Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 20:14
  #169
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Alliansen såg ju till att sälja ut en så pass stor del av innehavet så nu är det finska staten som är största ägaren av Nordea, och då kan de ju bestämma att huvudkontoret ska flytta till något annat land.

Ja, någon i tråden informerade att svenska staten redan sålt ut allt innehav i Nordea.
Citera
2017-05-20, 20:20
  #170
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Staten räddade bankerna i början av 1990-t. Nu gör bankerna mångmiljardvinster. Klart att giriga jävla Nordea flyttar. Gnällspikar.
Citera
2017-05-20, 20:53
  #171
Medlem
Eko-nomens avatar
För den oinsatte;
Det "stöd" som svenska banker fick är återbetalt sedan många år tillbaka och genererade överskott till staten.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksg...er-aterbetalt/

För den som är väldigt oinsatt;
Regeringens förslag är en maskerad extraskatt för att man upptäckt att banker är något man kan tjäna pengar på.

Att totalt gå emot svenska skattesystemet och beskatta lönsamma företag mer än andra är horribelt.

"Ett skattesystem måste för sin legitimitet vara transparent, förutsägbart och likvärdigt för alla. Regeringens vilja till beskattning av bankerna bryter mot alla dessa tre principer."

"Eftersom avgifterna till resolutionsreserven inte fonderas kan regeringen använda pengarna för nya utgifter. Avgiften blir, särskilt i kombination med att den avses tas ut permanent oavsett hur stor resolutionsreserven växer sig, en förtäckt skatt i stället för en behövlig buffert vid en eventuell kris. Detta är inte transparent. Fungerar det som en skatt bör det också kallas skatt, och inte en avgift. "

Källa;
http://www.swedishbankers.se/media/3...nsreserven.pdf

http://www.swedishbankers.se/om-oss/...-aer-en-skatt/

----

Med detta i åtanke;
Att skitkasta Nordea för att dem tagit ställning mot regeringens övertramp är korkat.

Nordea har inte haft rent mjöl i påsen med sina affärer på senare tid. Däremot är det vår egen regering som står för det orena mjölet i detta fallet.

Kunskap är guld.
Citera
2017-05-20, 21:06
  #172
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Sverige tackar bara danskarna för affären med Postnord.

Va? Är det inte tvärtom? Danskarna har täljt guld med smörkniv? Det kommer de göra igen om de får chans!

(Erkänner, ej påläst).
Citera
2017-05-20, 21:22
  #173
Medlem
VelvetReds avatar
Regeringens politik är felaktik såklart.

Främst för att de främjar främmande folk före oss Svenskar, I alla lägen. Men även hur de väljer att beskatta oss.

De suger ut sista droppen nu. Skulle jag välja att starta eget så hade jag hellre gjort det i USA än i Sverige t.ex. Varför skall jag betala skatt när det bara går till blattar?
Citera
2017-05-20, 21:26
  #174
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Tycker mig känna igen kommentarer här som är likvärdiga med när IKEA, Tetra pack tvingades ifrån Sverige.

Alltså va fan. Nu hyllas Kamprad, men så såg det fan inte ut o lät tidigare i Sverige.
Jo Kampfrad har från och till hyllats väldigt mycket genom åren trots hans olika affärer som skatte och stiftelsefiffel och det faktum att IKEA troligen kostat Sverige mer än vad de flesta kan ana i form av förlorade jobb med nedlagda möbelbutiker och nedlagda möbelfabriker som konkurrerats ut av IKEA för att inte tala om allt svärande och alla olyckor (t.o.m. dödsfall!) som skett vid ihopsättning och användning av IKEA's lågkvalitativa och ofta miljöfarliga möbler.
Citera
2017-05-20, 21:28
  #175
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Regeringens politik är felaktik såklart.

Främst för att de främjar främmande folk före oss Svenskar, I alla lägen. Men även hur de väljer att beskatta oss.

De suger ut sista droppen nu. Skulle jag välja att starta eget så hade jag hellre gjort det i USA än i Sverige t.ex. Varför skall jag betala skatt när det bara går till blattar?

