2017-05-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Hej en fråga?om en sk rånare, maskerar sej och på många andra sätt, ex slå av mobilen..så kan det väl vara mer än troligt att Kaj i detta fall..tog på sej ett par skor med flera nummer för stort för honom, delvis för bevisning mot honom.Men rätt så troligt då att ett blödande skavsår uppstår, tycker Barbro har väldigt många sk poänger och berättar det på ett bra sätt.Hoppas att någon gång att dom som är övertygade att Kaj är oskyldig, kan ta åt sej el ev kunna tycka att det finns en hel del som pekar ut honom, menar.. jag o andra visar ju intresse om ev bevis som kan fria Kaj.

En av anledningarna till att jag har så svårt att se Kaj som gärningsman är att han absolut inte verkar ha det i sig. Att döma av allt material, ljud och bild, som finns med honom så ser jag inte framför mig hur han slår sönder en gubbes skalle och tejpar honom brutalt. För att sedan slå dennes bror och lämna honom att dö. Han besitter inte det raseriet. Vad säger du om det påståendet?
Citera
2017-05-20, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
En av anledningarna till att jag har så svårt att se Kaj som gärningsman är att han absolut inte verkar ha det i sig. Att döma av allt material, ljud och bild, som finns med honom så ser jag inte framför mig hur han slår sönder en gubbes skalle och tejpar honom brutalt. För att sedan slå dennes bror och lämna honom att dö. Han besitter inte det raseriet. Vad säger du om det påståendet?
Håller med dej ..men kan ej tänka mej nån göra så, men faktum det är så många saker mot Kaj o även MV, oavsett vem som gjort detta så måste det vara en psykopat, el det slog slint, el droger som påverkade personen..na
Citera
2017-05-20, 18:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Gå tillbaka och läs dina egna fyndiga inlägg med grundlösa spekulationer om korrumperade poliser och "trixande" med listor, varvat med Hänt i Veckan- länkar till reportage om hur Linnas syster inte tycker åklagaren gör ett bra jobb. Ser du något att vara stolt över där, Draifos? Något som du inte lika gärna kunde gett f-n att knappa in?
Rättelse:

Uppgifterna om de korrupta poliserna som saboterade utredningen var inte grundlösa spekulationer, de kommer från den tidigare förundersökningsledaren:
https://pastebin.com/G9YqVM1w

Det var i Norrbottenskuriren Linnas syster kritiserade åklagaren, inte i Hänt i Veckan:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-20 kl. 19:23.
Citera
2017-05-20, 19:55
Medlem
Håller med om att det är oerhört svårt att se Kaj Linna framför sig utföra det här psykopatiska/sadistiska mordet. Jag har tittat på, läst och lyssnat till många intervjuer med honom. Det går inte ihop.

En sak som slog mig idag: Det är Anton Berg (bakom Spår) som också gjorde P3-dokumentären om Joy Rahman. Där slår Berg fast att Joy Rahman suttit oskyldigt dömd i åtta år. Berg tar tydligt ställning för Rahman och dennes påstådda oskuld. P3-dokumentären om fallet är extremt vinklad. Leif GW Persson, å andra sidan, säger ju i t.ex. detta klipp, att han delar Tingsrättens och Hovrättens fällande domar, och att han inte alls ser varför HD beviljade Rahman resning. De allra flesta anser väl också idag att Rahman var skyldig.

Så denna jämförelse ger åtminstone mig en tankeställare, att Anton Berg i sina dokumentärer kanske alltför naivt väljer sida, att tro på någons oskuld. Liksom Kaj Linna ger ett bra, någorlunda oskyldigt intryck, ansåg många att Rahman - med sina "varma ögon" (som väl DN skrev) - var felaktigt anklagad. Inte för att detta betyder jättemycket, men lite grann fick det mig att fundera på allt som podcasten Spår presenterat i Kaj Linna-fallet - det sänker Bergs trovärdighet någon procent.
Citera
2017-05-20, 20:24
Medlem
Draifoss avatar
Att Kaj Linna ger ett tydligt intryck av att vara oskyldig skulle alltså i själva verket kunna vara ett tecken på att han är skyldig? Tja, skriv ner dina funderingar på en lapp och skicka den till åklagaren. Vi har fri bevisprövning.

