Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Tror du på Linnas historia?
Jag är inte alls säker på att Linna är oskyldig. Det finns en del uppgifter som är besvärande för honom och som kan tyda på att han åtminstone är inblandad på något sätt. Dock vill jag att han ska bedömas på korrekta uppgifter och om han ska dömas så ska det finnas bevis bortom rimligt tvivel.
Nu ska vi se vad du påståd om skavsåret och skorna:
Citat:
Han drar en orimlig berättelse om att han fått ett skavsår av nya skor, trots att han suttit hemma hela onsdagen och därefter i bil 10 timmar innan det blödande såret på foten ses av IE i Iggesund.
Citat:
Han har inte heller "skavsårsskorna" på sig enligt IE.
Citat:
IE utfrågas av polisen om vilka skor Linna hade. Hon säger att han hade "vanliga" skor, dvs inte de fin/lack-skor (?) som Linna hävdade hade gett honom skavsår.
Vad säger då IE/KL i förhören ?
Citat:
F: Vad hade han för skor när han kom hit?
E: Han hade ett par svarta typ finskor, läderskor.
F: Var det typ promenad eller ...
E: Ja, promenad.
F: ... danssko?
E: Nej, promenadsko.
Citat:
F: När han pratade om att han hade fått skavsår på tån här, nämnde han om han hade haft annorlunda ... andra skor på sig?
E: Nej, han sade ingenting sådant, ingenting.
L: Eller om att han hade promenerat långt eller rört länge så att han hade fått skavsår?
E: Nej, han sade ingenting om det.
Citat:
F: Du hade ett sår på en av dina fötter. Hur hade det uppstått?
K: Mm
F: Kommer du ihåg att du hade ett sår?
K: Nej.
I följande förhör undrar jag om den som frågar bluffar, jag kan nämligen inte se att påståendet om att IE nämnt "andra skor" stämmer. Tyvärr är ett av svaren från KL klippt på ett konstigt sätt.
Citat:
F: Hon nämnde i sitt förhör Ingrid att du hade haft andra skor på dig. Stämmer det?
K: Jag vet inte vad som menas med andra skor.
F: Jag vet inte om du hade lånat skor eller gått i andra skor som du normalt inte går i.
K: Nej, mina skor.
F: Hon säger i alla fall i förhöret, att du hade uppgivit på hennes fråga, att du hade gått i andra skor. Alltså, vad jag förstår då, så är det inte dina normala skor.
K: Det har jag inge ...
...
F: Hur var du själv klädd när du startade resan?
K: Jag hade ett par beiga byxor på mig och mockajacka tror jag och svarta skor.
F: Är det lågskor du tänker på?
K: Mm
F: Är det skor som du gått i länge så att dom var ingångna då eller?
K: Jo.
Citat:
F: När hade du fått den skadan ?
K: Jag tror att jag haft den kanske en månad innan den här händelsen.
F: Vad hade du för skor som vållade dig en sådan skada ?
K: Hade ett par svarta lackskor som inte var speciellt bekväma.
F: Är det nån vinterkänga ?
K: Nä lite mer lågsko.
F: Berätta om den skon, hur såg den ut ?
K: Svart lacksko.
F: Var det skaft utan skaft ?
K: Vadå för skaft.
F: Ja går upp efter.
K: Nä lågsko.
F: Var det en tunn eller tjock sula på den ?
K: Kanske inte ...
F: Varför jag frågar de var ju och lacksko kanske inte var så varm på vintern.
K: Det beror på vad man gör.
F: Nu hade du dock på dig en ingången sko enligt Ingrid.
K: Ja ... ingångna skor.
Jag kan inte se att KL nämner något om "nya" skor som du påstod.
IE nämner endast ett par skor, nämligen "ett par svarta finskor, läderskor", vilket inte stämmer med ditt påstående att hon sagt "vanliga" skor.
Vad är det som säger att ingångna skor inte kan vara obekväma, alltså att det är samma skor KL pratar om ? KL verkar i varje fall helt oförstående till frågorna om "andra skor".
Sammanfattningsvis så tycker jag att du vinklar eller feltolkar (medvetet eller inte) uppgifter från förhören för att misstänkliggöra Linna.