2017-05-20, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Spekulera går det. Det är dock ingen sanning i sig, inte sant? Man bör, i mitt modesta tycke, hålla isär spekulationer från det som är (konkret och faktamässigt) känt i målet.

Jag tror att vi kan sluta oss till att mördaren finns bland cirkeln av tre nu; Robin, Cristian eller den äldre vännen på 10 år. Jag hoppas sannerligen att vi får veta sanningen framöver.
Citera
2017-05-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
En vecka efter att Kevin död berättar C att han inte bara sett någon döda Kevin. Han har också berättat för pappa och styvmamman att något hänt pojken nere vid sjön, flera timmar innan den livlösa kroppen hittades, men att familjen istället för att slå larm åkte för att fiska som planerat. Det bekräftas av både styvmamma och pappan.

I SVT:s "Dokument inifrån" uppges att ingen annan bekräftar styvmammans berättelse, frampressad på psykakuten. Men det stämmer inte. T.ex. tre dagar efter att C nämnt händelsen i ett av förhören beskriver pappan precis var han står i hallen då C kommer in "och sade något om att 'Kevin flyter i vattnet'."

Det här är tidigt utredningen och - alltså innan pappan lades in på psyket.

Varför tog dokumentären inte upp dessa uppgifter?
DET gör de ju men förklarar det utifrån missförstånd och samanbrottet.
Citera
2017-05-20, 22:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Slira inte på sanningen nu. Den 83-årige åklagaren sa först och främst att han inte mindes...

Eftersom Josefsson inte ville ge utrymme i dokumentären till vad som ev kunde tala mot alibit får vi inte veta det.
Citat:
Men den dåvarande åklagaren känns i dag inte vid informationen.
– Jag kommer inte ihåg ett enda dugg att det skulle vara på tapeten, säger Anders Manholm, 83, till SVT Nyheter Värmland.
Under måndagen framkom det nya uppgifter i Kevin-fallet. Det gällde att pojkarna aldrig ens var på mordplatsen. Brödernas alibi var ett tioårigt nyckelvittne.
Under tisdagen rapporterar SVT att dåvarande åklagare Anders Manholm, 83, inte vill kännas vid de uppgifterna i dag.
– Jag kommer inte ihåg ett enda dugg att det skulle vara på tapeten. Jag kommer inte ihåg om att det var tal om ett alibi. Om det nu är frågan om ett alibi, säger han till SVT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/aklagaren-i-kevin-fallet-om-nyckelvittnet-jag-kommer-inte-ihag-nagot-alibi

Klart han gör han är inte senil och 83 betyder inte att hans hjärna slutat fungera. Han har redan dömts för lagbrott gällande den här utredningen, så visar JO att Sandberg skött allt i utredningen vilket skulle skötts av Åklagaren. Så självklart bluffar han bara. Slirar gör du som tror på allt dom säger. Är du dum på något vis? Självklart får vi veta det eftersom 10 åringen kommer figurerar igen.
Citera
2017-05-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det existerar inga sådana uppgifter i de 14 förhören, hade C sagt något skulle den andra familjen sagt det, vilka skulle vara deras motiv att skydda C:s familj, ett mord har ägt rum och vid denna tidpunkt var inte bröderna GM, utan huvudvittnen, så det fanns ingen anledning till att ljuga.
Om den andra familjen intygar att pojkarna var på gården. Varför tror då pappan på C, när han berättar att han sett Kevin dödas? Hur långt ligger gården från bryggan?
Citera
2017-05-20, 22:26
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Jag tror att vi kan sluta oss till att mördaren finns bland cirkeln av tre nu; Robin, Cristian eller den äldre vännen på 10 år. Jag hoppas sannerligen att vi får veta sanningen framöver.

Jag håller inte riktigt med - min bedömning är att eventuell "mördare" kan vara vem som helst. Sannolikheten (utifrån konkret fakta som jag känner till i dagsläget) att de båda bröderna skulle vara mördare är ytterst begränsad, skulle jag vilja påstå.
Citera
2017-05-20, 22:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Vi? Nej, du får göra det vi andra väntar på den nuvarande förundersökningen. Där kommer pojkarna avskrivas helt. Och nej, med denna härva så misskött och lagvidrig så kommer vi tyvärr inte få fallet löst. Det kan du tacka Sandberg och co för-

JO skriver så här då justitieombudsmannen granskar en anmälan angående Sandberg och den här hanteringen av barnen, så vad har dom sysslat med?
Det finns inte någon anteckning på diariebladen om att det skulle ha bedrivits någon LUL-utredning
Citera
2017-05-20, 22:29
Medlem
Citat:
Om vi pronerar, rent hypotetiskt, att dessa tidsuppgifter stämmer (jag har inte tagit del av informationen tidigare) så håller jag definitivt med dig - tiden på ca. 20 minuter räcker inte för att två pojkar på fem, respektive sju år, ska både kunna hinna leka på gården med den 10-årige kamraten, eventuellt jaga och döda Kevin samt förflytta Kevins döda kropp från det ena stället till det andra.

Vi bör komma ihåg att vi här pratar om två små pojkar som vid detta tillfälle misstänktes för dådet. Om inte omöjligt, så torde det vara tämligen svårt för dem att genomföra allt detta under den begränsade tiden på 20 minuter - det faller på sin egen orimlighet alltså.
Håller också med om att tidsaspekten är viktig här om ovan klockslag är korrekta. Det är alldeles för kort tidsrymd för att begå en sådan handling.
Citera
2017-05-20, 22:30
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:

Hela det gänget var på macken 1800. Alltså måste de dragit runt 1750. Sista vittnet säger sig ha sett Kevin 1730. Så då återstår 20 minuter för någon i denna trion att ta livet av Kevin utan att lämna någon form av spår.
Om vi leker med tanken att vittnet tar fel på tid. Vi säger att det är 1715. Det ger alltså 35 minuter. Så utan att föräldrarna som kollade till ungarna då och då märker något så försvinner en eller flera av dessa tre, dödar Kevin och misslyckas med att lämna någon form av spår.

Finner du det troligt?
Citera
2017-05-20, 22:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Jag trodde inte den skulle öppnas igen, beroende på att jag tyckte den var välgjord från början. Nu öppnas den så.. Helt ok, Polisen klagar om pengar. Kanske dessa skattemedel kom bättre tillpass annorstädes.

Jaha, hur kan du veta det undrar jag? En stollig lantsortspolis har bedrivit en egen utredning och tystat andra att prata trots att det strider mot yttrande och meddelarfriheten. Finns hur många kritiska punkter som helst i den här utredningen som visade sig redan 2001 då JO granskade ärendet.
Så din tolkning av välgjort är väl kanske en ren gissning från ditt håll?
Citera
2017-05-20, 22:31
Medlem
patajavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
De skiter han kanske i efter denna jävla häxjakten av journalisterna. Dan Josefsson är en skam f

Varför är du tokig?

Vad som än hände å vilka som än är skyldiga så måste vi väl alla enas om att utredningen är under all kritik?

RS , SÅC &Co är väl ändå bevisligen ett gäng nötter som inte borde syssla med rättsväsendet?

Har jag fel?
Citera
2017-05-20, 22:31
Medlem
Citat:
Jag håller inte riktigt med - min bedömning är att eventuell "mördare" kan vara vem som helst. Sannolikheten (utifrån konkret fakta som jag känner till i dagsläget) att de båda bröderna skulle vara mördare är ytterst begränsad, skulle jag vilja påstå.

Trots att de uppenbarligen:
- varit med Kevin vid tiden för mordet
- christian har tagit upprepade strypgrepp på robin som fått styvmamma eva att reagera och låna böcker och utbilda dem i hur farligt det är.
- christian påstås enligt mamman ha kommit hem med blöta byxor (obekräftat)
- mördaren oftast finns i offrets bekantskapskrets.
- vi har diverse fragmenterade erkännanden från bröderna tillsammans med klargöranden för hur det gick till.
- och lite annat

Ändå förefaller det för dig som osannolikt att de ligger bakom mordet ? Skärp dig !!!
Citera
2017-05-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Ja för det erkänner ju weine såklart riktigt hederlig man..
Om han nu faktiskt gjort det finns knappast någon anledning att neka då detta kommer att framgå i förundersökningen.
Senast redigerad av pf10 2017-05-20 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in