2017-05-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Mannen som påstods ringa till Chanstal Crousel ska ha varit UDs Christian Leffler. Har Sven Aner fått en ide är det inte alltid lätt att övertyga honom om motsatsen. Kan vara så att både Lena Lidbom och Leffler meddelade Carl Lidbom att Olof Palme var skjuten.

Att Mattias Palme höll av sin pappa visas med smärtsam tydlighet i alla intervjuer med honom. Jag håller det för näst intill uteslutet att han skulle medverka i en mörkläggning av MOP.
Carl Lidbom var ett känt namn 1986 , torde vara svårt för någon med det signalementet att hålla sig anonym i stockholmsnatten.

Men tänk om Anér har rätt, har du funderat över det???
Citera
2017-05-20, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Så här skriver Klippo i sitt referat av boken:
"
Hon (Lilian Fält) intygade att han (Rolf Dahlgren) kört runt Holmér i Stockholm under mordkvällen. Det har under senare år framkommit att mannen som Dahlgren hämtade på Centralen var ambassadören Carl Lidbom.
"

Min fetning.

Jag tycker inte att det framgår att det skulle vara Ulf Lingärde som kommer med den uppgiften.

Kanske kan Klippo kommentera detta?

Det är nog författarnas egen uppfatttning, men de refererar till Anér genom följande: "Detta visar att Lidbom inte befunnit sig i Paris under mordkvällen, utan precis som Sven Anér angett kännt till "mordet" i förväg."
Citera
2017-05-20, 18:08
Medlem
http://articles.latimes.com/1986-03-06/news/mn-15691_1_swedish-police

Vem ägde bilen? Vem var den registrerat till? Ett företag eller en person...
Vad heter den andra personen från Los Angeles?
70.000 kr - sålde en båt i februari? till vem?
Kan någon hjälpa?
Citera
2017-05-21, 09:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
http://articles.latimes.com/1986-03-06/news/mn-15691_1_swedish-police

Vem ägde bilen? Vem var den registrerat till? Ett företag eller en person...
Vad heter den andra personen från Los Angeles?
70.000 kr - sålde en båt i februari? till vem?
Kan någon hjälpa?

Det var juggarna Mijuskovic uch Biric som greps på färjan mot Helsingör den sjätte mars. Hos spaningsledningen fanns nog MB i bakhuvudet på spaningsledningen. Det skulle dröja till förvintern 86 innan dom avfördes som misstänkta. Det fanns fler juggar som utreddes av Rikskrim som av Hans Holmer fått dessa på sin lott.
Citera
2017-05-21, 17:52
Medlem
Citat:
Det var juggarna Mijuskovic uch Biric som greps på färjan mot Helsingör den sjätte mars. Hos spaningsledningen fanns nog MB i bakhuvudet på spaningsledningen. Det skulle dröja till förvintern 86 innan dom avfördes som misstänkta. Det fanns fler juggar som utreddes av Rikskrim som av Hans Holmer fått dessa på sin lott.

frågan är: Vem ägde bilen?
Vem var den registrerat till?
Namnet på Los Angeles mannen? Det falska namnet som används!

http://www.skandinaviflorida.com/web/sif.nsf/d6plinks/JEIE-8D7KXM

According to Svenska Dagbladet, citing the German magazine Focus, it might have been former Yugoslavian Secret Service, UDBA, who was behind the assassination of Swedish Prime Minister Olof Palme in 1987. THE WEAPON USED IN THE SHOOTING WAS A SMITH & WESSON .357 MAGNUM AND WAS SMUGGLED INTO SWEDEN FROM THE USA
Citera
2017-05-21, 18:04
Medlem
Citat:
Såg denna bild på Kjell Östling, chef i södermalmspiketen 3230, på mordkvällen. Han talar i sin polisradio i något som han själv påstår i intervjun inte långt efter han anlänt till mordplatsen. Det märkliga med bilden är den civilaklädda person med glasögon som sitter bakom KÖ med block och penna i handen.

Knappast en civil polis då det inte rapporterats några krimmare på mordplatsen under första halvtimman. Inte heller något intryck av att den mörkhårige med glasögon skulle vara livvakten Dan Andersson som bevisligen var i dekorimahörnan 15-20minuter efter MOP.

Intrycket jag får är att det är en journalist som sitter och skriver inne i piketen. Tycker personen har drag av Expressens Tommy Schönstedt som var en av de första journalisterna på mordplatsen . i så fall ett ganska kollegialt förhållande med tredje statsmakten vid ett statsministermord från polisens sida.
Men någon i tråden kanske känner igen person ifråga.

http://gfx.bloggar.aftonbladet-cdn.se/wp-content/blogs.dir/537/files/2016/02/ostling2-1920x1636.jpg

Kjell Östling - har han en bror?
Citera
2017-05-21, 20:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
”Viktig iakttagelse. Det är högintressant att kvinnorna (Anneli och Anki i denna bok) också såg ett par – en man och en kvinna- som passerade bakom dem, just när de stod intill ”Dekorimamannen”. Vad var detta för ett par? Varför har dessa människor inte hört av sig till polisen? Anneli såg också att paret lade märke till dem. Paret passerade mordplatsen bara någon minut före själva mordet. Inget annat vittne har sett detta par”.

