Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-14, 11:42
  #361
Medlem
Såg den för ett tag sedan. Helt ok. Inget stort fan av dessa filmerna med "aliens" men den var bra.
Vet någon när "predator" kommer in i bilden? Eller det kommer inte bli något av det?



//Siegestor
Citera
2017-08-14, 19:33
  #362
Medlem
Jonipoons avatar
Såg också filmen igår. Den måste ha varit rätt bra, eftersom den fick mig att vilja se om den mindre bra Prometheus.

Den är väldigt snyggt filmad, precis som Prometheus, men frågan är om inte Covenant är snäppet snyggare. Vyerna är fantastiska, och även inomhusscenerna på skeppen känns otroligt färgstarka. Väldigt snygga blodeffekter igenom hela filmen också, man ser verkligen att de varit sparsamma på CGI när det kommer till "gore".

Fans av Alien-serien gillade inte Prometheus då den var mer filosofisk science-fiction än space horror. I Covenant har Ridley Scott återgått till mer klassisk space horror, men den filosofiska sidan finns ändå kvar - och det gillar jag. Michael Fassbender som androiderna Walter och David är filmens höjdpunkter, och lyfter många intressanta frågor vad gäller AI och dess kreativitet. Katherine Waterston's karaktär, som är tänkt att föra tankarna till ikoniska Ellen Ripley, lyckas däremot inte lika bra utan känns mer som en lipsill som fumlar sig fram genom handlingen.

Själva alienmonstret är läskigt när det väl börjat växa sig stort, men det är i trånga och mörka utrymmen som man blir som mest rädd. Filmens absolut sämsta scen inträffar när alienmonstret attackerar skeppet i en öppen utomhusmiljö - i DAGSLJUS. Här tar sig Ridley Scott verkligen vatten över huvudet, och alien förvandlas från skräckinjagande mördarmonster till ett stort irriterande rovdjur. Som tur är återhämtar sig filmen efteråt, och slutet öppnar upp för ännu ett spännande kapitel i Alien-serien.
Citera
2017-08-14, 20:35
  #363
Medlem
Sillberts avatar
Själv tycker jag att "filosofin" är det som sabbar alla filmer från Alien 3 och senare. Första filmen har en stark story och manusförfattarna vågar lita på grundstoryn och behöver inte krydda med en massa trams.

Jag hoppas att det kommer en "Alien Reboot" som går back-to-basics.
Citera
2017-08-14, 21:14
  #364
Medlem
Zog Ruless avatar
Såg precis filmen och vilken sörja. Det krävdes inte mycket för att man skulle förstå vad som skulle hända. Slutet kunde man räkna ut även om man inte var uppmärksam när man tittade på filmen. Karaktärerna gjorde helt efterblivna saker mest hela tiden.

Rutten film helt enkelt.
Citera
2017-08-15, 23:47
  #365
Medlem
brutenbryggas avatar
Citera
2017-08-17, 15:19
  #366
Medlem
Duerfs avatar
Ju mer vi får veta om Aliens, desto sämre blir det. Om dom hade nöjt sig med Alien och Aliens hade det varit bättre. Xenomorphs hade haft en okänd bakgrund. Allt vi behöver veta vet vi redan. Space Jockey i pilotsätet hade varit ett äkta mysterium istället för att ha fått en fånig förklaring.
Citera
2017-08-20, 19:20
  #367
Medlem
Oculars avatar
Känner någon till releasedatum på Alien Covenant på Blu-Ray och digital kopia i Sverige?
Citera
2017-08-20, 21:38
  #368
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocular
Känner någon till releasedatum på Alien Covenant på Blu-Ray och digital kopia i Sverige?
Jag tror inte att det har släppts något datum ännu, men det är ca 3 månader sedan (17 maj) den gick upp på bio. Det brukar väl ta ca 5-6 månader lite beroende på. Ibland kortare tid, sällan mycket längre.

