2017-05-21, 14:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Många kloka sansade synpunkter i det inlägget, jag håller med om allt. Jag var tidigare övertygad om att det var ett mord, men jag har allvarliga tvivel nu.
Ge mig en enda (ja, helst flera) anledning(ar) till att en lagvigd hustru bakom ryggen på sin man låter teckna en försäkring på makens liv? - Och detta efter att dessförinnan ha överenskommit med maken om att de bägge skulle teckna en större livförsäkring men att då endast maken genomgår en dyr läkarundersökning (som senare visar sig behöva kompletteras men maken av okänd anledning försummar detta: missar bolagets brev pga sina olika adresser, vid närmare eftertanke anser sig inte ha råd med premien, kanske rentav kommit att se försäkringen som ett hot mot sitt liv och därför inte fullföljer avtalet; kanske meddelar hustrun sitt beslut, etc; en hustru som redan i dec 2014 vet att maken önskar skiljas.
Citera
2017-05-21, 14:29
Medlem
Jag blir lite konfunderad över en sak.

JM hotar ju förhörsledarna vid något tillfälle. Som jag minns det blev hon förhörd i det ärendet vid minst 2 tillfällen.

Vid ett av tillfällena försöker hon förklara att det "Ju hänt något" med alla som varit dumma mot henne. Hon räknar upp både AP och GM, eftersom de varit "dumma" mot henne.

För mig känns det som om hon erkänner att brott begåtts och att hon varit en del av det.

Nu tror jag inte, tyvärr att det rent rättsligt går att fälla JM för mordet på AP. Men fälld, blir hon i slutändan.
Citera
2017-05-21, 14:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
När och till vem är det här?

AB live
9 aug kl. 07:15:42 (numret ganska ordentligt överstruket men bör gå att tas fram; tippar dock att det kan vara ett icke sökbart nr). Tilläggsprot. II, 2017-04-18, del 2 (2), s. 169.
Citera
2017-05-21, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Jag blir lite konfunderad över en sak.

JM hotar ju förhörsledarna vid något tillfälle. Som jag minns det blev hon förhörd i det ärendet vid minst 2 tillfällen.

Vid ett av tillfällena försöker hon förklara att det "Ju hänt något" med alla som varit dumma mot henne. Hon räknar upp både AP och GM, eftersom de varit "dumma" mot henne.

För mig känns det som om hon erkänner att brott begåtts och att hon varit en del av det.

Nu tror jag inte, tyvärr att det rent rättsligt går att fälla JM för mordet på AP. Men fälld, blir hon i slutändan.

Hon kommer bli fälld som en fura för anstiftan/medhjälp till mordet på sin pappa och för mordförsöket på sin mamma iallafall.
Tveksamt om hon blir fälld för mordet på Aki.
Den som lever får se.
Citera
2017-05-21, 15:03
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Helt rätt Sixten nu börjar alla pudla. Den ena ursäkten efter den andra börjar trilla in. Inte ens PM-klubben för endast inbjudna håller tätt längre.
Det handlar inte om personlig tvivel det handlar om att detta skit inte på långa vägar kommer nå upp till juridikens "utom rimlig tvivel".Soffor, mousserande, entrecóte, får, kräftlåda etc etc är en mindre bra kombination att få livstid på, mer verkar man inte ha.
Jag svarade en som hade börjat tvivla om det var mord, inget annat.
Jag har alldeles för mig att du skrev att JM "helt säkert" var oskyldig längre tillbaka i tråden, så det handlar nog inte bara om juridik från din sida.
Citera
2017-05-21, 15:06
Medlem
Jag är nyfiken på JMs tidigare män som hon har barn med, om de har lämnat något slags vittnesmål om hur Johanna har betett sig mot dom?
Någon som vet ?
Citera
2017-05-21, 15:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
https://minfil.org/leOaCab4b0/Protokollbilaga_2017-02-06__Brev.pdf

Undrar hur många olika handstilar denna människa har, inte bara att det är en mindre stil på de små smuggellapparna utan genomgående

Hon dikterar och regisserar sina barn lite som det passar henne
Det är ju för fan ett färdigskrivet film eller bok manus
Dessa brev och lappar säger en hel del om Johannas personlighet
Alltså.. men ärligt. Jag kollade breven inkl kuvert till DB och JB.