Länk till en intervju med Linna:
http://kris.a.se/2017/01/fallet-kaj-linna-kan-bli-den-storsta-rattsskandalen-i-sverige/
Senast redigerad av Draifos 2017-05-20 kl. 20:46.
Citera
2017-05-20, 20:39
Medlem
Diavlos avatar
Det rimliga är väl att gärningsmannen var

1 Psykopat
2 Missbrukare

En av varje eller kombination av båda, kan inte direkt se Kaj Linna som något av detta

Däremot har vi ett huvudvittne som:

A Använder droger
B Är mytoman

Hur kan Kaj Linna bli allt annat än fri?
påstående A och B följer av befintlig utredning
Citera
2017-05-20, 21:51
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att det var ett misstag av staten (eller vem det nu var) att ge det nya uppdraget att trakassera Kaj Linna till Jens Göransson. Det enda man har åstadkommit med det här draget är väl att man har lyckats förskjuta den nordliga gränsen för rättssäkerheten söderut från Umeå till Sundsvall. Det hade varit bättre att ge uppdraget till en av de lokala åklagarna i Norrbotten och därigenom isolerat problemen geografiskt.

Den gränsen får nog enl. egen erfarenhet av bl.a. norrländska rättsväsendet förskjutas ända till söder om Gävleborgs län. Först där hittar man kapabla akademiker öht i någon större mängd.
En norrlandsort är mitt andra hem, fantastiskt ställe, men det gäller att hålla sig frisk och fri från problem som kräver myndigheters inblandning. Det har inte minst Kaj Linna fått lära sig.
Citera
2017-05-20, 21:56
Medlem
Citat:
Tror du på Linnas historia?

Jag är inte alls säker på att Linna är oskyldig. Det finns en del uppgifter som är besvärande för honom och som kan tyda på att han åtminstone är inblandad på något sätt. Dock vill jag att han ska bedömas på korrekta uppgifter och om han ska dömas så ska det finnas bevis bortom rimligt tvivel.

Nu ska vi se vad du påståd om skavsåret och skorna:

Citat:
Han drar en orimlig berättelse om att han fått ett skavsår av nya skor, trots att han suttit hemma hela onsdagen och därefter i bil 10 timmar innan det blödande såret på foten ses av IE i Iggesund.

Citat:
Han har inte heller "skavsårsskorna" på sig enligt IE.

Citat:
IE utfrågas av polisen om vilka skor Linna hade. Hon säger att han hade "vanliga" skor, dvs inte de fin/lack-skor (?) som Linna hävdade hade gett honom skavsår.

Vad säger då IE/KL i förhören ?
Citat:
F: Vad hade han för skor när han kom hit?
E: Han hade ett par svarta typ finskor, läderskor.
F: Var det typ promenad eller ...
E: Ja, promenad.
F: ... danssko?
E: Nej, promenadsko.

Citat:
F: När han pratade om att han hade fått skavsår på tån här, nämnde han om han hade haft annorlunda ... andra skor på sig?
E: Nej, han sade ingenting sådant, ingenting.
L: Eller om att han hade promenerat långt eller rört länge så att han hade fått skavsår?
E: Nej, han sade ingenting om det.

Citat:
F: Du hade ett sår på en av dina fötter. Hur hade det uppstått?
K: Mm
F: Kommer du ihåg att du hade ett sår?
K: Nej.

I följande förhör undrar jag om den som frågar bluffar, jag kan nämligen inte se att påståendet om att IE nämnt "andra skor" stämmer. Tyvärr är ett av svaren från KL klippt på ett konstigt sätt.

