2017-05-21, 20:23
Medlem
Aringas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Lördagen den 1/8 från 20.00 till 21.00 föll temperaturen kraftigt som menas att ett lågtryck kommit över området, som inte var något större regn det var inte mätbart.
Det förekom duggregn i närheten och den här mannen i regnkläder när han skulle bege sig ut på cykelturen kände han sannolikt på sig att regn hängde i luften och därför tog han på sig regnkläder för att gardera sig.
Det fanns ingen observation efter 21.00 och mannen med regnkläder var ute vid 23.00 tiden.

Ber om ursäkt om detta är uttjatat men nej, något lågtryck var inte på väg. Inget en barometer kunde ha sett i alla fall. Väderstationen i Borlänge, som ju är nästgårds, observerade följande för det dygnet:

Temp mellan 12 och 22 grader, vinden som mest uppe i 4m/s, lufttryck runt 1012 och på väg uppåt.

Med andra ord milt och trevligt sensommarväder. Möjligen lite kallt.

Däremot var sommaren 2009 ombytlig och framför allt i juli regnade det kraftigt på många ställen (källa SMHI)

https://rl.se/vadret/period.php (för väderdata)
Citera
2017-05-21, 21:16
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatrice-10101
Jag har lyssnat på radion (Aino Johansson) och där säger man att Linda inte ville gifta sig.

Man hör även att något är lurt med kinaresan. Jag tror Linda visste att någon skulle dö.

Varför fattar ni inte hur det ligger till?

Livet knallar på, vem skrev det?

Hur hör man att det är något lurt med Kina-resan ?
Bena ut begreppen nu , du som vet allt .
Du vet väl förstås hur allt ligger till du som var med på plats hela tiden .
Citera
2017-05-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Du vet väl förstås hur allt ligger till du som var med på plats hela tiden .

Det är inte så långsökt som du kanske tror...dock är det inte sanningen som skrivs.
Citera
2017-05-21, 22:03
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Jag har lyssnat på radion (Aino Johansson) och där säger man att Linda inte ville gifta sig.

Man hör även att något är lurt med kinaresan. Jag tror Linda visste att någon skulle dö.

Varför vi inte fattar hur det ligger? Ja du, du kan ju börjar med att svara på detta inlägg.

(FB) Den blivande bruden är försvunnen. Linda Chen-fallet
Citera
2017-05-21, 22:09
Medlem
Citat:

Det har vi fattat för länge sedan.
Det enda som saknas är att Mats erkänner och berättar sanningen. Punkt.

Var är era svar på Bagarns frågor? Vi har väntat länge nu, men ni producerar bara sagor.
Citera
2017-05-21, 22:43
Medlem
Citat:

Helt fantastiskt att ni tar upp denna radiointervju. Den är inte bara gammal, den är också rena smörgåsbordet med indicier som pekar på Mördar-Mats, ett Fup-light för den late.

Ett axplock:

"En av brottsutredarna beskriver för tingsrätten att "sambon" växelvis var irriterad och ledsen där på polisstationen. Vid två tillfällen under deras samtal så lutade han sig över bordet och "skrik-grät", men polisen kunde inte se några tårar. Däremot noterar man en tydlig rodnad på sambons hals"

"Det är ju hon som har i princip försörjt dom båda då va. Men det är sambon som betalar alla räkningar, med Lindas pengar, med hennes bankkort. Han hade koder till hennes kort och han ehh, det sa hon själv att sambon betalade hennes räkningar från hennes konto, och jag sa: gör han det gör inte du det för det är ju du som tjänar pengar? Nej jag har inte tid sa hon då"

"Och med sig har dom ett testamente som Aino ska bevittna, vilket hon reagerar på. "För då när jag frågade, -"ja men varför skriver ni ett testamente nu ni ska ju snart gifta er?" Och då tog han henne avsides, sen hörde jag dom viska i köket"

"Aino tar fram ett utskrivet mejl som hon fått från Lindas mejlkonto bara någon dag efter att dom kommit hem från Kina: -"Hej sent i söndags kväll kom vi tillbaka hem, livet knallar på sin stilla gång som vanligt, Vi hade en bra semester men det är alltid skönt att komma hem igen och sova i sin egen säng, borta bra men hemma bäst." Men det låter inte som Linda! Just det här med livet knallar på det skulle hon inte skriva, Jag tror inte det är skrivet av henne."

"Sambon har inte heller ansökt om ledighet för bröllopsresan till London den 20-23 augusti, vilket linda hade gjort"

"Men sen har vi då också hittat i Mats telefon att han har varit i Borlänge under den här kvällen vilket han inte själv har berättat om i den här berättelsen om resan, vilket han inte kunnat förklara"

"Men däremot ringer aldrig sambon till Lindas låtsasmamma Aino för att höra om hon vet något eller för att berätta vad det är som hänt. "Nej, det meddelade han inte alls utan jag fick ringa upp honom eftersom jag kom i en kö och skulle handla, och det fanns AB`s löpsedel och med bild på Linda. Och det gjorde att jag glömde bort att tanka och allting jag bara körde hem och så ringde jag direkt. Och det han sa då det var att "så roligt att du ringer, vad glad jag blir". Mycket konstig röst och precis som han längtat efter att jag skulle ringa och det var en rolig händelse att jag ringde, inte vad skönt du ringde jag har glömt".
Citera
2017-05-21, 23:18
Medlem
Lovade att återkomma efter att ha konsulterat rättsläkare/expertis avseende kadaverin / 1,5-diaminopentan m.m.

