2017-05-21, 22:23
Medlem
MorT2s avatar
Någon Arvikabo här?
Jag bodde i Arvika i 8 år.
Dottevik var "det där stället" alla White Trash bodde i. (I folkmun) Finns vanliga svenssons där, inget ont om Dottevik.
Med men kan instämma att det bodde ett par familjer utöver det vanliga i området.
Det jag upplevde under mina 8 år i Arvika är att man inte pratade om Kevin. Inte alls. Trotts lite likande.
Alla var inne på att det var bröderna som gjort detta. Jag tyckte det hela kändes så fel.
Men svårt att få info när ingen vill prata...
Citera
2017-05-21, 22:30
Medlem
Sandberg bara ond??? Varför ska man räkna bort, att hela cirkusen med de två små mördarna var en ren avledningsmanöver? Dvs handla om korruption.
F.ö. är det rätt som påpekats; hade barnen R o C hört hemma i ett välutbildat hem på Ö.malm eller i Djursholm, Sthlm, då hade snuten aldrig fått komma undan med sådana här "tortyrförhör". Men i Arvika gick det an - med rättslig moras.
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Ja, hoppas vettiga saker kommer in, chansen ökar ju för det om polisen slog dövörat till då det begav sig, så som man kan befara. Annars är det väl sällan så mycket matnyttigt efter 20 år generellt.

Det är nästan det värsta av allt.
Det börjar här lite väga över från att Sandberg bara är väldigt klent begåvad, till att han faktiskt är ond.
Citera
2017-05-21, 22:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Även LGWP friade tidigt kidsen på grundval av deras ålder. Rent statistiskt skulle det varit världsunikt med två så unga mördare.

Gjorde han verkligen det eller är det en efterhandskonstruktion. Jag är inte så säker på att han förrän nu har gjort det.
Citera
2017-05-21, 22:32
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Ja, hoppas vettiga saker kommer in, chansen ökar ju för det om polisen slog dövörat till då det begav sig, så som man kan befara. Annars är det väl sällan så mycket matnyttigt efter 20 år generellt.

Det är nästan det värsta av allt.
Det börjar här lite väga över från att Sandberg bara är väldigt klent begåvad, till att han faktiskt är ond.

Sandbergs handlande är ondskefullt, men jag vet inte om han är ond som människa. Snarare en inkompetent massmänniska som inte klarade av sin uppgift. I sin desperation att lösa fallet för att rädda sitt egna skinn så "valde" han en annan verklighet än den normala människor såg, och i den stod det självklart att barnen var skyldiga. Man kan nästan se hans ögon lysa upp i förhöret med R när han "får reda" på att även C skulle ha varit på platsen, som att pusselbitar plötsligt faller på plats i hans huvud.

Och på det sättet "löste" han Kevinfallet. Den inkompetente massmänniskan som varje dag tog ett steg närmare avgrunden karriärmässigt (och i mindre grad även socialt) skrev plötsligt historia. Befordran kom som ett brev på posten, beröm haglade, och hans nya identitet var plötsligt "den duktiga polisen som knäckte ett av Sveriges mest unika fall".

Jag är övertygad om att RS faktiskt tror att barnen var skyldiga, och så kommer tro tills den dagen han dör. Bevis hjälper inte mot en man som är fast i kognitiv dissonans. Att erkänna barnen som oskyldiga skulle inte bara krossa identiteten som den duktiga polisen utan även införa identiteten som "myglare", "lögnare" och den "inkompetente massmänniskan som fick två barn, vars oskuld var uppenbar för alla normalbegåvade, oskyldigt dömda i 19 år". Han skulle i sin identitet bli en man vars karriär förtjänade att ta slut för 19 år sedan. Klarar han det så är han en starkare man än de flesta, och det har vi fått många bevis på att han inte är.

Så förvänta dig ingenting annat av honom än en benhård vägran att acceptera sitt enorma misstag, samt flykt från en omvärld som vill ställa honom till svars. Han är bara en massmänniska.
Citera
2017-05-21, 22:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag är övertygad om att RS faktiskt tror att barnen var skyldiga...

Det delade han ju med en mycket stor mängd människor.
Citera
2017-05-21, 22:37
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det delade han ju med en mycket stor mängd människor.

Jag menar i nutid. Han ljuger inte av illvilja utan av desperation, och har i sina egna ögon inte på något sätt blivit avslöjad med varken lögn eller annat.
Citera
2017-05-21, 22:43
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Jo det har han väl?

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/gw-om-okanda-spareti-kevin-utredningen/
Det är hen jag menar, men jag menar inget namn eller så.
Citera
2017-05-21, 22:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag menar i nutid. Han ljuger inte av illvilja utan av desperation, och har i sina egna ögon inte på något sätt blivit avslöjad med varken lögn eller annat.

Ja, men vad jag menar är att hans tro kommer från en samstämmighet som delades av flera. Om han nu ljuger av desperation eller har en blockering är svårt att bedöma. Vi får aldrig glömma bort att han hade täckning bakåt åt alla håll när han stängde utredningen. Det innebär att det var många som trodde att det var som han sa på presskonferensen.

Vad värre var så kunde han senare även berätta att det handlade om en medveten gärning utan att någon agerade, förrän nu.
Citera
2017-05-21, 22:49
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ja, men vad jag menar är att hans tro kommer från en samstämmighet som delades av flera. Om han nu ljuger av desperation eller har en blockering är svårt att bedöma. Vi får aldrig glömma bort att han hade täckning bakåt åt alla håll när han stängde utredningen. Det innebär att det var många som trodde att det var som han sa på presskonferensen.

Vad värre var så kunde han senare även berätta att det handlade om en medveten gärning utan att någon agerade, förrän nu.

Enig.

Jag vill även passa på att förtydliga att mitt inlägg ovan är enbart en hypotes som jag tror kan användas för att förklara hans dåtida, nutida, samt framtida beteende. Jag är varken beredd att ta gift på den eller gör något som helst anspråk på att kunna se in i hans hjärna.
Citera
2017-05-21, 22:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Enig.

Jag vill även passa på att förtydliga att mitt inlägg ovan är enbart en hypotes som jag tror kan användas för att förklara hans dåtida, nutida, samt framtida beteende. Jag är varken beredd att ta gift på den eller gör något som helst anspråk på att kunna se in i hans hjärna.

Han har givetvis målat in sig i ett hörn och var väldigt ivrig att synas när det begav sig. Självklart kommer han hur han än vrider sig sitta med skägget i brevlådan, om han inte skulle falla på knä och göra fullständig avbön.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-05-21 kl. 22:57.
Citera
2017-05-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Det jag upplevde under mina 8 år i Arvika är att man inte pratade om Kevin. Inte alls. Trotts lite likande.
Alla var inne på att det var bröderna som gjort detta. Jag tyckte det hela kändes så fel.
Men svårt att få info när ingen vill prata...

Tror det har att göra med att Kevinfallet rörde upp så mycket. Det var så mycket som inte hade med mordet att göra som kom upp till ytan när polisen började utreda. Dels att Kevin levde som han gjorde och dels alla andra barn och familjer som kom under socialens lupp pga detta. Det var en hel del.
Citera
2017-05-21, 22:54
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Han har givetvis målat in sig i ett hörn och var väldigt ivrig att synas när det begav sig. Självklart kommer han hur han än vrider sig sitt med skägget i brevlådan, om han inte skulle falla på knä och göra fullständig avbön.

Och det kräver en enorm inre styrka som jag inte tror han har. Jag tror att det är enklare för honom att erkänna sitt misstag för omvärlden än att erkänna det för sig själv. Förnekelse, helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in