Det vänder sig i magen när man läst förhören med henne och sen växlar över till detta.
I förhören är hon är hätsk och drar sig inte för nåt för att rädda sitt eget skinn när hon hänger ut DB. Har även den manual hon gjorde i åtanke om hur mordet skulle återberättas där hon sätter sonen i centrum för mordet på sin far.

Sen skriver hon dessa sötsliskiga brev i klass med en 10-åring.
Det är hjärtan med mamma och David i.
Det är hjärtan med David och Tove.
Det är hjärtan kladdat överallt på breven.

... och det är så megaöverdrivna kärleksförklaringar att man rent av gapar när man läser det och det obehagligaste av allt är att det går en röd tråd med ett budskap:
Håll käften.

Brevet till JJ och JB vid häktning innehar meningen "jag är så ledsen för det, ni har inget med det här att göra." Sen underlinjerat dvs betoning: " Jag tar på mig allt ansvar."

Det är så fullständigt uppenbart att hon skriver:
Ni röjer ingenting. Jag sköter spakarna, håll käften.
Sen övergår texten till en erinrar om att de annars kommer hamna i fängelse:

Hej min älskade dotter ♥ (..) ni har hela livet framför er. Var inte orolig ♥
Älskar dig/er ♥

mamma svärmor
mormor
Krama David från mig.

... Varav allt givetvis utgår från henne själv och är inte nån omsorg öht. Vilken fruktansvärd självcentrerad person hon är!

Det vore fantastiskt om dottern snarare öppnade mun, fick komma ur hennes klor och bli fri. Hon har ju hela livet framför sig istället för att leva med en livslögn som lär pocka på uppmärksamhet exakt när och var som helst hela livet.

s. 14-23
Protokollbilaga_2017-03-22__Tva_ngsmedel
Citera
2017-05-21, 15:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
9 aug kl. 07:15:42 (numret ganska ordentligt överstruket men bör gå att tas fram; tippar dock att det kan vara ett icke sökbart nr). Tilläggsprot. II, 2017-04-18, del 2 (2), s. 169.
Ah, thx! jag var och grävde runt den 8.e.
Mälardalens Högskola Eskilstuna - är kanske hennes hemmamast.

Ja, det vore intressant att veta, och det är som sagt ännu en lögn (ingen kod).
Citera
2017-05-21, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tidslinjen kan behöva kompletteras och korrigeras. - Betr. JM:s samtal till AB måste man hålla öppet för att dessa kan ha ringts i alibisyfte: JM bör ha varit högst medveten om hur avogt inställd AB var till AP (kanske främst beroende på vad JM berättat för henne). - AB arbetade vid den här tiden som undersköterska och har i förhör uppgett att hon var ledig lör 8 aug – sön 9 aug. - Beroende på när hon slutade under fredagen (vilket JM bör ha känt till) kanske endast lördagen varit möjlig som avresedag -?

Din hypotes gäller tills den skrotas, och jag är öppen för att JM vid tidpunkten för sina samtal med AB inte hade sina planer fullt utstakade. - Men varför kontaktade hon inte JB/JJ? - JB kunde väl ha behövt lite frisk luft?
Hur menar du med "alibisyfte"? Vilket alibi gav samtalet till AB på fredagen?

Händelsekedjan är alldeles för komplex för att JM ska ha tänkt ut den. Hennes styrka (om man kan använda det ordet) är snabb anpassning efter situation, inte gedigen komplicerad planläggning i förväg.