Angående Walkie-Talkie observationerna.” Varför var de så många (minst 15 man)? Varför ingrep de inte när skottlossningen ägt rum? Varför tog de inte omedelbart upp jakten på gärningsmannen?”

Enligt Lingärde så har inte alla Walkie-Talkie iaktagelser med Palme-mordet att göra. Männen jobbade för SÄK´s ryssrotel och skulle försöka ta en mycket hög militär på bar gärning i sin kontakt med öst. I detta sammanhang skall Stig Johansson (vid den tiden förbindelseman mellan RPS/Säk och UD) skrivit en bok; ej ännu utgiven.

”Strax efter 01:00 ringde polismannen Torstensson från Sabbatsberg och meddelade att Lisbet Palme ville tala med Rimborn igen, så han körde åter till sjukhuset. Hon ville förtydliga det signalement hon lämnat tidigare och menade nu att det bara rörde sig om en gärningsman.”

”Bo och jag frågar oss
Vart tog Sollentunaambulansen vägen? Hur kommer det sig att Lisbet
Palme anlände till Sabbatsberg med en polisbil 23:41? Vem är då den
Lisbet Palme som anlände till Sabbatsberg 23:31:30 och förhörs av kom-
missarie Rimborn en stund senare? Vem är den Olof Palme som bärs in
på bår på Sabbatsbergs sjukhus 23:32? Vem är den Olof Palme som sam-
tidigt körs med Sollentunaambulans 951 från mordplatsen 23:32 (enl.
Poutiainen) eller 23:35 (enl. Söderström) ? Varför kommer den aldrig till
Sabbatsberg? Hur går detta ihop?”

”Dag Andersson bekräftade för mig i november 2016 att han utkommenderats att bevaka Sabbatsbergs sjukhus på utsidan”

Det nämns en Tage Tuvheden som skrivit ett Kompendium 2010.

”Hade Palme drabbats av en svår sjukdom?
Den pensionerade utvecklingingenjören Tage Tuvheden berättade för
mig den 16 augusti 1016:
Jag arbetade i nära samarbete med Hans Rausing på Tetra Pak. I början av
80-talet fick jag en fråga av den förre försvarsministern Sven Andersson.
Vi var goda grannar på Rossö i Bohusläns skärgård. Sven oroade sig djupt
för Palmes hälsa och berättade en sommardag för mig att Olof Palme
drabbats av en mystisk sjukdom. Detta var under perioden 1982-1984.
Han undrade om jag som arbetat med bakterier på Tetra Pak visste eller
kände till något om vad det kunde vara för bakterie som drabbat Palme.
jag kontaktade genast Hans Rausing, som lovade att föra frågan vidare till
sina medicinkunniga medarbetare ute i världen.
Rausing fick efter en tid svar från medicinare i Sydafrika att det sanno-
likt rörde sig om ett nytt, elakartat virus. Jag kunde så småningom med-
dela Sven Andersson att det inte rörde sig om bakterier, utan ett virus som
spred sig bland homosexuella män och sedan en tid varit känt i Sydafrika
och USA. Sommaren 1985 fick jag fullständigt klart för mig att Olof Pal-
me hade drabbats av den då okända och obotliga sjukdomen HIV, som i
förlängningen i värsta fall kunde leda till AIDS.”

”Fransmannen Luc Montagnier och amerikanen Robert Gallo identifierade viruset
1983-1984. De enades om termen ”HIV” (humant immunbristvirus). AIDS är beteckningen
på de sjukdomar som man drabbas av p g a HIV-viruset. Det första svenska dödsfallet i
AIDS skedde 1983. Sighsten Herrgård var den förste i Sverige som öppet berättade om
sin sjukdom. Montagnier fick Nobelpriset i medicin år 2008. Han var verksam på Past-
eurinstitutet i Paris där Olof Palme enligt Hans Liljeson behandlats 1985.”

Var Mitterands Mystére 20 plan på Dala Airport för att hämta den dödligt sjuke Olof Palme?

Var Hans Holmér manusförfattare till teaterstycket ”Palmemordet”

Satt Ingvar Carlsson på första parkett?

Paret som passerade Dekorima bör ha varit det par som Nicola F mötte. De bör ha passerat den blivande mordplatsen ca 23.20.
Citera
2017-05-21, 22:24
Medlem
Citat:
”Viktig iakttagelse. Det är högintressant att kvinnorna (Anneli och Anki i denna bok) också såg ett par – en man och en kvinna- som passerade bakom dem, just när de stod intill ”Dekorimamannen”. Vad var detta för ett par? Varför har dessa människor inte hört av sig till polisen? Anneli såg också att paret lade märke till dem. Paret passerade mordplatsen bara någon minut före själva mordet. Inget annat vittne har sett detta par”.

Angående Walkie-Talkie observationerna.” Varför var de så många (minst 15 man)? Varför ingrep de inte när skottlossningen ägt rum? Varför tog de inte omedelbart upp jakten på gärningsmannen?”

