2017-05-21, 12:30
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Många kloka sansade synpunkter i det inlägget, jag håller med om allt. Jag var tidigare övertygad om att det var ett mord, men jag har allvarliga tvivel nu.
För mig är det helt ofattbart att man kan tvivla. Men som sagt vi tänker olika bra.
Citera
2017-05-21, 12:41
Medlem
När A*i skulle hämta tvillingarna denna gång krävde han att det skulle ske på en allmän (offentlig) plats.

Han var livrädd för JM, vilket han hade all anledning att vara.
Citera
2017-05-21, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
För mig är det helt ofattbart att man kan tvivla. Men som sagt vi tänker olika bra.
Vänta du bara tills du får höra 2,5-åringarnas vittnesmål som åkl jobbar på. Då kommer du verkligen att bli övertygad.
Citera
2017-05-21, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Är det inte efter JM fått meddelande från A*i runt 28 dec 2014 som det trappas upp olika händelser.
Livförsäkringar börjar fyllas i.
De reser till Egypten, intressant veta när resan bokades, före eller efter den 28 dec?
Ev förgiftning eller något annat som A*i upplever fruktansvärt obehagligt sker i Egypten.
100.000 kr tas ut av JM från A*i konto.
Plånboken saknas och hittas senare i bilen.

Ang det fetade: Har kollat igenom JMs o APs konton. JMs Handelsbankskonto har vi ju tyvärr inte tillgång till. Den enda resa jag kan hitta är ett köp hos Kuoni Nordic AB (=säljer Apolloresor) från Akis Kapitalkonto 141113 på 11.276:-, kan vara bröllopsresan. Egyptenresan kan således vara köpt via JMs Hb-konto. Med reservation att jag missat något vid koll.
Citera
2017-05-21, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contant
Att hon bjöd ut AB när det verkar vara klart som korvspad, att hon inte ville vara med AP och JM tillsammans, kan också bero på att JM tänkt lite längre i sin planering.
Att AB skall kunna säga att det är orimligt att hennes mamma har planerat mord då hon bjöd in henne dagen innan samt på morgonen då AP hittades... Eller höjer jag upp JM's intelligens ett "snäpp" för högt nu?
Om hon bjöd ut AB till Granliden så var det säkert för att mildra närvaron JM fick ju inte vistas där,stället tillhörde ju inte henne.
Citera
2017-05-21, 13:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hittade Grythem 100.
Inne i huset så är det endast Grythem markerat som mast på översiktskartan, den mol allena gör uppkoppling - men den går även in på bryggan.
Så det är hugget som stucket vart Akis mobil befinner sig.

"Inne i huset var täckningen för UMTS bitvis väldigt dålig. Ibland fick man ingen kontakt mot någon UMTS mast.
De gånger jag fick en uppkoppling så var det mot cellen 521-64 och 524-64 Grythem UMTS 100."
"521-64 och 524-64 går också in vid bryggan."
Ja, hans mobil kan ha befunnit sig både vid bryggan/stranden samt i resp. utanför huset. Vid själva bryggan tycks dock uppmätningen ha gett större utslag på 491-64. - Det är dock viktigt att med säkerhet kunna fastställa ungefär var JM befann sig på kvällen den 7 aug resp. tidigt på morgonen den 8 augusti - och det ser man ut att i dubbel bemärkelse kunna göra: Hon synes ha blåljugit om såväl sina förehavanden som sina positioner. - Och varför försökte hon inte att ringa AP? - Innan avfärden den 7:e ringde hon två gånger: 12.56, 13.36 (så hon kan knappast ha varit ovetande om funktionen). Det senare samtalet mastades Brottsta för bägge, och knappt 7 min senare kassastämplades det stora matinköpet på Coop.
Citera
2017-05-21, 13:31
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Om hon bjöd ut AB till Granliden så var det säkert för att mildra närvaron JM fick ju inte vistas där,stället tillhörde ju inte henne.
JMs syster var dock välkommen ut till granliden får vi förmoda
Citera
2017-05-21, 13:39
Medlem
KeithRichardss avatar
Det finns ytterligare en diskrepans i Johannas redogörelse under larmsamtalet.