När det gäller spåravsättning från en död kropp är det som förklarades tidigare främst förruttnelseprocessen som är styrande. När det gäller hur tidigt efter döden det är möjligt att "detektera" en död kropp/något som varit i kontakt med den döda kroppen har det gjorts ett antal olika experiment, främst med specialtränade hundar.

Några av de experiment som gjorts refereras exempelvis i nedan publikation (se t.ex. s. 247)

"Police and Military Dogs: Criminal Detection, Forensic Evidence and Judicial Admissibility"
https://books.google.se/books?isbn=1439872406

Det som mest liknar det scenario som Fagro slängde ur sig, att likhundar t.ex. hade kunnat "känna" om Lindas döda kropp varit placerad i Lindas bil, är ett experiment där man lagt en svamp/mjukt material på döda kroppar som varit döda i olika lång tid. Svampen har fått ha kontakt med kroppen en tid. Därefter placerar man ut svamparna så att hundarna ska indikera på "liklukt".

Den kortaste tiden man uppnådde i experimentet var 1h 25min. Då ska man också ha i åtanke att hundarnas träffsäkerhet överlag var ca. 50%. D.v.s. det är inte säkerställt att "träffen" inte var en "chansning". Det är också enklare för hundarna i experimentet än i verkligheten då det är färre omgivande lukter/mindre komplex doftbild.

Det betyder i fallet med Linda att även om man använt en mycket skicklig likhund hade hon behövt vara död i minst en och en halv timme och dessutom i direktkontakt med omgivande material t.ex. bilklädsel (kläder bromsar/begränsar spridningen till viss del) för att det ens skulle ha funnits en teoretisk chans att få indikation. Dessutom får man lägga till tidsaspekter, doftspår avtar med tiden så kollar man något 6 veckor senare är chansen till indikation oerhört mycket mindre.

I verkligheten kan man således räkna med att kroppen måste ha varit död i åtskilliga timmar, och vara i direktkontakt med något som sedan tämligen omgående undersöks, för att indikation ska ges.

I praktiken kan vi därmed avfärda Fagros dillande om hur lätt det enligt honom är att avgöra om någon dödats t.ex. i en lägenhet etc. och hans idéer om kadaverin och tider.

Räknar vi tillgänglig tid mellan City Gross 16:38 och masten i Åselby kl. 19:59 och den tid det tar att täcka kroppen i N. Bertilsbo så är det helt enkelt omöjligt att kroppen legat så länge i bilen att den typ av spår som nämns ovan avsätts/kan upptäckas i efterhand.

Edit: Apropå vädret i Falun kan detta kontrolleras här: http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/ Mätstation Falun-Lugnet. Från och med 1 aug 2009 var det INGEN nederbörd i Falun, d.v.s. inte ens 0.1 mm, på en hel vecka! Så det där med regnkläder och barometrar kan läggas till det runda arkivet.
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-05-21 kl. 23:44.
Citera
2017-05-21, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siggehitz
"Aino tar fram ett utskrivet mejl som hon fått från Lindas mejlkonto bara någon dag efter att dom kommit hem från Kina: -"Hej sent i söndags kväll kom vi tillbaka hem, livet knallar på sin stilla gång som vanligt, Vi hade en bra semester men det är alltid skönt att komma hem igen och sova i sin egen säng, borta bra men hemma bäst." Men det låter inte som Linda! Just det här med livet knallar på det skulle hon inte skriva, Jag tror inte det är skrivet av henne."

Vad kan syftet till att förfalska mailet ha varit?
Citera
2017-05-21, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro

Ser inget direkt syfte, någon annan kanske har någon teori?

Dock skulle det stärka den bild jag har av Mats och vilken gris han är som tar sig rätten att äga andra människor.
Han väntar på henne efter jobbet. Han styr vilka hon får umgås med. Han tar kommandot över hennes bankkonton och kort, hennes mobil och hennes mejl...mm mm..
Citera
2017-05-21, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siggehitz
Ser inget direkt syfte, någon annan kanske har någon teori?

Dock skulle det stärka den bild jag har av Mats och vilken gris han är som tar sig rätten att äga andra människor.
Han väntar på henne efter jobbet. Han styr vilka hon får umgås med. Han tar kommandot över hennes bankkonton och kort, hennes mobil och hennes mejl...mm mm..

Mats tycker att han vet bäst, och han skapar motiv runt sina märkliga beteenden. Han motiverade ju t.ex. stölderna på grillkiosken med att familjen i Peru hade det fattigt o.s.v.
Citera
2017-05-22, 00:37
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro

Ringde Linda och pratade lite om Kinaresan och frågade sedan om hon verkligen hade skrivit detta mail själv? Det var inte hennes språkbruk. Hon sa då att Mats brukade sitta bredvid henne, när hon var på datorn. Mats motivation var att han skulle lära henne att skriva en bättre svenska.

Jag tror att Mats ville kontrollera Linda. Det var jättesvårt att ringa eller ens maila till Linda och prata naturligt med henne, sedan hon hade träffat Mats. Han tycktes alltid vara i hennes omedelbara närhet, när hon var ledig från jobbet.
Citera
2017-05-22, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När temperaturen faller snabbt är det ett lågtryck som kommit in, men det behöver inte betyda något mätbart regn på väderstationerna.
Det fanns uppgift att det var något duggregn i närheten men inte mätbart.
Jag brukar själv kolla barometern som visar när regn kan komma, då faller den tillsammans med temperaturen.
Mannen i regnkläder kanske hade barometer han kollade, och garderade sig därför.

Du har verkligen en otrolig förmåga att hitta förklaringar. Nu skall det alltså ha förekommit ett ej mätbart regn, vilket i kombination med en barometeravläsande cycklist skall förklara händelseförloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in