Citat:
Det faktum att ingen med någon högre examensform ens tyckt att det här tramset är värt att bemöta kanske talar om hur allvarligt man ser på det i akademiska sammanhang?
Citat:
Jag förstår ärligt talat inte riktigt din invändning. Antingen måste man väl mena att dessa mäns tramsande skulle bevisa något om genusvetenskap som fält, och då behöver man ju uppenbarligen få det här förklarat för sig, eller så tror man inte att det gör det och då är allt bra. Det du kallar "halmgubbar" är ju här inget annat än retoriska framställningar.
Jojo, självklart räcker inte en skandal till för att diskreditera ett helt fält. Formuleringen "On the evidence" är emellertid självklart inte att förstå som något "QED"; så det är oärligt att framställa det som att författarna verkligen tror det.
Man märker också Joshis förstärkande formulering "man-hating fervor"; eller att "gender studies is fatally compromised by seething man-hate"; eller "gender studies is a sinister, anti-male left-wing fraud soaked in religious fervour". Allt det där är halmgubbar, då Boghossian inte formulerar det så.
Man märker också Joshis förstärkande formulering "man-hating fervor"; eller att "gender studies is fatally compromised by seething man-hate"; eller "gender studies is a sinister, anti-male left-wing fraud soaked in religious fervour". Allt det där är halmgubbar, då Boghossian inte formulerar det så.
Citat:
Det här är vad som i skolorna lärs ut som källkritik, något som många av er synbarligen behöver arbeta på. När man läser en text är det sunt att fråga sig vem avsändaren är och vilka motiv denne har.
I samma riktning går Joshis försök att diskreditera Boghossian genom att förknippa honom med "alt-right"-rörelsen, eller klimatförändringsskeptiker. Han menar alltså att hoaxet kan underkännas pga de motiv Boghossian ska ha haft. Självklart är inte det ett giltigt argument.
Citat:
Vad som skrivs är alltså att dessa frågor regelbundet utsätts för förlöjligande från vissa politiska läger. Ingen har sagt något om vad man får och inte får göra.
Så man får inte kritisera "vetenskap" som befattar sig med våldtäkt eller klimatförändringar?
Citat:
Hur man tolkar Boghassian personligen är egentligen inte centralt, blogginlägget är lika mycket ett svar till de individer som spridit den här "nyheten", och där kan vi väl ändå vara överens om att vissa (e.g. TS) tror att det här skulle ha någon signifikant betydelse för genusvetenskap som fält?
Skalar man bort invektiven mot författarna är det enda som blir kvar av detta försvar att man inte kan anse hela fältet av gender studies vara slutgiltigt diskrediterat efter ett lyckat hoax. Det stämmer förvisso, men är också helt trivialt, och knappast något Boghassian hävdade, även om han kanske raljerat en del.
Citat:
Fast då har du uppenbarligen inte läst artikeln, som påpekar att det här har skett regelbundet även inom mindre rigorösa tidskrifter inom naturvetenskapliga ämnen.
Klart är dock att artikeln är ett belägg -- och jag skulle säga ett mycket kraftfullt sådant -- på att genusvetenskapen har rejäla problem vad gäller vetenskaplig rigorositet. Att den här typen av meningslöst mumbo jumbo är ytterst utbrett är knappast någon nyhet. Men det är ju trevligt att nån australiensare med en BA vill försvara detta.
Citat:
Okej, då vet vi att du tror det. Personligen ställer jag mig tvekande till att du ens läst Beauvoir en endaste gång i ditt liv.
Avslutande kan tilläggas att Simone de Beauvoir hade varit den första att såga den moderna "genusvetenskapen" längs fotknölarna. Hennes Det andra könet är ett mästerverk, även om den sartreanska tankemodellen kan gå lite överstyr ibland. Men hon är alltid torrt rationell, torrt resonerande, och går alltid att följa. De som idag befolkar genusvetenskapens institutioner är för dumma för att förstå henne, och har istället hoppat på postmodernist-tåget, där ideologisk propaganda och icke-logisk gallimatias framställs som vetenskap.
Verkligen? Det skulle inte förvåna dig om det diskuterades att någon skulle erhålla en examen inom ett ämne baserat på att de lämnat in en uppsats i en enda kurs? Det är ju löjligt. Ingen person som satt sin fot på en högskola skulle på allvar kunna tro att det går till så. Ni tror ju på vad fan som helst bara det passar in i er världsbild.

Som sagt förändras inte hoaxets effektivitet särdeles mycket av huruvida författarna är att tillskriva alt-right, vit-makt, eller AFA-scenen. Då det dessutom blir känt att artikeln skrivits av två akademiker blir försöken att svartmåla dessa genom att associera dem med högerpolitik rätt missriktade. Jag noterar dock att du igen väljer att gå till personangrepp, och på ett autoritärt sätt skriva som om "vi" visste vad källkritik var, men inte jag.
Jag förstår egentligen inte vad som skulle vara så anmärkningsvärt med det. Vad är din egna professionella identitet? Jag skulle själv anta att du haft någon slags eftergymnasial skolning, vilket ju som bekant inte är särskilt ovanligt idag. Att sedan doktorera och göra akademisk karriär är heller inte exceptionellt, även om det är hård konkurrens. Du kan ju gå igenom min posthistorik så kan du se att jag behärskar franska och tyska flytande. (Men nej, jag förstår att du inte kommer göra det, så det finns ingen anledning att påpeka att du inte har det minsta intresse av detta). Har också publicerat fackartiklar i tre olika språk. Jag undrar genuint om du verkligen inte tror på detta, eller om du enbart vill provocera. (Men också på den frågan önskar jag inget svar.)
Ok, du vinner Disciplina!
Vilken jävla take-down! Google translate, vad skulle jag väl vara utan det!?
Och imorgon ska jag tillbaka på nätet och hata kvinnor, muslimer, HBTQL-personer, handikappade och vänsterpartister igen.