2017-05-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
JMs syster var dock välkommen ut till granliden får vi förmoda
Nu gällde det inte systern utan JMs dotter AB!
Citera
2017-05-21, 16:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hur menar du med "alibisyfte"? Vilket alibi gav samtalet till AB på fredagen?
Intrycket av att hon önskade att samla så många som möjligt av sin familj omkring sig inkl. AP och deras gemensamma barn. - Således allt annat än att en besegling av AP:s liv stod på hennes dagordning för att i grevens tid sätta stopp för en skilsmässa som skulle sabba hennes If-planer.
Citat:
Händelsekedjan är alldeles för komplex för att JM ska ha tänkt ut den. Hennes styrka (om man kan använda det ordet) är snabb anpassning efter situation, inte gedigen komplicerad planläggning i förväg.
Det behövs ingen större planläggning för att överenskomma med någon att mot betalning ta livet av AP på ett sådant sätt att det skulle se ut som en olyckshändelse.
Citat:
Jag tror att knarkarbarnen David och Julia stod lägre i kurs hos Aki, än Amanda som verkar vara mer ordnad. Aki hade ju fått betala stora summor för Davids knarkskulder, det hade antagligen gjort honom lite putt. Julia verkar vara otrevlig o knarkade dessutom. AB var nog det enda av barnen som det kunde vara aktuellt att umgås med tillsammans med Aki.
Nej, inget av barnen kunde vara aktuellt att umgås med: Hon hade förtalat AP till den grad att alla trodde han tog droger och misshandlade henne psykiskt; t.o.m. många gånger varit på väg att slå henne. - Hennes plan den 7 augusti bestod av att rädda sin If-försäkring; ingenting annat. Och detta hade efter AP:s kontakter med NL fått henne att - för vilken gång i ordningen? - visa sig från sin allra bästa sida så att AP inte skulle fatta misstankar. Hela veckan hade hon ägnat åt att preparera honom inför helgen; kanske t.o.m. sagt att detta var absolut sista tillfället för barnen att vistas på sommarstället eftersom föräldrarna var på väg att sälja det (vilket de tidigare också lite löst talat om). - Vi vet inte hur AP reagerat på detta. - Kanske han blånekade, och då fick hon lägga om taktik: Säga OK, du kan hämta dem hos mig, men sedan inte vara hemma utan ställa honom inför fullbordat faktum: Om han skulle träffa sina barn fick han vackert hämta dem där de befann sig. - AP, som förstått att detta skulle bli framtidens melodi, hade då i princip inget val: Han fick lov att dansa efter hennes pipa, eller också fick han sluta att träffa sina barn och låta JM ensam sörja för deras väl och ve - vilket inkluderade att betala underhåll och samtidigt få barnen emot sig

Vi vet inte exakt vad som utspelade sig, men att AP blev lurad ända in i märgen; det kan man vara säker på. - Det är egentligen bara tack vare sina enträgna och trogna anhöriga som han fått chansen till upprättelse.
Citera
2017-05-21, 16:06
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Jag blir lite konfunderad över en sak.

JM hotar ju förhörsledarna vid något tillfälle. Som jag minns det blev hon förhörd i det ärendet vid minst 2 tillfällen.

Vid ett av tillfällena försöker hon förklara att det "Ju hänt något" med alla som varit dumma mot henne. Hon räknar upp både AP och GM, eftersom de varit "dumma" mot henne.

För mig känns det som om hon erkänner att brott begåtts och att hon varit en del av det.

Nu tror jag inte, tyvärr att det rent rättsligt går att fälla JM för mordet på AP. Men fälld, blir hon i slutändan.
Jag köper inte att fhl är rädda för JM på riktigt : dock är det ju intressant att de påpekar JMs pladder ur just denna " HA krossarknäskålar-aspekt
Citera
2017-05-21, 16:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Betr. Aki kan man tydligt avläsa ur det hon berättat under förhören att hon funderat på incest, dvs att hon skulle så sådana misstankat mot honom: Hon börjar försåtligt med att berätta om att han gör skillnad mellan pojken och flickan och alltid uppvisar ett särskilt beteende mot just flickan. - Det ligger även i linje med det hon försöker odla kring sin egen person betr. övergrepp mm; t.o.m. skriver till sina barn om som något hon aldrig tidigare delgett dem, osv.