I början av samtalet säger hon att maken och en roddbåt är försvunna.
Larmpersonal: Har han rott ut menar du?
Johanna: Jag vet inte.

Fyra minuter senare låter det dock så här:
Larmpersonal: Och du såg honom senast igår?
Johanna: Ja, igår.
Larmpersonal: Ja. Då gav han sig väg eh... ut med roddbåt?
Johanna: Ja.

Visst, hon kan skylla på att allt hon sagt inte hörts pga tekniska problem, men det verkar ändå som hon inte kan återge en klar bild av sin sista observation av Aki. Ungefär som när hon ljög för media om vem som egentligen syntes i sängen med afghanen, utan det blev löpande nya versioner. Hon är korkat nog inte så jättenoggrann när hon fabulerar och då kraschar ju bluffen.
Citera
2017-05-21, 13:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
JMs syster var dock välkommen ut till granliden får vi förmoda
Ja, hon kanske betedde sig normalt och städade efter sig själv.
Citera
2017-05-21, 13:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tack för en riktigt bra tidslinje. Jag hade inte koll på att det var på tal redan dagen innan att AB och hennes familj skulle komma med ut till landet. Jag trodde att den första gången som det fördes på tal av JM var i samtalet med AB på morgonen innan JM gick ut och letade efter Aki.

Den uppgiften ändrar allt, tycker jag. Det är inte troligt att hon planerade ett mord om hon försökte övertala folk att komma och hälsa på. Tvärtom borde hon försökt hålla folk borta. Om det var osäkert om fler skulle komma, kan det också förklara matinköpen.

Här blev fallet plötsligt svagare för åklagaren.
Tidslinjen kan behöva kompletteras och korrigeras. - Betr. JM:s samtal till AB måste man hålla öppet för att dessa kan ha ringts i alibisyfte: JM bör ha varit högst medveten om hur avogt inställd AB var till AP (kanske främst beroende på vad JM berättat för henne). - AB arbetade vid den här tiden som undersköterska och har i förhör uppgett att hon var ledig lör 8 aug – sön 9 aug. - Beroende på när hon slutade under fredagen (vilket JM bör ha känt till) kanske endast lördagen varit möjlig som avresedag -?

Din hypotes gäller tills den skrotas, och jag är öppen för att JM vid tidpunkten för sina samtal med AB inte hade sina planer fullt utstakade. - Men varför kontaktade hon inte JB/JJ? - JB kunde väl ha behövt lite frisk luft?
Citera
2017-05-21, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Helt rätt Sixten nu börjar alla pudla. Den ena ursäkten efter den andra börjar trilla in. Inte ens PM-klubben för endast inbjudna håller tätt längre.
Det handlar inte om personlig tvivel det handlar om att detta skit inte på långa vägar kommer nå upp till juridikens "utom rimlig tvivel".Soffor, mousserande, entrecóte, får, kräftlåda etc etc är en mindre bra kombination att få livstid på, mer verkar man inte ha.
Citera
2017-05-21, 14:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, hans mobil kan ha befunnit sig både vid bryggan/stranden samt i resp. utanför huset. Vid själva bryggan tycks dock uppmätningen ha gett större utslag på 491-64. - Det är dock viktigt att med säkerhet kunna fastställa ungefär var JM befann sig på kvällen den 7 aug resp. tidigt på morgonen den 8 augusti - och det ser man ut att i dubbel bemärkelse kunna göra: Hon synes ha blåljugit om såväl sina förehavanden som sina positioner. - Och varför försökte hon inte att ringa AP? - Innan avfärden den 7:e ringde hon två gånger: 12.56, 13.36 (så hon kan knappast ha varit ovetande om funktionen). Det senare samtalet mastades Brottsta för bägge, och knappt 7 min senare kassastämplades det stora matinköpet på Coop.
När och till vem är det här?
Citat:
– Jag hade ingen kod, säger Arbogakvinnan om Akis mobiltelefon.
Kammaråklagare Jessica Wenna undrar hur hon då kan förklarar att det gick ut ett samtal från Akis telefon, efter att hon upptäckt den på bryggan.
– Jag kan inte förklara det, säger Arbogakvinnan.
AB live
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in