Troligen så går den skatt du betalar mest till dig själv och det är defacto svårare och dyrare att driva företag i USA än i Sverige så : Good Luck!
Citera
2017-05-20, 21:29
  #176
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Regeringens politik är felaktik såklart.

Främst för att de främjar främmande folk före oss Svenskar, I alla lägen. Men även hur de väljer att beskatta oss.

De suger ut sista droppen nu. Skulle jag välja att starta eget så hade jag hellre gjort det i USA än i Sverige t.ex. Varför skall jag betala skatt när det bara går till blattar?

Antar att du aldrig utnyttjat den svenska vården eller de svenska läroverken. Du är mer än välkommen att sticka till USA. Varför ska jag betala skatt när det går till gnällspikar som dig?
Citera
2017-05-20, 21:35
  #177
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Antar att du aldrig utnyttjat den svenska vården eller de svenska läroverken. Du är mer än välkommen att sticka till USA. Varför ska jag betala skatt när det går till gnällspikar som dig?

Du kanske är nöjd med en sjukvård som går på knäna, en poliskår som inte kan sköta sitt jobb, samt politiker som beter sig som åsnor?

Medans vi för glatta livet ger alla möjliga bidrag till samtliga som ljuger om varifrån de kommer eller vilken ålder de har?

Enda anledningen till att jag stannar i landet är för att min far och mor bor här, min övriga släkt osv, och jag kommer inte att lämna dem, oavsett.

Men jag ser vart hän det barkar.
Citera
2017-05-20, 21:37
  #178
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Antar att du aldrig utnyttjat den svenska vården eller de svenska läroverken. Du är mer än välkommen att sticka till USA. Varför ska jag betala skatt när det går till gnällspikar som dig?

Svenska vården? Ett skämt! Jag själv + vänner är opererade privat för svensk sjukvård ville inte betala. Ha ha, j-vla skämt med svensk sjukvård!
Citera
2017-05-20, 21:39
  #179
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nordea väntas nu göra slag i saken av sina hot om att lämna Sverige med sitt huvudkontor, den 30 maj fattas det formella beslutet av Nordeas styrelse. Det innebär att Sverige förlorar sitt största bolag på börsen. Bland annat Danmark har kontaktats som ny plats för Nordeas huvudkontor.





Flytten av Nordeas huvudkontor från Sverige sker i protest mot regeringens politik. En regeringsutredning har presenterat att det kommer bli höjda bankavgifter. Bland annat 15% extra löneskatt på momsbefriade bolag. Detta förslag förkastades och drogs tillbaka och nu är förslaget istället att bankerna ska betala mer till den statliga resolutionsreserven. Det är pengar som ska kunna sättas in vid en eventuell bankkris.

Nu uppges det enda som kan göra att Nordea stannar i Sverige vara en helomsvängning i politiken från regeringen:



Regeringen får hård kritik från remissinstanserna:



Uppgifter: Nordea flyttar från Sverige

http://www.expressen.se/dinapengar/s...-fran-sverige/

Nordea lämnar Sverige

http://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyh...cid=spartanntp

* Vad får det här för politiska konsekvenser? Kommer det drabba regeringen på något sätt? Hur kommer övriga partier i riksdagen att reagera på detta besked?

* Kommer regeringen stå fast vid sin politik eller ändra sig i sista stund för att rädda kvar Nordea i Sverige?

* Vad tycker du om regeringens politik som Nordea protesterar emot genom att flytta från Sverige? Är det rätt eller fel politik? Varför?

Politiska konsekvenser är svåra att identifiera. Allt är politiska konsekvenser.

Regeringen kommer att stå fast vid sin politik. Det är deras signum. Bra, så vet man vad man ska undvika.
Om regeringen var lite smart skulle de sänka skatter och ge folk av sina egna stålar att shoppa för. Konsumera normalt, inre bara det mest nödvändiga.
Nä, fy fan det går inte. "Ladorna är tomma"
Värsta stadslögnen hittills, sedan Lenin.
Citera
2017-05-20, 21:45
  #180
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Svenska vården? Ett skämt! Jag själv + vänner är opererade privat för svensk sjukvård ville inte betala.
Lobotomi?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback