Citat:
Håller med om att det är oerhört svårt att se Kaj Linna framför sig utföra det här psykopatiska/sadistiska mordet. Jag har tittat på, läst och lyssnat till många intervjuer med honom. Det går inte ihop.
En sak som slog mig idag: Det är Anton Berg (bakom Spår) som också gjorde P3-dokumentären om Joy Rahman. Där slår Berg fast att Joy Rahman suttit oskyldigt dömd i åtta år. Berg tar tydligt ställning för Rahman och dennes påstådda oskuld. P3-dokumentären om fallet är extremt vinklad. Leif GW Persson, å andra sidan, säger ju i t.ex. detta klipp, att han delar Tingsrättens och Hovrättens fällande domar, och att han inte alls ser varför HD beviljade Rahman resning. De allra flesta anser väl också idag att Rahman var skyldig.
Så denna jämförelse ger åtminstone mig en tankeställare, att Anton Berg i sina dokumentärer kanske alltför naivt väljer sida, att tro på någons oskuld. Liksom Kaj Linna ger ett bra, någorlunda oskyldigt intryck, ansåg många att Rahman - med sina "varma ögon" (som väl DN skrev) - var felaktigt anklagad. Inte för att detta betyder jättemycket, men lite grann fick det mig att fundera på allt som podcasten Spår presenterat i Kaj Linna-fallet - det sänker Bergs trovärdighet någon procent.
En sak som slog mig idag: Det är Anton Berg (bakom Spår) som också gjorde P3-dokumentären om Joy Rahman. Där slår Berg fast att Joy Rahman suttit oskyldigt dömd i åtta år. Berg tar tydligt ställning för Rahman och dennes påstådda oskuld. P3-dokumentären om fallet är extremt vinklad. Leif GW Persson, å andra sidan, säger ju i t.ex. detta klipp, att han delar Tingsrättens och Hovrättens fällande domar, och att han inte alls ser varför HD beviljade Rahman resning. De allra flesta anser väl också idag att Rahman var skyldig.
Så denna jämförelse ger åtminstone mig en tankeställare, att Anton Berg i sina dokumentärer kanske alltför naivt väljer sida, att tro på någons oskuld. Liksom Kaj Linna ger ett bra, någorlunda oskyldigt intryck, ansåg många att Rahman - med sina "varma ögon" (som väl DN skrev) - var felaktigt anklagad. Inte för att detta betyder jättemycket, men lite grann fick det mig att fundera på allt som podcasten Spår presenterat i Kaj Linna-fallet - det sänker Bergs trovärdighet någon procent.
Första gången jag hört P3 dokumentär var jag söker på att Rahman var oskyldig.
Sen satt GW och hummade i veckans brott om polisiärt uppklarat.
Jag lyssnade igen och inser vilken supervinklad dokumentär det är.
Anledningen till vinklingarna är säkert att huvudpersonerna ställer upp och medverkar.
Skulle jag träffa Anton Berg irl skulle jag ha en fråga. Hur i helvete kunde han medverka till att säga att Rahman är "oskyldigt dömd"? Måste vara ett av de klaraste fallen nånsin.
Farligt med dokumentärer, har åkt mycket bil idag och lyssnat på spår igen. Har 30 min kvar av hela å hittills har de INTE tagit upp den avslagna mobiltelefonen utan bara mött en massa andra indicier.
Vinklat? Ja. Dock inte lika vinklat som i Rahman fallet. Det betyder i sig inget i skuldfrågan, men man blir påverkad, absolut!
Bra att du tog upp det!