Jag tror att knarkarbarnen David och Julia stod lägre i kurs hos Aki, än Amanda som verkar vara mer ordnad. Aki hade ju fått betala stora summor för Davids knarkskulder, det hade antagligen gjort honom lite putt. Julia verkar vara otrevlig o knarkade dessutom. AB var nog det enda av barnen som det kunde vara aktuellt att umgås med tillsammans med Aki.
Citera
2017-05-21, 15:38
Medlem
Honan6s avatar
Hur många brev och lappar har Johanna lyckats få ut?

Det må vara till viss del förståeligt att Johanna producerar många meddelanden i häktet. Hon har ju inte så mycket annat att göra än att planera olika scenarior som förklarar henne oskyldig som ett lamm, fast det är runt henne hela händelsekedjan kretsar.

Det gör mig bekymrad att hon lyckades texta meddelanden och visa upp i rätten till vittnande misstänkta barn och till pressen. Hur många meddelanden får tvillingarna med sig ut efter de träffat sin mamma i häktet?

Hon har ju försökt använda övriga barn till att rädda sitt eget skinn hela vägen, så vad får tvillingarna göra åt henne?

Jag hoppas verkligen barnens besök hos JM är 100% övervakade och filmade för att sen ses av psykologer. Tyvärr tror jag barnen måste kroppsvisiteras efter ett besök hos sin mamma.
Citera
2017-05-21, 15:39
Medlem
Citat:
När och till vem är det här?

Citat:

– Jag hade ingen kod, säger Arbogakvinnan om Akis mobiltelefon.
Kammaråklagare Jessica Wenna undrar hur hon då kan förklarar att det gick ut ett samtal från Akis telefon, efter att hon upptäckt den på bryggan.
– Jag kan inte förklara det, säger Arbogakvinnan.

AB live

Ovanstående citat tror inte jag är ett mysterium. JM hade inte koden till APs telefon som det verkar.
Om AP hade en Iphone (som jag tror han hade) så kan man ringa upp ett samtal utan att låsa upp.

När man trycker på knappen längst ner och det finns missade samtal i telefonen kan man dra meddelandet till höger och telefonen ringer det numret utan att behöva låsa upp.

Kan det vara så enkelt? Ni som har telelistor nära kan kanske se om det finns missade samtal precis innan uppringningen sker?
Citera
2017-05-21, 15:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Hon är M-A-N-I-P-U-L-A-T-I-V.

Det är intet för intet att mångårigt erfarna personer som Belfrage inte sitter ensam vid en bedömning av en sån klient/patient.

Hon har högst troligt M-Ö-R-D-A-T sin far.

Kan det ge minsta vink om vad hon var kapabel till gällande Aki och garanterat använde barnen som vapen?
Kan man möjligen ana graden av hot och galenskap?
Betr. Aki kan man tydligt avläsa ur det hon berättat under förhören att hon funderat på incest, dvs att hon skulle så sådana misstankat mot honom: Hon börjar försåtligt med att berätta om att han gör skillnad mellan pojken och flickan och alltid uppvisar ett särskilt beteende mot just flickan. - Det ligger även i linje med det hon försöker odla kring sin egen person betr. övergrepp mm; t.o.m. skriver till sina barn om som något hon aldrig tidigare delgett dem, osv.

Att som AP har gjort: försökt gå någon slags misslyckad balansgång mellan henne och de gemensamma barnen måste vara förenat med alla helvetets kval. - Hur ska man kunna försvara sig mot en sådan försåtlig människa som hela tiden går och funderar på sina medmänniskors undergång och onda, bråda död, eller på vilket sätt hon ska få största möjliga vinning av dem? - Det finns inget enkelt svar, för vem vill lämna sina barn i händerna på en sådan kvinna när kvinnan väl har visat sin rätta natur och man förstår att hon, hur du än beter dig, kommer att vända barnen mot dig? - Vad gör man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in