Att som AP har gjort: försökt gå någon slags misslyckad balansgång mellan henne och de gemensamma barnen måste vara förenat med alla helvetets kval. - Hur ska man kunna försvara sig mot en sådan försåtlig människa som hela tiden går och funderar på sina medmänniskors undergång och onda, bråda död, eller på vilket sätt hon ska få största möjliga vinning av dem? - Det finns inget enkelt svar, för vem vill lämna sina barn i händerna på en sådan kvinna när kvinnan väl har visat sin rätta natur och man förstår att hon, hur du än beter dig, kommer att vända barnen mot dig? - Vad gör man?
Ja, det har du rätt i, jag skrev ju inlägg häromdan till dig om att hon anklagade honom att göra åtskillnad men så långt har jag inte tänkt. Däremot hennes fixering vid övergrepp i förhör - självklart ligger det nära till hands att det är detta hon kan insinuera om.
Lägger inlägget med spoilern, du citerade ett annat men de går hand i hand:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Misslyckad balansgång är rätt ordval, tycker det lyser i neon vad som sker i triangeldramat JM-barnen-nya tjejen.
Det slog mig nu att han ville berätta nåt till Nadja och var nedstämnd. Kan mycket väl handla om alla hållhakar och hur han inte tar sig ur ekorrhjulet.

Han är i en horribel situation och som sagt kan jag inte begripa hur man ens tvekar över hans sits när man nu är en bit in i rättegången och kan ta del av förhör; ett downfall i klorna på en hagalen kvinna som ordagrant går över lik.

Kan man som sagt be sina barn att MÖRDA är man kapabel till vad som helst. Då är denna hypotes ingenting i jämförelse även om det är fruktansvärt och tar ner vem som helst.

Barnen är inte barn till henne - de är redskap i jakten på nåt hon söker erövra.
Citera
2017-05-21, 16:22
Medlem
Honan6s avatar
Hur många maror gnager i JB, DB och JJ?

Hur ska de någonsin kunna leva ett normalt liv om de inte "renar" sina samveten? Gnager marorna i kropp och själ eller är de totalt färgade av Johanna och tror att allt kommer ordna sig? Det kommer inte att ordna sig med automatik och hur ska det gå för den stackars sonen till JB och JJ?
För sonens skull, hoppas jag på att de har en röst inombords som säger; om jag gör det rätta nu, så kan jag bli en värdig förälder.

Låt inte Johanna förstöra flera liv nu. Låt det bli ett stopp!
Citera
2017-05-21, 16:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Ovanstående citat tror inte jag är ett mysterium. JM hade inte koden till APs telefon som det verkar.
Om AP hade en Iphone (som jag tror han hade) så kan man ringa upp ett samtal utan att låsa upp.

När man trycker på knappen längst ner och det finns missade samtal i telefonen kan man dra meddelandet till höger och telefonen ringer det numret utan att behöva låsa upp.

Kan det vara så enkelt? Ni som har telelistor nära kan kanske se om det finns missade samtal precis innan uppringningen sker?
Ja, jag känner igen det du skriver (har android och noll koll), det diskuterades nog kring Lisas fickringning. JM var ju ivrig att vilja ha den upplåst, framkommer i förhör.
Citera
2017-05-21, 16:35
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Nu gällde det inte systern utan JMs dotter AB!
Ja, varför kontaktas inte systern
Citera
2017-05-21, 16:40
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Ja, varför kontaktas inte systern

I det läget kontaktas inte systern för att hon inte vill att systern ska veta att hon är där ...
Citera
2017-05-21, 16:50
Avslutad
Citat:
Ge mig en enda (ja, helst flera) anledning(ar) till att en lagvigd hustru bakom ryggen på sin man låter teckna en försäkring på makens liv? - Och detta efter att dessförinnan ha överenskommit med maken om att de bägge skulle teckna en större livförsäkring men att då endast maken genomgår en dyr läkarundersökning (som senare visar sig behöva kompletteras men maken av okänd anledning försummar detta: missar bolagets brev pga sina olika adresser, vid närmare eftertanke anser sig inte ha råd med premien, kanske rentav kommit att se försäkringen som ett hot mot sitt liv och därför inte fullföljer avtalet; kanske meddelar hustrun sitt beslut, etc; en hustru som redan i dec 2014 vet att maken önskar skiljas.
Det var väldigt många "kanske" och "av okänd anledning" där. Det är rena spekulationer du kommer med. Jag hoppas du inser det.

Enligt Johanna så skötte hon en hel del av Akis privata ärenden. Jag minns att hon i förhör säger att hon t ex sökte jobb (!) åt honom. Det får man väl ändå förmoda skedde med hans godkännnde? På samma sätt kanske hon fixade hans försäkring? Inkl godkännandet. Kanske var det så att när han missat den kompletterande läkarundersökningen (pga slarv/missbruk/slöhet?) så sa hon "Fine, nu fixar JAG det här!" och han skamsen säger "Tack". Det vet vi inte, eller hur?

Det där mailet i dec 2014 kan man helt bortse ifrån. Han hade inte begärt skilsmässa på 8 månader, det är det enda intressanta.
Citera
2017-05-21, 17:04
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det har du rätt i, jag skrev ju inlägg häromdan till dig om att hon anklagade honom att göra åtskillnad men så långt har jag inte tänkt. Däremot hennes fixering vid övergrepp i förhör - självklart ligger det nära till hands att det är detta hon kan insinuera om.
Lägger inlägget med spoilern, du citerade ett annat men de går hand i hand:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Misslyckad balansgång är rätt ordval, tycker det lyser i neon vad som sker i triangeldramat JM-barnen-nya tjejen.
Det slog mig nu att han ville berätta nåt till Nadja och var nedstämnd. Kan mycket väl handla om alla hållhakar och hur han inte tar sig ur ekorrhjulet.

Han är i en horribel situation och som sagt kan jag inte begripa hur man ens tvekar över hans sits när man nu är en bit in i rättegången och kan ta del av förhör; ett downfall i klorna på en hagalen kvinna som ordagrant går över lik.

Kan man som sagt be sina barn att MÖRDA är man kapabel till vad som helst. Då är denna hypotes ingenting i jämförelse även om det är fruktansvärt och tar ner vem som helst.

Barnen är inte barn till henne - de är redskap i jakten på nåt hon söker erövra.

Hoppas barnen JB och DB kommer till insikt.

Usch! Vilken mardröm för Aki att ha barn ihop med en människa som ber sina vuxna barn att döda honom. Nu är han mystiskt död.

Rädda tvillingarna nu! Låt dem inte knyta an till Johanna genom besök i häktet. Hon har ändå inga känslor för dem senare när de blivit större och inte kan styras längre.
Citera
2017-05-21, 17:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Hela veckan hade hon ägnat åt att preparera honom inför helgen; kanske t.o.m. sagt att detta var absolut sista tillfället för barnen att vistas på sommarstället eftersom föräldrarna var på väg att sälja det (vilket de tidigare också lite löst talat om). - Vi vet inte hur AP reagerat på detta. - Kanske han blånekade, och då fick hon lägga om taktik: Säga OK, du kan hämta dem hos mig, men sedan inte vara hemma utan ställa honom inför fullbordat faktum: Om han skulle träffa sina barn fick han vackert hämta dem där de befann sig.

Vi vet inte exakt vad som utspelade sig, men att AP blev lurad ända in i märgen; det kan man vara säker på. - Det är egentligen bara tack vare sina enträgna och trogna anhöriga som han fått chansen till upprättelse.
Hon är dramatisk likt en maffiaboss när hon beställer mord, men hon är garanterat en fena på kringarrangemang och finlir - det är vardagsmat och hjärnan spinner per automatik.
Barnen har återgett att hon ljuger om allt från vart hon åkt till annat småtrams, hon lever ju i en kroniskt förljugen värld där normalitet kopplats bort.
De ska väl föreställa en fin familjeförekomst i telefonlistorna, därav alla samtal. En alldeles normal sommardag i augusti, minns inte vad hon hade som argument.
Hon kan hitta på vad som helst, jag skrev om att använda barnen, hans akilleshäl:
Citat:
Han hamnar väl på Granliden ofrivilligt.
JM kan melodramatiskt ha kört med att hon sagt till barnen att de ska fira sin pappa på Granliden, fiska, bada och ha det så kul - inte kan han väl göra barnen besvikna?
Citera
2017-05-21, 17:24
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
I det läget kontaktas inte systern för att hon inte vill att systern ska veta att hon är där ...
Familjen adams har en uppenbar " farlig förbindelse " med asien: vet du hur länge systern var i china ? Några år var det eller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in