Citat:
F: Hon nämnde i sitt förhör Ingrid att du hade haft andra skor på dig. Stämmer det?
K: Jag vet inte vad som menas med andra skor.
F: Jag vet inte om du hade lånat skor eller gått i andra skor som du normalt inte går i.
K: Nej, mina skor.
F: Hon säger i alla fall i förhöret, att du hade uppgivit på hennes fråga, att du hade gått i andra skor. Alltså, vad jag förstår då, så är det inte dina normala skor.
K: Det har jag inge ...
...
F: Hur var du själv klädd när du startade resan?
K: Jag hade ett par beiga byxor på mig och mockajacka tror jag och svarta skor.
F: Är det lågskor du tänker på?
K: Mm
F: Är det skor som du gått i länge så att dom var ingångna då eller?
K: Jo.

Citat:
F: När hade du fått den skadan ?
K: Jag tror att jag haft den kanske en månad innan den här händelsen.
F: Vad hade du för skor som vållade dig en sådan skada ?
K: Hade ett par svarta lackskor som inte var speciellt bekväma.
F: Är det nån vinterkänga ?
K: Nä lite mer lågsko.
F: Berätta om den skon, hur såg den ut ?
K: Svart lacksko.
F: Var det skaft utan skaft ?
K: Vadå för skaft.
F: Ja går upp efter.
K: Nä lågsko.
F: Var det en tunn eller tjock sula på den ?
K: Kanske inte ...
F: Varför jag frågar de var ju och lacksko kanske inte var så varm på vintern.
K: Det beror på vad man gör.
F: Nu hade du dock på dig en ingången sko enligt Ingrid.
K: Ja ... ingångna skor.

Jag kan inte se att KL nämner något om "nya" skor som du påstod.

IE nämner endast ett par skor, nämligen "ett par svarta finskor, läderskor", vilket inte stämmer med ditt påstående att hon sagt "vanliga" skor.

Vad är det som säger att ingångna skor inte kan vara obekväma, alltså att det är samma skor KL pratar om ? KL verkar i varje fall helt oförstående till frågorna om "andra skor".

Sammanfattningsvis så tycker jag att du vinklar eller feltolkar (medvetet eller inte) uppgifter från förhören för att misstänkliggöra Linna.
Citera
2017-05-20, 22:10
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Menar du att detta förklarar varför Linnas tfn inte går
att nå någonstans mellan Älvsbyn, Visträsk och Skellefteå den 13-14/4?

Linna har såvitt jag vet inte hävdat att dålig mobiltäckning är skälet till att han inte gick att nå i bostaden. Antagligen därför att han vet att det gått att ringa där förut (har inte kollat hans samtalslistor än).
Om det hade förelegat skyldighet att inneha mobiltelefon och att dessutom ha den påslagen kunde dina argument ha varit relevanta, i övrigt kan du glömma den linjen! Faktiska fynd rörande mobiltelefoni kan ha relevans, men aldrig avsaknad av sådan!
Citera
2017-05-20, 22:18
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Övergår också mitt förstånd hur det där skavsåret ens kan tillskrivas en promille av betydelse i den här utredningen?? Man kan få ett skavsår/sår på en miljon sätt. HUR kan det ha någon sorts relevans i det här målet??
Ja, det är rent obegripligt! Anta att Sune hade sagt att han lyckades få in ett hårt slag med en käpp över vaden på GM som anföll honom, och att en misstänkt inom dagar efter dådet ses ha ett kraftigt blåmärke över vaden, det skule ha varit av intresse, men definitivt inte detta skavsår!
Citera
2017-05-20, 22:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Han var väl kriminell redan innan mordet? Har säkert begått några brott som han aldrig straffats för så han kan gott sitta där han sitter även om han skulle vara oskyldig till mordet. Min åsikt. Bättre det än att släppa ut en kriminell och ge avskummet massor med pengar i skadestånd, vilket väl är vad han nu eftersträvar, oskyldig eller inte.
Citera
2017-05-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Han var väl kriminell redan innan mordet? Har säkert begått några brott som han aldrig straffats för så han kan gott sitta där han sitter även om han skulle vara oskyldig till mordet. Min åsikt. Bättre det än att släppa ut en kriminell och ge avskummet massor med pengar i skadestånd, vilket väl är vad han nu eftersträvar, oskyldig eller inte.
Men gå bara och lägg dig. Du är ju helt slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in