade tagit ut väldigt mycket kontanter från sin mamma med hennes kort under tiden hon suttit häktad. Det pratades om 100 000?? Kan detta vara ett sätt att rädda det som rädas kan och en order inifrån från JM att ta ut så mycket kontanter det får innan de konfiskerades?
Citera
2017-05-22, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
MR ska vittna att han fått höra av JJ i efterhand (på en restaurang) att det är JJ som dränkt Aki. Restaurangbesöket gick iaf. att verifiera vill jag minnas.

Har de avlyssning på JJ nu då? Säkert pga av JJ som JB fortfarade står på sin mammas sida- om JJ är inblandad i drunkningen så kan ju knappast JB ens andas något om det..."säger du något så jag åker in kommer mina bröder ta vår son ner till Afghanistan och du kommer aldrig se honom mer"..
Citera
2017-05-22, 13:07
Medlem
valleros avatar
Druidens vittnesmål verkar väl ha gått rätt ok. Kan man visa att det var mord och inte en olycka så är är det en viktig hörnsten i åtalet. Om nu åklagarna dessutom på ett övertygande sätt kan visa var och hur Aki mördades så har de en ganska bra indiciekedja. Detta vet vi ingenting mer om än att polisen har sagt sig ha en "bra idé" om mordplatsen.
Citera
2017-05-22, 13:10
Medlem
Man fick försöka läsa lite mellan raderna på referaten ( svt, expressen) första delen om kiselalgernas existens i Akis kropp tyckte jag verkar klar. De tog prov från lungorna samt övriga delar av kroppen. ( bruklugt att göra från benmärgen i lårbenet enl en artikel som tidigare postats i tråden) Jag antar att benmärgsprovet inte blivit utsatt för "avsköljning). Sedan kom det där om Hjälmarens vatten, provet taget dec/jan visade på fler alger än förväntat. Hikes kontrade med att vissa alger blommade om på hösten ( svagt argument tycker jag, skillnad på höst och mitt i vintern).
Då tog Hikes upp frågan om algers livscykler. Något rättslækaren svarade att han inte var expert på.

Nästa fråga var angående experimentet med djur. Antar att Hikes här försökte skapa ett förhållande mellan mängd neddragen vätska och antal uppmätna enheter i kroppen. Dvs att Akis hjärtförstoring orsakade en tidig drukning så att han inte hann dra ner mycket vatten i lungorna innan han dog av drunkning.

Här saknar vi en pusselbit pga tidigare stängda dörrar. Vi vet inte om det fanns ett samband. Vi kan anta av Hikes frågor att det inte gick att utesluta att Akis förstorade hjärta bidrog till en "snabbare" drunkning.
Dock, så tror jag man kunnat fastslå att han drog av drunkning och inte utav hjärtstopp. Mängden vatten i lungorna torde med andra ord vara tillräcklig för att orsaka tecken på drunkning i den döda kroppen.

Men om detta kan jag tyvärr bara anta. Det är som att lägga ett pussel utan hörnbitarna.

Däremot tyckte jag att man utav rättsläkarens vittnesmål alena kunde fastslå att Aki inte drunknade i Hjälmaren.

Edit: skriver som en kratta gör jag och mycket drunkning blir det lol. Men jag hoppas att innebördern förstås ändå.
Senast redigerad av Ramaria 2017-05-22 kl. 13:18.
Citera
2017-05-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Aaah! Här hade man behövt vara på plats, referenterna hängde inte med och verkade inte fatta hälften.

"Hikes pratar om förekomst av kiselalger i döda uttrar."

Vad sa hon? Kan vara viktigt.

Inget som bekräftade eller förnekade att kiselalger hittats i andra organ. Inget om lungornas skick och inget om eventuell effekt av sköljning vid den första obduktionen.

Svårtolkat. Jag blev inte mycket klokare.

Från expressen

arl Enn Henricsson - EXPRESSEN
Prover togs även från andra delar av kroppen.

Ang kiselalger
Citera
2017-05-22, 13:18
Medlem
lasternassummas avatar
I vittnesmålet uttrycker mäklaren att paret JM och Aki var konstiga och att hon bedömde Aki som påverkad. Vi har ju också vittnesmål från närstående till JM om att Aki varit "drogad".
Ingen av andra vittnen, släkt, ex, arbetsgivare eller kollegor har sett Aki drogad eller påverkad.
Obduktion/analys av hår visade ingen användning av droger som testats för under den tid som hår kan utvisa, dvs. i Akis fall från ca tre månader före mordet och framåt.

Vad är det som gäller?
( ) Aki drogade ibland, men bara när han var med JM.
( ) JM drogade Aki.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-22 kl. 13:21.
Citera
2017-05-22, 13:18
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goafton
Något som slår mig nu när jag skummat igenom tråden att någonstans stod det att hennes barn hade tagit ut väldigt mycket kontanter från sin mamma med hennes kort under tiden hon suttit häktad. Det pratades om 100 000?? Kan detta vara ett sätt att rädda det som rädas kan och en order inifrån från JM att ta ut så mycket kontanter det får innan de konfiskerades?
Varken JM eller avkommorna lär få ut så mycket mer pengar, så det var nog lite som du skriver " rädda det som räddas kan"
Citera
2017-05-22, 13:22
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
I vittnesmålet uttrycker mäklaren att paret JM och Aki var konstiga och att hon bedömde Aki som påverkad. Vi har ju också vittnesmål från närstående till JM om att Aki varit "drogad".
Ingen av andra vittnen, släkt, ex, arbetsgivare eller kollegor har sett Aki drogad eller påverkad.
Obduktion/analys av hår visade ingen användning av droger som testats för under den tid som hår kan utvisa, dvs. från ca tre månader före mordet och framåt.

Vad är det som gäller?
( ) Aki drogade ibland, men bara när han var med JM.
(X) JM drogade Aki.

Jag tror JM drogade Aki, denna försäljning var ju strax efter Egyptenresan.

Sedan dessa hade han lyckats slita sig mer från JM och hon hade väl inte fått chansen efter april att droga honom igen (därav inga spår 3,5 månad för dödsdagen).
Citera
2017-05-22, 13:23
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Åklagaren pratar nu om praktiska saker - det är viktigt att 42-åringen inte kommer att kunna ha ögonkontakt med ex-pojkvännen.
- Hon har tidigare stirrat vittnen i ögonen och kommunicerat med gester.

Susanna Cleve, systerns advokat, betonar att systern inte kommer att vilja höras i rättssalen om den 42-åriga kvinnan är med.
- Vi kommer att yrka på medhörning, säger Cleve.

Äntligen någon som tar seriöst på att hon är manipulativ av sällan skådat slag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in