Enligt Lingärde så har inte alla Walkie-Talkie iaktagelser med Palme-mordet att göra. Männen jobbade för SÄK´s ryssrotel och skulle försöka ta en mycket hög militär på bar gärning i sin kontakt med öst. I detta sammanhang skall Stig Johansson (vid den tiden förbindelseman mellan RPS/Säk och UD) skrivit en bok; ej ännu utgiven.

”Strax efter 01:00 ringde polismannen Torstensson från Sabbatsberg och meddelade att Lisbet Palme ville tala med Rimborn igen, så han körde åter till sjukhuset. Hon ville förtydliga det signalement hon lämnat tidigare och menade nu att det bara rörde sig om en gärningsman.”

”Bo och jag frågar oss
Vart tog Sollentunaambulansen vägen? Hur kommer det sig att Lisbet
Palme anlände till Sabbatsberg med en polisbil 23:41? Vem är då den
Lisbet Palme som anlände till Sabbatsberg 23:31:30 och förhörs av kom-
missarie Rimborn en stund senare? Vem är den Olof Palme som bärs in
på bår på Sabbatsbergs sjukhus 23:32? Vem är den Olof Palme som sam-
tidigt körs med Sollentunaambulans 951 från mordplatsen 23:32 (enl.
Poutiainen) eller 23:35 (enl. Söderström) ? Varför kommer den aldrig till
Sabbatsberg? Hur går detta ihop?”

”Dag Andersson bekräftade för mig i november 2016 att han utkommenderats att bevaka Sabbatsbergs sjukhus på utsidan”

Det nämns en Tage Tuvheden som skrivit ett Kompendium 2010.

”Hade Palme drabbats av en svår sjukdom?
Den pensionerade utvecklingingenjören Tage Tuvheden berättade för
mig den 16 augusti 1016:
Jag arbetade i nära samarbete med Hans Rausing på Tetra Pak. I början av
80-talet fick jag en fråga av den förre försvarsministern Sven Andersson.
Vi var goda grannar på Rossö i Bohusläns skärgård. Sven oroade sig djupt
för Palmes hälsa och berättade en sommardag för mig att Olof Palme
drabbats av en mystisk sjukdom. Detta var under perioden 1982-1984.
Han undrade om jag som arbetat med bakterier på Tetra Pak visste eller
kände till något om vad det kunde vara för bakterie som drabbat Palme.
jag kontaktade genast Hans Rausing, som lovade att föra frågan vidare till
sina medicinkunniga medarbetare ute i världen.
Rausing fick efter en tid svar från medicinare i Sydafrika att det sanno-
likt rörde sig om ett nytt, elakartat virus. Jag kunde så småningom med-
dela Sven Andersson att det inte rörde sig om bakterier, utan ett virus som
spred sig bland homosexuella män och sedan en tid varit känt i Sydafrika
och USA. Sommaren 1985 fick jag fullständigt klart för mig att Olof Pal-
me hade drabbats av den då okända och obotliga sjukdomen HIV, som i
förlängningen i värsta fall kunde leda till AIDS.”

”Fransmannen Luc Montagnier och amerikanen Robert Gallo identifierade viruset
1983-1984. De enades om termen ”HIV” (humant immunbristvirus). AIDS är beteckningen
på de sjukdomar som man drabbas av p g a HIV-viruset. Det första svenska dödsfallet i
AIDS skedde 1983. Sighsten Herrgård var den förste i Sverige som öppet berättade om
sin sjukdom. Montagnier fick Nobelpriset i medicin år 2008. Han var verksam på Past-
eurinstitutet i Paris där Olof Palme enligt Hans Liljeson behandlats 1985.”

Var Mitterands Mystére 20 plan på Dala Airport för att hämta den dödligt sjuke Olof Palme?

Var Hans Holmér manusförfattare till teaterstycket ”Palmemordet”

Satt Ingvar Carlsson på första parkett?

Så Dag Andersson har berättat privat var han var mordnatten när han förut ej har kommenterat det?
Citera
2017-05-22, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Så Dag Andersson har berättat privat var han var mordnatten när han förut ej har kommenterat det?
Ja, det verkar så. Författarna har träffat DA minst ett par gånger. Man har bild på detta i boken.
Citera
2017-05-22, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Paret som passerade Dekorima bör ha varit det par som Nicola F mötte. De bör ha passerat den blivande mordplatsen ca 23.20.
Detta (okända) par skall ha gått i andra riktningen. Dvs i samma riktning som Nicola F.
Citera
2017-05-22, 07:51
Medlem
Citat:
Ja, det verkar så. Författarna har träffat DA minst ett par gånger. Man har bild på detta i boken.

Jag fattade aldrig vilka författarna var o vilken bok. Ny måste den ju va.
Uttalandet verkar konstigt eftersom han varit tyst om det men är kanske ok nu.
Citera
2017-05-22, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag fattade aldrig vilka författarna var o vilken bok. Ny måste den ju va.
Uttalandet verkar konstigt eftersom han varit tyst om det men är kanske ok nu.

Boken är "En oväntad vändning" av Claes Hedberg och Bo Hall. Ja g skrev ett par långa inlägg om denna bok för några dagar sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in