Låt oss säga oktober, kanske november, så är jag nog inte helt fel ute.
Citera
2017-08-21, 03:10
  #369
Medlem
Oculars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Jag tror inte att det har släppts något datum ännu, men det är ca 3 månader sedan (17 maj) den gick upp på bio. Det brukar väl ta ca 5-6 månader lite beroende på. Ibland kortare tid, sällan mycket längre.

Låt oss säga oktober, kanske november, så är jag nog inte helt fel ute.

Saken är den att Alien Covenant redan är släppt på DVD/BD/4K/"Digital kopia" i USA. Releasen skedde den 15e aug. Dvs för några dagar sedan.
Därav min fråga "i Sverige". Jag blev nämligen förvånad när den inte gick att köpa/hyra här via tex iTunes/Google/Amazon eller dylikt. Återigen, det var därför jag ställde frågan. Befarar att ingen har ett konkret svar eller datum. 😕
Citera
2017-08-21, 08:37
  #370
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocular
Saken är den att Alien Covenant redan är släppt på DVD/BD/4K/"Digital kopia" i USA. Releasen skedde den 15e aug. Dvs för några dagar sedan.
Därav min fråga "i Sverige". Jag blev nämligen förvånad när den inte gick att köpa/hyra här via tex iTunes/Google/Amazon eller dylikt. Återigen, det var därför jag ställde frågan. Befarar att ingen har ett konkret svar eller datum. 😕
Aha, visste faktiskt inte att den redan var ute i USA, men googlade fram info om bonusmaterial på de utgåvorna nu. Hoppas att vi får samma, verkar finns lite godbitar där.

Inte ovanligt ändå att filmer kommer några månader senare på Blu-Ray / DVD i Sverige (småfilmer kommer ibland inte alls eller rentav något år senare), men när det gäller dessa storfilmer så brukar det inte vara sååå stor skillnad i släppdatum (såväl på bio som DVD/BD) vad jag kan erinra mig.

Vi får hålla tummarna för mer info inom kort och en snar release (ja, jag ska också slå till vid release).
Citera
2017-08-22, 02:10
  #371
Medlem
Oculars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Aha, visste faktiskt inte att den redan var ute i USA, men googlade fram info om bonusmaterial på de utgåvorna nu. Hoppas att vi får samma, verkar finns lite godbitar där.

Inte ovanligt ändå att filmer kommer några månader senare på Blu-Ray / DVD i Sverige (småfilmer kommer ibland inte alls eller rentav något år senare), men när det gäller dessa storfilmer så brukar det inte vara sååå stor skillnad i släppdatum (såväl på bio som DVD/BD) vad jag kan erinra mig.

Vi får hålla tummarna för mer info inom kort och en snar release (ja, jag ska också slå till vid release).

Tycker det är lite respektlöst att inte spika/informera om datum i andra världsdelar/länder. Men, skall nog avboka min förbokade digitala kopia på iTunes och köpa BD istället. Bättre kvalle med BD än så länge... Synd att den inte släpps som 3D Blu-Ray.
Citera
2017-08-22, 07:23
  #372
Medlem
Oculars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Ju mer vi får veta om Aliens, desto sämre blir det. Om dom hade nöjt sig med Alien och Aliens hade det varit bättre. Xenomorphs hade haft en okänd bakgrund. Allt vi behöver veta vet vi redan. Space Jockey i pilotsätet hade varit ett äkta mysterium istället för att ha fått en fånig förklaring.

Vadå förstår inte (spoilers följer). Rödluvankänslan generellt och tomteluvan på xenomorfen i slutet av filmen är ju "jättebra" (konformen på huv-udet). Sen att endast Pinoccio alias "im a real boy" överlever och alla andra dör hela tiden må väl vara klanderligt.
Nej håller med, urfånigt. Men såg den tvångsmässigt/likväl på bio. Har sett den flera ggr för den är svår att greppa/fatta/famna...
😏
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback