Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 19:19
  #241
Medlem
EliasAlucards avatar
Har inte sett den än, ska se den snart, men de negativa kommentarerna i den här tråden förvånar mig inte.

Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Utan tvekan den sämsta filmen i hela Alien-serien. Ridley Scott är rysligt nära att göra samma sak som George Lucas gjorde med Star Wars, med sina horribla prequel-filmer. Allting behöver inte förklaras - mystik är nästan alltid att föredra.
Du har missförstått något här. Problemet är inte att de försöker "förklara allt"; problemet är att de gör det fel. Ridley Scott är en extremt överskattad regissör som bara har gjort en enda bra film, och det är Alien (som till stor del blev bra inte pga honom utan hade blivit lika bra om alla inblandade hade varit exakt samma personer i samma roller, bara man bytte ut Ridley Scott mot någon annan bra regissör). Gladiator är okej också -- även den en extremt överskattad film men ändå inte dålig på något sätt. Blade Runner är mestadels tråkig och dåligt utförd (uppföljaren lär säkert vara bättre eftersom Ridley inte kommer regissera).

Problemet är att någonstans under produktionen av Prometheus, fick Ridley Scott eller Fox för sig att mjölka skiten ur Prometheuskonceptet. De kände ungefär så här: vad vi har här (alltså det ursprungliga Jon Spaihts manuset), är något jävligt bra, med enorm blockbuster potential, och det är osannolikt att vi kommer kunna spinna vidare på det här om vi bara gör en film av det hela. Och då anlitade Ridley Scott svennejuden Damon Lindelof (som har skrivit massa Lost-manus, därav var Prometheus så error eftersom han försökte med samma kryptiska skit i Prometheus där man aldrig får någon konkret förklaring och tanken är att det ska bara hålla på i en serie filmer som aldrig tar slut) som totalt sabbade Prometheusmanuset som Spaihts så briljant skrev ihop.

Betänk detta:

http://www.upcominghorrormovies.com/movie/prometheus

^^ Det här var så Spaihts hade tänkt sig Prometheus från början. Hade man gjort Prometheus efter det konceptet och gjort det seriöst, ja då hade Prometheus kunnat bli den bästa filmen genom tiderna, i alla kategorier också (inte bara sci-fi). Istället fick vi se lite spår och glimtar här och där från det som var tänkt att bli Spaihts' Prometheus, men som istället blev en sketen Lost-aktig röra. Av era reaktioner på Covenant att döma, verkar det inte ha spelat någon roll att Lindelof inte var med och sabbade den här gången; det här är typiskt Hollywood: verklighetsfrånvända proffstyckare som har noll sinne för eller kunskap om källmaterialet, noll förmåga att ta hänsyn till detaljer, förstår sig inte på kvalitet, och så vidare.

Nu har Ridley Scott sagt att Prometheus kommer få sig en 3-4 uppföljare, så det verkar som att det kommer bli kvantitet istället för kvalitet här.

Hur som helst, Alien: Covenant har 7.0/10 i betyg av 34,421 på IMDb. När rösterna har nått runt 500,000 röster lär Covenant ha sjunkit till någonstans mellan 5 till 6 i slutbetyg. Vanligtvis brukar ju fanboysen vara tidigt ute direkt efter att en film har släppts och rösta först, och alla ger deras favoritfranchise tior osv, så nysläppta filmer brukar ligga rätt högt de första dagarna, och om Covenant inte ens klarar av en åtta/nia så här tidigt efter release, är det osannolikt att den kommer klara av att hålla sjuan tills Blu-Ray releasen.
Citera
2017-05-20, 19:25
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Har inte sett den än, ska se den snart, men de negativa kommentarerna i den här tråden förvånar mig inte.

Du har missförstått något här. Problemet är inte att de försöker "förklara allt"; problemet är att de gör det fel. Ridley Scott är en extremt överskattad regissör som bara har gjort en enda bra film, och det är Alien (som till stor del blev bra inte pga honom utan hade blivit lika bra om alla inblandade hade varit exakt samma personer i samma roller, bara man bytte ut Ridley Scott mot någon annan bra regissör). Gladiator är okej också -- även den en extremt överskattad film men ändå inte dålig på något sätt. Blade Runner är mestadels tråkig och dåligt utförd (uppföljaren lär säkert vara bättre eftersom Ridley inte kommer regissera).

Problemet är att någonstans under produktionen av Prometheus, fick Ridley Scott eller Fox för sig att mjölka skiten ur Prometheuskonceptet. De kände ungefär så här: vad vi har här (alltså det ursprungliga Jon Spaihts manuset), är något jävligt bra, med enorm blockbuster potential, och det är osannolikt att vi kommer kunna spinna vidare på det här om vi bara gör en film av det hela. Och då anlitade Ridley Scott svennejuden Damon Lindelof (som har skrivit massa Lost-manus, därav var Prometheus så error eftersom han försökte med samma kryptiska skit i Prometheus där man aldrig får någon konkret förklaring och tanken är att det ska bara hålla på i en serie filmer som aldrig tar slut) som totalt sabbade Prometheusmanuset som Spaihts så briljant skrev ihop.

Betänk detta:

http://www.upcominghorrormovies.com/movie/prometheus

^^ Det här var så Spaihts hade tänkt sig Prometheus från början. Hade man gjort Prometheus efter det konceptet och gjort det seriöst, ja då hade Prometheus kunnat bli den bästa filmen genom tiderna, i alla kategorier också (inte bara sci-fi). Istället fick vi se lite spår och glimtar här och där från det som var tänkt att bli Spaihts' Prometheus, men som istället blev en sketen Lost-aktig röra. Av era reaktioner på Covenant att döma, verkar det inte ha spelat någon roll att Lindelof inte var med och sabbade den här gången; det här är typiskt Hollywood: verklighetsfrånvända proffstyckare som har noll sinne för eller kunskap om källmaterialet, noll förmåga att ta hänsyn till detaljer, förstår sig inte på kvalitet, och så vidare.

Nu har Ridley Scott sagt att Prometheus kommer få sig en 3-4 uppföljare, så det verkar som att det kommer bli kvantitet istället för kvalitet här.

Hur som helst, Alien: Covenant har 7.0/10 i betyg av 34,421 på IMDb. När rösterna har nått runt 500,000 röster lär Covenant ha sjunkit till någonstans mellan 5 till 6 i slutbetyg. Vanligtvis brukar ju fanboysen vara tidigt ute direkt efter att en film har släppts och rösta först, och alla ger deras favoritfranchise tior osv, så nysläppta filmer brukar ligga rätt högt de första dagarna, och om Covenant inte ens klarar av en åtta/nia så här tidigt efter release, är det osannolikt att den kommer klara av att hålla sjuan tills Blu-Ray releasen.

Ja det låter ju som en betydligt intressantare infallsvinkel.
Citera
2017-05-20, 19:50
  #243
Medlem
LovableGoofballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Du har missförstått något här. Problemet är inte att de försöker "förklara allt"; problemet är att de gör det fel.

Nej, det har jag inte. Och jo, det är ett av problemen med filmen - enligt mig.

"The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown."
Citera
2017-05-20, 19:57
  #244
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Nej, det har jag inte. Och jo, det är ett av problemen med filmen - enligt mig.
Okej men du fattar ju inte heller någonting så din åsikt är inte direkt värd något heller för den delen. Du nämnde Star Wars prequelstrilogin (som helt riktigt, är skitfilmer). Det är inte någon naturlag att uppföljare och/eller prequels måste bli dåliga. Problemet är att de ofta görs fel. Tittar man på Star Wars prequelstrilogin och analyserar deras handling osv, så märker man att det i grund och botten inte är dåliga berättelser; hade kunnat bli lika bra som originaltrilogin (nästan i alla fall). Problemet är att Lucas gjorde helt fel.

Samma sak här. Ridley Scott har fått lite väl mycket pondus och respekt på senare år och har omringat sig av ja-sägare som tror att Ridley Scott inte kan göra något fel. Ja då blir det tyvärr så här; Lucas led av samma hybris när han filmade hans sketna prequels.

Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
"The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown."
Vad fan har det här citatet med Alien-prequels att göra?
Citera
2017-05-20, 20:00
  #245
Medlem
LovableGoofballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Vad fan har det här citatet med Alien-prequels att göra?

Ingenting. Det sammanfattar vad det var som gjorde Alien, originalfilmen, så bra, skrämmande och effektiv.
Citera
2017-05-20, 21:45
  #246
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Det största problemet med Alien: Covenant är att än en gång förlitar sig manuset på att alla karaktärer ska agera som idioter.
Det var OK i Alien när Lynch dumdristigt (och med uppenbar nyfikenhet blandad med rädsla, då John Hurt kunde agera) sneglade ner i det öppnade "ägget" och fick hångla med en facehugger. Han var ombord en jävla gruvfarkost vilket i framtiden skulle vara som att stå i kassan på Byggmax.

I Prometheus agerade alla som var uttagna till ett uppdrag att hitta våra skapare som 5:e klassare höga på socker och i Alien Covenant så är dom om möjligt ännu dummare. Bruden som skjuter skarp ammo inne i landningsfarkosten och därför spränger skiten. "Vetenskapskvinnan" som är gift med en "troende" som inte har koll på karantänregler (vilket tom Ripley hade i Alien) och tar med sig en uppenbart infekterad individ ombord på deras skepp. För att inte nämna de två militärerna varav den ena börja pilla på grejer utan att uppmärksamma att något skjuts ut.

Man kan agera som idioter i en jävla slasher-film från 87 men om man ska försöka göra någon djupare sci-fi så får man fan höja nivån på sina karaktärer så att man iaf inte tycker att dom är helt jävla efterblivna.

Ser man om Alien så fattar man att all skit som händer kan härledas tillbaka till Ash som bryter karantänen då han har som uppdrag av Weyland Inc. att få hem en Xenomorph. Men vad är det som gör karaktärerna i Prometheus och Covenant så jävla dumma i huvudet? Dom har noll konsekvenstänkande, de agerar som om de "vet om" hur filmen ska sluta.

Jag kan ärligt säga att jag har noll problem med själva storyn i både Prometheus och Alien: Covenant. Men det är så uselt genomfört och båda filmerna är nerlusade med karaktärer som är plattare än pappret deras repliker är skrivna på att jag får spykänslor.


Men precis som med Prometheus så kan iaf Ridley Scott göra en film som visuellt är fantastiskt. Det fanns, om än i mindre skala, potential till riktigt bra story i Alien: Covenant och det finns några otroligt intressanta aspekter på Davids agerande men när filmen väl slutar så får jag precis samma känsla som efter jag såg Prometheus (en film jag "hatar" men har sett om 4-5 gånger). Ett stort jävla. Jaha?!

Otroligt vacker yta men bakom den finns bara skit och frustration. 5/10 och då är jag snäll.

Och scenen när bruden ska skjuta bort en Xenomorph från farkosten och hänger och slänger i en jävla lina och till slut lyckas fånga Xenomorphen i en grävskopa var så usel att jag... jag ger fan upp nu.
Citera
2017-05-21, 00:33
  #247
Medlem
PrinceMeandors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit


I Prometheus agerade alla som var uttagna till ett uppdrag att hitta våra skapare som 5:e klassare höga på socker och i Alien Covenant så är dom om möjligt ännu dummare. Bruden som skjuter skarp ammo inne i landningsfarkosten och därför spränger skiten.

Jag har svårt att se hur någon människa skulle kunna agera ens någorlunda rationellt i den situationen. Detsamma med karantänsbrytandet. Jag tycker att filmen tydligt visade att ingen av karaktärerna riktigt visste hur de skulle agera. När människor utsätts för extrem stress och chock så klarar inte hjärnan att analysera situationen. Valet mellan att följa reglerna eller att låta en vän dö en fasansfull död mitt framför ens ögon är inte självklart.
Citera
2017-05-21, 04:36
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Om prometheus!.

enklaste sättet att summera det är genom att torrt konstatera att covenant inte har någon karaktärsutveckling överhuvudtaget. du har en besättning (som trots att dom genomgått flera års träning) får besättningen i prometheus att framstå som nobelpristagare.

alla deras handlingar forceras in för att föra 'berättelsen' framåt, oavsett hur efterblivna karaktärerna framstår som.

fassbender gör en okej prestation, men det är en alldeles för begåvad skådespelare för att slösa på dylik skit.

Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Jag har svårt att se hur någon människa

alltså försök inte ens, det kommer bara bli pinsamt, det är fullt okej att tycka något är 'underhållande' men att göra saker till något dom inte är? är att göra sig själv en björntjänst, och vad gäller just att förklara alla idiotiska saker som besättningen i covenant företar sig är att göra sig en enorm björntjänst.

människans första riktigt stora försök att kolonisera en annan planet, en besättning som genomgått flera års träning, för att lotsa 2000+ människor till denna planet.

och trots att man senare landar på ''fel'' planet, så har man inga som helst protokoll för hur man ska hantera saker?

'mother' konstaterar att atmosfären går att 'andas' på planeten? = besättningen (alla utom en) sätter sig på ett droppskepp och beger sig entusiastiskt ner på denna helt okända planet, skyddshjälmar? NOPE, skyddsmasker? NOPE några som helst skyddsprotokoll? NOPE baseballkepsar? HELL YEAH?! cigarrer i munnen? YOU BETCHA!

bara för att luften går att andas säger inget som helst om hur vida det finns organismer,virus eller andra former av bakterier i luften som kan vara skadligt att andas in.

det där är bara ett enda exempel på en lista som skulle kunna ta upp åtminstone en fram och en baksida av ett a-4 där du omedelbart kommer köra i diket om du försöker ''förklara'' dom.
__________________
Senast redigerad av dip 2017-05-21 kl. 04:53.
Citera
2017-05-21, 12:07
  #249
Medlem
PrinceMeandors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip

det där är bara ett enda exempel på en lista som skulle kunna ta upp åtminstone en fram och en baksida av ett a-4 där du omedelbart kommer köra i diket om du försöker ''förklara'' dom.

Just därför som jag inte gjorde det Men i de två exempel som jag faktiskt tog upp så är det helt förståeligt att människor agerar irrationellt.

När det kommer till hjälmarna så är det å andra sidan ren idioti och något som manusförfattarna borde ha lärt sig när de fick kritik för det i Prometheus.

Detta är heller inget nytt. Du kan skriva en uppsats på hundratals sidor om karaktärer som beter sig korkat i skräckfilmer. Räcker med att titta på de tidigare Alien filmerna för att få gott om exempel.
Citera
2017-05-21, 12:56
  #250
Medlem
zanteras avatar
Jag tyckte väl kanske inte filmen var riktigt så dålig som vissa här (personligen skulle jag säga 7/10) men jag håller med i en del av kritiken. Det som är störande är att många av de dumma ögonblicken enkelt hade kunnat ändrats på.

Till exempel:


Sen var det väl lite frustrerande att de mer intressanta sakerna som togs upp i filmen inte gav oss så mycket information som man ville ha.
Citera
2017-05-21, 14:35
  #251
Medlem
freeriderXIIs avatar


Citera
2017-05-21, 16:06
  #252
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Jag har svårt att se hur någon människa skulle kunna agera ens någorlunda rationellt i den situationen. Detsamma med karantänsbrytandet. Jag tycker att filmen tydligt visade att ingen av karaktärerna riktigt visste hur de skulle agera. När människor utsätts för extrem stress och chock så klarar inte hjärnan att analysera situationen. Valet mellan att följa reglerna eller att låta en vän dö en fasansfull död mitt framför ens ögon är inte självklart.

Precis, idioter och amatörer som inte har något att göra på ett skepp som ska kolonisera en annan planet. Kan ju lika hjärna ge ansvaret till deltagarna i Paradise Hotel. Hade inte kunnat bli värre iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback